ZX6R wil niet accelereren

ajo_beavis3

MF'er
20 okt 2009
130
0
Ik zit met een probleem. Als ik het gas snel opentrek, dan houdt de motor in. Hij kan het niet bijhouden, want als ik het gas volledig open trek dan blijft hij gewoon op 6000 rpm hangen. Laat ik het toerental rustig oplopen, dan is er geen probleem.

Op de snelweg een max gehaald van 92 km/h '( . In de hogere versnellingen wil hij totaal geen snelheid meer maken.

Motor heeft waterschade gehad.

De brandstofpomp en de injectiekoppen heb ik bekeken, die zien er van buiten als nieuw uit. Geen vuil of oxidatie te bekennen. Alle elektronische contacten heb ik los gehad en met contactspray ingespoten.

Als de motor een paar minuten heeft gedraaid, krijg ik onverklaarbare rook uit de uitlaat, alsof het waterdamp is. Na 5 a 10 minuten is dit ook weer weg. Of deze twee dingen met elkaar te maken hebben??

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
 
En de motor is zeker voor een schadebedrag gekocht. Ik kan nog redelijk wat tegenvallertjes hebben wil ik uiteindelijk evenveel betalen als een 'goede tweedehands'. Als ik geluk heb, dan heb ik nog jaren goedkoop plezier, en als ik pech heb, dan heb ik hoogstens wat leergeld betaald. Wat wil je nog meer... 8-)

Kijk, dat bedoel ik dus. :)

Ik kan niet tegen mensen die het over 'zuurverdiend geld' hebben. Verdien je geld met iets dat je leuk vindt en geef het uit aan iets dat je leuk vindt. Die mensen die 'zuurverdiend geld' hebben, zijn dezelfde mensen die daar aandelen voor kopen in de hoop dat ze er geld voor niks mee kunnen krijgen. Als het dan slecht gaat met de beurs, ben je je geld kwijt en heb je zelfs niet eens iets geleerd. Dan koop ik er liever een motor voor.
 
of ze zijn zo zuinig op het "zuurverdiende" geld dat ze het niet uitgeven.

ik hoorde een tijd terug op de radio een wijsheid die maar al te waar is:
het ergste wat je kan overkomen is dat je op je sterfbed ligt en tot de ontdekking komt dat je tijd op is maar je geld nog niet |(
 
Ik heb toch wel respect voor de TS. Zeker omdat zijn kennis van motoren nog minimaal is.
Met wat moeite, tips en trucs van het MF slaagt hij er toch maar in om zijn motor weer te repareren.

Als ik dit soort topics lees vraag ik me steeds weer af of er hier mensen zijn die interesse zouden hebben in een cursus motormanagementsystemen.
Het is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik echt voor een klas heb gestaan en het lijkt me wel weer eens leuk.

Zijn er hier mensen die het interessant zouden vinden om een paar avondjes of misschien een dag een 'spoed'-cursus motormanagementsystemen te doen???

Misschien dat ik een hoop onduidelijkheid en misverstanden weg kan nemen.
Ik denk dan aan:

Welke componenten kom je tegen bij motorfietsen met injectie (overzicht van sensoren en actuatoren)
Hoe werken die componenten (gaskleppositiesensor, lambdasensor, MAP-sensor, krukassensor, nokkenassensor enz. enz.)
Wat doen al die sensoren en actuatoren eigenlijk (accelaratieverrijking, lambdaterugkoppeling, mengselaanpassingen, stationairregeling, noodloopfuncties)
Hoe kan ik eenvoudige metingen uitvoeren (spanningsmetingen, weerstandsmeting enz.)
Stukje schema lezen (schema's van kawasaki, yamaha, bmw enz.)

Wellicht dat we een stuk of drie motorfietsen kunnen gebruiken om alles wat duidelijker te maken.
Mijn CBR600F4i uit 2007 heeft bijvoorbeeld al een leuk injectiesysteem om uit te pluizen.

Volgend jaar eens een topic starten met een poll om te zien of er animo is.
 
Zijn er hier mensen die het interessant zouden vinden om een paar avondjes of misschien een dag een 'spoed'-cursus motormanagementsystemen te doen???

Misschien dat ik een hoop onduidelijkheid en misverstanden weg kan nemen.
Ik denk dan aan:

Welke componenten kom je tegen bij motorfietsen met injectie (overzicht van sensoren en actuatoren)
Hoe werken die componenten (gaskleppositiesensor, lambdasensor, MAP-sensor, krukassensor, nokkenassensor enz. enz.)
Wat doen al die sensoren en actuatoren eigenlijk (accelaratieverrijking, lambdaterugkoppeling, mengselaanpassingen, stationairregeling, noodloopfuncties)
Hoe kan ik eenvoudige metingen uitvoeren (spanningsmetingen, weerstandsmeting enz.)
Stukje schema lezen (schema's van kawasaki, yamaha, bmw enz.)

Wellicht dat we een stuk of drie motorfietsen kunnen gebruiken om alles wat duidelijker te maken.
Mijn CBR600F4i uit 2007 heeft bijvoorbeeld al een leuk injectiesysteem om uit te pluizen.

Volgend jaar eens een topic starten met een poll om te zien of er animo is.

Ik wil altijd bijleren, hoe heb je zoiets in gedachten? Zit er een commerciële gedachte ook achter? ;)
 
Als je met commerciële gedachte bedoeld 'geld verdienen', nee totaal niet!
Gewoon van elkaar leren. De meeste mensen kunnen veel meer dan ze zelf denken.
Of gewoon om wat achtergrondkennis te hebben zodat je niet ten prooi valt aan dure reparateurs.

Wat we nodig hebben is enthousiaste mensen, een plek of plaats waar we kunnen zitten en waar één of twee motoren kunnen staan en een muur of scherm voor een beamer.
Dan zorg ik wel voor een verhaaltje. Ik neem een paar multimeters mee, een scoop en draai wat schema's uit. Gaan we gewoon meten.

We halen de tank en de kuipen los van mijn motor en we gaan eens kijken wat hij doet.
Krukassensor los, nokkenassensor los, gaskleppositiesensor los.
Gewoon zien wat er nu gebeurt. Valt hij stil of gaat ie stotteren en horten of stoten.

Hartstikke leuk joh. En die motor kan er echt wel tegen. Daar ben ik niet bang voor.

Maar goed, er moet wel animo zijn anders ga ik er echt geen tijd en energie in steken.
 
Laatst bewerkt:
Als je met commerciële gedachte bedoeld 'geld verdienen', nee totaal niet!
Gewoon van elkaar leren. De meeste mensen kunnen veel meer dan ze zelf denken.
Of gewoon om wat achtergrondkennis te hebben zodat je niet ten prooi valt aan dure reparateurs.

Wat we nodig hebben is enthousiaste mensen, een plek of plaats waar we kunnen zitten en waar één of twee motoren kunnen staan en een muur of scherm voor een beamer.
Dan zorg ik wel voor een verhaaltje. Ik neem een paar multimeters mee, een scoop en draai wat schema's uit. Gaan we gewoon meten.

We halen de tank en de kuipen los van mijn motor en we gaan eens kijken wat hij doet.
Krukassensor los, nokkenassensor los, gaskleppositiesensor los.
Gewoon zien wat er nu gebeurt. Valt hij stil of gaat ie stotteren en horten of stoten.

Hartstikke leuk joh. En die motor kan er echt wel tegen. Daar ben ik niet bang voor.

Maar goed, er moet wel animo zijn anders ga ik er echt geen tijd en energie in steken.

Tja als dat allemaal te regelen is...

Count me in.
 
Als je met commerciële gedachte bedoeld 'geld verdienen', nee totaal niet!
Gewoon van elkaar leren. De meeste mensen kunnen veel meer dan ze zelf denken.
Of gewoon om wat achtergrondkennis te hebben zodat je niet ten prooi valt aan dure reparateurs.

Wat we nodig hebben is enthousiaste mensen, een plek of plaats waar we kunnen zitten en waar één of twee motoren kunnen staan en een muur of scherm voor een beamer.
Dan zorg ik wel voor een verhaaltje. Ik neem een paar multimeters mee, een scoop en draai wat schema's uit. Gaan we gewoon meten.

We halen de tank en de kuipen los van mijn motor en we gaan eens kijken wat hij doet.
Krukassensor los, nokkenassensor los, gaskleppositiesensor los.
Gewoon zien wat er nu gebeurt. Valt hij stil of gaat ie stotteren en horten of stoten.

Hartstikke leuk joh. En die motor kan er echt wel tegen. Daar ben ik niet bang voor.

Maar goed, er moet wel animo zijn anders ga ik er echt geen tijd en energie in steken.

Heb ik ook interesse in. Alles wat ik ervan kan leren is meegenomen he. :)
Ben benieuwd of dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Zo ja, ik kom graag!
 
Volgend jaar zal ik een topic openen met een Poll om te kijken wat voor animo er is.
Beamertje, scherm, powerpoint Motormanagement heb ik. Multimeters, handboeken, schema's heb ik.
Vraag me alleen af hoeveel mensen interesse gaan hebben.
Straks zijn het er zoveel dat het 5 weken gaat duren. Da's nou ook weer niet de bedoeling.
 
Op zich wel een interessant iets, natuurlijk :Y

Én TS natuurlijk gefeliciteerd met een goed lopende ex schade fiets welke met een klein beetje werk en rondvragen weer goed gekregen is :}
 
Volgend jaar zal ik een topic openen met een Poll om te kijken wat voor animo er is.
Beamertje, scherm, powerpoint Motormanagement heb ik. Multimeters, handboeken, schema's heb ik.
Vraag me alleen af hoeveel mensen interesse gaan hebben.
Straks zijn het er zoveel dat het 5 weken gaat duren. Da's nou ook weer niet de bedoeling.

Ik speel ook met de gedachte.

Er zijn zoveel vragen van MF-ers, klanten en andere motorrijders, en dan met name over 'basis onderhoud'.

Ik heb in mijn hoofd al theorie materiaal (map met informatie, foto's, uitleg ed), en een globale opzet over hoe dat dan zou moeten gaan.

Ik moet nog hard denken over wat er allemaal nog meer bij komt kijken, want zomaar even een klasje doen is meer werk dan je denkt.

Maar het lijkt me ontzettend leuk om te doen, ook al komt er maar één persoon!
 
Ik speel ook met de gedachte.

Er zijn zoveel vragen van MF-ers, klanten en andere motorrijders, en dan met name over 'basis onderhoud'.

Ik heb in mijn hoofd al theorie materiaal (map met informatie, foto's, uitleg ed), en een globale opzet over hoe dat dan zou moeten gaan.

Ik moet nog hard denken over wat er allemaal nog meer bij komt kijken, want zomaar even een klasje doen is meer werk dan je denkt.

Maar het lijkt me ontzettend leuk om te doen, ook al komt er maar één persoon!

Het is zeker meer werk dan velen vaak denken. Misschien dat we samen eens iets kunnen doen. Je woont redelijk bij mij in de buurt. Wie weet!?!

Ik ga eerst eens een document maken in Word en/of PDF waarin een 40-tal meerkeuzevragen staan. Iedereen die interesse heeft in een worshop zal eerst die vragen moeten maken. Dan weet ik wat het beginniveau is.
Misschien niet leuk om te doen maar anders sta ik straks iets te vertellen wat iedereen al weet. Of nog erger ik hang een verhaaltje op en niemand die er iets van snapt.

Volgend jaar maar eens actie op ondernemen. Ik weet zeker dat veel mensen hier op het forum er veel baat bij zullen hebben.

Wordt volgend jaar vervolgd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan