ZXR400 als volvermogen motor

#Wouter

Die hard MF'er
18 sep 2010
673
0
Westland
Ik heb op dit moment een ZXR400 waar ik nog steeds veel plezier mee beleef..
Hij staat nu nog op 25kW, maar over een jaartje mag de begrenzing eruit.

Nou zit ik te twijfelen om wat investeringen te doen in de ZXR400 of dat ik hem beter kan laten zoals die is en door sparen voor een motor met wat meer vermogen (600cc oid).

De 400 kan wel een nieuwe lak gebruiken en ik zou hem ook wel een nieuw kontje willen geven. Kost allemaal wel wat geld en er komen altijd wel weer dingen bij.

Het liefst ga ik zo aan de slag, ik heb wel weer zin in een nieuw projectje, maar dan moet ik ook nog wel wat langer dan een jaar op deze fiets blijven rijden.

Tot nu toe bevalt de zxr mij zeer goed, maar ik heb geen idee of je de verschillen tussen een 400 (onbegrensd) en een 600 goed merkt...

Het verschil qua pk's, is dit goed te voelen?
Is rijden op een 400 (onbegrensd) aan te raden / net zoveel fun als een 600 of wordt je een 400 toch sneller zat?

Wat denken jullie? Investeren (zxr opknappen, leuk project) en nog een paar jaartjes op de zxr blijven rijden of kan ik beter door sparen voor een 600?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op dit moment een ZXR400 waar ik nog steeds veel plezier mee beleef..
Hij staat nu nog op 25kW, maar over een jaartje mag de begrenzing eruit.

Nou zit ik te twijfelen om wat investeringen te doen in de ZXR400 of dat ik hem beter kan laten zoals die is en door sparen voor een motor met wat meer vermogen (600cc oid).

De 400 kan wel een nieuwe lak gebruiken en ik zou hem ook wel een nieuw kontje willen geven. Kost allemaal wel wat geld en er komen altijd wel weer dingen bij.

Het liefst ga ik zo aan de slag, ik heb wel weer zin in een nieuw projectje, maar dan moet ik ook nog wel wat langer dan een jaar op deze fiets blijven rijden.

Tot nu toe bevalt de zxr mij zeer goed, maar ik heb geen idee of je de verschillen tussen een 400 (onbegrensd) en een 600 goed merkt...

Het verschil qua pk's, is dit goed te voelen?
Is rijden op een 400 (onbegrensd) aan te raden / net zoveel fun als een 600 of wordt je een 400 toch sneller zat?

Wat denken jullie? Investeren (zxr opknappen, leuk project) en nog een paar jaartjes op de zxr blijven rijden of kan ik beter door sparen voor een 600?

Er zit zowiesow al enkele tientallen PK's verschil tussen, en dat is van hetzelfde bouwjaar. Nou is de 400 niet echt een moderne fiets meer, en aangezien moderne 600jes al op en over de 130pk zitten, zou ik toch echt gaan proefrijden vóór je een oordel velt. Mijn mening is dat het zeker wat uitmaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op dit moment een ZXR400 waar ik nog steeds veel plezier mee beleef..
Hij staat nu nog op 25kW, maar over een jaartje mag de begrenzing eruit.

Nou zit ik te twijfelen om wat investeringen te doen in de ZXR400 of dat ik hem beter kan laten zoals die is en door sparen voor een motor met wat meer vermogen (600cc oid).

De 400 kan wel een nieuwe lak gebruiken en ik zou hem ook wel een nieuw kontje willen geven. Kost allemaal wel wat geld en er komen altijd wel weer dingen bij.

Het liefst ga ik zo aan de slag, ik heb wel weer zin in een nieuw projectje, maar dan moet ik ook nog wel wat langer dan een jaar op deze fiets blijven rijden.

Tot nu toe bevalt de zxr mij zeer goed, maar ik heb geen idee of je de verschillen tussen een 400 (onbegrensd) en een 600 goed merkt...

Het verschil qua pk's, is dit goed te voelen?
Is rijden op een 400 (onbegrensd) aan te raden / net zoveel fun als een 600 of wordt je een 400 toch sneller zat?

Wat denken jullie? Investeren (zxr opknappen, leuk project) en nog een paar jaartjes op de zxr blijven rijden of kan ik beter door sparen voor een 600?

Ik heb een ZXR 400 gehad, eerst 25kw en later onbegrensd. Het verschil de eerste week is erg leuk, bijna het dubbele vermogen. Maar ik kan me voorstellen dat het erg snel went. Ik heb er zelf helaas maar een paar weken van kunnen genieten want toen reed ik hem in de prak. :X Kort daarop een ZX-6R uit 2001 gekocht, dan komt er nog eens 40pk bovenop en dat merk je. *D

Persoonlijk zou ik zeker de 400 een tijdje onbegrensd rijden. Gewoon omdat het kan. }) Maar er zeker niet zwaar in investeren en gewoon doorsparen voor een 600(+).
 
niet veel investeren, Hou hem rijdend en veilig, maar zeker geen optische dingen zoals spuiten en bodywork.
en sparen voor een 600cc, heeft echt een bak meer pk dan de 400's
 
Mijn vriendin heeft een '99 ZXR400 die ik wel eens mee neem. Zelf heb ik oa een ZX7R.
Die 400 is een echt racertje en best rap. Weinig comfort tov m'n 7. En je moet wat meer aan het gas hangen om rap vooruit te komen maar daarintegen is het lekker spelen. Op de 7 (en modernere 600's) gaat het bij 'sportief'rijden al snel boven de invorderingsgrens.

Je moet het helemaal zelf weten maar denk er aan dat er niet veel mensen op een vol vermogen ZXR zitten te wachten. En al helemaal niet een die verbouwd is.
Mijn hart zegt lekker vol vermogen gaan rijden met de ZXR, mijn verstand verkopen als 25kW.
 
Als ik de keuze had zou ik de 400 houden.
Heb zelf een 1100 gehad, hartstikke gaaf maar je bent zonder moeite je rbw kwijt.

Maar anderzijds kan ik me ook voorstellen dat je eens wat anders wilt. Dus ligt het er maar net aan wat jij graag wilt. :z
 
Mijn vriendin heeft een '99 ZXR400 die ik wel eens mee neem. Zelf heb ik oa een ZX7R.
Die 400 is een echt racertje en best rap. Weinig comfort tov m'n 7. En je moet wat meer aan het gas hangen om rap vooruit te komen maar daarintegen is het lekker spelen. Op de 7 (en modernere 600's) gaat het bij 'sportief'rijden al snel boven de invorderingsgrens.

Je moet het helemaal zelf weten maar denk er aan dat er niet veel mensen op een vol vermogen ZXR zitten te wachten. En al helemaal niet een die verbouwd is.
Mijn hart zegt lekker vol vermogen gaan rijden met de ZXR, mijn verstand verkopen als 25kW.

Dat is met iedere bijna iedere midden en zwareklasse motor tegenwoordig al zo, dus dan kan je of als een natte krant gaan rijden, of je uitleven met gebruik van je verstand, goed om je heen kijken, en gewoon het risico nemen. En vooral niet gaan huilen als je het spelletje een keer verliest.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik van een RSV Mille, naar een zxr 400 gegaan en hij bevalt nog steeds.
Ik heb nog nooit eerder zo'n makkelijk sturende motor gehad.
Maar ik merk wel dat ik wat koppel mis. Hij heeft alleen wat power wanneer je
rond de 10000 rpm en hoger zit

Dus ik denk dat je tzt beter je geld kan stoppen in een 600tje.
 
Dat is met iedere bijna iedere midden en zwareklasse motor tegenwoordig al zo, dus dan kan je of als een natte krant gaan rijden, of je uitleven met gebruik van je verstand, goed om je heen kijken, en gewoon het risico nemen. En vooral niet gaan huilen als je het spelletje een keer verliest.

Ik heb ook een 30 jaar oude Yamaha XS650 omgebouwd naar een streettracker.Op die motor heb ik vele malen meer rijplezier dan op m'n 7. Dus 60 pk (gelijk aan een ZXR400 maar met meer koppel) is echt wel genoeg.

Maw, als je lol wilt hebben met een motor heb je echt geen supersport nodig. En met een middenklasser moet je echt wel merkbaar aan het gas hangen om je rijbewijs kwijt te raken.
 
Kleine oudere motoren als een zxr400 zijn erg leuk om te rijden. Zelfs (of juist zeker) als je wat meer ervaring hebt blijven ze leuk omdat je veel meer uit de motor kan persen voordat je belachelijke snelheden rijdt. Maar dat hangt erg van je eigen voorkeur en rijstijl af. Als je je nu al zorgen maakt of de motor genoeg vermogen heeft, zou ik er niet teveel geld in stoppen. Dat haal je er bij een verkoop nooit meer uit. Maar als je gewoon blij bent met deze motor en de mogelijkheid hebt om 'm erbij te houden..

Ik heb zelf mijn eerste motor (Honda Hawk) gehouden, en een grotere motor (VFR 750) erbij gekocht voor de dingen waar m'n Hawk niet geschikt voor was. Ik heb nog steeds erg veel plezier op de Hawk met dijkritjes en woon/werk, en voor de langere tourritten en vakanties heb ik de VFR. Ook kan ik nu ongestoord de Hawk uit elkaar halen om op te knappen zonder dat ik hoef te stressen dat ik deze zomer niet kan rijden.
 
Tja, ik heb nooit een 400 gehad. Ben op een 600 begonnen. Daarmee kon ik behoorlijk het gas erop zetten en sportief door jakkeren. Beter gezegd, d'r zat meer in dan ik er ook (echt) uit heb gehaald. Ik zit nu op een zwaardere (1000) en afgezien het feit dat ik het een droomding vind, mis ik verschrikkelijk het kunnen doorhalen naar de hoge toeren zonder in z'n 3 al richting 200 km/h te zitten.

Persoonlijk zou ik (met deze kennis) lekker op de 400 blijven en gaan leren/uitproberen wat daar allemaal wel niet uit te persen is. Gaat denk ik een stuk meer voldoening/plezier opleveren dan een motor die bakken meer kan dan jij. Zwaarder kopen kan altijd nog. :)
Wel idd niet te gek veel uitgeven aan optische zut e.d. D'r komt uiteindelijk wel een andere. ;)
 
Het hangt er maar vanaf wat je wilt. Een lichte 400 is onverslaanbaar als het op bochtige weggetjes (of de Ardennen) aankomt. Maar op de grotere wegen met meer rechte stukken legt hij het zeker af tegen een sportieve 600. Bovendien, hoe lichter, hoe meer schakelen.

Dus wat voor motorrijder ben je? Daar hangt vanaf wat voor motor je wilt.
 
Ik heb zelf mijn eerste motor (Honda Hawk) gehouden, en een grotere motor (VFR 750) erbij gekocht voor de dingen waar m'n Hawk niet geschikt voor was. Ik heb nog steeds erg veel plezier op de Hawk met dijkritjes en woon/werk, en voor de langere tourritten en vakanties heb ik de VFR. Ook kan ik nu ongestoord de Hawk uit elkaar halen om op te knappen zonder dat ik hoef te stressen dat ik deze zomer niet kan rijden.

Maar dat verschil is veel groter dan alleen maar het aantal cc's. De Hawk is een V-twin, en de VFR een V-four, terwijl de TS in beide gevallen praat over een inline four.
 
Heb zelf ook een ZXR400 gehad en vond dit een hele fijne motor.
Hierna een ZX6R gekocht en dat was toch wel een verschil.
De ZXR was meer een circuitbeest als de ZX6R (1996).
De 400 had een sportievere zit(clipons onder de kroonplaat)
Upside down voorvork.
De ZX6R daarintegen had veel meer vermogen.

Wat voor een 600 tje wilde je gaan kopen?
 
ZXR als eerste motor gehad, zeker een lekkere stuurfiets. Uiteindelijk zwaarder gaan rijden voor het koppel en de lagere toeren op cruisesnelheid. Op vakantie met 140 achter je maatjes aan jakkeren met 8000 toeren :/

Kwa stuureigenschappen heeft tot nu toe alleen de gsxr600k1 de zxr overtroffen van de motoren die ik heb gehad.
 
Laatst bewerkt:
Kleine oudere motoren als een zxr400 zijn erg leuk om te rijden. Zelfs (of juist zeker) als je wat meer ervaring hebt blijven ze leuk omdat je veel meer uit de motor kan persen voordat je belachelijke snelheden rijdt. Maar dat hangt erg van je eigen voorkeur en rijstijl af. Als je je nu al zorgen maakt of de motor genoeg vermogen heeft, zou ik er niet teveel geld in stoppen. Dat haal je er bij een verkoop nooit meer uit. Maar als je gewoon blij bent met deze motor en de mogelijkheid hebt om 'm erbij te houden..
:^ :^ :^


Rijd zelf een een Bandit 1200... Maar op een Bandit 400 heb je op de binnendoor wegen zeker zo veel lol.


Voordeel van een zware fiets is dat je lekker lui kunt rijden, ding trekt wel. Echter, je kunt het eigenlijk niet maken eens flink gas te geven, dan rijd je héél snel héél hard. Dat is leuk op de snelweg, maar dijken e.d. rij je in 1 versnelling. Dat schakelen mis je wel, da's eigenlijk best geinig. Echt volgas kun je ook niet geven, dan lanceer je domweg over de volgende bocht heen. Daar is zo'n klein opdondertje domweg leuker, lekker gooien en smijten, blok uit kunnen persen zonder gelijk je rijbewijs in te mogen leveren... Maar ja, als je geen ervaring op een zware fiets hebt wil je die natuurlijk gewoon proberen en da's logisch, maar je gaat nog eens terugdenken aan die 400.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat verschil is veel groter dan alleen maar het aantal cc's. De Hawk is een V-twin, en de VFR een V-four, terwijl de TS in beide gevallen praat over een inline four.
True, er vanuit gaande dat hij uiteindelijk ook 2 inline four racers koopt. Maar voorlopig rijdt ie iig nog een jaar op deze motor, misschien ontdekt ie in de tussentijd wel dat ie ook graag lange vakantieritten maakt of offroad wil gaan rijden.
 
Als je ZXR400 bevalt, kan je toch de eerste tijd daarmee volvermogen rijden? Raak je 'm zat koop je alsnog een snellere motor, heb je meer tijd om te sparen.

Ik had een VFR400R. Toen die aardig op was heb ik een 600 gekocht. Maar die heb ik alweer verkocht voor een "nieuwe" VFR400R :)

Don't get me wrong, een supersnelle motor is ook leuk, maar het is net wat je ermee wil.
 
Vergeet ook niet dat je in deze tijd de 400 niet snel zal verkopen, en al zeker niet voor een btj geld.
Ik zou ook op de zxr met vol vermogen blijven rijden, en me voorlopig niet de vraag stellen of een andere motor iets voor me is(zegt een gast die inmiddels al aan zijn 10e motor bezig is)......

Gevoelsmatig zal het na een tijdje 600cc gereden te hebben ook weer normaal zijn, en ga je jezelf afvragen of een zx9 niet iets voor je is.
 
Ik heb ook n zx6r gehad, welke ik al weer vrij snel stuk heb gemaakt. :X Nu zit ik weer op de 400. En het verschil in vermogen is zeer duidelijk merkbaar. Mijn conclusie:
Als ik met de zx6r 100 op de dijk rijdt dan leek het alsof ik stil stond. En als ik n paar keer gas geef dan gaat het echt veel te hard. Met de 400 daarin tegen kan je keihard toeren maken en dan heb je het gevoel dat je 180 gaat terwijl je net 100 gaat.

Als ik n nieuwe motor koop dan moet ik nog heel hard na gaan denken of ik n ss of n sm koop
 
Met de 400 daarin tegen kan je keihard toeren maken en dan heb je het gevoel dat je 180 gaat terwijl je net 100 gaat.

Als ik n nieuwe motor koop dan moet ik nog heel hard na gaan denken of ik n ss of n sm koop
:^

Vooral met een 400 zonder kuip. Waarom een motor die meer pks heeft als je uiteindelijk ook harder moet gaan voor dezelfde beleving? (Ok dit gaat natuurlijk niet helemaal op, veel koppel is ook wel leuk natuurlijk.)

...maar als ik in de duitsland of over leuke dijkjes rijd heb ik niet vaak het idee dat ik een R6 uit 2010 nodig heb om meer lol te beleven.
 
Ik heb niet heel veel recht op spreken aangezien ik mijn zxr400 16 dagen na het behalen van me rbw total heb gereden maar moet zeggen dat ik er echt super veel plezier mee had en nergens het idee had dat ik vermogen te kort kwam zeker in tegenstelling tot me er-6n lesmotor.. (uiteraard geen ervaring met hogere cc's) Ik ga morgen waarschijnlijk weer een nieuwe zxr400 kopen en merk vanzelf wel het punt dat ik hem zat begin te worden :) Maar dat zien we hopelijk pas over een jaartje of 1-2 ;)


ontopic: Zou ik gewoon lekker je zxr400 blijven rijden (onbegrensd) en je merkt zelf echt wel wanneer je hem zat begint te worden en toe bent aan een hoger segment 8-)
 
Laatst bewerkt:
proefrijden zou op zich natuurlijk het beste zijn, maar is voor nu een beetje een onzinnig advies: TS moet nog een jaar begrensd rijden, dus kán uberhaupt niet proefrijden en staat nu voor de keuze opknappen of niet.

Persoonlijk zou ik een jaartje doorsturen met oude lak en lelijk kontje en over een jaartje op je gemak kijken.

Klinkt niet echt als noodzakelijk duur onderhoud, dus dat kun je best nog even uitstellen.

Ik zou nooit mn keuze laten afhangen van de ervaringen van andere rijders, motorkeuze is zo persoonlijk.


(potverdrie, ik bedenk ineens dat ik nog wel wat langer dan één jaar moet doorsturen met lelijk kontje, zucht........... '( )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan