ZXR400 met harde tik in blok!

Maichel

Die hard MF'er
31 mei 2010
347
15
Delft
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem, toen ik met mijn zxr400 op vakantie was is er opeens een harde tik in het blok gekomen. Ik heb er toch mee doorgereden (nog bijna 1000km, ja heel onverstandig maar ik was met een groep vrienden en wilde niet in mijn eentje terug), en het is absoluut het zelfde gebleven dus niet harder geworden.

Ik ben langs een aantal dealers geweest en die zeiden allemaal het volgende:

Een van de tuimelaars
Big end lager
Geen idee...

Maar ze zeiden allemaal dat het geen ratel was, maar echt een harde tik en dus niet de nokkenas ketting of de nokkenas ketting spanner kon zijn.

Ook zeiden een aantal dat ik er zo geen 100km meer mee kon rijden, maar ik heb dus meer dan 1000km gereden zonder dat het erger is geworden.

Ook is de ratel er alleen van 3500 tot ongeveer 7000rpm, daarna is het weg.

Ik zit dus toch te twijfelen of het niet de NAKS is of dat er iets is wat resoneert en dus los zit (omdat het alleen tussen de 3500 en 7000rpm zit).

Hebben jullie enig idee voordat ik het hele blok uitelkaar haal wat het kan zijn?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Eeeh Maichel,

Je hebt ervaring met sleutelen begrijp ik dus gewoon uitelkaar halen die handel,zou wel het blok eruit halen sleutelt 10 x makkelijker 8-)

Als ik een voor mij nieuw blok uitelkaar haal,maak ik altijd wat detail foto,s dat voorkomt twijfel bij montage.

Een ruilblok kan altijd nog,maar ook lang niet alle ruilblokken zijn probleemloos,nu kun je misch voor een specifiek onderdeel gaan als dat nodig is !

Succes !
 
maichel, ik heb ooit eens een zxr400 gehad, plotseling had ik ook een tik in het blok. Wat bleek,1 nokkenas zat vol met pitten. Volgens lemstra(kawadealer) komt dit vaker voor bij de 400tjes. In ieder geval succes ermee!


De slepers van de eerste serie 400 gingen kapot... Dat gaat alsmaar meer herrie maken met grotere klepspeling tot gevolg. Als je de nokkenassen eruithaalt dan zie je dat meteen.
 
Quark:

Nee, de tik is gewoon puur afhankelijk van het toerental, stationair, optrekken en aftremmen is het allemaal hetzelfde.
Bedankt voor de tip met de schroevendraaier, ga dat zeker proberen.

Wat ik trouwens vergeten was, is dat de tik er soms als het blok koud is nog niet is, en na een paar km opeens wel...

En Unruled, bedankt voor je advies :+ , zoals ik al had gezegd heb ik ook wel door dat het onverstandig was :') , maar of ik nou meteen terug ging en 800km reed of nog even door en in totaal 1000km heb gereden maar wel nog een leuke vakantie heb gehad vond ik het risico wel waard.

Maar goed, de dealers waren er dus niet zeker over, dat waren hun vermoedens, en daarom vraag ik het hier nog even, voor als iemand ooit eerder zoiets heeft meegemaakt...


ANWB bellen, vervangend vervoer, motor gratis thuis en jij gratis met de auto naar huis.
imho betere optie dan het risico lopen dat hij in de middle of nowhere totaal de geest geeft.

maar blijkbaar had je mazzel.

Hopelijk heb je ook mazzel wat de herkomst van de tik betreft. Al gekeken naar een eventuele ruilblok?
verder misschien idee om je olie filter te checken op of er metaal rommel in zit.

Zelf heb ik ook nog een motor met soortgelijk probleem. Maar daar ligt de oorzaak vermoedelijk op rijden met een olieschaarste.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, denk ook tuimelaar. Heb 3 blokjes gehad met hetzelfde probleem. Maar daar waren zelfs de nokken van de nokkenas weggesleten door de tuimelaars (als je lang genog doorrijdt...) Klepdeksel verwijderen en controleren... Is niet zo heel moeilijk.
 
Hallo allemaal,
Het is weer een tijdje geleden, ik heb het namelijk druk gehad met het project waar ik nu aan werk, de Novabike03 *D.

Maar goed, ik heb de nokkenassen eruit gehaald, en wat blijkt, de nokkenas aan de inlaatzijde is beschadigd door pitting! De ene nok is erger dan de andere, maar ze hebben het bijna allemaal een beetje. De foto is van de ergste. Mijn tuimelaars zijn gek genoeg wel gewoon goed.

Kan dit inderdaad het probleem zijn, of moet ik verder zoeken?

Alvast bedankt!
full
 
Volgens mij zijn de tuimelaars helemaal plat gesleten.

Of dit de enige oorzaak van het geluid is kan ik niet zeggen omdat ik het nooit gehoord heb. Dit zul je zelf moeten beoordelen aan de hand van waar het geluid vandaan kwam en hoe het klonk.
 
Oke, dus dan zijn ze nog gewoon goed. Is dat niet ongewoon, dat de nokkenas wel beschadigd is maar de tuimelaars niet?

Of dat ongewoon is kan ik niet beoordelen, maar ik kan me er iets bij bedenken van verschil in materiaal soort?

En inderdaad, goed kijken rondom het loopvlak op de tuimelaar of daar geen braam/rand op te vinden is. zowel dan zou ik zeggen: kijk voor een ander blokje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan