[ZXR750] Remklauw bovenop achterbrug

Daylights

MF veteraan
18 apr 2003
1.367
0
Beusichem
Bij het monteren van mijn Akra kwam ik iets lelijks tot ontdekking...

PA090001.JPG


Zoals misschien wel te zien is zit de tussenpijp nu tegen de stang aan die voorkomt dat de achterremklauw doordraait. Nu kan ik natuurlijk wel op een Beusichemse manier een deuk in de pijp slaan, maar het leek mij een mooiere oplossing om de remklauw bovenop de achterbrug te maken.

PA090010.JPG


Ik heb wel vaker gezien dat de remklauw zo gemonteerd zit, zijn hier standaard beugels voor zodat de remklauw dus niet door draait?
 
Effe een paar dingen verduidelijken:

Je hebt reactiestangen die op de brug afgesteund zijn, en die op het frame/blok afgesteund zijn. Verder kan de reactie stang trekkend (klauw onder je wiel) of duwend (klauw boven je wiel) gemonteerd zijn.

Indien de reactiestang aan een vast punt op het frame zit (of het blok), zal de montageplaat van de remklauw scharnierend opgehangen moeten zijn, omdat deze om de achteras moet kunnen draaien bij in- en uitveren. Bij systemen waarbij de reactiestang op de brug zit hoeft dat niet. Bij mijn FZR zit de stang duwend op de achterbrug afgesteund en staat de montageplaat van de klauw muurvast zodra ik de wielas-moer aantrek. Denk dus niet dat alle montageplaten scharnierend zijn want zodra je je wielmoer aantrekt staat die plaat echt muurvast t.o.v. je brug, en kan dan niet meer scharnieren.

Dat bij een reactie-stang op het frame de rem- en veerkrachten gescheiden zijn is niet waar, integendeel. Zodra je gaat remmen veroorzaakt deze stang een trekkracht welke aan je frame trekt, en beinvloed dus het krachtenspel in je motor. Vroeger waren er anti-duik systemen gebaseerd op dit principe: de voorremklauwen waren afgesteunt met een duwstang op het balhoofd en duwde de neus van de motor omhoog tijdens remmen.

Ga nou ook AUB niet lopen buigen met die stang, da's het stomste wat je kan doen. Het is een trekstang en als je daar bochten in gaat buigen wordt deze flexibel tijdens remmen, en dat lijkt me niet zo'n lekker idee. De trekkracht moet door de neutrale lijn van de stang lopen en als je gaat buigen ontstaat er tijdens remmen een buigend moment in de stang en zal hij langer worden, oftewel er gebeuren onvoorspelbare dingen tijdens remmen.

Ik kan niet zien op de foto's waar die trekstang aan vast zit maar als hij aan het frame vast zit zou ik dat maar zo houden en proberen om wat aan je bocht te veranderen.

Als hij aan de brug vastzit kan je proberen hem in te korten en een nieuwe (stevige) steun te lassen onderaan je brug. Zorg er wel voor dat de stang altijd recht staat t.o.v. de steunpunten, anders trek je alles verrot.

Ook het afdraaien van de stang is heus geen slecht idee, alleen zal de originele wel hol zijn denk ik zo. Maar het is een trekstang en geen duwstang dus voor problemen met knikken hoef je niet bang te zijn. Als hij inderdaad van aluminium is zoals ik hierboven lees kun je hem vervangen door een veel dunner exemplaar van staal, en ben je ook klaar.
 
Laatst bewerkt:
Je wordt een beetje arrogant. B|

Hou mij niet voor een of andere nono of newbee. Ik lul alleen als ik iets denk te weten en niet in de ruimte.

Ik schreef meestal. Als jij dan jezelf aangesproken voelt is dat jouw probleem.

Wat die arrogantie betreft zit je fout. Ik ben altijd al arrogant geweest.
 
Also also also, laten we het gezellig houden ;)

@ FZRene--> stang is idd bevestigd op het frame, kun je mij vertellen waarom ik em dan niet aan de achterbrug zou kunnen bevestigen? Ik zie het nog steeds als een manier om te voorkomen dat die remklauw doordraait bij het remmen.

Afdraaien is geen optie aangezien de stang hol is en een dunner exemplaar zou te weinig ruimte geven, zit ie nog steeds in de weg.
 
De trekstang zit niet voor niets aan het frame bevestigd.
Als je remt dan wordt er door de klauw aan de stang getrokken. Omdat deze aan het frame is bevestigd zal de motor achter niet zover inveren. Dit zou wel gebeuren als hij aan de vork bevestigd was.
Het is dus een soort van anti duik voor de achterrem.
 
@ v.d.v.--> Ah kijk aan! Zover had ik nog niet gedacht. Mja, dan begrijp ik alleen niet waarom Kawa met de ZX-7R van dit concept afgestapt is. En qua ophanging is er enkel een demper opgekomen waarvan de hardheid instelbaar is, verder is alles hetzelfde.
 
Toen mijn Duc nog een conventionele achtervork had, zat de achterremklauw dus verankerd aan de achterbrug. Aan de schetsplaat zat een sleuf die over een nok moest vallen die aan de binnenzijde van de achterbrug was gelast. In de racerij worden de achterremklauwen van de Ducs echter door middel van een reactiestang aan het blok bevestigd. Het grote voordeel was dat bij hard remmen met de achterrem de krachten op het veel stijvere blok/frame werden overgebracht in plaats van op de achterbrug, hetgeen het "stuiteren" van het achterwiel tegengaat. Voor de looks heb ik ik toen mijn achterrem ook afgesteund aan het blok. Simpelweg een schetsplaat gemaakt van een stuk alu, van hetzelfde materiaal een beugel die op het blok (bevestigingspunten zitten standaard op een Duc 900 blok) geschroefd moest worden en een reactiestang op maat laten maken van carbon fiber. De joints aan de uiteinden waren het duurste: ruim Hfl. 80,00 per set. Nogmaals, in mijn geval alleen voor de looks gedaan. Als in jouw geval de reactiestang niet op het blok of frame is afgesteund, maar op je achtervork, wordt je oplossing een stuk simpeler : gewoon een paar centimeter terug een bevestiging op de bruk lassen/bouten. Inderdaad maakt het dan geen verschil of de remklauw zelf op de achterbrug is verankerd, danwel via een reactiestang op de achterbrug is bevestigd.
 
Simpelweg een schetsplaat gemaakt van een stuk alu, van hetzelfde materiaal een beugel die op het blok (bevestigingspunten zitten standaard op een Duc 900 blok) geschroefd moest worden en een reactiestang op maat laten maken van carbon fiber.

Ik neem aan dat die nieuwe schetsplaat een gat had waar de achteras doorheen gestoken werd. Zat er dan ook iets van een "binnenbus" in dat gat zodat die schetsplaat kon draaien rondom de achteras, zodra de achteras-moer aangetrokken werd, of zat hij daarna muurvast en onbeweeglijk ten opzichte van de brug?
 
Tja....

Met het verschil tussen de ZXR en de ZX7 / ZX9 is idd die stang...
Bij de 7 zit er een blokje op de achterbrug waar die klauw in valt, vandaar dat die stang daar van af is. Je kunt er dus voor kiezen om zo'n brugje/blokje op je achterbrug te (laten) lassen en bijv een klauw van de ZX9 erop zetten

full


Denk erom dat er enorme krachten op dat blokje komen!!!!
 
Tja....

Met het verschil tussen de ZXR en de ZX7 / ZX9 is idd die stang...
Bij de 7 zit er een blokje op de achterbrug waar die klauw in valt, vandaar dat die stang daar van af is. Je kunt er dus voor kiezen om zo'n brugje/blokje op je achterbrug te (laten) lassen en bijv een klauw van de ZX9 erop zetten

(Afbeelding)

Denk erom dat er enorme krachten op dat blokje komen!!!!



Effe Offtopic:

Wat zit daar voor een iel achterschijfje op, en waarom zit dat ding niet met alle bouten vast?? (Of ben ik gek, het lijkt net of je een bout mist)

Correctie: lamaarzitten, ik zie dat er nog wel meer ontbreekt :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan