ZZR 1100 1992 te hoog stationair probleempje

Nickski

Rookie
7 aug 2011
26
0
Amsterdam
Hallo,

Een technische vraag voor de ZZR kenners onder ons. Ik ben bezig met een klein ZZR projectje (Groot onderhoud + kleppen stellen inmiddels voltooid), maar heb een klein probleempje/uitdaging.

Ik heb vorige week de carburateur gereinigd (Gaskabels en choke kabels alles los gehad), gereinigd en alles weer netjes terug geplaatst. Starten lopen, perfect allemaal. Enkel mijn stationair toerental komt niet onder de 5000rpm. Nu weet ik dat er een directe gehete Idle Adjuster of ook wel stationair regelaar schroef op de carburateur zit waarmee je de gaskleppen iets open of dicht kan draaien zodat je hiermee het stationair toerental kan regelen. Het lijkt allemaal zo simpel....

Maar dan nu als volgt. Ik heb dus de stationairschroef zo gezet dat de pen het gasklep 'palletje' niet eens aanraakt. Dus nu is mijn logica dat de motor dus heel laag stationair, of zelfs niet zou moeten lopen? Ik toch geprobeerd natuurlijk, en start vervolgens gewoon keurig en houd weer stationair 5000rpm aan. Nu dacht ik misschien dat mijn gaskabels misschien te strak konden staan, deze heb ik vervolgens helemaal ingedraaid zodat de kabels zoveel mogelijk speling hebben, maar tevergeefs geen verandering. Het lijkt wel of de gaskleppen al op hun eindpunt van 'dicht' zijn. Maar hoort dit wel? Horen de gaskleppen niet altijd iets open te staan?

Wie kan mij helpen?!

Ik hoor het graag...

MVG,
Nick *D
 
Gaskleppen horen inderdaad iets open te staan, maar daarma loopt hij geen 5000rpm.
Controleer dus eerst even hoe ze echt staan.
Loopt hij dan nog 5000rpm, dan krijgt hij ergens anders lucht vandaan. Dat kan niet anders.

Bijv.
- choke circuit staat (nog) helemaal open.
- Valse lucht bij aansluiting carbs (deo-test?)
- Mixture screws kan je ook nog checken maar die zouden niet zoveel effect moeten hebben
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Wat me nu bij me op komt is dat als ik een dot gas geef richting 9000/10000rpm valt het toerental ook niet direct meer terug naar 5000rpm... Dat duurt even. Wel als ik de gashendel helemaal naar 0 heb, en hem dan nog wat aanduw (Dus iets meer kracht) dan gaat hij wel naar de 4500rpm ongeveer..
 
Bedankt voor je reactie. Wat me nu bij me op komt is dat als ik een dot gas geef richting 9000/10000rpm valt het toerental ook niet direct meer terug naar 5000rpm... Dat duurt even. Wel als ik de gashendel helemaal naar 0 heb, en hem dan nog wat aanduw (Dus iets meer kracht) dan gaat hij wel naar de 4500rpm ongeveer..
Het beste is om gewoon even de boel los te halen en naar de vlinderkleppen te kijken. Misschien blijft je kabel wel hangen. Je kan ook met je vinger even de vlinderkleppen dichtdrukken door op het afstelschroefje of ergens te drukken
 
Bedankt voor de reacties. Opeens schiet me iets te binnen. Met reinigen van de carburateur was ik er achter gekomen dat 1 of 2 van de choke kleppen (die schuif platen die je naar boven/beneden kan schuiven met de hand) niet lekker terugveerde, eerlijk gezegd hij blijft af en toe hangen.

Ik denk dat dit misschien het probleem kan zijn waardoor hij teveel lucht blijft happen?! Ik ga dit morgenochtend meteen even nakijken...

MVG,
Nick
 
Terug
Bovenaan Onderaan