Oorzaken Cuppen

FastLane

Die hard MF'er
24 feb 2005
973
0
Na de zoekfunctie gebruikt te hebben (met verschillende zoektermen) toch maar besloten een vraagje er aan te wagen in een apart topic

Omdat ik van de week een beetje een glijdend gevoel aan de voorkant van mn motor kreeg ben ik toen maar opzoek gegaan naar de oorzaak......wat bleek? geschubte (gecupte.....hoe je t ook wilt noemen) voorband. Zo vlug al (iets van 5 of 6000 km)!

Op t plaatje kun je zien wat ik bedoel (niet dat iedereen niet weet wat cuppen is, maar voor degene die t niet weten is t makkelijk kijken.....en voor de duidelijkheid).....de gele kant ligt dus lager dan de groene kant

full


Nu wil ik wel eens weten WAAROM een band begint te cuppen, ik lees overal dat ze de band vervangen voor een andere en dat t dan over is. Maar er moet toch een oorzaak voor zijn? Anders los je t nooit op en kan t terug komen

Kan t liggen aan mn voorvering? (die is nl. nog standaard en waarschijnlijk uit 1994)
Kan t liggen aan de tailrisers? (hierdoor wordt de geometrie van de motor natuurlijk veranderd.....de balhoofdhoek zet je anders)
Of zijn er nog meer dingen waar ik naar kan kijken om t op te lossen?

Ik rijd een VFR750F 1994 en heb voor een BT020 en achter een BT021.....misschien dat iemand iets weet?

Alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
Als je elke bocht hetzelfde neemt (zelfde hoek, zelfde snelheid, etc etc) dan wel ja
Dat waag ik te betwijfelen....

Door het cuppen slijt het loopvlak onregelmatig, door vervorming van de profielblokken en door het bewegen van de verschillende profielblokken onderling gaan de randen anders slijten dan de rest van de blokken.

Op zich zou het kunnen dat de grip zeer plaatselijk toeneemt doordat de blokken op de plaats waar het wegcontact begint en eindigt zich aanpassen aan de vorm van de weg; maar mij lijkt dat zodra het loopvlak helemaal aanligt op het wegdek het wegcontact vanwege deze ongelijkmatige slijtage behoorlijk minder kan zijn.


Maar dat is slechts mijn mening....
 
Dat waag ik te betwijfelen....

Door het cuppen slijt het loopvlak onregelmatig, door vervorming van de profielblokken en door het bewegen van de verschillende profielblokken onderling gaan de randen anders slijten dan de rest van de blokken.

Op zich zou het kunnen dat de grip zeer plaatselijk toeneemt doordat de blokken op de plaats waar het wegcontact begint en eindigt zich aanpassen aan de vorm van de weg; maar mij lijkt dat zodra het loopvlak helemaal aanligt op het wegdek het wegcontact vanwege deze ongelijkmatige slijtage behoorlijk minder kan zijn.

je hebt gelijk.....stom van me...

Ook al neem je elke bocht hetzelfde (weer snelheid en die hellingshoek etc etc) je band slijt natuurlijk wel....dus elke keer veranderd er iets!

Man....hier kunnen we denk ik wel jaren over doorpraten ;)

Kreeg trouwens wel te horen van de verkoper dat de 020 bekend stond als een 'cuppende' band.....ook bij de fabrikant (dus Bridgestone weet t ook!!)
 
Ik heb ook een bt020 en die is ook sterk gecupt.
De bt021 voorband heeft naar mijn idee een profiel waar geen "noppen" in het profiel zitten, de band zal naar mijn idee reageren als een 'slick' wat betreft de krachten op de band die cupping kunnen veroorzaken.
Echter zie je wel rulletjes rubber op de bt021 waar normaal je cupping plaatsvind..dat is iets wat mij meteen opviel.
Alsof de motorfiets daar gewoon de meeste krachten op de band zet, bij welke band dan ook, en zal de ene band het beter kunnen verwerken dan de ander.

(Top)koffergebruik zorgt ook voor een instabieler bochtengedrag wat weer doorgegeven word in het stuur en dus de voorband.
Met topkoffer dus meer cupping in de voorband.
 
Ik heb ook een bt020 en die is ook sterk gecupt.
De bt021 voorband heeft naar mijn idee een profiel waar geen "noppen" in het profiel zitten, de band zal naar mijn idee reageren als een 'slick' wat betreft de krachten op de band die cupping kunnen veroorzaken.
Echter zie je wel rulletjes rubber op de bt021 waar normaal je cupping plaatsvind..dat is iets wat mij meteen opviel.
Alsof de motorfiets daar gewoon de meeste krachten op de band zet, bij welke band dan ook, en zal de ene band het beter kunnen verwerken dan de ander.

(Top)koffergebruik zorgt ook voor een instabieler bochtengedrag wat weer doorgegeven word in het stuur en dus de voorband.
Met topkoffer dus meer cupping in de voorband.

Dat laatste heb ik toevallig gisteren (zondag) nog besproken met iemand, met een topkoffer wordt de fiets idd iets zenuwachtiger, maar das alleen een kleine trilling rond de 70 a 80 km/h volgens hem (ligt er ook volgens mij een beetje aan wat het gewicht is wat je meezeult). wat wel duidelijk is, is het cuppen van de 020 met passagier......met topkoffer weet ik t niet
 
hoi

is dat cuppen bt eigen of lijkt dat zo
ik heb een kawa el250 met een bt45 voor en die heeft er ook last van maar ik ben pas op de helft voor dat hij op verklaart kan worden. het vreemde is dat ik er al 16000 km mee gereden heb, dit waarschijnlijk omdat dat ding niks weegt en ook niks aan vermogen heeft. het is niet dat ik als een opa rij, mijn nokken onder mijn steppies zijn weg en het gas gaat bijna altijd helemaal open. en gebruik ook echt mijn hele band (geen schaamranden dus).

het is alleen de voorband. maar de achterband is zo'n raar geval een EXDRAG ook van BR die is echt kut, wijnig grip vooral bij nat wegdek maar het is de enigste band voor het el'tje

maar kort geleden heb ik mijn cb400f uitgerust met een bt45's hopen dat het hier niet mee gebeurt, maar is dat cuppen alleen bij voorbanden of kan het ook achter gebeuren?

Groet
 
hoi
is dat cuppen bt eigen of lijkt dat zo, maar is dat cuppen alleen bij voorbanden of kan het ook achter gebeuren?
Groet

Ff ingekort....

Cuppen komt zeker niet alleen bij BT's voor. Sommige motoren hebben er ook meer last van dan andere.
Het idee is dat cuppen door een aantal zaken wordt veroorzaakt/verergerd: profiel (zoals al opgemerkt), te lage bandenspanning, stuurgeometrie en gewichtsverdeling.

Cuppen komt volgens mij alleen voor bij voorbanden. In ieder geval zou je er achter ook minder last van hebben.
 
Ff ingekort....

Cuppen komt zeker niet alleen bij BT's voor. Sommige motoren hebben er ook meer last van dan andere.
Het idee is dat cuppen door een aantal zaken wordt veroorzaakt/verergerd: profiel (zoals al opgemerkt), te lage bandenspanning, stuurgeometrie en gewichtsverdeling.

Cuppen komt volgens mij alleen voor bij voorbanden. In ieder geval zou je er achter ook minder last van hebben.

Dat is grappig ik zag laatst een kawasaki gtr 1400 met zowel voor als achterband die dit verschijnsel had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan