Diafragma rubber gasschuiven kapot door ethanol in benzine

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Beste mede MFers,
Ik heb sinds een tijdje een Honda NTV650 Revere uit 1991 aangeschaft als pekelfiets voor woon-werk. Nu begon die laatst slecht te lopen en na enig zoekwerk bleken de diafragma rubber van de gasschuiven in de carburators te zijn gescheurd doordat ze niet tegen de ethanol in de benzine kunnen. Gewoon vernieuwen dacht ik, en probleem opgelost. Maar nu blijken die nieuwe gasschuiven 175 euro per stuk te kosten!!! ( de hele motor koste 250 euro ) Als ik tweedehands zou kopen krijg ik ook weer dingen van 20 jaar oud die ook al ver aangetast zijn door de ethanol in de benzine.
Weten jullie misschien een alternatief? Dus rubbers die tegen ethanol kunnen en goedkoper zijn?
 
1 hoe weet je zeker dat het de ethanol is?
2 sinds wanneer is de aanschafprijs van belang bij de waarde van vervangende onderdelen?


En 175 per stuk vind ik ook wel prijzig.
Goed gekeken op ebay en duitse sites?
 
1 hoe weet je zeker dat het de ethanol is?
2 sinds wanneer is de aanschafprijs van belang bij de waarde van vervangende onderdelen?


En 175 per stuk vind ik ook wel prijzig.
Goed gekeken op ebay en duitse sites?

D'r is door meerdere oldtimer magazines getest of ethanol rubber aantast of niet.

En daar kwam juist uit, dat die oude rubbers totaal NIET aangetast werden door ethanol.

en idd, ebay kun je ze echt wel stukken goedkoper vinden :Y
 
Als je geen goedkope onderdelen kunt vinden, ding naar de sloop en andere kopen voor dat bedrag.
Kan me voorstellen dat de reparatie niet opweegt tegen de aanschafkosten. In tegenstelling tot anderen hier snap ik die gedachtengang.
 
Laatst bewerkt:
Dankzij de snelle en goede tip van Pretpiloot heb ik er al 2 besteld via E-bay voor 28,- per stuk.
Ik lees vaak dat ethanol funest is voor carburatoren en rubbers van oudere motoren en auto's.
Daarom dacht ik dat ethanol de oorzaak was.

Zijn er trouwens al meer mensen die ook slechte ervaringen hebben met de ethanol??
Dus van die "onverklaarbare" storingen ??
 
Als je geen goedkope onderdelen kunt vinden, ding naar de sloop en andere kopen voor dat bedrag.
Kan me voorstellen dat de reparatie niet opweegt tegen de aanschafkosten. In tegenstelling tot anderen hier snap ik die gedachtengang.
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom vinden mensen dat ze na het kopen van een goedkope motor ook recht hebben op goedkope nieuwe onderdelen?

?

Ik vind dat ik altijd recht heb op goedkope nieuwe onderdelen. Jij dan niet? Die gasschuiven, daar zit voor hooguit 5 euro materiaal in. De resterende 170 euro van de aanschafprijs gaan naar degene die ze opgeslagen heeft.
 
?

Ik vind dat ik altijd recht heb op goedkope nieuwe onderdelen. Jij dan niet? Die gasschuiven, daar zit voor hooguit 5 euro materiaal in. De resterende 170 euro van de aanschafprijs gaan naar degene die ze opgeslagen heeft.
ik vind dat jij niet moet piepen en dat motorzaken alle recht hebben om deze bedragen ervoor te vragen, velen hebben het moeilijk genoeg
 
ik vind dat jij niet moet piepen en dat motorzaken alle recht hebben om deze bedragen ervoor te vragen, velen hebben het moeilijk genoeg

Ik piep helemaal niet, ik geef gewoon precies mijn mening.

Vele motorzaken hebben het moeilijk genoeg, inderdaad. Maar ik heb op economie geleerd dat prijsstelling een erg nauwkeurig iets is dat zich niet direct rationeel gedraagt. Als je de prijs van iets verhoogt, wil dat niet zeggen dat je meer winst gaat maken. Mensen zijn voorspelbaar, maar als je voorspelling gebaseerd is op de verkeerde dingen heb je er niks aan.

Als mensen iets te gortig wordt gaan ze het ergens anders zoeken. Of ze gaan zelf wel dingen leren zodat ze een ander niet hoeven te betalen.

Waarom zou ik piepen als mijn lokale motorzaak de uurprijzen met 30% verhoogd? Mijn budget ligt vast, die is afhankelijk van mijn salaris. Dus als de uurprijzen omhoog gaan, kan ik ze simpelweg minder uren gunnen. Dan zal ik dingen zelf moeten doen. En als ik dan toch bezig ben kan ik net zo goed tegelijkertijd meer dingen oppakken.

Dan krijgen ze voor die 30% opslag op de uurprijs 50% minder uren van mij, en verliezen ze onder de streep dus juist 20% omzet in plaats van dat ze meer gaan verdienen.

Dat is hoe de realiteit werkt.
 
ga ze dan eens zelf maken _O- :') btw, het heet marktwerking :W jij hebt het nodig, zij hebben het, simple as that

De marktwerking werkt alleen goed als de producent de maximale prijs voor iets willen vragen en de klanten de minimale prijs voor iets willen geven.

Als de klanten niet de minimale prijs voor iets willen geven, dan werkt de markt niet goed.

Dus vind ik het erg logisch om de minimale prijs voor iets te willen betalen. Moet ik me er voor schamen ofzo?

Is het tegenwoordig een statussymbool om je niet druk te maken of je te veel voor iets betaald?

Well, geen wonder dan dat we hier zo'n belachelijke hoge inflatie hebben gehad, de afgelopen 10 a 12 jaar.
 
nee, je snapt het niet.

marktwerking is als er 2 producenten zijn van hetzelfde product, en de consument de keuze heeft om te kopen waar hij wil.
daardoor drukt de prijs van de producten en heb je uiteindelijk een optimale prijs waarbij zo min mogelijk betaalt, en de fabrikant niet failliet gaat (continuïteit)

een carburateur membraan is een onderdeel wat zoals je kan lezen, 1x in de 20 jaar stuk gaat, oftewel de vraag naar dit product is nihiel.
daardoor zal er waarschijnlijk maar 1 fabrikant zijn van een bepaald type gasschuif+membraan (ALS ZE UBERHAUPT NOG GEMAAKT WORDEN), die voor elk type rubbertje een aparte mal moet maken, en er ook maar een beperkt aantal van verkoopt.

daarom ligt de prijs zo hoog.
 
Dankzij de snelle en goede tip van Pretpiloot heb ik er al 2 besteld via E-bay voor 28,- per stuk.
Ik lees vaak dat ethanol funest is voor carburatoren en rubbers van oudere motoren en auto's.
Daarom dacht ik dat ethanol de oorzaak was.

Zijn er trouwens al meer mensen die ook slechte ervaringen hebben met de ethanol??
Dus van die "onverklaarbare" storingen ??

Ik heb pas geleden een test gelezen van een Chevy pick-up dus met relatief ouderwetse
techniek,die had zo,n 160000 miles gereden op E85 daar zit dus veel meer ethanol in
dan de benzine hier,ze hebben het complete blok gedemonteerd en geen overmatige
slijtage kunnen vinden,sterker nog het blok zag er beter uit dan menig blok wat op
gewone benzine zoveel km,s gemaakt heeft,de conclusie was dan ook dat E85 geen
kwaad kan in een ouder blok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan