Diafragma rubber gasschuiven kapot door ethanol in benzine

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Beste mede MFers,
Ik heb sinds een tijdje een Honda NTV650 Revere uit 1991 aangeschaft als pekelfiets voor woon-werk. Nu begon die laatst slecht te lopen en na enig zoekwerk bleken de diafragma rubber van de gasschuiven in de carburators te zijn gescheurd doordat ze niet tegen de ethanol in de benzine kunnen. Gewoon vernieuwen dacht ik, en probleem opgelost. Maar nu blijken die nieuwe gasschuiven 175 euro per stuk te kosten!!! ( de hele motor koste 250 euro ) Als ik tweedehands zou kopen krijg ik ook weer dingen van 20 jaar oud die ook al ver aangetast zijn door de ethanol in de benzine.
Weten jullie misschien een alternatief? Dus rubbers die tegen ethanol kunnen en goedkoper zijn?
 
Ik heb pas geleden een test gelezen van een Chevy pick-up dus met relatief ouderwetse
techniek,die had zo,n 160000 miles gereden op E85 daar zit dus veel meer ethanol in
dan de benzine hier,ze hebben het complete blok gedemonteerd en geen overmatige
slijtage kunnen vinden,sterker nog het blok zag er beter uit dan menig blok wat op
gewone benzine zoveel km,s gemaakt heeft,de conclusie was dan ook dat E85 geen
kwaad kan in een ouder blok.

Een drijfstang of nokkenas zal ook niet sneller slijten door een vleugje ethanol in de benzine.. ;)

Ik reed een paar jaar geleden naar Z-Frankrijk in mijn (toen) 40 jaar oude Volvo. Beide carburateurs waren gereviseerd omdat ik zeker wilde zijn dat ik geen gezeur kreeg onderweg. Ergens in de middle of nowhere uit nood bio ethanol benzine getankt.

Eerst loste de hele leiding van benzinepomp naar carburateurs op, zwarte drab eruit en afgelopen. Ik was voorbereid en zette er een moderne leiding op die ik als reserve mee had. Probleem opgelost!

200km verderop piste de benzine uit mijn gereviseerde carburateurs, alle rubbers plakkerig en aan het "smelten" leek het wel. Toen bij een automaterialenzaak een berg universele O-ringetjes gehaald en de boel met die ringetjes en vloeibare pakking gerepareerd. Daarna zonder problemen een paar duizend km weg getikt.

Roepen dat het "zeker door de ethanol komt" is net zo waardeloos als de claim "dat ethanol geen rubber aantast". De praktijk wijst anders uit en met die praktijk ben ik nu wel erg vaak geconfronteerd ;) .
 
Berichten als deze verontrusten mij dus. Daarnaast bevestigt dit mijn vermoedens.

@Sacco, Wat tank jij nu dan?

Een drijfstang of nokkenas zal ook niet sneller slijten door een vleugje ethanol in de benzine.. ;)

Ik reed een paar jaar geleden naar Z-Frankrijk in mijn (toen) 40 jaar oude Volvo. Beide carburateurs waren gereviseerd omdat ik zeker wilde zijn dat ik geen gezeur kreeg onderweg. Ergens in de middle of nowhere uit nood bio ethanol benzine getankt.

Eerst loste de hele leiding van benzinepomp naar carburateurs op, zwarte drab eruit en afgelopen. Ik was voorbereid en zette er een moderne leiding op die ik als reserve mee had. Probleem opgelost!

200km verderop piste de benzine uit mijn gereviseerde carburateurs, alle rubbers plakkerig en aan het "smelten" leek het wel. Toen bij een automaterialenzaak een berg universele O-ringetjes gehaald en de boel met die ringetjes en vloeibare pakking gerepareerd. Daarna zonder problemen een paar duizend km weg getikt.

Roepen dat het "zeker door de ethanol komt" is net zo waardeloos als de claim "dat ethanol geen rubber aantast". De praktijk wijst anders uit en met die praktijk ben ik nu wel erg vaak geconfronteerd ;) .



Mocht ik willen ;p T is geen M

Juist omdat het motortje maar wat.. 100.. 110 pk heeft, ( nieuw! ) en net met zowat 4 ton er op , merk je juist die verschillen als je hem zwaar belast.

( berg op, met vakantie bepakking )

Het verschil van 250 naar 230 pk merk je een stuk minder..

Maar als die 100pk , spontaan er 20 minder in huis heeft.. merk je het gerust.

Vergis je ook niet in het hogere verbruik van die E10 meuk , rij normaal op dit soort ritten 650km op een tank. Met E10 , 560 tot 580 ..
( rij vaak zat heen en weer, heb je tijd zat om het te testen :) :) )

Sla me niet kapot, ( of wel )
Maar vanaf +- '79 zijn iedergeval alle japanse motoren geschikt voor 95 / beetje ethanol.
Ergens rond die tijd..

Volgens mij .. weet niet zeker , komt dat uit een handboekje van een XL500S
* bouwjaar '78 *


Maar ze kunnen lullen wat ze willen, moet je eens van die goedkope bio-meuk in Duitsland tanken in je E36 BMW 4 pitter.
Verbruik schiet omhoog, en de berg niet meer op te jagen dat kreng.

E10 heet dat geloof ik, wat een zooi is dat.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die auto niet meer, maar de echte problemen kwamen idd van E10 brandstof, niet van de "normale" EU95 waar stiekem een vleugje ethanol in zit.

Preventief kom je een heel eind, moderne benzineleidingen en een Keister revisiesetje in de carburateurs werkt prima (ik heb nog geen Keister gezien die last had van Ethanol, maar me wel eens een buil gevallen op NOS Honda ringetjes, die loste vrij snel op in E10).

En verder... hopen dat ze het percentage niet opschroeven want die meuk is agressief.

+ Veel goedkope Chinese rubbertjes zijn niet bestand tegen Ethanol, ook niet op moderne carburateurs en nieuwe pitbikes etc. Haalde laatst een O-ring uit een nep Mikuni en die was 6X dikker geworden dan toen hij er in ging.
 
In mijn suzuki gsx-r750w van 1992 geen last van, benzine met 10% ethanol is toegestaan dus het lijkt me dat de meeste moderne motoren geen problemen hebben met ethanol.

Tijdje geleden de carburateurs van mijn circuit motor eens open gehad en al de pakkingen zagen er nog goed uit.
 
Laatst bewerkt:
Dit vond ik op het Morini forum (motomoriniclub.nl):
omdat iedereen een menig heeft ben ik een proefje begonnen... voortgang te volgen op het Guzzi forum (anders moet ik het op meerdere plekken tegelijk bijhouden): http://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17097&p=246311

omdat de plaatjes niet te zien zijn zonder inloggen hier het bericht met links
---------------------------
en het is dan zover, vandaag de volgende benzine's gehaald en in "Ilja Gort glaasjes" gestopt (van links naar rechts):
•BP Ultimate 98: voor zover bekend de ethanol armste benzine die nog te koop is samen met V-power van Shell... droge ethanol gehalte onder de 2% maar meestal onder de 1%.....
•Tango euro 95: tot 8% droge ethanol omdat bijmengen goedkoper is (lees: mees subsidie oplevert) en dus bij prijsvechters overmatig in het mengsel zit
•Aral 95 E10: ff naar Duitsland gekart om te halen... hier is de discussie om begonnen dus die mag zeker niet ontbreken.... droge ethanol gehalte rond de 15% (ook hier geld dat het goedkoper is om er meer in te stoppen)
•Haan BlueOne 95: de revolutie op benzinegebied: natte ethanol! Goedkoper te produceren omdat je het niet hoeft te drogen, daarom ook milieuvriendelijker en bij de F1 spuiten ze ook waterhoudende brandstof in om de motor extra te koelen dus dit moet ook goed spul zijn... natte ethanol gehalte tussen de 20-22%

meer info op http://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdstukken/brandstoffen/brandstoffen_anwb.pdf


dus... 2,5mm gaatje in de dop geboord om de tankontluchting te simuleren (afdichtkartonnetje wel gedraaid zodat er geen direct gat naar buiten is), lijntje op de fles voor het vloeistof niveau zonder extra inhoud en op de weegschaal (in grammen):
•ultimate 98: 784
•euro 95: 811
•95 E10: 796
•BlueOne 95: 777

post-1951-0-98944400-1380319618.jpg


vervolgens de extra's erin: alu staafje & stalen staafje (om tanks te simuleren) en vlotterbakpakking uit oude voorraad (niet gegarandeerd ethanol bestendig om o-ring ellende te simuleren) aan messing draadje (wat niet in de benzine's hangt)... weer een lijntje op de fles(omdat het vloeistofpeil gestegen is) en weer op de weegschaal:
•ultimate 98: 852
•euro 95: 881
•95 E10: 865
•BlueOne 95: 846

post-1951-0-10072700-1380319644.jpg


in het raamkozijn naast het open raam zodat er temperatuurverschillen zijn die vergelijkbaar zijn met een houten/halfsteens schuur (mijn garage is top geïsoleerd) en dan een doos erover.... in een tank is het tenslotte ook donker...

post-1951-0-87794800-1380319660.jpg


en nu maar afwachten .... iedere maand een update of er moet tussendoor iets bijzonders gebeuren!


(en mochten jullie je afvragen waarom er geen stukje plastic of poly tank in hangt: ik had het materiaal niet tot mijn beschikking en bovendien zijn daar al genoeg voorbeelden van dat het fout gaat.... harsen die oplossen en plastics die week worden)

Wat een cliffhanger ;) dus op naar http://www.mgcn.nl/forum/index.php?showtopic=17097&p=246311 voor het vervolg....
maar ik heb al even gespiekt en dat binnen een paar kilometer een complete rubberslang oplost lijkt niet door de e10 te komen.

edit: vind het eigenlijk interessant genoeg voor een apart topicje - bij deze.
 
Laatst bewerkt:
De membranen gaan echt niet stuk van de Ethanol. Het probleem is dat veel beun de hazen de carburators op hun kop houden na montage zonder ze af te tappen. De membranen komen dan direct in aanraking met de brandstof en krijg je problemen. Bij normale demontage dus niet.
Kan iemand bevestigen dat je CV membramen niet tegen benzine kunnen?
Vorige week mn carbs er af gehaald, en toen meteen gedrained.. maar kan niet garanderen dat er tijdens het verplaatsen niet wat naar boven is gelekt.
Lijkt me toch stug dat ze daar niet tegen kunnen? ..aan de andere kant zijn de carbs onderhand al bijna 23 jaar oud..
 
Laatst bewerkt:
edit: vind het eigenlijk interessant genoeg voor een apart topicje - bij deze.

Interessant draadje!!

Apart topic.. tsja dat vond ik ook... Maar toen kreeg ik de melding van een mod dat er al een vergelijkbaar topic was..

Dus sorry. Ik heb het geprobeerd.

Wel grappig dat bovenstaand draadje weer bevestigd dat de zoektocht naar "goede" benzine net als "vroeger" nog steeds gaande (moet zijn) is.
 
De membranen gaan echt niet stuk van de Ethanol. Het probleem is dat veel beun de hazen de carburators op hun kop houden na montage zonder ze af te tappen. De membranen komen dan direct in aanraking met de brandstof en krijg je problemen. Bij normale demontage dus niet.


Gekkie. Ik heb de membramen een tijdje laten weken in de benzine, worden ze iets groter en kun je ze beter monteren.
Honda VF750 1988, was zo rond 2003.
 
Hier in de buurt zit ook een tankstation die hele goedkope benzine heeft, daar zit dus ook 10% ethanol in.

Nu begon mijn auto veel te verbruiken, ik kwam 100km minder ver op een tank, en de prestaties waren ook behoorlijk minder.
Toen ik begon met die goedkope zooi te tanken had hier geen last van, later begon dat zo ineens.

Nu tank ik weer kwaliteits benzine en alles is weer zo als van ouds, geen idee of dat komt door de ethanol, of omdat ze misschien de benzine hebben aan gelengt met water...
 
...tuurlijk..moet je ze er nu eens uithalen....rek is er volledig uit.

Hmm, als ik het kon controleren, dan had ik het gedaan. Heb hem in 2012 verkocht. Ik heb er sinds 2008 weinig mee gereden, maar nooit wat gemerkt.

Maar dat is toch een bekent verhaal, dat die membramen vaak iets krimpen en dan kun je ze niet goed monteren in de zitting. En dan word de naald niet goed gelift. Tip, laat ze een tijdje weken in benzine, dan kun je ze tenminste met goed fatsoen monteren?
Of ben ik nu gek :? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan