Ervaringen Healtech Quickshifter Easy?

N!els

Die hard MF'er
19 jan 2006
348
0
Jisp N-H
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze quickshifter?
Ik vraag mij af of dit een beetje goed werkt aangezien de sensor niet meer tussen de schakelstang zit maar op de bout van de schakelpook zelf.

HT-QSE-2.jpg


QSE_app_flyer_150dpi_rev.jpg


QSE_mount_001_ok.jpg
 
Wat ik al eerder schreef mijn instellingen (aangereikt door Healtech zelf) die waren helemaal nog niet zo laag of risicovol.

Belangrijker is niet dat ik mijn gelijk wil halen.Wat ik graag wil is dat als mensen hetzelfde soms hebben/meemaken als wat ik had.Dus die vele mis=schakelhits.Zet je waardes met 20 ms hoger....minimaal.
 
Laatst bewerkt:
Heb nog geen mis schakeling gehad, maar soms is het wat ruwer dan de andere keer. Heb met de nieuwe sensor pas 1 keer gereden.

Volgende keer eerst weer updaten en verder stoeien.
 
Ik volg dit onderwerp al een tijdje met veel interesse. Niet dat ikzelf een quickshifter nodig heb, want mijn MT gaat als als de brandweer, haha ;). Een kostenbewust ontwerp als dat van Healtech is natuurlijk altijd welkom.

Maar wat ik wel zie (als engineer), is een product dat nog niet volledig uitontwikkeld lijkt te zijn. Daarnaast vraag ik mij af of je het als producent moet willen dat de eindgebruikers alle instellingen zelf kan aanpassen (ik weet niet hoe dit bijvoorbeeld bij een Dynojet-QS werkt). Bijvoorbeeld Honda levert nu ook een QS voor de nieuwe Crossrunner. Je mag er vanuit gaan dat je daar als particulier helemaal niets meer aan af hoeft te stellen, en dat dat ding feilloos werkt (mag ook wel voor die prijs).
En of ze het bij Healtech zelf wel helemaal in de hand hebben. Ik bedoel, sensoren die rare waarden geven :? . Heb er met een collega eens naar zitten kijken, maar wat meet die sensor nou eigenlijk? [Nm/s] is namelijk vermogen (= [J/s] = [watt]), maar hoe kun je nu vermogen meten op een punt waar mechanisch geen kracht op komt? Een loadcell is namelijk een meetinstrument dat kracht (of koppel) meet en met die eenheid is het geen zuivere loadcell.

De sensoriek is wel het belangrijkste van de hele quickshifter. Je wilt met 200+ op de klok in de 4 of 5 echt niet ff misschakelen. Ook niet voor jezelf, als je er vanaf pleurt met alle gevolgen vandien.

En ik zie mensen die heel graag willen dat hun QS goed werkt, maar ook niet de (gehele) wijsheid in pacht hebben om hem af te stellen (niet gezegd dat ik dat wel heb). Verschillende theorieën, verschillende meningen. Laten we wel wezen, naast Willem heeft helemaal niemand zijn versnellingsbak open gehad om te kijken of er schade is opgetreden. In de racerij rijden ze natuurlijk ook met QS'en (en met succes), maar daar reviseren ze de bak dan ook vaker dan dat de gemiddelde particulier wil doen.

Zomaar ff een paar hersenspinsels in een notendop. Ik kan me voorstellen dat een QS erg leuk is (heb zelf ooit een S1000RR gereden met QS). Mijn aanschaf van de Healtech zal nog wel ff op zich laten wachten, totdat ze of niet meer bestaan of het product verder uitontwikkeld is :).

Ik wens iedereen die een Healtech QS heeft veel plezier met het rijden.
 
Laatst bewerkt:
We rijden dezelfde motor op 250 cc na jij reed met krappe ms ik niet en had enkele mishits ?

Waar heb jij die load sensor zitten ? Schakel stang of op de as ?

Bij mij zit hij op de voorgeschreven locatie. De leverhendel die op de as zit.
Ik heb volgens mij wel een compleet andere bak dan jou. Mijn motor is het nieuwe type laat maar zeggen. Vanaf 2005 is de 1000 compleet anders tov de 2004 en de 600/750 is vanaf 2006 compleet anders ivm met zijn voorgaande jaren.


Wat betreft het gebruik van een nog niet uit ontwikkeld product ben ik het eens. Helaas is dat tegenwoordig standaard. Het moet zo snel mogelijk in de markt om te cashen. Zo is er ook flash tune waarbij de gebruiker eigenlijk proefkonijn is.
De benaming Nm/s is volgens mij ook niet correct, volgens mij is het een simpele weerstand verandering door een bepaalde load. Volgens mij zou het daarom NxRxK moeten zijn, maarja het doet er eigenlijk niet toe.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast vraag ik mij af of je het als producent moet willen dat de eindgebruikers alle instellingen zelf kan aanpassen
Lijkt mij wel de bedoeling.
Het verschilt per type motor natuurlijk. Dat zou eventueel opgelost kunnen worden met standaard mappings, echter kan het per geval ook weer net wat verschillen.

Daarnaast wil iemand op straat met een 2010 Fireblade gaan voor puur de fun van het 'quickshiften', terwijl een racer zal gaan voor snellere rondetijden. (Al zal de racer voor een jongere motor gaan)
 
Laatst bewerkt:
Bij mij zit hij op de voorgeschreven locatie. De leverhendel die op de as zit.

Zat de mijne niet maar wel op de stang wat ook een voorgeschreven locatie is ;)

full

Ik heb volgens mij wel een compleet andere bak dan jou. Mijn motor is het nieuwe type laat maar zeggen. Vanaf 2005 is de 1000 compleet anders tov de 2004 en de 600/750 is vanaf 2006 compleet anders ivm met zijn voorgaande jaren.
Doelde meer erop we rijden hetzelfde merk *D een racer min of meer dezelfde sportbak
Wat betreft het gebruik van een nog niet uit ontwikkeld product ben ik het eens. Helaas is dat tegenwoordig standaard. Het moet zo snel mogelijk in de markt om te cashen. Zo is er ook flash tune waarbij de gebruiker eigenlijk proefkonijn is.
Ik ben er klaar mee zal tzt als de pijn gezonken is van de bak reparatie overstappen op een Dyno of Translogic QS :Y Die gewoon niet werken via een load cel en wel in te stellen zijn via de versnellingen die je kan instellen op de gewenste cut offs.
De benaming Nm/s is volgens mij ook niet correct, volgens mij is het een simpele weerstand verandering door een bepaalde load. Volgens mij zou het daarom NxRxK moeten zijn, maarja het doet er eigenlijk niet toe.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg dit onderwerp al een tijdje met veel interesse. Niet dat ikzelf een quickshifter nodig heb, want mijn MT gaat als als de brandweer, haha ;). Een kostenbewust ontwerp als dat van Healtech is natuurlijk altijd welkom.

Maar wat ik wel zie (als engineer), is een product dat nog niet volledig uitontwikkeld lijkt te zijn. Daarnaast vraag ik mij af of je het als producent moet willen dat de eindgebruikers alle instellingen zelf kan aanpassen (ik weet niet hoe dit bijvoorbeeld bij een Dynojet-QS werkt). Bijvoorbeeld Honda levert nu ook een QS voor de nieuwe Crossrunner. Je mag er vanuit gaan dat je daar als particulier helemaal niets meer aan af hoeft te stellen, en dat dat ding feilloos werkt (mag ook wel voor die prijs).
En of ze het bij Healtech zelf wel helemaal in de hand hebben. Ik bedoel, sensoren die rare waarden geven :? . Heb er met een collega eens naar zitten kijken, maar wat meet die sensor nou eigenlijk? [Nm/s] is namelijk vermogen (= [J/s] = [watt]), maar hoe kun je nu vermogen meten op een punt waar mechanisch geen kracht op komt? Een loadcell is namelijk een meetinstrument dat kracht (of koppel) meet en met die eenheid is het geen zuivere loadcell.

De sensoriek is wel het belangrijkste van de hele quickshifter. Je wilt met 200+ op de klok in de 4 of 5 echt niet ff misschakelen. Ook niet voor jezelf, als je er vanaf pleurt met alle gevolgen vandien.

En ik zie mensen die heel graag willen dat hun QS goed werkt, maar ook niet de (gehele) wijsheid in pacht hebben om hem af te stellen (niet gezegd dat ik dat wel heb). Verschillende theorieën, verschillende metingen.
Laten we wel wezen, naast Willem heeft helemaal niemand zijn versnellingsbak open gehad om te kijken of er schade is opgetreden.
Als de QS goed werkt goed ingesteld is er niets raars gebeurd heb je wat extra slijtage misschien ?
In de racerij rijden ze natuurlijk ook met QS'en (en met succes), maar daar reviseren ze de bak dan ook vaker dan dat de gemiddelde particulier wil doen.

Zomaar ff een paar hersenspinsels in een notendop. Ik kan me voorstellen dat een QS erg leuk is (heb zelf ooit een S1000RR gereden met QS).
Die bakken voor de S1000RR zijn erop berekend zegt men ;)
Mijn aanschaf van de Healtech zal nog wel ff op zich laten wachten, totdat ze of niet meer bestaan of het product verder uitontwikkeld is :).
Ik wil hem en geen Healtech niet meer je kan de mijne voor -50 % korting zo overnemen })
Ik wens iedereen die een Healtech QS heeft veel plezier met het rijden.


Ik had geen keus kon niet meer schakelen _O- Tot nu toe ben ik ook de enige die 4 flinke misschakel hits gehad heeft zo rond de 14000 rpm :X O-) ;)

Wat jammer is waarom en waardoor dan ? De cut off waarmee ik reed zijn geen abnormale de bak was daarvoor prima in orde hij schakelde alvast uitstekent?

Het enige afwijkende wat ik gedaan had is beschreven.Trok op schakelde 2 x op hield in en schakelde nogmaals wat toen flink mis gegaan is.Toen heeft de bak al een flinke tik gehad.Ja en dan de vorige week bij 240km naar de zesde versnelling . :X

Die was wel raak and game over :+
 
Laatst bewerkt:
Ik volg dit onderwerp al een tijdje met veel interesse. Niet dat ikzelf een quickshifter nodig heb, want mijn MT gaat als als de brandweer, haha ;). Een kostenbewust ontwerp als dat van Healtech is natuurlijk altijd welkom.

Maar wat ik wel zie (als engineer), is een product dat nog niet volledig uitontwikkeld lijkt te zijn. Daarnaast vraag ik mij af of je het als producent moet willen dat de eindgebruikers alle instellingen zelf kan aanpassen (ik weet niet hoe dit bijvoorbeeld bij een Dynojet-QS werkt). Bijvoorbeeld Honda levert nu ook een QS voor de nieuwe Crossrunner. Je mag er vanuit gaan dat je daar als particulier helemaal niets meer aan af hoeft te stellen, en dat dat ding feilloos werkt (mag ook wel voor die prijs).
En of ze het bij Healtech zelf wel helemaal in de hand hebben. Ik bedoel, sensoren die rare waarden geven :? . Heb er met een collega eens naar zitten kijken, maar wat meet die sensor nou eigenlijk? [Nm/s] is namelijk vermogen (= [J/s] = [watt]), maar hoe kun je nu vermogen meten op een punt waar mechanisch geen kracht op komt? Een loadcell is namelijk een meetinstrument dat kracht (of koppel) meet en met die eenheid is het geen zuivere loadcell.

De sensoriek is wel het belangrijkste van de hele quickshifter. Je wilt met 200+ op de klok in de 4 of 5 echt niet ff misschakelen. Ook niet voor jezelf, als je er vanaf pleurt met alle gevolgen vandien.

En ik zie mensen die heel graag willen dat hun QS goed werkt, maar ook niet de (gehele) wijsheid in pacht hebben om hem af te stellen (niet gezegd dat ik dat wel heb). Verschillende theorieën, verschillende meningen. Laten we wel wezen, naast Willem heeft helemaal niemand zijn versnellingsbak open gehad om te kijken of er schade is opgetreden. In de racerij rijden ze natuurlijk ook met QS'en (en met succes), maar daar reviseren ze de bak dan ook vaker dan dat de gemiddelde particulier wil doen.

Zomaar ff een paar hersenspinsels in een notendop. Ik kan me voorstellen dat een QS erg leuk is (heb zelf ooit een S1000RR gereden met QS). Mijn aanschaf van de Healtech zal nog wel ff op zich laten wachten, totdat ze of niet meer bestaan of het product verder uitontwikkeld is :).

Ik wens iedereen die een Healtech QS heeft veel plezier met het rijden.
Het is heel simpel, je moet gewoon niet met verkeerde instellingen gaan rijden. Ook bij andere QS'en kun je het e.e.a. instellen, als je die verkeerd instelt dan kun je ook wachten op problemen.

Wat betreft die sensor, geef het beestje (de waarde van de sensor) maar een naampje. Het maakt niet uit. Het gaat om een waarde die je krijgt bij het schakelen en daaraan koppel je een waarde (threshold) vanaf wanneer hij zal gaan reageren.

Het mooie (maar ook het lastige) van de Healtech oplossing is dat deze op zeer veel motoren is toe te passen. Zowel door het type sensor wat ze gebruiken als ook de software (en de vele instellingen). Zodoende is het dus mogelijk om op bijna elke motor deze QS toe te passen. Maar dat maakt het aan de andere kant ook weer erg ingewikkeld.

Het enige échte nadeel is eigenlijk dat ze geen pre-sets hebben van verschillende motorfietsen ofwel motor types (1, 2, 3 en 4 cyl, close ratio bak of regulier etc). Waardoor je dus zelf 'blind' op zoek moet gaan naar de goede instellingen.
Daarnaast komt er nog wel eens een updatje uit, wat op zich erg positief is, waar dan in wordt aangeraden om de defaults weer in te laden. En dan kun je soms weer opnieuw opzoek naar goede instellingen.

Ik ben nu continu op zoek geweest naar de zo soepel mogelijk schakelende instellingen (dus je begint met een lange cut-off en dan langzaam steeds ietsjes korter tot het, gemiddeld in alle versnellingen, soepel is). Ik denk dat ik voortaan liever iets meer aan de bovenkant ga zitten qua cut-off (ook al gaat het dan iets minder soepel) om zaken zoals Willem heeft ondervonden te voorkomen.
 
Wat betreft die sensor, geef het beestje (de waarde van de sensor) maar een naampje. Het maakt niet uit. Het gaat om een waarde die je krijgt bij het schakelen en daaraan koppel je een waarde (threshold) vanaf wanneer hij zal gaan reageren.

Op zich heb je wel een punt, maar ik denk dat velen niet weten wat ze nu eigenlijk meten. Dit vind ik eigenlijk essentieel om te begrijpen hoe het werkt (ben technicus). Daarnaast blinkt de sensor nu niet uit in (bouw)kwaliteit en betrouwbaarheid. Dit concludeer ik aan de hand van de update van de sensor (en eenieder die hem wil omruilen), maar ook aan de hand van posts van mensen die gekloot hebben om een stabiele waarde te verkrijgen.

Een Dynojet trek-druk schakelaar werkt altijd :Y. Dit is van de Healtech (nog) niet te zeggen helaas.

Zoals gezegd kan het geen gewone loadcell zijn, want op het klemgedeelte waar je de schakelpook met de schakelas verbind heb je geen kracht. Die wordt namelijk opgenomen door de spline-vertanding. Bij het monteren in de schakelstang idem. Al met al, als het kracht zou meten ([N]), dan is dit niet betrouwbaar. Maar misschien werkt het anders.
 
Vanavond heb ik eindelijk de nieuwe sensor gemonteerd en uitgetest. Tevens de nieuwe update geïnstalleerd. Lijkt meteen al beter/soepeler te schakelen, ook heb ik mijn schakelpedaal meteen beter gezet, deze stond een tikkeltje te hoog na het monteren van de vorige sensor.

Niet uitvoerend getest, maar dat hoop ik dit weekend nog te doen. :)
 
Nu met een extra cut-off delay (standaard 15ms?) dus? Of heb je gewoon nog je oude instellingen behouden?

edit, heb zelf nog niet kunnen testen (argh!) dus ben erg benieuwd hoe dat uitpakt bij anderen :P
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad met 15ms delay. Tevens na de Update begon het toerenbereik pas bij 4k (voorheen 3k), dit heb ik zelf weer bij 3k laten beginnen.
Overal heb ik 80ms, behalve bij 3000 & 4100, daar heb ik 85ms. Daar kwam de app namelijk standaard mee voor de lage toeren.
 
ik heb gisteren nog beetje getest naar assen.
Maar moet er echt nog een keer een dag voor uittrekken, want iedere keer met de updates wijzigt er weer wat waardoor ik het gevoel het de instellingen weer aan te moeten passen.
De cut off tijden zijn voor mijn gevoel goed, maar de delay en de gevoeligheid van de sensor blijft toch beetje een vraagteken.
 
Ik heb eindelijk de nieuwe sensor en firmware update kunnen testen, en het is een stuk beter (met de cut-off delay op 15ms).

Heb me cut-off tijden ook iets langer gezet, dit samen met de cut-off delay voelt echter allemaal best soepel aan. Had verwacht dat het lomper zou worden (extra cutoff tijd én delay).

Maargoed, kennelijk liever te lange cut-off tijden dan te kort. Dus ik hou het zo maar even een tijdje :). Sensor heb ik ook lekker gevoelig staan, misschien helpt dat ook wel (in combinatie met de cut-off delay).

Het blijft toch wel verslavend hoor zo'n quickshifter! En naar aanleiding van een eerdere discussie over een 'throttle' sleeve, heb ik er ook maar eentje van een R6 op gezet (op m'n MT-07). Véél beter (en korter!) zo. Wat weer nog beter bij de QS past :P
 
hierbij wil ik even mijn ervaring delen met de Healtech quickshifter easy.
Aansluiten is echt een fluitje van een cent. Stekker op de bobines met contrastekker en een min op het frame en klaar is kees
De app voor de instellingen werkt als een tierelier en koppelt ook direct met bleutooth.

Ik heb op alle toerentallen de onderbreking met 10millisec verhoogt om op safe te gaan.
Dit blijkt in de praktijk ook prima te werken. De treshold heb ik op 10n staan. Ook dit werkt perfect. Zelf bij grote hobbels heb ik geen last met onderbreken. En qua overschakelen gaat het als een speer. Zonder haken,horten en stoten. Kortom ik ben erg enthousiast over de Healtech. :Y
 
Willem, was nog benieuwd of je nog info (foto's) had van je versnellingsbak of iets anders... Loopt ie weer?


Nope Kees, hij loopt nog niet .

Twee weken geleden waren de (of enkele) onderdelen nog steeds niet allemaal binnen? Ook zal de motorzaak zal niet elke dag kunnen besteden aan m'n blokje aangezien alle andere klanten die ook geholpen willen worden.Hij zal tussendoor meegepakt worden.
 
hierbij wil ik even mijn ervaring delen met de Healtech quickshifter easy.
Aansluiten is echt een fluitje van een cent. Stekker op de bobines met contrastekker en een min op het frame en klaar is kees
De app voor de instellingen werkt als een tierelier en koppelt ook direct met bleutooth.

Ik heb op alle toerentallen de onderbreking met 10millisec verhoogt om op safe te gaan.
Dit blijkt in de praktijk ook prima te werken. De treshold heb ik op 10n staan. Ook dit werkt perfect. Zelf bij grote hobbels heb ik geen last met onderbreken. En qua overschakelen gaat het als een speer. Zonder haken,horten en stoten. Kortom ik ben erg enthousiast over de Healtech. :Y

Da's mooi ;)
 
Sodeknetters Willem, wat een plaatjes! Logisch dat ie dan niet meer schakelt. Die schakelvork heeft waarschijnlijk ook aangelopen op een van de tandwielen en is erg heet geworden. Benieuwd of de GSX-R weer als vanouds rijdt. Zonder QS uiteraard 😎
 
Laatst bewerkt:
Van de GSX-R 600/750/1000 K4 hoor ik laatst veel problemen met de bak. Zwager, aantal bekende allemaal zelfde problemen als hierboven en zonder QS en ook straat gebruik.

Die bakken van een (dat) bepaald model zullen ook wel niet helemaal goed zijn want je leest het momenteel overal dat die bakken kapot gaan ook veel in de 5 en 6e versnelling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan