Ervaringen Healtech Quickshifter Easy?

N!els

Die hard MF'er
19 jan 2006
348
0
Jisp N-H
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze quickshifter?
Ik vraag mij af of dit een beetje goed werkt aangezien de sensor niet meer tussen de schakelstang zit maar op de bout van de schakelpook zelf.

HT-QSE-2.jpg


QSE_app_flyer_150dpi_rev.jpg


QSE_mount_001_ok.jpg
 
Maar wie zegt dat je bak 100% in orde was?
Dat weet ik idd niet voor 1000 % zeker .

Wel schakelde de bak voor de QS montage zo soepel als een scheermes.Ik heb toen op Assen die eerste echte flinke mis hit gehad waarbij ik dacht...ai ai O-) van ik meen 2-3 of 3-4 versnelling.Daarna verging het schakelen van 1-2 ook slechter.Wat best ontstaan kan zijn omdat er toen mogelijkerwijs al wat tandwielen kapot waren?

Vergis je niet erin dat door al die mis hits dat je tandwielen en schakelforken op hun donder krijgen. :Y Schakelen met 14000 rpm zonder koppeling is vragen om problemen :P

En een slecht werkende QS is eigenlijk hetzelfde vandaar ook dat de Healtech QS er bij mij nooit meer op komt te zitten O-)

We wachten hier gewoon de volgende af die aan een andere bak toe is oke ;)
De enige mis-hits die ik heb gehad zijn van 1 naar 2. Als het van 5 naar 6 (vaker) niet goed ging lijkt mij dat de bak al niet helemaal fris meer was.
Het ging ook wel eens mis van 3-4 ;)
Hoe dan ook het blijft enorm klote voor je -O- -O-

Its all in the game :Y Ik wist dat het kan gebeuren Joost.Wel ga ik HealTech hiervan op de hoogte stellen.
 
Mooi klote man, zal een dure grap worden.
Yep. :Y
Ik heb er gelukkig geen last van. Enige waar ik af en toe last van heb ik dat als ik 'sportief' rij, en tijdens het rijden me voet op het stepje verplaats, dat hij even een cut-off inschakelt.
Treshold verhogen werd niks omdat ik dan moet rammen om hem door de versnellingen te jagen.


Dat had ik ook zo en een Threshold van 15 was voor mijn ondoenlijk :Y



Bij mij gaat hij er iig niet meer van af :)

Ik ga ook opzoek naar een ander blokje tzt en dan komt er weer een quick-shifter op te zitten O-)

Maar dan een echte :+ O-) }) :P en eentje die ik per versnelling kan killen ;)
 
Zo dat is klote Willem!

Ikzelf heb ook al een paar keer verkeerd geschakeld, dat was telkens van 1 naar 2 (wat nog steeds meestal gewoon goed gaat).
Ik heb de cut-off over het hele toerenbereik op 80ms staan trouwens, dus al iets langer dan de meeste hier.

volgens mij staat er trouwens in de manual dat schakelen van 1 naar 2, het gebruik van de QS sterk wordt afgeraden..
 
Ze zijn wel een beetje zoekende nog bij HealTech lijkt het. Want ik heb zojuist maar eens de upgrade naar 1.3.0 gedaan (en reset naar default waardes) en nu staat er default 15ms bij de cut-off delay (volgens de help om terugschieten uit versnelling en false neutrals te voorkomen).

Ben benieuwd het volgende ritje.. Ook eindelijk de nieuwe sensor kunnen plaatsen, eerst geprobeerd tussen de schakelstang maar dan krijg ik te weinig reactie van de sensor tenzij ik hem heel/te los zet. Dus maar weer gekozen voor de schakelas plaats.
Kon de nieuwe sensor daar nu wel harder aandraaien dan eerst en nog steeds 20 Nm als value krijgen, dus helemaal prima.

Hopelijk blijven mij problemen met de bak bespaard. Tot nu toe is in ieder geval Willem nog de enige met problemen (zo ver ik weet), maar laten we het in de gaten houden :)
 
Ze zijn wel een beetje zoekende nog bij HealTech lijkt het. Want ik heb zojuist maar eens de upgrade naar 1.3.0 gedaan (en reset naar default waardes) en nu staat er default 15ms bij de cut-off delay (volgens de help om terugschieten uit versnelling en false neutrals te voorkomen).
Tja ........net iets te laat voor mij ;) Te traag zetten is net zo slecht als te krap zetten in ms heb ik mij laten vertellen :Y



Ben benieuwd het volgende ritje.. Ook eindelijk de nieuwe sensor kunnen plaatsen, eerst geprobeerd tussen de schakelstang maar dan krijg ik te weinig reactie van de sensor tenzij ik hem heel/te los zet. Dus maar weer gekozen voor de schakelas plaats.
Kon de nieuwe sensor daar nu wel harder aandraaien dan eerst en nog steeds 20 Nm als value krijgen, dus helemaal prima.

Hopelijk blijven mij problemen met de bak bespaard. Tot nu toe is in ieder geval Willem nog de enige met problemen (zo ver ik weet), maar laten we het in de gaten houden :)

Iemand moet de eerste zijn :P En misschien heb ik wel gewoon pech gehad ?

Ben net bij de motorzaak geweest en de schade was echt aanzienlijk :Y De bakschade was iets van de laatste weken tot week.En schakelfork stond zo erg krom onder 30-45 graden wat gekomen is met het opschakelen 4-5 naar 6 met pak em beet bij 240km op de klok.Pas dan met een mis-hit die ik toen ook had gaat het spul echt wel kapot meteen daarna kon ik niet meer terugschakelen :( .

Reed gewoon met default waardes rond :Y
 
Nou, liever iets te traag dan iets te kort. Want bij te kort knalt ie in de vorige versnelling of een false neutral. En dat lijkt me echt wel minder goed voor je bak. Bij te traag is de snelheid er natuurlijk meer uit en krijg de boel een hardere klap, maar veel minder.
Dat de waardes default waren betekent natuurlijk niet dat deze automatisch de goede zijn (open deur intrappen nu achteraf natuurlijk)..

Maargoed, het e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van welke krachten er vrij komen. Dat zal bij jouw GSX 1400 wel even iets anders zijn dan mijn 'schamele' ~75 pk/~70 Nm :P

Maar het is mooi klote, ik hoop dat het mij niet zal overkomen. Alhoewel ik misschien maar voor de zekerheid 1000 euro apart moet gaan zetten ofzo haha :+
 
Nou, liever iets te traag dan iets te kort. Want bij te kort knalt ie in de vorige versnelling of een false neutral. En dat lijkt me echt wel minder goed voor je bak. Bij te traag is de snelheid er natuurlijk meer uit en krijg de boel een hardere klap, maar veel minder.
Dat de waardes default waren betekent natuurlijk niet dat deze automatisch de goede zijn (open deur intrappen nu achteraf natuurlijk)..

Maargoed, het e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van welke krachten er vrij komen. Dat zal bij jouw GSX 1400 wel even iets anders zijn dan mijn 'schamele' ~75 pk/~70 Nm :P
Het is mijn GSXR 750 overkomen en niet de 1400 :N
Maar het is mooi klote, ik hoop dat het mij niet zal overkomen. Alhoewel ik misschien maar voor de zekerheid 1000 euro apart moet gaan zetten ofzo haha :+
 
Maar het is mooi klote, ik hoop dat het mij niet zal overkomen. Alhoewel ik misschien maar voor de zekerheid 1000 euro apart moet gaan zetten ofzo haha :+
Gewoon je quickshifter verwijderen en het ding terugbrengen naar de dealer. Je hebt vast nog wel even garantie op die MT lijkt me ;)

"Goh ja ineens is m'n versnellingsbak kapot":+

maar ik blijf erbij; zolang de QS altijd soepel opschakelt en geen misshifts geeft, is er niks aan de hand. Dan doet ie in feite hetzelfde als wanneer je zelf zonder koppeling schakelt, alleen dan sneller.

De afstelling is alles :Y Dat geldt ook voor een duurdere quickshifter.
 
Ik begrijp niet goed hoe jij dat doet?
Je schakelt van 3 naar 4 met het gas vol open, de QS onderbreekt niet of op het verkeerde tijdstip, en jij stampt dan zo hard dat je hem toch uit versnelling krijgt/ schakel vork krom is?
Als de QS niet werkt krijg je hem toch niet uit versnelling als je normale krachten op je schakelpook zet?
 
Ik denk dat de killtime niet juist is geweest. Doordat een motorversnellingsbak niet gesynchroniseerd is, kan de bak dit soort probleempjes niet goed opvangen.

Waarschijnlijk is de killtime nét niet goed genoeg geweest, waardoor hij bijna in de volgende versnelling stond. Vervolgens kwam na de killtime de belasting er weer op, en is de boel "gebotst".
 
Ik denk dat de killtime niet juist is geweest. Doordat een motorversnellingsbak niet gesynchroniseerd is, kan de bak dit soort probleempjes niet goed opvangen.

Waarschijnlijk is de killtime nét niet goed genoeg geweest, waardoor hij bijna in de volgende versnelling stond. Vervolgens kwam na de killtime de belasting er weer op, en is de boel "gebotst".


Zou ook heel goed kunnen hij stond bij mij gewoon op default ? Voor de GSXR met een racebak zou het ruimschoots voldoende moeten zijn.Er zijn er ook die hebben hem op 65ms en nog kleiner gezet?
 
Ja, deed ie dat daadwerkelijk, of was je op die fiets niet anders gewend?


Ehm kleinzoon :+ , ik heb drie motoren waarvan twee GSXR-en dus ik weet wel wat onder goed schakelen valt ;) De K4 GSXR schakelde veel fijner als wat de SRAD doet ;)

Plus de vakman vertelde/bevestigde het ook al dat dit probleem recentelijk ontstaan is.De schakelwals en vorken verkeren etc allemaal in een uitstekende staat zoals een normale slijtage laat zien.Bak was ook nog nooit eerder open geweest !

Ik ga hier echt geen lul verhalen neekwakken.Laat de andere ervan leren en zet zoals hier ook al door iemand geopperd is de kill time wat hoger als standaard default als je mis hits hebt.
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag gesproken met een tuner over de HealTech.

Op zich vond hij het door hun gebruikte concept wel een aardig idee.Dat de kill times begonnen bij zeg als voorbeeld 100ms en bij een hoger rpm in 10ms stapjes lager ingesteld konden worden.

Toen ik hem vertelde wat mij overkomen was op Assen.Dat ik vanuit 2 vol doortrok ( met de QS) naar 3 met 14000 rpm moest inhouden (verkeer voor mij) voor ik naar 4 kon opschakelen.Toen de rpm wat terug liepen toen schakelde met de QS dit een probleem kon geven.Want in zulke gevallen is een verschil van 20 ms erg veel wat fout kan aflopen.

Dat hierdoor de schakel timing vd wals in het blok niet meer klopte en dat gold dan ook de kill times niet meer.Hij vertelde dat het veel beter was bij dit type QS om langere kill times te nemen van zeker 100ms en deze overal over het gele toerental gebied hetzelfde te houden.

Hij vertelde dat dit voor straat gebruikt het beste was zo stelde zij al hun QS in van elk merk.

Resumerend , stel je kill tijden niet te kort in zelfs default wat ik dacht dat dit 100% safe was is zelfs al te snel.Het heeft mijn bak gekost wat nu wel weer blijkt nu HealTech de defaults waardes hoger heeft staan.

Hij zag het liefste de QS per versnelling en (ook niet via een load sensor) dan ook gebruik makend van langere kill times.
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag gesproken met een tuner over de HealTech.

Op zich vond hij het door hun gebruikte concept wel een aardig idee.Dat de kill times begonnen bij zeg als voorbeeld 100ms en bij een hoger rpm in 10ms stapjes lager ingesteld konden worden.

Toen ik hem vertelde wat mij overkomen was op Assen.Dat ik vanuit 2 vol doortrok ( met de QS) naar 3 met 14000 rpm moest inhouden (verkeer voor mij) voor ik naar 4 kon opschakelen.Toen de rpm wat terug liepen toen schakelde met de QS dit een probleem kon geven.Want in zulke gevallen is een verschil van 20 ms erg veel wat fout kan aflopen.

Dat hierdoor de schakel timing vd wals in het blok niet meer klopte en dat gold dan ook de kill times niet meer.Hij vertelde dat het veel beter was bij dit type QS om langere kill times te nemen van zeker 100ms en deze overal over het gele toerental gebied hetzelfde te houden.

Hij vertelde dat dit voor straat gebruikt het beste was zo stelde zij al hun QS in van elk merk.

Resumerend , stel je kill tijden niet te kort in zelfs default wat ik dacht dat dit 100% safe was is zelfs al te snel.Het heeft mijn bak gekost wat nu wel weer blijkt nu HealTech de defaults waardes hoger heeft staan.

Hij zag het liefste de QS per versnelling en (ook niet via een load sensor) dan ook gebruik makend van langere kill times.
Op de Healtech app kun je ook instellen dat de QS niet werkt bij zakkend toerental toch? Is sowieso nooit aan te raden, tenzij je een automatische tussengasgever erbij hebt zoals op nieuwere superbikes.
 
Niet om het een of ander, een paar posts terug zei je nog dat je verteld was dat te trage cut-off net zo slecht was als een te snelle. Is het advies van deze tuner dan wel beter dan wat je eerder verteld is?

Verder ook zeker QS uitzetten bij zakkende toeren (staat default ook zo ingesteld, als in; 'allow cut-off when RPM falling' -> niet aangevinkt).

Maar nu is er default een cut-off delay van 15ms. Mensen al gereden daarmee en gevoeld wat het verschil precies is?
Ik heb al een vrij lange cut-off tijd, dus 15ms er bovenop.. geen idee hoe het e.e.a. dan aanvoelt.
 
Zoals al eerder gezegd, ik heb de kill time op 80ms staan, en dat over het hele bereik.
Ik wil dit weekend de nieuwe sensor gaan monteren en dan meteen ook updaten, ben benieuwd naar die cut-off delay die dan ineens op 15ms staat? :?

Op zich als ik van 80ms naar 100ms zou gaan, zou de delay niet op 15ms hoeven, aangezien dan de cut off tot later duurt dan 80ms cut-off + 15ms delay....
 
Niet om het een of ander, een paar posts terug zei je nog dat je verteld was dat te trage cut-off net zo slecht was als een te snelle. Is het advies van deze tuner dan wel beter dan wat je eerder verteld is?

Ikzelf dacht dat een te trage cut-off slecht was maar wat is precies traag is dat 20ms meer ;) .De tuner vertelde dat hij liever een langere cut-off zag als een snelle.En een langere cut-off van 100ms had mijn bak kunnen redden toen op Assen de door mij gebruikte default 65ms was killing. ;)
Verder ook zeker QS uitzetten bij zakkende toeren (staat default ook zo ingesteld, als in; 'allow cut-off when RPM falling' -> niet aangevinkt).
Ja oke prima dit weet ik zie plaatje dat stond goed.

full

Maar nu is er default een cut-off delay van 15ms. Mensen al gereden daarmee en gevoeld wat het verschil precies is?
Neem maar van mij aan dat HealTech al meer berichten/meldingen gehad hebben of zelf ervaring opgedaan hebben wat ook ik meegemaakt heb. ;)
Ik heb al een vrij lange cut-off tijd, dus 15ms er bovenop.. geen idee hoe het e.e.a. dan aanvoelt.

Prima zo toch ?

Je snapt toch wel dat ik met gemengde gevoelens zit dat nu blijkt dat de default met 15ms plots hoger geworden is ;)
 
Zoals al eerder gezegd, ik heb de kill time op 80ms staan, en dat over het hele bereik.
Slim })
Ik wil dit weekend de nieuwe sensor gaan monteren en dan meteen ook updaten, ben benieuwd naar die cut-off delay die dan ineens op 15ms staat? :?
Klopt die 15ms staan er nu ook plots bij mij in .En niet in de oude files die ik had aangemaakt ;)
Op zich als ik van 80ms naar 100ms zou gaan, zou de delay niet op 15ms hoeven, aangezien dan de cut off tot later duurt dan 80ms cut-off + 15ms delay....

Je zou 85 kunnen proberen ;)
 
Willem; waar ik wel benieuwd naar ben is waar jij de schuld nu legt. Dat is me niet helemaal duidelijk.

Bij het zelf installeren van wat voor quickshifter dan ook, wordt er ALTIJD aangegeven voorzichtig te zijn met de killtimes. Ofwel; laat ze liever wat lang staan en ga niet op zoek naar het randje om het zo te zeggen. Ik geloof dat jij hier de enige bent die met dergelijk korte killtimes heeft gereden? En binnen no-time de bak aan gort.

Ik heb de killtimes op 85 en hoger staan en dat inmiddels al weer 2800 km waarvan 2 circuitdagen en een weekend knallen in Luxemburg. Gaat nog steeds prima. En op mijn versnellingsbak staat in totaal inmiddels 58.000 km.
 
Laatst bewerkt:
Willem; waar ik wel benieuwd naar ben is waar jij de schuld nu legt. Dat is me niet helemaal duidelijk.


Schuld geen idee Kevin waar die te leggen ik reed met default rond dat wat HealTech ingesteld had.
Ik had b.v ook een file aangemaakt waar alles op 65ms stond.Heb ermee gereden en dat werkte ook prima alleen ik merkte weinig verschil met 65 of 80ms ;) .

Maar ging voor zekerheid dus de standaard settings gekozen :Y Nu terugkijkend met de bakschade en wat ik nu inmiddels weet van andere hier en wat die tuner mij vertelde hoe een bak werkt met de QS .Tja dan had ik beter zoals Joost gedaan heeft voor 80 of meer ms moeten gaan?

Maar als HealTech mij defaults/standaard ms aanreikt dan gebruik ik die.Nam aan als leek zijnde dat zij deze instellingen gekozen hadden uit hun testen?

Bij het zelf installeren van wat voor quickshifter dan ook, wordt er ALTIJD aangegeven voorzichtig te zijn met de killtimes. Ofwel; laat ze liever wat lang staan en ga niet op zoek naar het randje om het zo te zeggen. Ik geloof dat jij hier de enige bent die met dergelijk korte killtimes heeft gereden? En binnen no-time de bak aan gort.

Moet je het mij dan kwalijk nemen dat ik met de standaard Healtech ms rondreed ? Nee toch weet ik veel nam aan dat HealTech het beter wist als ik ;)

95vvcj.jpg


Ik heb de killtimes op 85 en hoger staan en dat inmiddels al weer 2800 km waarvan 2 circuitdagen en een weekend knallen in Luxemburg. Gaat nog steeds prima. En op mijn versnellingsbak staat in totaal inmiddels 58.000 km.
 
Laatst bewerkt:
Ik had b.v ook een file aangemaakt waar alles op 65ms stond.Heb ermee gereden en dat werkte ook prima alleen ik merkte weinig verschil met 65 of 80ms ;) .

Maar ging voor zekerheid dus de standaard settings gekozen :Y Nu terugkijkend met de bakschade en wat ik nu inmiddels weet van andere hier en wat die tuner mij vertelde hoe een bak werkt met de QS .Tja dan had ik beter zoals Joost gedaan heeft voor 80 of meer ms moeten gaan?

Maar als HealTech mij defaults/standaard ms aanreikt dan gebruik ik die.Nam aan als leek zijnde dat zij deze instellingen gekozen hadden uit hun testen?Moet je het mij dan kwalijk nemen dat ik met de standaard Healtech ms rondreed ? Nee toch weet ik veel nam aan dat HealTech het beter wist als ik ;)

[afbeelding]
ah ik was in de veronderstelling dat jij ze allemaal zelf super kort had ingesteld ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan