Div 900 bromt/resoneert bij 3000 toeren, geen vermogen

Nick Name

MF veteraan
12 apr 2002
18.708
801
Vanmorgen wat vreemds op de Diversion 900. Zal proberen het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

Na een kleine kilometer op weg te zijn merk ik dat de motor niet meer gelijkmatig zijn vermogen opbouwd, maar met horten en stoten optrekt, vooral in 1 en 2.

Rond de 3000 toeren begint het vermogen in te zakken en begint de motor "donkerder" te klinken, gesmoord haast, ander woord kan ik er niet voor vinden. Daarnaast voel ik een vibratie opbouwen in het blok.

Door wat vroeger te schakelen en wat laagtoerig te rijden heb ik met max 50 kilometer per uur mijn werk kunnen bereiken.

In zijn vrij kan de motor probleemloos toeren maken, dus het lijkt ergens in de koppeling/versnellingsbak te gebeuren.

Olie is bij mij altijd een uitdaging, vanwege de relatief korte afstanden die ik rijd. Mijn olielampje an sich doet het nog, maar gevoelsmatig twijfel ik erg aan de sensor.
Peil controleren bij het glaasje is erg lastig ivm de mayo die zich daar verzameld.

3 weken terug had ik in zijn 3, rond de 3000 toeren ook een soort dood punt. Door de olie een beetje bij te vullen was het op dat moment (toeval?) verholpen, of in ieder geval verdwenen.

Enig idee in welke richting ik dit moet zoeken?
 
Goed...

Vandaag dus weer verder gegaan, met in eerste instantie het vervangen van de bougies.
De oude bougies zagen er normaal uit, geen extreme aanslag of dergelijke toestanden. Alle vier zagen er ook identiek uit.

Na de vier nieuwe te hebben gemonteerd een eerste startpoging gedaan. Toen liep hij hoorbaar slecht, eerder een brommer dan een motor. Uitgezet en daarna krijg ik hem niet meer gestart.

Het enige wat ik hoor is een relais tikken, en verder gebeurd er niets. Dit gebeurde vorige week overigens ook 1 keer, daarna liep hij "gewoon" weer.

Verhaal wordt dus alleen maar vager. Ik overweeg nu de bobine's er maar compleet af te halen, en die eens onder de loep te nemen. Maar anderzijds verklaart dat niet waarom hij nu niet eens probeert te starten, tenzij een slechte bobine ook het start proces kan onderbreken

Iemand nog tips? Behalve het ding in de fik te steken?

Wegbrengen naar de garage is hij eigenlijk niet meer waard...
 
Accu inderdaad leeg. Nu weer geladen

Eerste startpoging:

Klinkt niet echt jofel...

Loopt slecht en slechte gasrepons. En de vibratie die ik eerst rond de 3000 toeren had heb ik nu gelijk
 
Zojuist beide bobine's los gehad en schoongemaakt. Van de rechter bobine stonden de pootjes krom, deze voorzichtig rechtgezet

Na het starten lopen overduidelijk de middelste 2 cilinders niet, de aangestuurd worden door de rechter bobine.

Conclusie bobine dood? Maar ook de bobine wordt uiteraard weer ergens door aangstuurd. Is dat een zekering? zou die eruit kunnen liggen?
 
Zojuist beide bobine's los gehad en schoongemaakt. Van de rechter bobine stonden de pootjes krom, deze voorzichtig rechtgezet

Na het starten lopen overduidelijk de middelste 2 cilinders niet, de aangestuurd worden door de rechter bobine.

Conclusie bobine dood? Maar ook de bobine wordt uiteraard weer ergens door aangstuurd. Is dat een zekering? zou die eruit kunnen liggen?
bobines omwisselen, en nog eens tjekken.
 
Wat je nog kan doen is een busje WD40 leegspuiten op de bedrading en omgeving. Heb zo eens een man in een oude Renault geholpen die door de regen en plassen was gereden. En zijn blok schoon had gespoten bij de wastunnel.
 
Vorige week heb ik mijn Div even gewassen en had daarna exact hetzelfde probleem als jij. Daarna wel opgelost door alle contacten schoon te maken en in te spuiten met wd40. Het probleem lijkt me bij jou ook echt de ontsteking, en geen vocht in de brandstof. Als je er zeker van bent dat alle verbindingen goed zijn, en niet geoxideerd, dan zou de bobine natuurlijk overleden kunnen zijn.
 
Om alles uit te sluiten overweeg ik om een nieuw setje bobine's te scoren. Heb er diverse gevonden in den lande, tegen een appel en een ei. Morgen ben ik heel de dag vrij en hoop ik er aan te kunnen beginnen, als het weer maar meewerkt...

@Ijzervreter. Het viel mij in het filmpje ook op ja. Maar dat heeft meer met mijn telefoon en de krappe ruimte waar ik filmde (echo)te maken denk ik. In het echt klinkt het bij lange na niet zo dramatisch

In het filmpje klinkt het als een bestekla die te hard wordt dichtgegooid :+
 
Klinkt een heel eind hetzelfde als wat ik met mijn Div 600 heb/had,
even goed lopen, in mijn geval 5 á 10 km, daarna "donkerder" klinken
en steeds meer gaan inhouden, overduidelijk op 2 of 3 cilinders lopen.
Bij mij tot uiteindelijke uitval, dan een x aantal min. wachten, en je kan
weer verder rijden.

Ik heb intussen de carbs. brandschoon, nieuwe bougie's, tankdop helemaal
gereinigd ivm vacuum, stekkers bobine's, extra massa kabels naar blok en
bobine, EN de stekker van het CDi kastje.
Tot op heden blijft hij het "normaal" doen...
Ik hoop dat je er wat aan hebt
 
Accu inderdaad leeg. Nu weer geladen

Eerste startpoging:

Klinkt niet echt jofel...

Loopt slecht en slechte gasrepons. En de vibratie die ik eerst rond de 3000 toeren had heb ik nu gelijk

Zo klonk die van mij vanochtend ook, starten ging iets moeilijk ook op choke vol uit, daarna liep hij op 3 poten en 4e kwam er snel bij, toen liep hij netjes stationair.

Alleen bij gasgeven rond de 3500tpm schokken, choke iets uit, hielp iets na 1.5 km reed hij weer goed, niks meer aan de hand.

Worden alle bochten warm na het starten?
 
Zo klonk die van mij vanochtend ook, starten ging iets moeilijk ook op choke vol uit, daarna liep hij op 3 poten en 4e kwam er snel bij, toen liep hij netjes stationair.

Alleen bij gasgeven rond de 3500tpm schokken, choke iets uit, hielp iets na 1.5 km reed hij weer goed, niks meer aan de hand.

Worden alle bochten warm na het starten?

Nope, 2 cillinders doen niets ( Nick Name in "Div 900 bromt/resoneert bij 3000 toeren,..." )

Over een kwartiertje ga ik naar huis om te sleutelen *O*
 
Net voor het eerst gestart met de nieuwe bobine. Helaas lopen wederom cillinder 2 en 3 niet mee.

Gezien MR. R. zijn ervaring hierboven, zou het nog zin hebben hem wat langer te laten lopen, dat hij alsnog bij kan komen?

Het lijkt erop dat het probleem dus nog voor de bobine's zit. Wat kom je daar tegen?

Eerst de kabelboom, dan een CDI of iets dergelijks? Kapotte CDI/Aansturing zou toch moeten resulteren in geen 1 cillinder?

Iemand nog tips?
 
Net voor het eerst gestart met de nieuwe bobine. Helaas lopen wederom cillinder 2 en 3 niet mee.

Gezien MR. R. zijn ervaring hierboven, zou het nog zin hebben hem wat langer te laten lopen, dat hij alsnog bij kan komen?

Het lijkt erop dat het probleem dus nog voor de bobine's zit. Wat kom je daar tegen?

Eerst de kabelboom, dan een CDI of iets dergelijks? Kapotte CDI/Aansturing zou toch moeten resulteren in geen 1 cillinder?

Iemand nog tips?


Tja als je er een stukje mee kan rijden weet je het na een paar kilometer misschien.
 
Even met de oude bougies getest of ze vonken als ik ze tegen het blok houdt.
Zowel 2 en 3 vonken wel

Wordt steeds gekker. Dan moet ik dus toch richting de aanvoer van benzine gaan zoeken?
 
Even met de oude bougies getest of ze vonken als ik ze tegen het blok houdt.
Zowel 2 en 3 vonken wel

Wordt steeds gekker. Dan moet ik dus toch richting de aanvoer van benzine gaan zoeken?
Startpilot in luchtinlaat (liefste bij haperende cilinders), met pufjes er in spuiten.
En dan kijken of dat resultaat geeft.
 
Mag WD40 ook? En dan op het luchtfilter?
Nee WD40 is om je achterbrug schoon te maken als dat vies is geworden van kettingvet.

Remreiniger zou een betere keuze zijn.
En ja, als het niet anders kan; via luchtfilter. Liever nog even zonder luchtfilter.

Let op: is brandbaar spul. En remreiniger ontvet nogal, daarom liever niet op het luchtfilter.
 
Goed...

Carb 2 en 3 stonden vol water....

Begin ernstig te twijfelen over mijn tankdop/tank :+

Vanavond nog even een startpoging na deze tapronde. Ook 1 en 4 gaven wat water.

Zaterdag heel de tank maar leeghalen, en de rest van het systeem.

En op zoek naar een nieuwe tank/tankdop
 
Terug
Bovenaan Onderaan