Div 900 bromt/resoneert bij 3000 toeren, geen vermogen

Nick Name

MF veteraan
12 apr 2002
18.708
801
Vanmorgen wat vreemds op de Diversion 900. Zal proberen het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

Na een kleine kilometer op weg te zijn merk ik dat de motor niet meer gelijkmatig zijn vermogen opbouwd, maar met horten en stoten optrekt, vooral in 1 en 2.

Rond de 3000 toeren begint het vermogen in te zakken en begint de motor "donkerder" te klinken, gesmoord haast, ander woord kan ik er niet voor vinden. Daarnaast voel ik een vibratie opbouwen in het blok.

Door wat vroeger te schakelen en wat laagtoerig te rijden heb ik met max 50 kilometer per uur mijn werk kunnen bereiken.

In zijn vrij kan de motor probleemloos toeren maken, dus het lijkt ergens in de koppeling/versnellingsbak te gebeuren.

Olie is bij mij altijd een uitdaging, vanwege de relatief korte afstanden die ik rijd. Mijn olielampje an sich doet het nog, maar gevoelsmatig twijfel ik erg aan de sensor.
Peil controleren bij het glaasje is erg lastig ivm de mayo die zich daar verzameld.

3 weken terug had ik in zijn 3, rond de 3000 toeren ook een soort dood punt. Door de olie een beetje bij te vullen was het op dat moment (toeval?) verholpen, of in ieder geval verdwenen.

Enig idee in welke richting ik dit moet zoeken?
 
Dit kwam uit cilinder 2. En daarna ook uit cilinder 3:

full


Uit cilinder 1 en 4 kwam wel iets. maar lang niet zoveel als uit de andere 2.

Als ik mijn tankdop open doe, dan is de binnenkant zeiknat. En er hangen gelijk druppels aan de vulopening die gelijk in de tank vallen.

Ding is dus zo lek als een mandje...

nu van het weekend maar het hele systeem droog zetten
 
Moderne motor...dat ie op water rijd :N
Mooi dat bij jouw het probleem boven water is :9
Tank sowieso spoelen, en je zou de tankdop los kunnen nemen en testen of er daadwerkelijk
water doorheen gaat.

Beluchtingsslang is ook een hele goede, zal die van mij ook eens doorblazen
 
Laatst bewerkt:
Weer even een update pffff

Gisteren alles afgetapt en bezinefilter vervangen. Elk slangetje elke carb alles leeg laten lopen.
Tank leeggeschud. En tankdop zo goed en zo kwaad als het ging schoongemaakt.

Gisteren met starten liep hij nog erg slecht, maar ging wel steeds beter lopen en gelijk op alle 4 de cilinders. Dus dat zag er op zich goed uit!

Vanmorgen moed bijeengeraapt voor een proefrit :+

Starten ging goed, maar hij liep niet helemaal 100% lekker. Toch maar gaan rijden. Na een tijdje begon hij steeds beter te lopen. En op een gegeven moment liep hij zoals hij hoort te lopen naar mijn idee. Kon hem flink doorjagen, ook naar de 8000 toeren. Dat lukte voorheen echt niet.

Zo loopt hij nu stationair:

Foto van tankdop:

full
 
Volgende keer toch maar even zo proberen of ie fatsoenlijk lopen wil :
DSC_0007.JPG

Extern benzine tankje van 60ml, als ie daar goed op loopt weet je dat je je probleem in je tank moet zoeken.
Niet denken dat 60ml te weinig is, een XJ900 loopt 10 minuten stationair op 60ml...
 
Terug
Bovenaan Onderaan