102 octaan racebenzine overal te koop

zucht...
maakt het verschil: ja!

Maar enkel indien je motormanagement de ontsteking vervroegt tot aan pingelen...

dan is je ontsteking korter bij het bdp, en heb je net dat ietsje meer vermogen.

verder is het ook net ietsje zuiverder weer als 't standaard spul
 
dat komt omdat het octaan inderdaad een percentage is maar niet ten opzichte van zichzelf (je kunt maar 100% van je eigen eigenschappen hebben idd) maar ten opzichte van een andere stof

of zoals wiki het zegt:
Het octaangetal (en niet het octaangehalte, zoals het ten onrechte soms ook wel wordt genoemd) van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.

Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. Lpg bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
 
Het is klopvaster, dus als je nogal wild door de bochten gaat ontploft je motor niet meteen als je even iets te hard met je elleboog tegen je tank klopt.

Daarom gebruiken echte raceteams het wel. Maar als je gewoon circuitdagen rijdt, dan rij je toch maar op 70%, en dan is het risico dat je te hard tegen je tank klopt niet zo groot.

Je moet natuurlijk niet een foutje maken ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Het is klopvaster, dus als je nogal wild door de bochten gaat ontploft je motor niet meteen als je even iets te hard met je elleboog tegen je tank klopt.

Daarom gebruiken echte raceteams het wel. Maar als je gewoon circuitdagen rijdt, dan rij je toch maar op 70%, en dan is het risico dat je te hard tegen je tank klopt niet zo groot.

Je moet natuurlijk niet een foutje maken ofzo.

_O- _O- , je zal maar een raar slingertje maken en met je ballen op je tank "kloppen". ;)
 
Het is klopvaster, dus als je nogal wild door de bochten gaat ontploft je motor niet meteen als je even iets te hard met je elleboog tegen je tank klopt.

Daarom gebruiken echte raceteams het wel. Maar als je gewoon circuitdagen rijdt, dan rij je toch maar op 70%, en dan is het risico dat je te hard tegen je tank klopt niet zo groot.

Je moet natuurlijk niet een foutje maken ofzo.

stupid.gif


Volgens mij is deze smiley voor dit soort berichten bedacht.
 
Reden genoeg om dit te willen kopen.
We blijven lachen. Voorheen raadden de kenners aan om een scheutje spiritus (ethanol) in de tank te gooien.
Dit zou helpen tegen allerhande kwalen. Ethanol heeft namelijk de eigenschap polair als apolair te zijn: het lost hierdoor op in water en in benzine.
En nu zit er ethanol in de benzine en nu moet je volgens de kenners benzine zonder ethanol tanken om diezelfde kwalen te voorkomen.?
 
We blijven lachen. Voorheen raadden de kenners aan om een scheutje spiritus (ethanol) in de tank te gooien.
Dit zou helpen tegen allerhande kwalen. Ethanol heeft namelijk de eigenschap polair als apolair te zijn: het lost hierdoor op in water en in benzine.
En nu zit er ethanol in de benzine en nu moet je volgens de kenners benzine zonder ethanol tanken om diezelfde kwalen te voorkomen.?
Vroeger was de aarde plat...
 
Ik zie dat er sinds een paar dagen 1tje 1km van mijn huis is, namelijk op de schrijversdijk in brielle. Ik heb echter nog geen nieuwe benzinepomp mogen waarmaken en diegene die er zit, is de firezone....

Wie weet er meer van?
 
Die ethanol is op zich het probleem niet want het verbrandt uitstekend en hooguit gaat je brandstof verbruik iets van omhoog want de energie waarde van ethanol is iets lager.

Het grote probleem zit hem erin dat ethanol hygroscopisch is oftewel vocht aan trekt. En dat wil je niet als je motor/koekblik langere tyd stil staat of nog gewoon een carb heeft waaruit steeds wel de benzine en ethanol verdampt maar het vocht dus niet.

En het is bioethanol waardoor je vooral in diesel een extreme vorm van algen groei krijgt in je tank waardoor je filters gaan verstoppen.

Door de nieuwe samenstelling van de benzine lossen ook je rubberslangen die nog niet gemaakt waren om met ethanol samen te gaan helaas ook op en dat geeft soms een heel groot vuurwerk
 
Ik zie dat er sinds een paar dagen 1tje 1km van mijn huis is, namelijk op de schrijversdijk in brielle. Ik heb echter nog geen nieuwe benzinepomp mogen waarmaken en diegene die er zit, is de firezone....

Wie weet er meer van?

Dat klopt dat is het merk dat de benzine verkoopt
Heb net getankt in mijn harley met HC en hij loopt er wel lekker op
 
Maar even serieus. Het levert je alleen maar voordelen op als je er gebruik van maakt. Dwz. wanneer je je volledige motormanagement afstelt op het gebruik van RON102. Het voordeel is dat je dan een paar pk's meer krijgt.

Het nadeel is dat je daarna geen RON95 of 98 meer kunt tanken. Op een warme dag zou je motor dan in de soep kunnen draaien wegens zelfontbranding.

Dus eigenlijk heb je er maar weinig aan.

Misschien dat een moderne motor automatisch zijn motormanagement aan zou kunnen passen op het soort benzine. Dus lees het boekje van je BMW S1000RR ofzo na om te zien of die dat doet. Dan zou je er voordeel uit kunnen halen.
 
nou zet het maar op de testbank. Waarom zou er dan 102 te koop zijn als 91 ron voldoende zou zijn?

RON91 is voldoende voor de meeste motoren met lage compressie. RON95 is het minimum voor motoren met een hoge compressie.

En op een hete dag, in samenwerking met hard rijden zou het kunnen zijn dat die hoge-compressie motoren al gaan pingelen, dus is het beter om RON98 te tanken voor op het circuit.

Met RON102 zal je motor gegarandeerd niet gaan pingelen, hoe heet die ook wordt (er van uit gaande dat hij verder standaard is). Dus je kan het tanken wanneer je zeker wil zijn dat je je blok niet kapot rijdt op het circuit.

Maar ik heb nog nooit problemen met RON98 gehad. En de tankstations op de circuits leveren ook alleen maar RON98 en geen 102/104, omdat ze wel weten dat dat voldoende is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan