102 octaan racebenzine overal te koop

Die ethanol is op zich het probleem niet want het verbrandt uitstekend en hooguit gaat je brandstof verbruik iets van omhoog want de energie waarde van ethanol is iets lager.

Het grote probleem zit hem erin dat ethanol hygroscopisch is oftewel vocht aan trekt. En dat wil je niet als je motor/koekblik langere tyd stil staat of nog gewoon een carb heeft waaruit steeds wel de benzine en ethanol verdampt maar het vocht dus niet.

En het is bioethanol waardoor je vooral in diesel een extreme vorm van algen groei krijgt in je tank waardoor je filters gaan verstoppen.

Door de nieuwe samenstelling van de benzine lossen ook je rubberslangen die nog niet gemaakt waren om met ethanol samen te gaan helaas ook op en dat geeft soms een heel groot vuurwerk


Kijk nou ff wat hierboven heel goed staat beschreven deze benzine is uitermate geschikt als je je motor in de winterstalling plaatst omdat er geen ethanol in zit en bijkomend voordeel is dat ie er vaak ook nog beter van gaat lopen.
 
op een hogere octaan wordt je benzine/lucht verhouding armer...
met de juiste mapping voor 102 kan je je respons op het gas juist veeeeeeel scherper zetten en je blok duidelijk soepeler laten lopen.

heb je bijv. geen powercommender in je motor zitten is je voordeel met 102 bijna niks

Hoe weet je motor dat het een hoger octaan is en dat hij daarom een armer mengsel moet leveren? Hypothetisch, al deed je zeewater in je tank, dan bleef het mengsel (stel dat je motor er niet door stuk ging) nog hetzelfde. :')
 
Laatst bewerkt:
Dat kun je nog even doortrekken volgens mij:

BP=ARAL=SHELL ......

nee das een beetje onzin... Aral is gewoon 100% eigendom van British Petroleum en dus zustermaatschappij (met dezelfde eigenaar) van de BP formule.

B.P. en Shell zijn qua eigendomsstructuur wel los staande bedrijven. Of het veel uitmaakt voor wat er in je tank terecht komt betwijfel ik trouwens ook hoor :9
 
Laatst bewerkt:
We blijven lachen. Voorheen raadden de kenners aan om een scheutje spiritus (ethanol) in de tank te gooien.
Dit zou helpen tegen allerhande kwalen. Ethanol heeft namelijk de eigenschap polair als apolair te zijn: het lost hierdoor op in water en in benzine.
En nu zit er ethanol in de benzine en nu moet je volgens de kenners benzine zonder ethanol tanken om diezelfde kwalen te voorkomen.?
Die kende ik nog niet. Welke kwalen zou je voorkomen met een scheut spiritus in je tank?
 
Hoe weet je motor dat het een hoger octaan is en dat hij daarom een armer mengsel moet leveren? Hypothetisch, al deed je zeewater in je tank, dan bleef het mengsel (stel dat je motor er niet door stuk ging) nog hetzelfde. :')

Jouw motor kan dat weten als hij een klopsensor heeft. En dan moet ook nog de CDI begrijpen dat er 102 octaan bestaat, zodat hij de ontsteking erop kan vervroegen (of is het verlaten?) en een lambda sonde zodat hij het mengsel kan aanpassen.

Zoals ik schreef: misschien dat moderne motoren dat doen. Ik weet het niet, ik heb een 1997 carburateurfiets, en bij mij maakt het allemaal niks uit.

De uitlaatgassen van mijn motor gaan wel lekkerder ruiken bij 102 octaan. :)
 
Laatst bewerkt:
Jouw motor kan dat weten als hij een klopsensor heeft. En dan moet ook nog de CDI begrijpen dat er 102 octaan bestaat, zodat hij de ontsteking erop kan vervroegen (of is het verlaten?) en een lambda sonde zodat hij het mengsel kan aanpassen.

Zoals ik schreef: misschien dat moderne motoren dat doen. Ik weet het niet, ik heb een 1997 carburateurfiets, en bij mij maakt het allemaal niks uit.

De uitlaatgassen van mijn motor gaan wel lekkerder ruiken bij 102 octaan. :)

+1
 
Wat dacht je van het mengen van condens? Dat gaat misschien beter als er alcohol in de brandstof zit.
Mengen lijkt me beter dan uitzakken onder in de tank of vlotterkamer.

Op zich is het inspuiten van water in de verbrandingskamer nog niet zo gek hoor....

Tijdens wo 2 gebruikten beide kanten "wep" waarmee men refereert naar een 50/50 water/methanol verhouding die werd toegevoegd aan het mengsel om zo de klopvastheid van de brandstof te verhogen en een tijdelijk turbo effect mogelijk te maken en geen verkeerd getimede ontbranding te veroorzaken door de veel hogere temperaturen.

Bij de vliegtuigenmotoren van toen, (mustang, merlin) kon er een vermogenswinst van 30-80% geboekt worden voor kortere tijden...
 
Hoe weet je motor dat het een hoger octaan is en dat hij daarom een armer mengsel moet leveren? Hypothetisch, al deed je zeewater in je tank, dan bleef het mengsel (stel dat je motor er niet door stuk ging) nog hetzelfde. :')

lambda sonde kan dat reguleren

ah zie al dat Retep heeft het zelfde heeft gereageerd :)
 
Laatst bewerkt:
meten, niet regulieren (even voor het precieze :) )

Wel jah, meten... hij meet helemaal niet het octaan gehalte, wel de uitlaatgassen en hoe goed ze verbrand zijn.

Zo'n lambda sonde weet echt niet of er 95 of 102 in de motor ging. In theorie, bij slechte verbranding, kan een lambda sonde dezelfde waarden meten bij 2 verschillende motoren met 2 verschillende brandstoffen (95 - 102 om een voorbeeld te geven).
 
O.K. , inmiddels ruim 200 km. weg met de Competition 102.
Bevindingen:

-Lijkt iets feller op het gas te reageren, maar dit kan ook tussen m'n oren zitten
-Uitlaatgassen ruiken anders.
-Wel goed te merken; motor trilde heel hoogfrequent in het stuur rond de 100 km/h. Dusdanig dat ik na een stuk snelweg behoorlijk last van "dode"vingers had. Dit is nu geheel verdwenen.
De motor lijkt wat mooier en rustiger te lopen.

Verder kan ik niets ontdekken ten opzichte van de V power die ik doorgaans tank.
Motor: '09 ZX-R , geheel open uitlaatsysteem (wel Lamda sensor) en PC V.
 
Terug
Bovenaan Onderaan