Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Die ethanol is op zich het probleem niet want het verbrandt uitstekend en hooguit gaat je brandstof verbruik iets van omhoog want de energie waarde van ethanol is iets lager.
Het grote probleem zit hem erin dat ethanol hygroscopisch is oftewel vocht aan trekt. En dat wil je niet als je motor/koekblik langere tyd stil staat of nog gewoon een carb heeft waaruit steeds wel de benzine en ethanol verdampt maar het vocht dus niet.
En het is bioethanol waardoor je vooral in diesel een extreme vorm van algen groei krijgt in je tank waardoor je filters gaan verstoppen.
Door de nieuwe samenstelling van de benzine lossen ook je rubberslangen die nog niet gemaakt waren om met ethanol samen te gaan helaas ook op en dat geeft soms een heel groot vuurwerk
toch dit filmpje maar weer opgezocht..
Altijd leuk om deskundige posts te lezen
op een hogere octaan wordt je benzine/lucht verhouding armer...
met de juiste mapping voor 102 kan je je respons op het gas juist veeeeeeel scherper zetten en je blok duidelijk soepeler laten lopen.
heb je bijv. geen powercommender in je motor zitten is je voordeel met 102 bijna niks
Dat kun je nog even doortrekken volgens mij:
BP=ARAL=SHELL ......
Die kende ik nog niet. Welke kwalen zou je voorkomen met een scheut spiritus in je tank?We blijven lachen. Voorheen raadden de kenners aan om een scheutje spiritus (ethanol) in de tank te gooien.
Dit zou helpen tegen allerhande kwalen. Ethanol heeft namelijk de eigenschap polair als apolair te zijn: het lost hierdoor op in water en in benzine.
En nu zit er ethanol in de benzine en nu moet je volgens de kenners benzine zonder ethanol tanken om diezelfde kwalen te voorkomen.?
Die kende ik nog niet. Welke kwalen zou je voorkomen met een scheut spiritus in je tank?
Hoe weet je motor dat het een hoger octaan is en dat hij daarom een armer mengsel moet leveren? Hypothetisch, al deed je zeewater in je tank, dan bleef het mengsel (stel dat je motor er niet door stuk ging) nog hetzelfde.
Wat dacht je van het mengen van condens? Dat gaat misschien beter als er alcohol in de brandstof zit.Die kende ik nog niet. Welke kwalen zou je voorkomen met een scheut spiritus in je tank?
Jouw motor kan dat weten als hij een klopsensor heeft. En dan moet ook nog de CDI begrijpen dat er 102 octaan bestaat, zodat hij de ontsteking erop kan vervroegen (of is het verlaten?) en een lambda sonde zodat hij het mengsel kan aanpassen.
Zoals ik schreef: misschien dat moderne motoren dat doen. Ik weet het niet, ik heb een 1997 carburateurfiets, en bij mij maakt het allemaal niks uit.
De uitlaatgassen van mijn motor gaan wel lekkerder ruiken bij 102 octaan.
Wat dacht je van het mengen van condens? Dat gaat misschien beter als er alcohol in de brandstof zit.
Mengen lijkt me beter dan uitzakken onder in de tank of vlotterkamer.
Hoe weet je motor dat het een hoger octaan is en dat hij daarom een armer mengsel moet leveren? Hypothetisch, al deed je zeewater in je tank, dan bleef het mengsel (stel dat je motor er niet door stuk ging) nog hetzelfde.
meten, niet regulieren (even voor het precieze )lambda sonde kan datreguleren
ah zie al dat Retep heeft het zelfde heeft gereageerd
dat bedoel ik.... heerlijk om deskundige posts te lezenHoe weet je motor dat het een hoger octaan is en dat hij daarom een armer mengsel moet leveren? Hypothetisch, al deed je zeewater in je tank, dan bleef het mengsel (stel dat je motor er niet door stuk ging) nog hetzelfde.
meten, niet regulieren (even voor het precieze )
meten, niet regulieren (even voor het precieze )
Mijn motor loopt echt wel beter. Hoewel dat ook kan liggen aan mijn speciale mengsel van olie van de hema en van de action, waaraan ik bovendien molykote heb toegevoegd.
Als het allemaal niks uit zou maken dan gooiden raceteams er ook wel 95 in......
Hierboven wordt aangegeven dat je motor er op afgesteld moet worden. Lijkt mij dat motoren van race teams dit zijn.
**edit:
Ik ben spuit 11