102 octaan racebenzine overal te koop

O.K. , inmiddels ruim 200 km. weg met de Competition 102.
Bevindingen:

-Lijkt iets feller op het gas te reageren, maar dit kan ook tussen m'n oren zitten
-Uitlaatgassen ruiken anders.
-Wel goed te merken; motor trilde heel hoogfrequent in het stuur rond de 100 km/h. Dusdanig dat ik na een stuk snelweg behoorlijk last van "dode"vingers had. Dit is nu geheel verdwenen.
De motor lijkt wat mooier en rustiger te lopen.

Verder kan ik niets ontdekken ten opzichte van de V power die ik doorgaans tank.
Motor: '09 ZX-R , geheel open uitlaatsysteem (wel Lamda sensor) en PC V.

oh, nou dan gooi ik het volgende week in de fireblade, zit er hier vlakbij ook 1 (Uithoorn)
 
Wel jah, meten... hij meet helemaal niet het octaan gehalte, wel de uitlaatgassen en hoe goed ze verbrand zijn.

Zo'n lambda sonde weet echt niet of er 95 of 102 in de motor ging. In theorie, bij slechte verbranding, kan een lambda sonde dezelfde waarden meten bij 2 verschillende motoren met 2 verschillende brandstoffen (95 - 102 om een voorbeeld te geven).

De lambda sonde meet de kwaliteit van de verbranding, namelijk hoeveel zuurstof er nog over is in de uitlaatgassen, na de verbranding. Te veel zuurstof = moter staat te arm = meer benzine inspuiten.

De klopsensor kan meten of er spontane ontbranding ontstaat. En via een omweggetje kan hij dus weten of er 95 of 102 octaan in de tank zit. Als de ECU meet dat er niets pingelt ('klopt'), dan kan de ECU de ontsteking vervroegen, net zo lang tot er wel gepingelt wordt.

Maar echt een exacte meting is het niet, omdat er nogal wat meer factoren zijn waardoor een blok gaat pingelen.
 
na een weekje of twee er mee te hebben gereden kom ik op deze conclusie. motor lijkt mooi te lopen maar dit is meer tussen de oren. verder is het verbruik hetzelfde als dat van normale 95 1 op 22 a 1 op 23. wat mij wel direct opviel is dat de benzine geen gele a groene kleur heeft wat normale wel bevat.

maar of ik het blijf gebruiken nee is mij te duur. meschien wel als ik in het bezit ben van een getunde racefiets.

geteste motor
yama fz6 fazer s2
bouwjaar 2010
aantal gereden km 680
dit alles met normale tot pittige rijstijl
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nu een paar honderd km in mijn CB350K uit 1972 zitten. Ook ik merk dat hij mooier loopt en iets frisser lijkt op te pakken. Op zo'n oude CB merk je natuurlijk elk extra paardje of fragment daarvan. Ik blijf het wel tanken... zeker ook omdat ik hem over een maand weer stil zet tot de lente
 
na een weekje of twee er mee te hebben gereden kom ik op deze conclusie. motor lijkt mooi te lopen maar dit is meer tussen de oren. verder is het verbruik hetzelfde als dat van normale 95 1 op 22 a 1 op 23. wat mij wel direct opviel is dat de benzine geen gele a groene kleur heeft wat normale wel bevat.

Wat ook wel lekker is, is wanneer je net een stuk gegast hebt, en je dan voor een stoplicht stil gaat staan, je een wolkje van je eigen 102 octaan uitlaatgassen ruikt. Ruikt toch wel lekkerder dan 95 octaan. :)
 
Je vergeet het allerbelangrijkste voordeel van deze benzine te noemen dat er geen ethanol in zit, als je motor een aantal maanden stilstaat doet dit hele slechte dingen met je motor en onderdelen, de benzine veroudert veel sneller dan vroeger en er blijft een mengsel met water er in over....
De gewone "benzine" van tegenwoordig zou eigenlijk geen benzine meer mogen heten zeker die E10 troep niet.
 
Laatst bewerkt:
interessant topic :Y

ik weet van een BMW S1000RR die op de testbank met dat Firezone 102 spul opnieuw afgesteld moet worden.
Mengsel moet opnieuw ingeregeld worden (staat nu iets armer).
Ontsteking word ook nog naar gekeken of de ECU die zelf opnieuw inregelt (klopsensor) of dat die handmatig aangepast word.

leuk voorbeeldje: de R1200S was destijds ook al uitgerust met een klopsensor en ECU die de ontsteking+mapping aanpaste op het moment dat de ECU registreerde dat er een klopvaster mengsel ontbrand werd.
weet niet hoeveel dat nou uiteindelijk scheelde, maar genoeg om de ECU aanpassingen "on-the-fly" te laten doen :Y

quote Motoplus:

De krachtbron van de R1200S is gebaseerd op die van de GS, zoals hier afgebeeld. Met zijn 122 pk zet hij niet allen alle voorgaande serie-boxermotoren in de schaduw, met zijn 8800 tpm draait hij ook de meeste toeren. Dat komt door de scherpere, drievoudig gelagerde nokkenassen, de met 41 graden relatief in spreidstand staande kleppen, stijvere tuimelaars en stuggere klepveren. Tel daarbij de met 5 mm naar 52 mm gegroeide gaskleppen en de van 11,0: 1 naar 12,5: 1 gegroeide compressieverhouding. Allemaal redenen om de Boxer uitsluitend Superplus-benzine met een hoog octaangetal te laten consumeren. Bij “gewone” Eurosuper levert het blok wat scherpte in, maar schades door pingelen worden in dat geval door een klopsensor voorkomen. De onstekingstijdstippen van de twee bougies per cilinder worden afzonderlijk geregeld. De met 101×73 mm boxermotor heeft dus een tamelijk lange slag. Dat zorgt voor een stevige 112 Nm koppel bij een relatief laag toerental.
 
Zelf ben ik dit jaar overgestapt van normaal 95 naar BP Ultimate 98 .

Het betreft hier een getunede Ducati 1098 met aan het achterwiel 176 pk en 139 nm .
Een behoorlijk krachtig blok dus , maar de compressie verhouding is gewoon als standaard 1:12.5

Mijn motor loopt op de BP Ultimate 98 duidelijk merkbaar mooier rond .
Achteraf blijkt die dus ook altijd gepingeld te hebben met 95 octaan , daar is met 98 octaan niets meer van te merken , geen tikkende geluiden meer uit de koppen .
Hij loopt duidelijk ook trillingsvrijer .
Voor mij een zinvolle update dus die BP Ultimate 98 .

Dat mijn motor bleek te pingelen met 95 octaan komt hoogst waarschijnlijk omdat er een volledig 70mm race systeem opzit ( Termignoni ) , hierdoor is de Lambda sensor komen te vervallen .
Een Lambda sensor zou normaal tijdens pingelen een correctie uitvoeren maar dat gebeurd met dit uitlaat systeem dus niet meer .
 
lamda sonde meet niet meer en niet minder dan alleen de zuurstofverschil tussen uitlaat en buiten lucht meten en meet dus geen pingelen. hiervoor hebben we een klopsensor dezen is sneller en nauwkeuriger met het bepalen welke cilinder pingelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan