One Love
MF veteraan
- 3 aug 2012
- 8.542
- 2.967
Wel een wet die je toestaat je eigendom te verdedigen.
Zolang die "verdediging" uit noodweer en of noodweerexces voortkomt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wel een wet die je toestaat je eigendom te verdedigen.
Zolang die "verdediging" uit noodweer en of noodweerexces voortkomt
Dat is logisch, anders is het geen 'verdedigen'
Waarbij noodweerexces overigens moeilijk uit te leggen is als de verdediging om goederen gaat ipv lijf en leden.
Er moet door de overheid ergens een stelling genomen worden hoeveel slachtoffers je accepteert.
Dat geld voor tornadogebieden, overstromingsgebieden, aardbevingsgebieden en voor het verkeer.
Wat hier nooit meegenomen word in de discussie... hier is roepen dat je doodgeknuffeld word de norm.... is de vraag: Als de overheid er minder strak op zit, zal het aantal verkeersdoden weer toenemen. Als je in de toekomst kon kijken en ziet dat dan jouw geliefden met 3 in de auto de eerst volgende zijn die verongelukken.... wil je dan nog steeds dat het verkeer minder 'betutteld' word ?
Waarom ? Mentaliteit.
Van de zomer 3 weken in Zweden/Noorwegen rondgereden, naar Noordkaap en terug, en zonder ovedrijven: niet 1 politieauto gezien.Dan ben je nog niet in Noorwegen geweest. Zweden is niet goedkoop, maar absoluut niet extreem.
Overigens de pakkans is echt niet groot in Zweden. Camera's staan altijd aangegeven. Lasercontroles en vliegende brigades zijn schaars. ZE flitsen vanwege de belijslast van voren zodat je gezicht erop staat. MOtorrijders hebben dus in dat opzicht carte blanche bij flitscamera's.
Afkloppen natuurllijk...
In NL had ik gemiddeld toch elk jaar wel een briefje te pakken van het CJIB. Meestal geen echt gekke overtredingen, maar toch... hier in Zweden in 7 jaar alleen een paar parkeerboetes (oa 1 met de motor).
helemaal mee eens, en belangrijker: die betutteling maakt lui.Het gaat mij niet om het stellen van regels (+ de bijbehorende handhaving) in het algemeen. Telefoonverbod? Prima. Helm/gordelplicht? Helemaal voor. Maximum snelheid? Ook prima - al zijn er plekken waar ik er mijn bedenkingen bij heb.
Het gaat me er vooral om dat het in Nederland lijkt, of je zelf niet meer wordt geacht na te denken
Vandaar dat er ook geen wet is, die alleen het verdedigen van goederen aangeeft
helemaal mee eens, en belangrijker: die betutteling maakt lui.
Overigens zijn al die maatregelen waar je naar verwijst vooral het gevolg van onze rechtspraak, waardoor gemeenten en wegbeheerders het zekere voor het onzekere nemen. Is er ergens in de polder een kruising? Dan mag je binnen een cirkel van 100 km ervan nergens meer sneller dan 60 km/u. Is er een flauwe bocht, of een hobbeltje? We plaatsen er alle borden die we kunnen vinden, doen een inhaalverbod en liefst ook een snelheidsbeperking.
Tja, want stel je voor dat je van een burger gaat verwachten dat-ie z'n ogen en gezond verstand gebruikt... of wacht... was dat nou niet juist hetgeen je leerde voor je rijbewijs?
Op bijzonder veel punten zou ik niet het hele pakket willen ruilen tussen NL en 'omringende landen'.Het gaat me er vooral om dat het in Nederland lijkt, of je zelf niet meer wordt geacht na te denken en het valt me op dat Nederland daarin heel anders is dan de ons omringende landen.
Zo wordt de Nederlander niet meer in staat geacht zelfstandig een rotonde te kunnen rijden en komen er dus turborotonders - met de irritante opstaande randen tussen de stroken. Wee degene die even niet heeft opgelet en op de verkeerde strook de rotonde aanrijdt - corrigeren is er niet meer bij!
Of het verkeersbordengebruik. Zie ik in Nederland een hele flauwe bocht, staat er meteen een waarschuwingsbord bij. Zodat ik een waarschuwingsbord voor een scherpe bocht al helemaal niet meer serieus neem.
Ander dingetje: gevaarbelijning. Ooit bedacht om aan te geven dat inhalen hier wat riskanter is dan andere plekken en herkenbaar aan een streep die 3 x zo lang is als de tussenruimte tussen de streep. Op autowegen wordt helemaal geen gewone tussnruimte meer gebruikt maar uitsluitend gevaarbelijning zodat het zijn functie totaal verloren heeft...
Eens met zo'n beetje alles wat je zegt.Maar als ik zie wat ik tijdens mijn werk allemaal mag zien gebeuren... dan is het bijna logisch dat de overheid regels eigenlijk aanpast aan de hersenloze bestuurders en de goeden moeten daar helaas onder lijden. Op school heb je ook pech als je veel slimmer bent dan je klasgenoten.
Eens met zo'n beetje alles wat je zegt.
Toch een vraag, uit pure nieuwsgierigheid: waarom moeten weggebruikers die zich niet aan de regeltjes en afspraken houden die aan dat rijbewijs vastzaten/-zitten, en zodoende stelselmatig gevaar voor zichzelf en anderen veroorzaken, tegen hun eigen dom- en nalatigheid beschermd worden?
Ik snap dat je andere weggebruikers tegen de gevaren van zulke "hersenloze bestuurders" wilt beschermen, maar dan zou je toch ook gewoon als beleidsregeltje kunnen opnemen dat dergelijke nalatigheid en minachting van regeltjes de rijbevoegdheid kost, i.p.v. NL om te toveren tot een parkeerplaats vol rotondes, doorgetrokken strepen en een verkeersbordenberg bij ieder putdeksel?
Eens met zo'n beetje alles wat je zegt.
Toch een vraag, uit pure nieuwsgierigheid: waarom moeten weggebruikers die zich niet aan de regeltjes en afspraken houden die aan dat rijbewijs vastzaten/-zitten, en zodoende stelselmatig gevaar voor zichzelf en anderen veroorzaken, tegen hun eigen dom- en nalatigheid beschermd worden?
Ik snap dat je andere weggebruikers tegen de gevaren van zulke "hersenloze bestuurders" wilt beschermen, maar dan zou je toch ook gewoon als beleidsregeltje kunnen opnemen dat dergelijke nalatigheid en minachting van regeltjes de rijbevoegdheid kost, i.p.v. NL om te toveren tot een parkeerplaats vol rotondes, doorgetrokken strepen en een verkeersbordenberg bij ieder putdeksel?
Interessant topic. Veel herkenbare dingen. Ook wat Lady Di zegt en de reactie van MBM die ook weer hout snijdt.
Zou het niet helpen als bij de rijopleiding eens heel nadrukkelijk aandacht wordt gegeven aan de mogelijke gevolgen van bepaald gedrag? Wat het effect is als je met 60 km/h tegen een boom rijdt? Of als je iemand raakt met 40 km/h? Beetje natuurkunde erbij, energieoverdracht enzo. Veel vooral jonge bestuurders staan daar nooit bij stil. Met voorbeelden uit de praktijk komt het wel over.
In elke rijopleiding voor het eerste rijbewijs een verplicht uur opnemen waarin de cursist bewust wordt gemaakt van de gigantische gevolgen die het nemen van bepaalde risico's kan hebben. Misschien dat je daarmee excessen kan verminderen. Rijden onder invloed, appen, scheuren in de bebouwde kom, dat soort dingen. Bewustwording.
Zou het niet helpen als bij de rijopleiding eens heel nadrukkelijk aandacht wordt gegeven aan de mogelijke gevolgen van bepaald gedrag? Wat het effect is als je met 60 km/h tegen een boom rijdt? Of als je iemand raakt met 40 km/h? Beetje natuurkunde erbij, energieoverdracht enzo. Veel vooral jonge bestuurders staan daar nooit bij stil. Met voorbeelden uit de praktijk komt het wel over.
In elke rijopleiding voor het eerste rijbewijs een verplicht uur opnemen waarin de cursist bewust wordt gemaakt van de gigantische gevolgen die het nemen van bepaalde risico's kan hebben. Misschien dat je daarmee excessen kan verminderen. Rijden onder invloed, appen, scheuren in de bebouwde kom, dat soort dingen. Bewustwording.
Er zijn er dus die zelfs daar niet opletten Geeft het nivo van de gemiddelde NL chauffeur wel heel goed weer.
Daar zou dus een 5 jaarlijkse, 35 uur theorie en praktijk, herhaling en bijscholing, vervolg rijvaardigheidcursus op aansluiten.
Voor alle bestuurders met een rijbewijs.
En waar betaal ik dat van? Weer iets om voor te moeten sparen...
Er is zo'n klein grijs gebied boven t minimum inkomen waardoor je niet kwalificeer voor allerlei subsidies (Uitstekend geen nodeloos geld over de balk smijten!) maar onder de streep hou je echter wel (veel) minder over dan als je net wat minder zou verdienen en dat is gewoon ruk.
Of eh, waar haal ik de tijd vandaan... Ik werk me nu al kapot/ziek om rond te komen en stel mijn vrije tijd zeer op prijs...
Na een werkdag heb ik geen energie meer om iets te gaan doen wat mij energie kost ipv 'oplevert'
Dat is allemaal veel te moeilijk /bureaucratie.
Loopt gegarandeerd een keer spaak en dan heb je weer een boete te pakken van een paar honderd eurie.
En daar zit die jongen niet op te wachten.
En hij heeft inderdaad een punt. Mensen met een slecht inkomen halen soms de raarste kunsten uit in het verkeer.
Rijden misschien veel zachter dan toegestaan, bang voor boetes. Dan krijg je de raarste capriolen.
Inhaalacties van anderen.
Enz.
Ja daarom betaal je dan waarschijnlijk een symbolischbedragMensen met een gemiddeld / hoog inkomen doen dat niet
Bij rare capriolen in het verkeer, kan je gecontroleerd en bekeurd worden (art.5 / EMG cursus), zoals dit nu ook gaat.(Dat dit te weinig gedaan wordt is een ander verhaal.)
Er loopt niets spaak, als je 7 uur per jaar, een vervolg verkeerscursus volgt, deze wordt bij het CBR geregistreerd, zoals dit nu ook gaat bij beroepschauffeurs.
We hebben het hier over verkeersveiligheid verhogende mogelijkheden
Mensen met een gemiddeld / hoog inkomen doen dat niet
Bij rare capriolen in het verkeer, kan je gecontroleerd en bekeurd worden (art.5 / EMG cursus), zoals dit nu ook gaat.(Dat dit te weinig gedaan wordt is een ander verhaal.)
Er loopt niets spaak, als je 7 uur per jaar, een vervolg verkeerscursus volgt, deze wordt bij het CBR geregistreerd, zoals dit nu ook gaat bij beroepschauffeurs.
We hebben het hier over verkeersveiligheid verhogende mogelijkheden