Appen / bellen achter het stuur rijbewijs kwijt?!

Dat is logisch, anders is het geen 'verdedigen' ;)

Waarbij noodweerexces overigens moeilijk uit te leggen is als de verdediging om goederen gaat ipv lijf en leden.

Vandaar dat er ook geen wet is, die alleen het verdedigen van goederen aangeeft :P
 
Laatst bewerkt:
Er moet door de overheid ergens een stelling genomen worden hoeveel slachtoffers je accepteert.
Dat geld voor tornadogebieden, overstromingsgebieden, aardbevingsgebieden en voor het verkeer.

Wat hier nooit meegenomen word in de discussie... hier is roepen dat je doodgeknuffeld word de norm.... is de vraag: Als de overheid er minder strak op zit, zal het aantal verkeersdoden weer toenemen. Als je in de toekomst kon kijken en ziet dat dan jouw geliefden met 3 in de auto de eerst volgende zijn die verongelukken.... wil je dan nog steeds dat het verkeer minder 'betutteld' word ?


Waarom ? Mentaliteit.

Het gaat mij niet om het stellen van regels (+ de bijbehorende handhaving) in het algemeen. Telefoonverbod? Prima. Helm/gordelplicht? Helemaal voor. Maximum snelheid? Ook prima - al zijn er plekken waar ik er mijn bedenkingen bij heb.
Het gaat me er vooral om dat het in Nederland lijkt, of je zelf niet meer wordt geacht na te denken en het valt me op dat Nederland daarin heel anders is dan de ons omringende landen.
Zo wordt de Nederlander niet meer in staat geacht zelfstandig een rotonde te kunnen rijden en komen er dus turborotonders - met de irritante opstaande randen tussen de stroken. Wee degene die even niet heeft opgelet en op de verkeerde strook de rotonde aanrijdt - corrigeren is er niet meer bij!
Of het verkeersbordengebruik. Zie ik in Nederland een hele flauwe bocht, staat er meteen een waarschuwingsbord bij. Zodat ik een waarschuwingsbord voor een scherpe bocht al helemaal niet meer serieus neem.
Ander dingetje: gevaarbelijning. Ooit bedacht om aan te geven dat inhalen hier wat riskanter is dan andere plekken en herkenbaar aan een streep die 3 x zo lang is als de tussenruimte tussen de streep. Op autowegen wordt helemaal geen gewone tussnruimte meer gebruikt maar uitsluitend gevaarbelijning zodat het zijn functie totaal verloren heeft...

Overigens wat die snelheid betreft: inderdaad is ook dat een gevolg van een afweging: hoeveel doden/gewonden vinden we acceptabel met elkaar? Moet je echt ten koste van alles voor de nullijn gaan? Als je heel NL een maximum van 20 km/u stelt en daarop strikt handhaaft, zal het aantal verkeersdoden zeker nog fors dalen. Maar moet je dat willen?
Als ik het vergelijk met Duitsland, waar ik persoonlijk vind dat de snelheden er redelijker zijn (en waar ik me er ook veel beter aan houd), is het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners vergelijkbaar met Nederland.
 
Dan ben je nog niet in Noorwegen geweest. Zweden is niet goedkoop, maar absoluut niet extreem.

Overigens de pakkans is echt niet groot in Zweden. Camera's staan altijd aangegeven. Lasercontroles en vliegende brigades zijn schaars. ZE flitsen vanwege de belijslast van voren zodat je gezicht erop staat. MOtorrijders hebben dus in dat opzicht carte blanche bij flitscamera's.

Afkloppen natuurllijk...

In NL had ik gemiddeld toch elk jaar wel een briefje te pakken van het CJIB. Meestal geen echt gekke overtredingen, maar toch... hier in Zweden in 7 jaar alleen een paar parkeerboetes (oa 1 met de motor).
Van de zomer 3 weken in Zweden/Noorwegen rondgereden, naar Noordkaap en terug, en zonder ovedrijven: niet 1 politieauto gezien.
 
Het gaat mij niet om het stellen van regels (+ de bijbehorende handhaving) in het algemeen. Telefoonverbod? Prima. Helm/gordelplicht? Helemaal voor. Maximum snelheid? Ook prima - al zijn er plekken waar ik er mijn bedenkingen bij heb.
Het gaat me er vooral om dat het in Nederland lijkt, of je zelf niet meer wordt geacht na te denken
:} :t helemaal mee eens, en belangrijker: die betutteling maakt lui.

Overigens zijn al die maatregelen waar je naar verwijst vooral het gevolg van onze rechtspraak, waardoor gemeenten en wegbeheerders het zekere voor het onzekere nemen. Is er ergens in de polder een kruising? Dan mag je binnen een cirkel van 100 km ervan nergens meer sneller dan 60 km/u. Is er een flauwe bocht, of een hobbeltje? We plaatsen er alle borden die we kunnen vinden, doen een inhaalverbod en liefst ook een snelheidsbeperking.
Tja, want stel je voor dat je van een burger gaat verwachten dat-ie z'n ogen en gezond verstand gebruikt... of wacht... was dat nou niet juist hetgeen je leerde voor je rijbewijs?
 
Laatst bewerkt:
Vandaar dat er ook geen wet is, die alleen het verdedigen van goederen aangeeft :P
6b0cfb51721e1c9cf3c5cdc71968a842_view.jpg
 
:} :t helemaal mee eens, en belangrijker: die betutteling maakt lui.

Overigens zijn al die maatregelen waar je naar verwijst vooral het gevolg van onze rechtspraak, waardoor gemeenten en wegbeheerders het zekere voor het onzekere nemen. Is er ergens in de polder een kruising? Dan mag je binnen een cirkel van 100 km ervan nergens meer sneller dan 60 km/u. Is er een flauwe bocht, of een hobbeltje? We plaatsen er alle borden die we kunnen vinden, doen een inhaalverbod en liefst ook een snelheidsbeperking.
Tja, want stel je voor dat je van een burger gaat verwachten dat-ie z'n ogen en gezond verstand gebruikt... of wacht... was dat nou niet juist hetgeen je leerde voor je rijbewijs?

Tot aan het behalen van het rijbewijs.

Al die (steeds meer) verkeersmaatregelen zijn er inderdaad voor de verkeersveiligheid maar ook ter voorkoming, voor de wegbeheerder (overheid), om aansprakelijk gesteld te worden.

Het is helaas maar al te waar dat, na het behalen van het rijbewijs, de verkeersmentaliteit aanzienlijk daalt en het verkeersinzicht vervaagt. Negatieve mentaliteit en desinteresse in medeverkeersdeelnemers.

Het is ook al aangegeven dat de overheid stelling inneemt hoeveel verkeersslachtoffers geaccepteerd worden.

En dat als er geen verkeersbeleid gevoerd wordt er aanzienlijk meer verkeersdoden zullen zijn.
 
Het gaat me er vooral om dat het in Nederland lijkt, of je zelf niet meer wordt geacht na te denken en het valt me op dat Nederland daarin heel anders is dan de ons omringende landen.
Op bijzonder veel punten zou ik niet het hele pakket willen ruilen tussen NL en 'omringende landen'.



Zo wordt de Nederlander niet meer in staat geacht zelfstandig een rotonde te kunnen rijden en komen er dus turborotonders - met de irritante opstaande randen tussen de stroken. Wee degene die even niet heeft opgelet en op de verkeerde strook de rotonde aanrijdt - corrigeren is er niet meer bij!

Er zijn er dus die zelfs daar niet opletten :? Geeft het nivo van de gemiddelde NL chauffeur wel heel goed weer.



Of het verkeersbordengebruik. Zie ik in Nederland een hele flauwe bocht, staat er meteen een waarschuwingsbord bij. Zodat ik een waarschuwingsbord voor een scherpe bocht al helemaal niet meer serieus neem.

Dat bord heeft niet de betekenis 'scherpe bocht', die (verkeerde) invulling heeft 'de gemiddelde NL bestuurder" eraan gegeven, maar dat is onjuist.
Bovendien, zelfs als...dan is het een waarschuwingsbord. Je bent vrij om erop te reageren of niet. Hoe fijner kan het zijn :?


Ander dingetje: gevaarbelijning. Ooit bedacht om aan te geven dat inhalen hier wat riskanter is dan andere plekken en herkenbaar aan een streep die 3 x zo lang is als de tussenruimte tussen de streep. Op autowegen wordt helemaal geen gewone tussnruimte meer gebruikt maar uitsluitend gevaarbelijning zodat het zijn functie totaal verloren heeft...

Jij kent die betekenis, ik ken die betekenis. Ik schat dat wij tot de 10% horen die het weten, de rest kent zelf zulke eenvoudige dingen niet. Geeft gelijk weer het nivo aan.


Ik ben het eigenlijk best heel erg met veel van je opmerkingen eens. Als ik naar 'jou en mij' kijk. Maar als ik zie wat ik tijdens mijn werk allemaal mag zien gebeuren... dan is het bijna logisch dat de overheid regels eigenlijk aanpast aan de hersenloze bestuurders en de goeden moeten daar helaas onder lijden. Op school heb je ook pech als je veel slimmer bent dan je klasgenoten.
 
Ik las vanmorgen in de krant dat volgens onderzoek appen op de fiets niet tot meer ongelukken leidde.
Oke, daar zat ik net op te wachten, ik blijf lekker appen achter het stuur :P
 
Maar als ik zie wat ik tijdens mijn werk allemaal mag zien gebeuren... dan is het bijna logisch dat de overheid regels eigenlijk aanpast aan de hersenloze bestuurders en de goeden moeten daar helaas onder lijden. Op school heb je ook pech als je veel slimmer bent dan je klasgenoten.
Eens met zo'n beetje alles wat je zegt.

Toch een vraag, uit pure nieuwsgierigheid: waarom moeten weggebruikers die zich niet aan de regeltjes en afspraken houden die aan dat rijbewijs vastzaten/-zitten, en zodoende stelselmatig gevaar voor zichzelf en anderen veroorzaken, tegen hun eigen dom- en nalatigheid beschermd worden?

Ik snap dat je andere weggebruikers tegen de gevaren van zulke "hersenloze bestuurders" wilt beschermen, maar dan zou je toch ook gewoon als beleidsregeltje kunnen opnemen dat dergelijke nalatigheid en minachting van regeltjes de rijbevoegdheid kost, i.p.v. NL om te toveren tot een parkeerplaats vol rotondes, doorgetrokken strepen en een verkeersbordenberg bij ieder putdeksel?
 
Eens met zo'n beetje alles wat je zegt.

Toch een vraag, uit pure nieuwsgierigheid: waarom moeten weggebruikers die zich niet aan de regeltjes en afspraken houden die aan dat rijbewijs vastzaten/-zitten, en zodoende stelselmatig gevaar voor zichzelf en anderen veroorzaken, tegen hun eigen dom- en nalatigheid beschermd worden?

Ik snap dat je andere weggebruikers tegen de gevaren van zulke "hersenloze bestuurders" wilt beschermen, maar dan zou je toch ook gewoon als beleidsregeltje kunnen opnemen dat dergelijke nalatigheid en minachting van regeltjes de rijbevoegdheid kost, i.p.v. NL om te toveren tot een parkeerplaats vol rotondes, doorgetrokken strepen en een verkeersbordenberg bij ieder putdeksel?


Domme vraag, want daar krijg je toch nooit geen echt antwoord op :Z
 
Laatst bewerkt:
Sinds ik 15 jaar geleden in het donker midden in het buitengebied een bussluis tegenkwam op een doorgaande weg, ben ik gestopt met nadenken.
Er stond een bordje voor van doorgaand verkeer linksaf, 100 meter verder moest je keren en dan kon je via dezelde weg, die afgescheiden was doormiddel van vangrail, terugrijden naar de bussluis, en daar jouw weg vervolgen. (Was wel een beetje oppassen, want er kon ook verkeer van de tegenovergestelde richting aankomen).

2 maanden later kwam ik, weer in het buitengebied, op een doorgaande weg, stoplichten tegen. Ze stonden er niet voor niets, want als ze rood waren staken er 3 palen uit het wegdek,
Er konden ongeveer 5 auto's passeren bij groen licht, en dan werd het rood, en stegen de 3 palen ten hemel.

Na tig craches met auto's op deze opstakels waren ze beide na een half jaar opeens verdwenen.
Sindsdien let ik niet meer op borden, ik doe lekker wat ik zelf wil.
Bij boetes gewoon betalen, maar de laatste is al lang geleden :W
 
Laatst bewerkt:
Interessant topic. Veel herkenbare dingen. Ook wat Lady Di zegt en de reactie van MBM die ook weer hout snijdt.
Zou het niet helpen als bij de rijopleiding eens heel nadrukkelijk aandacht wordt gegeven aan de mogelijke gevolgen van bepaald gedrag? Wat het effect is als je met 60 km/h tegen een boom rijdt? Of als je iemand raakt met 40 km/h? Beetje natuurkunde erbij, energieoverdracht enzo. Veel vooral jonge bestuurders staan daar nooit bij stil. Met voorbeelden uit de praktijk komt het wel over.
In elke rijopleiding voor het eerste rijbewijs een verplicht uur opnemen waarin de cursist bewust wordt gemaakt van de gigantische gevolgen die het nemen van bepaalde risico's kan hebben. Misschien dat je daarmee excessen kan verminderen. Rijden onder invloed, appen, scheuren in de bebouwde kom, dat soort dingen. Bewustwording.
 
Eens met zo'n beetje alles wat je zegt.

Toch een vraag, uit pure nieuwsgierigheid: waarom moeten weggebruikers die zich niet aan de regeltjes en afspraken houden die aan dat rijbewijs vastzaten/-zitten, en zodoende stelselmatig gevaar voor zichzelf en anderen veroorzaken, tegen hun eigen dom- en nalatigheid beschermd worden?

Ik snap dat je andere weggebruikers tegen de gevaren van zulke "hersenloze bestuurders" wilt beschermen, maar dan zou je toch ook gewoon als beleidsregeltje kunnen opnemen dat dergelijke nalatigheid en minachting van regeltjes de rijbevoegdheid kost, i.p.v. NL om te toveren tot een parkeerplaats vol rotondes, doorgetrokken strepen en een verkeersbordenberg bij ieder putdeksel?


Je denkt toch niet, dat de beleidsmakers in Nederland regels opstellen, die ze zelf de rijbevoegdheid kost. _O-
 
Interessant topic. Veel herkenbare dingen. Ook wat Lady Di zegt en de reactie van MBM die ook weer hout snijdt.
Zou het niet helpen als bij de rijopleiding eens heel nadrukkelijk aandacht wordt gegeven aan de mogelijke gevolgen van bepaald gedrag? Wat het effect is als je met 60 km/h tegen een boom rijdt? Of als je iemand raakt met 40 km/h? Beetje natuurkunde erbij, energieoverdracht enzo. Veel vooral jonge bestuurders staan daar nooit bij stil. Met voorbeelden uit de praktijk komt het wel over.
In elke rijopleiding voor het eerste rijbewijs een verplicht uur opnemen waarin de cursist bewust wordt gemaakt van de gigantische gevolgen die het nemen van bepaalde risico's kan hebben. Misschien dat je daarmee excessen kan verminderen. Rijden onder invloed, appen, scheuren in de bebouwde kom, dat soort dingen. Bewustwording.



Ik denk niet, dat dat gaat helpen, de meeste mafkezen in het verkeer weten donders goed, waar ze mee bezig zijn, maar hebben schijt aan hun mede weggebruikers.
 
Veilig Verkeer Nederland, een luizenbaan voor jaren op een bureaustoel, en je word ook nog verafgood door een deel van de bevolking.
 
Zou het niet helpen als bij de rijopleiding eens heel nadrukkelijk aandacht wordt gegeven aan de mogelijke gevolgen van bepaald gedrag? Wat het effect is als je met 60 km/h tegen een boom rijdt? Of als je iemand raakt met 40 km/h? Beetje natuurkunde erbij, energieoverdracht enzo. Veel vooral jonge bestuurders staan daar nooit bij stil. Met voorbeelden uit de praktijk komt het wel over.
In elke rijopleiding voor het eerste rijbewijs een verplicht uur opnemen waarin de cursist bewust wordt gemaakt van de gigantische gevolgen die het nemen van bepaalde risico's kan hebben. Misschien dat je daarmee excessen kan verminderen. Rijden onder invloed, appen, scheuren in de bebouwde kom, dat soort dingen. Bewustwording.

Daar zou dus een 5 jaarlijkse, 35 uur theorie en praktijk, herhaling en bijscholing, vervolg rijvaardigheidcursus op aansluiten.

Voor alle bestuurders met een rijbewijs.
 
Er zijn er dus die zelfs daar niet opletten :? Geeft het nivo van de gemiddelde NL chauffeur wel heel goed weer.

Niet alleen het niet opletten vormt nu een probleem, ook het ook maar 1 meter om rijden is te ver mentaliteit.
Dus zal en moet men hier de juiste afslag nemen en niet om hoeven rijden...


Als ik kijk hoeveel fietsen hier bij de AH recht voor de deur geparkeerd worden terwijl er 2 meter verder gewoon lege fietsenrekken staan... (en dat is dan niet omdat de eigenaar minder-valide is)
Als het er ooit druk is en er gebeurt iets weet ik dat ik eerst een andere (nood)uitgang moet zoeken....

Zo af en toe verveel ik me in het weekend en zit ik er over te denken om al die fietsen die niet in het rek geparkeerd staan maar voor mijn deur/brievenbus/de algemene doorgang/de AH ingang geparkeerd staan te verplaatsen naar het fietsenrek (10 meter verderop of verder)..... Maar ja, je blijft met je handjes af van andermans eigendommen... en ik werk niet meer bij de fietsenstalling.....

Daar zou dus een 5 jaarlijkse, 35 uur theorie en praktijk, herhaling en bijscholing, vervolg rijvaardigheidcursus op aansluiten.

Voor alle bestuurders met een rijbewijs.

En waar betaal ik dat van? Weer iets om voor te moeten sparen...

Er is zo'n klein grijs gebied boven t minimum inkomen waardoor je niet kwalificeer voor allerlei subsidies (Uitstekend geen nodeloos geld over de balk smijten!) maar onder de streep hou je echter wel (veel) minder over dan als je net wat minder zou verdienen en dat is gewoon ruk.

Of eh, waar haal ik de tijd vandaan... Ik werk me nu al kapot/ziek om rond te komen en stel mijn vrije tijd zeer op prijs...
Na een werkdag heb ik geen energie meer om iets te gaan doen wat mij energie kost ipv 'oplevert'
 
Laatst bewerkt:
En waar betaal ik dat van? Weer iets om voor te moeten sparen...

Er is zo'n klein grijs gebied boven t minimum inkomen waardoor je niet kwalificeer voor allerlei subsidies (Uitstekend geen nodeloos geld over de balk smijten!) maar onder de streep hou je echter wel (veel) minder over dan als je net wat minder zou verdienen en dat is gewoon ruk.

Of eh, waar haal ik de tijd vandaan... Ik werk me nu al kapot/ziek om rond te komen en stel mijn vrije tijd zeer op prijs...
Na een werkdag heb ik geen energie meer om iets te gaan doen wat mij energie kost ipv 'oplevert'

Met een minimum inkomen zijn er belangrijker financiële prioriteiten in je levens(gezin)onderhoud.

Je zou dan vrijstelling van de vervolgplicht (7 uur x 5 jaar = 35 uur) kunnen aanvragen als je geen gebruik maakt van een motorvoertuig.

Bij vrijstelling, omdat je geen mvt bestuurt, wel je rijbewijs tijdig verlengen maar je mag geen mvt besturen.

Maar zodra er weer "gereden" zal gaan worden (denk ook aan het huren van een motorvoertuig) je weer moet voldoen aan het volgen van de vervolgcursus door eerst 7 uur cursus te volgen en vervalt de vrijstelling.

De kosten zouden enkele tientjes per dag kunnen, hoeft echt niet zo veel te kosten, en kunnen bij een rijschool gevolgd worden. Het praktijkgedeelte kan (individueel / meerkosten inhuur instructeur) in eigen auto, of gezamenlijk in een lesauto (goedkoper).

Iedereen kan wel tijd vrijmaken om 7 uur per jaar, 1 dag, op verkeerscursus te gaan.

(voor beroepschauffeurs zijn de 35 uur (code 95) onderdeel van het werk)
 
Dat is allemaal veel te moeilijk /bureaucratie.
Loopt gegarandeerd een keer spaak en dan heb je weer een boete te pakken van een paar honderd eurie.
En daar zit die jongen niet op te wachten.

En hij heeft inderdaad een punt. Mensen met een slecht inkomen halen soms de raarste kunsten uit in het verkeer.
Rijden misschien veel zachter dan toegestaan, bang voor boetes. Dan krijg je de raarste capriolen.
Inhaalacties van anderen.
Enz.
 
Dat is allemaal veel te moeilijk /bureaucratie.
Loopt gegarandeerd een keer spaak en dan heb je weer een boete te pakken van een paar honderd eurie.
En daar zit die jongen niet op te wachten.

En hij heeft inderdaad een punt. Mensen met een slecht inkomen halen soms de raarste kunsten uit in het verkeer.
Rijden misschien veel zachter dan toegestaan, bang voor boetes. Dan krijg je de raarste capriolen.
Inhaalacties van anderen.
Enz.

Mensen met een gemiddeld / hoog inkomen doen dat niet })

Bij rare capriolen in het verkeer, kan je gecontroleerd en bekeurd worden (art.5 / EMG cursus), zoals dit nu ook gaat.(Dat dit te weinig gedaan wordt is een ander verhaal.)

Er loopt niets spaak, als je 7 uur per jaar, een vervolg verkeerscursus volgt, deze wordt bij het CBR geregistreerd, zoals dit nu ook gaat bij beroepschauffeurs.

We hebben het hier over verkeersveiligheid verhogende mogelijkheden :t
 
Laatst bewerkt:
Mensen met een gemiddeld / hoog inkomen doen dat niet })

Bij rare capriolen in het verkeer, kan je gecontroleerd en bekeurd worden (art.5 / EMG cursus), zoals dit nu ook gaat.(Dat dit te weinig gedaan wordt is een ander verhaal.)

Er loopt niets spaak, als je 7 uur per jaar, een vervolg verkeerscursus volgt, deze wordt bij het CBR geregistreerd, zoals dit nu ook gaat bij beroepschauffeurs.

We hebben het hier over verkeersveiligheid verhogende mogelijkheden :t
Ja daarom betaal je dan waarschijnlijk een symbolischbedrag :+
 
Mensen met een gemiddeld / hoog inkomen doen dat niet })

Bij rare capriolen in het verkeer, kan je gecontroleerd en bekeurd worden (art.5 / EMG cursus), zoals dit nu ook gaat.(Dat dit te weinig gedaan wordt is een ander verhaal.)

Er loopt niets spaak, als je 7 uur per jaar, een vervolg verkeerscursus volgt, deze wordt bij het CBR geregistreerd, zoals dit nu ook gaat bij beroepschauffeurs.

We hebben het hier over verkeersveiligheid verhogende mogelijkheden :t

Je weet denk ik wel wat ik bedoel.

Stress en bang voor een bon. En dan moet de kleine weer een paar maanden wachten op de nieuwe schoenen.
Vrouw boos op jouw enz. Oneindige cirkel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan