Demo motor kopen, verstandig?

Blob

MF'er
18 mrt 2007
214
2
Ik heb een nieuwe motor op het oog, een KTM 990 adventure. Hier en daar staan demo motoren te koop, hoe verstandig is het om een demo te kopen? Wat zijn de risico's
Ik vraag me af of ze wel goed zijn ingereden en natuurlijk hoe die verder gebruikt is. Iemand ervaring hiermee?
 
hij zal inderdaad niet goed ingereden zijn. Is dat je die €1000 korting waard? daar bijkomend dat het een motor is waarmee je misschien wel een motorvakantie wilt maken oid zou ik er zeker twee keer over nadenken.

Aan de andere kant, sommige geloven d.m.v inrijden in de toerenbegrenzer, dus...

Je kunt ook eerst eens kijken hoeveel olie hij verbruikt, als hij slecht ingereden zou zijn dan zou je dat al moeten merken denk ik?
 
Ik maak me bij dat soort motoren eerder drum om het feit dat de kans groot is dat ze zelden rustig warm zijn gedraaid en vooral kleine stukken hebben gereden.
1 van de problemen hiervan (krom trekken van de kop) zal je bij een KTM niet zo snel last van hebben omdat je maar 2 kleine koppen hebt i.p.v. 1 lange maar goed lijkt het me niet.
 
Ik zou het niet doen. Een nieuwe motor kost sowieso veel geld. neem daar je uitrusting en je brandstof bij, dan is die paar honderd euro korting toch een lachertje? Wat is er nu leuker dan zelf met nul km op de teller de showroom uitrijden als je dan toch veel geld uitgeeft? Nu hebben verschillende strontvliegen mensen met een koude motor korte ritjes gemaakt en even lekker gekeken wat het ding kan. Dit impliceert doortrekken tot het rood of verder. En dan zit jij na 10000 km met de problemen.
 
Zelf heb ik mijn motorfiets 2e hands gekocht (1e eigenaar was Honda, 1jr oud 2500km). Waar de motor exact allemaal voor gebruikt is weet ik niet, maar vermoeden is demomotor enzo.

In het kort:
- Ik was 1000,- eur goedkoper uit t.o.v. een nieuwe honda CBF600
- Ik had nog een jaar fabrieksgarantie over.
- De motor had pas 2500km gelopen.

Tot nu toe geen problemen (kapotte tellerset, maar dat kan je niet wijten aan demo-motor zijn). Motor rijdt erg lekker. Voordeel van zo'n jonge 2e hands is dat hij ook nog een jaar fabrieksgarantie kan hebben. Het eerste jaar dus stug doorrijden (zelf zit ik al op 11000km sinds april) en dan komen de echte fouten er wel uit :) . Het geld dat ik heb bespaard t.o.v. het kopen van een nieuwe fiets heb ik gebruikt voor leuke extra's.

Tuurlijk heb je de kans dat een motorfiets tijdens een proefritje niet altijd even voorzichtig worden behandeld. Ik kan me wel voorstellen dat dit heel erg afhankelijk is van de motorfiets die je koopt. Iemand die een CBF600 koopt zal waarschijnlijk toch minder geneigd zijn om de motor te misbruiken dan iemand die een R1 of een andere racer koopt.
 
Ik maak me bij dat soort motoren eerder drum om het feit dat de kans groot is dat ze zelden rustig warm zijn gedraaid en vooral kleine stukken hebben gereden.
1 van de problemen hiervan (krom trekken van de kop) zal je bij een KTM niet zo snel last van hebben omdat je maar 2 kleine koppen hebt i.p.v. 1 lange maar goed lijkt het me niet.
:^ snel volgas isse nie goei :N
 
Meestal worden deze motoren toch wel ingereden. Dan mag 1 van de werknemers een goed weekend rijden op kosten van de zaak. Tenminste zo ging het met de demomotor die ik ooit gereden heb.
 
Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten....

Zo was het spreekwoord toch :?

Ja zo luidt het. Maar behalve tegeltjeswijsheden kun je met een kritisch blik en normaal verstand ook het gedrag van een ander beoordelen zonder dat je jezelf erin moet herkennen. :)

Maar ik had de opmerking al verwacht. :+
 
Mijn vrouw rijd ook op een demo cbf600sa

Het was het nieuwe model toen in 2008.

6 maandan oud, 700 km op de teller :9 eigenlijk nieuw. eigenaar ook Honda.

Voordelen: fiets was eigenlijk nieuw.
gezien de leeftijd gaf Honda schriftelijk opnieuw de volle 2 jaar garantie :}
ruim 1000 eur onder nieuwprijs en een leuke inruilprijs voor de oude.

Kortom, wel opletten, maar zeker interessant. Waarom zou je zoveel geld weggooien :?
 
Afgelopen week nog met een witte KTM990 adventure demo onderweg geweest.
Oliepeil stond voor vertrek op dik onder peil (na een dikke 4000km), rammelde behoorlijk bij de eerste start, is weer partij olie in gegaan en is ook weer stevig door mij aan de tand gevoeld ook Offroad. Motor liep goed, maar deze zou ik dus maar laten staan. O-)

Idd de meeste demo's worden niet fatsoenlijk warm gereden voordat er meestal flink mee geragd gaat worden. En die 990 KTM vraagt erom 8-)
 
waarom zou je hem niet nemen een 2 e handse kan ook ingerost zijn ipv ingereden en de dealer gaat je vast geen rotte demo verkopen.
Zelf toen me xtx toen de tijd ook flink ingerost en die gebruikt amper wel iets maar is 1 cyl eigen.
Inmiddels al tijden verkocht staat nu zo een 27 000 km op
 
Laatst bewerkt:
Hoi heb zelf een ktm rc8 exdemo gekocht ik weet dat er niet zuinig mee omgegaan is maar heb tot feb 2011 fabrieksgarantie en die kan ik dan nog verlengen.
Plus mijn fiets loopt als een tierelier en stuurt als een scheermes.(gaat ook geen drup olie af)
Mijn korting was wel iets meer als 1000€, ik zou zeggen maak een proefritje en voelt die goed gewoon doen.
 
Afgelopen week nog met een witte KTM990 adventure demo onderweg geweest.
Oliepeil stond voor vertrek op dik onder peil (na een dikke 4000km), rammelde behoorlijk bij de eerste start, is weer partij olie in gegaan en is ook weer stevig door mij aan de tand gevoeld ook Offroad. Motor liep goed, maar deze zou ik dus maar laten staan. O-)

Idd de meeste demo's worden niet fatsoenlijk warm gereden voordat er meestal flink mee geragd gaat worden. En die 990 KTM vraagt erom 8-)

Bij welke dealer was dit?? Klinkt niet erg goed.

(typo)
 
Laatst bewerkt:
In het zuidelijk deel van Nederland.
Wil je het exact weten, stuur maar een PB tje of Email
 
Heb in 2005 ook een demomotor gekocht. Volgens de dealer was t een demomotor van de importeur. Was n half jaar oud, en stond 9600 km op de teller toen ik hem kocht, maar zag er piekfijn uit hoor.

Maar van slecht of niet ingereden was geen sprake. Het olieverbruik (bij boxers best wel n graadmeter voor het inrijden) is extreem laag.

Enne ... toen ik hem n paar weken had keek ik in wat motorblaadjes naar wat testverslagen. Mooie foto's erbij van mijn type motor met precies dezelfde kleur en zo. Toen een foto met het kenteken in beeld - HEY DIE NUMMERPLAAT KEN IK!!! :-)

En op internet gekeken naar dat motorprogramma op SBS6 - idem dito. Die motor van mij had in 6 maanden meer van europa gezien dan ik in 13 jaar.

Mja ik heb er nu 50000 km op de teller bijgezet en geen noemenswaardige problemen gehad :-) Hooguit wat BMW gerelateerde "ongemakjes".

Suc6!
 
Zolang je de fabrieksgarantie maar hebt en het voordeel interessant genoeg is om m t ekopen lijkt me dat je er best een leuke koop aan kan hebben.
 
Het is overigens opvallend dat alle dealers nu de demo modellen in de verkoop gooien. Neem aan dat de nieuwe modellen er dan aan komen.
 
Heb inmiddels 2 keer een demofiets gekocht, het eerste type Aprilia tuono en het tweede.
Niets aan de hand,behalve dat je leuk geld in je zak houdt.
 
dat is niet opvallend,maar normaal. het is het einde van het motorseizoen en alle motoren die blijven staan tot het voorjaar kosten teveel geld aan de dealer.
 
@shaggy: maar dat geldt dan ook voor de onverkochte modellen met 0km op de teller. Dus misschien toch een goede tijd om te kopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan