Garmin Zumo deel 7

Geen persoonlijke ervaring, maar ervaringen van collega's (ik werk bij WayPoint)

Namens WayPoint heeft deze verkoper vorige week ook al bericht gehad met de vraag of hij kan bewijzen dat hij de kaart legaal verhandeld, maar daar is nog geen reactie op gekomen. We kunnen in ons systeem ook geen aankoop van de nieuwste versie van de motorkaart vinden op zijn naam.

Ik hoop natuurlijk ook gewoon dat het wel allemaal legaal is, dan komt de kaart namelijk bij ons (WayPoint) vandaan en verdienen wij ook nog wat aan zijn handel :)
Op dit moment hebben wij daar echter onze twijfels bij.
Als je van de verkoper al de originele aankoopfactuur van de motorkaart hebt gekregen, dan wil ik die best voor je verifiëren. De motorkaart wordt namelijk alleen verkocht door of via WayPoint.

Ik begrijp je verhaal. En snap dat jullie bepaald niet blij zijn met illegale handel in jullie producten. De andere kant van de medaille is wel, dat ik me ook niet geroepen zou voelen me te verantwoorden als ik in zijn schoenen zou staan. Stel ik heb een akrapovic demper te koop staan op marktplaats, en de Nederlandse importeur zou mij ineens oproepen te bewijzen dat het geen Chinese imitatie is... ik zou ook niet eens reageren.
En voor wat betreft het; niet te herleiden in jullie systeem. Ik heb nog nooit een bedrijf gezien waar er nooit een foutje in de administratie sluipt, en het kan onder een andere naam besteld zijn. Ik verwacht niet dat er een aankoopfactuur bij zal zitten. Maar zoals je zegt: alle originelen gaan via jullie, dus kan ik toch concluderen als hij compleet origineel oogt, hij ook echt legaal en ooit via jullie gekomen is?
 
Ik begrijp je verhaal. En snap dat jullie bepaald niet blij zijn met illegale handel in jullie producten. De andere kant van de medaille is wel, dat ik me ook niet geroepen zou voelen me te verantwoorden als ik in zijn schoenen zou staan. Stel ik heb een akrapovic demper te koop staan op marktplaats, en de Nederlandse importeur zou mij ineens oproepen te bewijzen dat het geen Chinese imitatie is... ik zou ook niet eens reageren.
En voor wat betreft het; niet te herleiden in jullie systeem. Ik heb nog nooit een bedrijf gezien waar er nooit een foutje in de administratie sluipt, en het kan onder een andere naam besteld zijn. Ik verwacht niet dat er een aankoopfactuur bij zal zitten. Maar zoals je zegt: alle originelen gaan via jullie, dus kan ik toch concluderen als hij compleet origineel oogt, hij ook echt legaal en ooit via jullie gekomen is?

Ik zou me er niet te druk om maken. Jij doet niks fout en handelt in vertrouwen tegen een aannemelijke prijs.
Ieder digitaal product zal voor een deel worden gekopieerd en nagemaakt, valt weinig aan te doen. De hoop is alleen dat het feit dat het word nagemaakt (gekopieerd) ook betekent dat het populair is en meer mensen het dus ook kopen. Niet iedereen wil gekopieerde of nagemaakte spullen. Logisch is het wel dat iemand zijn eigen product wil beschermen en daar moeite voor doet. Dat blijft het spel! Maar beste Waypoint en zijn product On-route, jullie mogen wel iets meer ontwikkelen op het product wat jullie voor 150 euro in de markt zetten, ik heb de vorige versie ook origineel gekocht om het te supporten, maar vind de prijs kwaliteit niet helemaal in orde. Ik snap dan ook heel goed dat meer mensen dat hebben.

Zonder alle illegale kopieën van Microschoft was het nooit zo groot geworden en geaccepteerd over de wereld. Daar verdient microsoft vandaag de dag nog zijn geld mee.
 
Hopelijk blijft Garmin het gehele jaar de versienummers met 2017. beginnen,
komt dat eindelijk ook weer eens een keertje goed :+
 
Update prima gelukt!
Ook inzoomen op straatniveau van Parijs gaat zonder problemen.


(Inderdaad zou het een stuk overzichtelijker worden als Garmin pas volgend jaar met de 2018-x serie updates komt)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me ook altijd verbaasd over de nummering en proberen te bedenken wat de achterliggende gedachte hiervan is.
Ik heb nooit logisch kunnen bedenken behalve dan dat het zou kunnen betekenen dat de levenscyclus van 2017.3 ophoudt in het derde kwartaal van 2017. Klinkt vergezocht, ik weet het.
 
Ik heb me ook altijd verbaasd over de nummering en proberen te bedenken wat de achterliggende gedachte hiervan is.
Ik heb nooit logisch kunnen bedenken behalve dan dat het zou kunnen betekenen dat de levenscyclus van 2017.3 ophoudt in het derde kwartaal van 2017. Klinkt vergezocht, ik weet het.

Commercieel verhaal. Jij wilt in 2017 niet een apparaat kopen met kaarten met een versie nummer waar 2016 opstaat.
Dit is ontstaan toen er niet 4x per jaar een kaart update was en nu kunnen ze het moeilijk omdraaien.

Terwijl als je in 2017 een toestel koopt waarbij staat dat de huidige kaart versie 2017.xxx is vind je het prima. Terwijl die kaart ook al ruim 1 jaar oud kan zijn dat hij voor het laatst is bijgewerkt. Perceptie en marketing :-)
 
Commercieel verhaal. Jij wilt in 2017 niet een apparaat kopen met kaarten met een versie nummer waar 2016 opstaat.
Dit is ontstaan toen er niet 4x per jaar een kaart update was en nu kunnen ze het moeilijk omdraaien.

Terwijl als je in 2017 een toestel koopt waarbij staat dat de huidige kaart versie 2017.xxx is vind je het prima. Terwijl die kaart ook al ruim 1 jaar oud kan zijn dat hij voor het laatst is bijgewerkt. Perceptie en marketing :-)

Zo kan je het ook zien.
 
Commercieel verhaal. Jij wilt in 2017 niet een apparaat kopen met kaarten met een versie nummer waar 2016 opstaat.
Dit is ontstaan toen er niet 4x per jaar een kaart update was en nu kunnen ze het moeilijk omdraaien.

Yep, da's inderdaad de verklaring. Maar, mee eens: met de huidige update frequentie zouden ze er goed aan doen pas eind van het jaar met het 'volgende jaar' te starten. Helaas is de logica van Garmin echter niet altijd de logica van de markt. Maar, wie weet, krijgen we nog wel een 2017.4 en .5...
 
Dag oma :W

Heb onlangs een Zumo 220 aangeschaft. Er zit een Onroute motorkaart in (versie 3.75) en een CN 2015 kaart. Na aankoop het apparaatje even opgeschoond met JDM (oude GPX spul eruit). Ik weet dat een 220 geen snelheidsrecords gaat winnen, maar met de onroute benelux kaart aangevinkt (en de rest uit, dus CN en de rest van europa onroute) is het apparaatje t-t-t-t-rrrraag. Berekenen duurt lang en het beeldscherm loopt flink achter de feiten aan. Wanneer ik de sd kaart eruit haal, en de CN kaart activeer is de Zumo een stuk kwieker.

Paar vraagjes voor de mensen die wat langer in de GPS apparatuur zitten:

Kan de Zumo 220 domweg niet goed overweg met het informatie halen van een sd kaart?

Kan ik, in geval ik geen vriendjes word met de 220, de SD kaart met daarop de onroute motorkaart in een ander Garmin toestel zetten?

Is bijvoorbeeld een Zumo 660 wat sneller in zijn algemeenheid?

Alvast bedankt :)
 
Als het een officiele motorkaart SD is, dan is de kaart gekoppeld aan het kaartje, niet aan het toestel. Dat betekent dat je de SD kaart dus in een ander toestel kunt gebruiken. Dit zou je simpelweg even kunnen proberen bij iemand die ook een Zumo heeft.

Overigens is ook de 660 niet een bijster snel toestel naar huidige maatstaven.

Dat de Onroute kaarten zoveel trager zijn dan CN kaarten verbaasd me, want op zich is het materiaal niet moeilijker. Het berekenen van een route kan langer duren, omdat de routes meestal ook langer zijn (in km). Maar als er echt zoveel verschil is zou het zomaar eens kunnen zijn dat het SD kaartje aan het overlijden is.
 
Traagheid van routeberekening kan ook veroorzaakt worden doordat je 'vermijd snelwegen' aangevinkt hebt. De motorkaart zal sowieso geen snelwegen kiezen; sterker: er wordt het apparaat wijsgemaakt dat de kleine wegen snelwegen zijn. 'Vermijd snelwegen' zal routeberekening vertragen.

Daarnaast is in algemene zin de routeberekening wat langzamer dan bij CN doordat meer wegen meegewogen worden. Ik verwacht niet dat overstap naar een 660 hier grote verbetering in zal brengen.

Of je de kaart over kunt zetten naar een ander toestel hangt er inderdaad van af of de kaart oorspronkelijk op SD is gekocht danwel op DVD. In het laatste geval is de kaart gekoppeld aan het toestel en is overzetten niet mogelijk.
Derde mogelijkheid is dat het een gehackte versie is (en die indruk heb ik, ook gezien de 2015 CN kaart) - in dat geval zal overzetten mogelijk zijn; de kaart heeft dan immers geen lock meer.

Met een zumo van de nieuwste generatie zal het zeker beter gaan, maar veronderstellend dat budget een belangrijke rol speelt, zou je dan wellicht ook kunnen kijken naar een TT Rider, die al 'af-fabriek' de 'spannende route' aan boord heeft, met vergelijkbaar resultaat maar snellere calculatie.
 
Dank voor jullie reacties :)

De Zumo is tweedehands aangeschaft (weliswaar met originele verpakking en gele kaartje etc) maar geen verpakking van de Onroute motorkaart. Geen flauw idee dus of het een legaal aangeschafte versie is ja of nee. (16GB sandisk kaartje).

Snelwegen vermijden heb ik niet aangevinkt. Ik kan me inderdaad voorstellen dat de berekening van OMK wat langer duurt dan bij CN, domweg vanwege de extra kilometers zoals jullie aangeven. De Zumo staat trouwens al op 2D en met minste kaartinfo, ik wil het ding zoveel mogelijk ontlasten.

Goed om te weten dat de overstap naar 660 niet veel zal opleveren qua snelheid met rekenen en rijden.

Hans, je veronderstelling over het budget is juist. Dit is mijn eerste navi, en ik wilde klein beginnen om te kijken of het wat voor me is. Een goede vriend van me heeft de TomTom Rider '5', die ga ik binnenkort eens lenen denk ik. Van wat ik begreep schotelt de OMK mooiere routes voor dan de kronkelroute functie op de TT (wat is jullie ervaring? :] ), vandaar dat ik in eerste instantie heb gekozen voor de Zumo.
 
Laatst bewerkt:
Als het een 16Gb kaartje is is de kaart sowieso niet origineel op SD geleverd. Gesteld dat het een legale versie is zul je 'm dan dus niet in een ander toestel kunnen gebruiken.

Maar ik vermoed dat het een creatief toestel is. Om reden dat er een 2015 kaart opzit. Da's bij een 220 niet logisch, tenzij voorzien van lifetime update (maar da's ook niet logisch want dan zou je verwachten dat ie nog een keer is geupdate ondertussen).. Enfin, allemaal relatieve bijzaak.

De OMK heeft als voordeel dat hij met instelling op 'vermijd tolwegen' automatisch de bebouwde kom kan vermijden; bij de Rider zul je daartoe wat extra punten moeten zetten. Bij de Rider5 is de 'kronkelwegen' niet spannend en neemt veel te veel N-wegen. Bij de 40/400/410 is de routering echter, behoudens die bebouwde kom, zeer vergelijkbaar met de OMK.

Voordeel van de Rider is dat de kaart 'ingebakken' zit waardoor makkelijker te gebruiken plus makkelijk kronkelroutes maken.

Qua budget: wat heb je voor die Zumo 220 betaald, als ik vragen mag? En heb je gekeken naar wat de Riders momenteel nieuw kosten??
 
Ter info:

Voor de Zumo's die werken met NTU kaartenmateriaal is er een kaartupdate 20117.3 NTU beschikbaar.

Wellicht heb je gelezen dat daar een probleem mee was; dat is inmiddels opgelost.

Zie voor toelichting de geactualiseerde uitleg op Garmin City Navigator 2017.3 NTU is uit. Veilig te installeren. — MrGPS
Mijn vriendin en ik hebben beide een 340 ( gekocht in 2016 via waypoint ), waar kan ik zien of wij deze versie hebben waar deze updat voor geldt ( ik lees altijd mee, maar snap er bijna nooit een snars van :+ ) vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt!
 
2016 gekocht ?
Dan heb je standaard life time updates als het goed is.
Aan de computer hangen, dan zie je het snel genoeg.
 
Als het een 16Gb kaartje is is de kaart sowieso niet origineel op SD geleverd. Gesteld dat het een legale versie is zul je 'm dan dus niet in een ander toestel kunnen gebruiken.

Maar ik vermoed dat het een creatief toestel is. Om reden dat er een 2015 kaart opzit. Da's bij een 220 niet logisch, tenzij voorzien van lifetime update (maar da's ook niet logisch want dan zou je verwachten dat ie nog een keer is geupdate ondertussen).. Enfin, allemaal relatieve bijzaak.

De OMK heeft als voordeel dat hij met instelling op 'vermijd tolwegen' automatisch de bebouwde kom kan vermijden; bij de Rider zul je daartoe wat extra punten moeten zetten. Bij de Rider5 is de 'kronkelwegen' niet spannend en neemt veel te veel N-wegen. Bij de 40/400/410 is de routering echter, behoudens die bebouwde kom, zeer vergelijkbaar met de OMK.

Voordeel van de Rider is dat de kaart 'ingebakken' zit waardoor makkelijker te gebruiken plus makkelijk kronkelroutes maken.

Qua budget: wat heb je voor die Zumo 220 betaald, als ik vragen mag? En heb je gekeken naar wat de Riders momenteel nieuw kosten??

Dat mag je zeker vragen, ik heb 100 euro gegeven voor de 220. Originele pakketje met spul en dus de SD kaart. Zonet nog wat aan het prutsen geweest: SD kaart eruit, bestanden eraf, en op een andere SD kaart gegooid, zelfde resultaat als eerst. Sloom met berekenen, en tijdens rijden blijven hangen op 1 punt. Haal ik de SD kaart eruit en selecteer ik de CN 2015.40, dan werkt alles uit de kunst.....Wellicht zijn de Onroute bestanden beschadigd? :? Beetje jammer wel, met de snelheid van de 220 kan ik verder prima leven, alleen de CN is saaaai.

Ik had me nog niet verdiept in de nieuwe generatie riders, in de veronderstelling dat ze gewoon te duur zijn. Maar de rider 40 is al te vinden voor rond de 250 nieuw, relatief gezien lang niet gek. Ik denk dat ik eerst maar eens die Rider '5' ga lenen om te kijken hoe zoiets werkt. Als dat bevalt ga ik zeker de Rider 40 overwegen, thanks :)
 
Rider 5 en Rider 40/400 zijn 2 behoorlijk verschillende toestellen. Door de Rider 5 te proberen, krijg je niet echt een goed beeld of de Rider 40/400 ook bij je past.
 
waar kan ik zien of wij deze versie hebben waar deze updat voor geldt ( ik lees altijd mee, maar snap er bijna nooit een snars van :+ ) vandaar mijn vraag.

Als je op het linkje pal boven je vraag had geklikt zou je in de derde regel gelezen hebben dat deze update ondermeer voor de 340 is... ;)

Dat mag je zeker vragen, ik heb 100 euro gegeven voor de 220. <knip>
Maar de rider 40 is al te vinden voor rond de 250 nieuw

Dat is precies waarom ik het vraag en waarom die 100 euro minder voordelig is dan het lijkt, temeer omdat je bij de Rider niet alleen met een nieuw toestel te maken hebt, maar ook met nieuwere techniek (de 220 is alweer zeven jaar in de markt). Bovendien wordt zon rider geleverd incl. lifetime kaartupdate; zou je die bij je zumo kopen ben je weer 89 euro extra kwijt...

En als je nu als tweede stap nog eens 100 euro oid voor een rider 5 uit gaat geven dan is goedkoop wellicht uiteindelijk duurkoop (en zit je nog steeds met een product dat maar deels bevalt.

Kleine tip: tot zondag btw-dagen bij mediamarkt - rider 40 voor 238,-, zumo 340 voor 247,-.

Goedkoper ga je ze voorlopig niet meer tegenkomen; zelfs niet op de motorbeurs en ook zeker niet bij mij.

Voor review rider zie TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS

voor zumo zie

Wordt het toch een tweedehands zumo: zie Tips bij aanschaf van een tweedehands Zumo — MrGPS
 
@ hansvaessen,

Heb je ook nog verdere informatie gekregen of en wanneer er een nieuwe BMW Navigator VI uitkomt?

Roelof.
 
Dat mag je zeker vragen, ik heb 100 euro gegeven voor de 220. Originele pakketje met spul en dus de SD kaart. Zonet nog wat aan het prutsen geweest: SD kaart eruit, bestanden eraf, en op een andere SD kaart gegooid, zelfde resultaat als eerst. Sloom met berekenen, en tijdens rijden blijven hangen op 1 punt. Haal ik de SD kaart eruit en selecteer ik de CN 2015.40, dan werkt alles uit de kunst.....Wellicht zijn de Onroute bestanden beschadigd? :? Beetje jammer wel, met de snelheid van de 220 kan ik verder prima leven, alleen de CN is saaaai.

Ik had me nog niet verdiept in de nieuwe generatie riders, in de veronderstelling dat ze gewoon te duur zijn. Maar de rider 40 is al te vinden voor rond de 250 nieuw, relatief gezien lang niet gek. Ik denk dat ik eerst maar eens die Rider '5' ga lenen om te kijken hoe zoiets werkt. Als dat bevalt ga ik zeker de Rider 40 overwegen, thanks :)

Heb zelf ook de Zumo 220 gehad en herken jouw punten. Was erg traag. Het interne geheugen is een stuk sneller dan de SD kaart lezer van de Zumo en dat verklaart grotendeels de traagheid tijdens het navigeren.
Een ander kaartje kan iets verlichting brengen, je moet opzoek naar een 8GB kaart met een max snelheid van 10x. Die werkte bij mij nog "het snelst". Verwacht geen wonderen, hij blijft traag, maar dat werkte voor mij nog acceptabel. Je blijft voor een rotonde moeten kijken welke afslag je moet hebben, want het scherm loopt minimaal 1 seconden achter op de feiten ;-)

Nu moet ik zeggen dat ik nu een 390 heb en die vind ik ook nog sloom met de motorkaart op SD. Loopt zo af en toe vast of routes zijn niet te berekenen. Het idee van het product is erg leuk en goed en soms werkt het ook prima, maar het bijft een duur hobby product helaas.
De 390 met de kaarten van het intern geheugen lopen prima snel!
 
@ KUUPERTJE
Gebruik de 220 zonder de OMK en zet je routes uit via basecamp.
Deze routes haal je over naar je reisplanner.

Het enige wat je mist is het spontaan van a naar B rijden met kronkelwegen.

Dus vooraf wat planwerk. Bepaal een paar mooie routes. Zoek ze op internet of stel zelf samen. Als je dit een paar keer gedaan hebt ,krijg je er al snel ervaring mee en zal je er ook plezier van hebben.

Zelf gebruik ik de via michelin kaart regelmatig om mooie wegen uit te zoeken. Bij een bepaald inzoom nivo staan de schilderachtige wegen aangegeven met een groene streep.
 
Terug
Bovenaan Onderaan