Garmin Zumo deel 7

:^
Dat Mass storage verhaal is ook niet van toepassing op een 660.

Misschien helpt een (hard)reset.
(als het een software probleem is tenminste)
 
goeiemorgend iedereen :)
ik heb ook nog eens een vraag in over mijn garmin 590, na (eindelijk) alle instellingen en verbindingen in verband met de helm, bleutooth en muziek in orde te hebben gekregen (heb er wel een andere gsm voor moeten aanschaffen :/), ben ik ook begonnen met het scherm wat "op te kuisen", hoe ambetant is dat niet om die restaurant icoontjes weg te krijgen? was dit eindelijk ook gelukt, komen die na een tijd terug, is het mogelijk dat mijn batterij zo versleten is dat hij zijn instellingen niet meer onthoud? op enkel de batterij blijft hij ook geen 5 minuten meer opstaan, denk ik. ook moest ik overlaatst opnieuw mijn land, taal, enz. terug kiezen, kan dit op een kapotte batterij duiden?
 
Dat laatste klinkt mee alsof je per ongeluk een hard reset hebt gedaan; dat kan gebeuren als je tijdens inschakelen het scherm rechtsonder ingedrukt houdt. Ik weet: klinkt niet waarschijnlijk, maar komt toch echt voor.

Het lijkt me althans uitgesloten dat dit door een lege accu veroorzaakt wordt.

Qua accu echter:
Het is bekend dat er, juist bij de 590, sprake is van een serie slechte accu's. In dat geval is het een kwestie van contact opnemen met je leverancier cq met garmin.

Heb echter ook in de gaten dat:
a. het toestel in de motorsteun zodanig stroom verbruikt dat het amper bijlaadt
b. bij laden met een lader moet het toestel minimaal in standby staan; een geheel uitgeschakeld toestel zal NIET bijladen.

Ergo:
Als je je toestel aan de lader aansluit gaat het vanzelf aan. Je bent dan geneigd het apparaat via een lange druk op de powerknop helemaal uit te schakelen, dan zal hij immers sneller laden.
Helaas: dan laadt hij juist niet. Het toestel moet minimaal in standby (korte druk op powerknop) staan.
 
En een aanvulling: Niet alle laders werken goed samen met de Zumo. Ik heb thuis zo'n vierkant stekkerblok met USB aansluitingen en daarop laadt de Zumo niet fatsoenlijk. Met een losse USB lader van de camera wel.

Je kunt dit controleren door de Zumo aan de USB lader te hangen, te wachten tot hij opstart en dan het diagnose scherm te openen (rechterhoek ingedrukt houden). Dan geeft de Zumo de laadstroom aan en die moet hoog genoeg zijn. Wat echter "hoog genoeg" is, is lastig te zeggen.

Het vreemde is dat de lader in kwestie wel degelijk het gevraagd vermogen zou moeten kunnen leveren, maar het niet doen aan de Zumo (wel aan andere apparaten).
 
bedankt voor de reactie, harde reset is onmogelijk, ik zet de zumo zo goed als nooit op met de knop, zeker ook niet die keer dat ik de laatste keer mijn taal e.d. terug moest instellen (is al meer dan 1 keer geweest) hij is mee geschakeld over het contact, springt gewoon aan als ik het moto contact aan zet, hij komt ook niet zo veel uit de houder, gewoon al omdat er dan niks mee aan te vangen is i.v.m. de batterij die direct leeg is, heb het overlaatst nog eens geprobeerd, hem 24 uur op standby laten opladen, enkele minuten en terug uit. Ook als hij al uit de garantie is kan men proberen achter een verse batterij te vragen, als blijkt dat ik er 1 zou hebben uit een slechte productie-run?

Dat laatste klinkt mee alsof je per ongeluk een hard reset hebt gedaan; dat kan gebeuren als je tijdens inschakelen het scherm rechtsonder ingedrukt houdt. Ik weet: klinkt niet waarschijnlijk, maar komt toch echt voor.

Het lijkt me althans uitgesloten dat dit door een lege accu veroorzaakt wordt.

Qua accu echter:
Het is bekend dat er, juist bij de 590, sprake is van een serie slechte accu's. In dat geval is het een kwestie van contact opnemen met je leverancier cq met garmin.

Heb echter ook in de gaten dat:
a. het toestel in de motorsteun zodanig stroom verbruikt dat het amper bijlaadt
b. bij laden met een lader moet het toestel minimaal in standby staan; een geheel uitgeschakeld toestel zal NIET bijladen.

Ergo:
Als je je toestel aan de lader aansluit gaat het vanzelf aan. Je bent dan geneigd het apparaat via een lange druk op de powerknop helemaal uit te schakelen, dan zal hij immers sneller laden.
Helaas: dan laadt hij juist niet. Het toestel moet minimaal in standby (korte druk op powerknop) staan.
 
bedankt voor de reactie, harde reset is onmogelijk, ik zet de zumo zo goed als nooit op met de knop,

Zeker bij lang niet gebruiken moet je de Zumo uitzetten door de knop ingedrukt te houden, anders loopt de batterij inderdaad leeg en kan het lijken alsof deze altijd leeg is.

zeker ook niet die keer dat ik de laatste keer mijn taal e.d. terug moest instellen (is al meer dan 1 keer geweest) hij is mee geschakeld over het contact, springt gewoon aan als ik het moto contact aan zet, hij komt ook niet zo veel uit de houder,

Als je hem steeds in de houder laat zitten, zet je de Zumo waarschijnlijk nooit echt uit. En zoals Hans al aangaf, bijladen tijdens het rijden gaat heel erg traag. Beter is het om hem echt goed uit te zetten en af en toe te laden met een geschikte USB lader.

gewoon al omdat er dan niks mee aan te vangen is i.v.m. de batterij die direct leeg is, heb het overlaatst nog eens geprobeerd, hem 24 uur op standby laten opladen, enkele minuten en terug uit.

Opladen hoe? In de motorhouder? of met een geschikte USB lader in het stopcontact.

Ook als hij al uit de garantie is kan men proberen achter een verse batterij te vragen, als blijkt dat ik er 1 zou hebben uit een slechte productie-run?

Proberen kan altijd. Het zal aan je leverancier liggen of ze hierin mee willen gaan. Een nieuwe accu kost iets van 50 euro.
 
Ik heb geen problemen met het opladen van de 590 enkel en alleen in de houder tijdens het rijden.
Dat gaat prima.
De batterij die er in zit is wel minimaal, maar voor mijn gebruik prima.
 
Zal ook aan het gebruik liggen. Met schermdetail op maximaal en twee bluetooth verbindingen continu open zal het verbruik wellicht iets hoger liggen (is overigens allemaal te zien in het diagnose menu).
 
Heb een mailtje naar garmin zelf gestuurd, met de vraag of ze aan de hand van mijn registratie en serienummers e.d. konden kijken of ik inderdaad ook zo een "slechte" batterij had of dat ze gewoon rotversleten is, ook ineens eens geinformeerd of zij al hebben gehoord van de situatie waarbij het toestel zichzelf reset, waarbij dan taal land enz. terug moet worden ingesteld
 
heb hem de laatste keer via het stopcontact opgeladen (had ik voordien ook al meerdere keren geprobeerd, krijg dan ook de melding dat hij aan het opladen is, en daarna dat hij opgeladen is, hoe lang ik hem ook aan de netstroom laat hangen, meer dan 5 minuten nadat hij is afgekoppeld heb ik nooit gekregen ) , zumo komt bijna nooit uit de houder omdat hij zo goed als dagelijks gebruikt word, gebruik is vrij normaal, denk ik, helderheid staat wel op 100%, maar de bleutooth staat zo goed als altijd af, even afwachten wat we van garmin te horen krijgen, het irritantste is dat ook het toetsenbord verandert naar de basisinstellingen als ik mijn taal en zo terug moet instellen
 
heb hem de laatste keer via het stopcontact opgeladen (had ik voordien ook al meerdere keren geprobeerd, krijg dan ook de melding dat hij aan het opladen is, en daarna dat hij opgeladen is, hoe lang ik hem ook aan de netstroom laat hangen, meer dan 5 minuten nadat hij is afgekoppeld heb ik nooit gekregen ) , zumo komt bijna nooit uit de houder omdat hij zo goed als dagelijks gebruikt word, gebruik is vrij normaal, denk ik, helderheid staat wel op 100%, maar de bleutooth staat zo goed als altijd af, even afwachten wat we van garmin te horen krijgen, het irritantste is dat ook het toetsenbord verandert naar de basisinstellingen als ik mijn taal en zo terug moet instellen

Als het toestel in de houder zit, en de motor wordt uitgeschakeld, gaat de Zumo in standby. Dat kost batterijen. Bij de rit wordt de accu dan niet volledig opgeladen, dus wordt de accu steeds leger.

Wat betreft de netstroom, probeer ook eens een andere lader.

Overigens kwam ik deze procedure tegen op een ander forum, m.b.t. accuproblemen:

Een jaar geleden had ik ook zo'n batterij. In 15s was alles uit, zelfs na lang opladen. Een nieuwe batterij gekregen, en alle leek OK. Onlangs was die weer na korte tijd leeg, wel wat langer dan die 15s overigens. Contact opgenomen met Garmin, en die hebben een procedure aangeleverd die verbetering moet brengen, i.v.m. mogelijke problemen in de software. Dat lijkt verbetering te brengen, maar ik juich niet te vroeg.

Het mailtje van Garmin vermeldt dat ik dat niet mag kopiëren en verder verspreiden (wat een onzin in dit geval!), maar het komt er op neer dat je een harde reset moet uitvoeren NADAT je eerst:
1) het toestel met de computer hebt verbonden en de aan/uit knop 30 seconden lang ingedrukt hebt gehouden,
2) mogelijke firmware updates hebt geïnstalleerd.
Dat eerste punt is voor mij nieuw. Als je dat doet, zie je dat de Zumo een paar keer probeert op te starten.

Succes,
Groet,
Ronald

Het zou me ook niets verbazen als de aansluiting tussen de houder en de Zumo slechter aan het worden is. Heb je dit probleem ook als je de Zumo eens buiten de motor, in de auto gebruikt? De autohouder heb je als het goed is ook. De Zumo nooit van de houder afhalen lijkt mij in ieder geval geen goed idee. Er kan vocht tussen de houder en de Zumo komen en dat kan nauwelijks meer weg.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de netstroom, probeer ook eens een andere lader
dit heb ik al een paar keer gedaan, thuis, op mijn werk, andere laders, aan de pc, telkens met hetzelfde resultaat :(

Een jaar geleden had ik ook zo'n batterij. In 15s was alles uit, zelfs na lang opladen. Een nieuwe batterij gekregen, en alle leek OK. Onlangs was die weer na korte tijd leeg, wel wat langer dan die 15s overigens. Contact opgenomen met Garmin, en die hebben een procedure aangeleverd die verbetering moet brengen, i.v.m. mogelijke problemen in de software. Dat lijkt verbetering te brengen, maar ik juich niet te vroeg.

Het mailtje van Garmin vermeldt dat ik dat niet mag kopiëren en verder verspreiden (wat een onzin in dit geval!), maar het komt er op neer dat je een harde reset moet uitvoeren NADAT je eerst:
1) het toestel met de computer hebt verbonden en de aan/uit knop 30 seconden lang ingedrukt hebt gehouden,
2) mogelijke firmware updates hebt geïnstalleerd.
Dat eerste punt is voor mij nieuw. Als je dat doet, zie je dat de Zumo een paar keer probeert op te starten.

Succes,
Groet,
Ronald

hier heb ik nog nooit van gehoord, op mijn 590 staat wel de laatste firmware en updates op, maar het proberen waard :)


Het zou me ook niets verbazen als de aansluiting tussen de houder en de Zumo slechter aan het worden is. Heb je dit probleem ook als je de Zumo eens buiten de motor, in de auto gebruikt? De autohouder heb je als het goed is ook. De Zumo nooit van de houder afhalen lijkt mij in ieder geval geen goed idee. Er kan vocht tussen de houder en de Zumo komen en dat kan nauwelijks meer weg.

de motor staat thuis altijd in de garage, ook op mijn werk staat hij binnen, aangezien ik vroeger al eens had gehoord van oxiderende contactjes op de cradle en gps spuit ik deze om de zoveel tijd in met gt7, smeerolie en vochtverdringer, de contactjes zien er nog uit als nieuw :), ook, als dit het geval zou zijn, dan zou hij toch ook uitvallen op de motor? dit is zeker het geval niet, ben er in de zomer nog mee naar het zuiden van Frankrijk gereden :) Ook eerlijk gezegd, ik heb geen flauw idee waar ik met de houder voor de auto ben gebleven :N
 
dit heb ik al een paar keer gedaan, thuis, op mijn werk, andere laders, aan de pc, telkens met hetzelfde resultaat :(

Ik denk dat, gegeven je ervaringen, de kans erg groot is dat je gewoon te maken hebt met een slechte accu. Ik zou adviseren even telefonisch contact op te nemen met Garmin.
 
Vorige week een nieuwe (occasie) motor gaan kopen waar een Garmin 590lm bijzit. Moet nog eens bekijken hoe het allemaal werkt natuurlijk maar het toestel ziet er wel heel degelijk uit eigenlijk, cradle ook nog splinternieuw allemaal.
Het toestel heb ik al geupdated en de garmin app op de smartphone geinstalleerd (blijkbaar voor de verkeersinformatie)

Nu nog eens bekijken hoe de routes maken en ingeven werkt.
 
na contact met garmin maar een verse batterij aangeschaft, kon mijn aankoopdatum niet meer verifieren, kasbon niet meer te vinden na verhuis :/, ligt misschien bij de autosteun :).
Voorlopig geen eigenzinnige resets meer gehad en ook de restaurant icoontjes blijven weg nu :))
na een voorlopige test kreeg ik nu toch bijna 3 uur uit een batterij, terwijl hij binnenshuis was, dus zonder sattelietontvangst, constant zoeken dus, heb er geen idee van of hij dan meer stroom zou verbruiken, tegenover wanneer hij een fix heeft.
in ieder geval bedankt voor alle antwoorden, weeral :}
 
even een vraagje; Ik gebruik de garmin niet heel vaak op de motor, en toch laat ik de steun er op zitten. Ik wil hem niet geschakeld aansluiten omdat ik van de kabelboom af wil blijven. Zijn er bezwaren te bedenken tegen onder het zadel een stekkertje zoals op een optimate acculader te zetten, tussen de accu en de garmin?
 
Dit ligt aan de Zumo. De Zumo 660 of 590 hoef je niet geschakeld aan te sluiten, die verbruikt niets als er geen Zumo op zit. Een stekkertje is dan overbodig.

Bij de andere Zumo's weet ik het niet zeker. Sommige hebben een kastje in de kabelboom van 12V naar 5V. Die moeten wel geschakeld worden. Dan kan een stekkertje zeker geen kwaad.
 
Half jaar geleden een Garmin 340 gekocht.
Maar laad opeens niet meer op via USB -O- Via de craddle werkt hij prima.
 
Maar laad opeens niet meer op via USB

Dan zal de computer 'm vermoedelijk ook niet meer zien. Kan een defecte USB zijn; komt voor. Ff terug naar je leverancier of naar Garmin; zal garantie zijn.

Heb het zelf net gehad met een hagelnieuwe 595 die ik voor iemand met een verre trip aan het voorbereiden was; afgebroken lipje in de connector.

Wacht er niet te lang mee: je bent het toestel vermoedelijk 2 a 3 weken kwijt - en dat wil je niet in het voorjaar.

Controleer echter voor de zekerheid ook de USB-kabel, want ook daar kan een defect in zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan