geschikte motorscooter voor w<>w over snelweg

Inderdaad Aprilia Atlantic 400cc (zuinig en snel genoeg) of 500cc (sneller ivm 4 pk extra) voor. Ik heb zelf een 400 snel en zeer ondergewaardeerd top ding. Heeft een betere wegligging als een Burgman 400 en veel goedkoper.

Zo :( ,een beetje mijn burgman afkraken he B|

:+
 
Ik heb weleens auto's met caravan Duitsland in zien rijden. Dat die mensen het snelheidsverschil toch iedere keer overleven he.

Die 130 is de MAXIMALE snelheid die gereden mag worden. Het is misschien :Y leuk om af en toe te doen, noodzakelijk is het zeker niet.

.

Vreemd dat de gigantische oppervlakte van de achterzijde van een (traag rijdende) caravan zoveel méér opvalt dan het minieme silhouet van een (even traag rijdende) scooter, hé...

Vreemd dat jou dat verschil in gevaar niet opvalt...
 
Laatst bewerkt:
De gevaar-kaart als je op de rechterbaan 110 tot 120 rijdt ipv 130?

Cognitieve dissonantie!

(edit: wel zou ik voor 80km snelweg per dag kijken naar een scooter die 130 op z'n sloffen doet maar dat is een ander verhaal)
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor jullie vele reacties allemaal zeg. Er worden zojuist nog andere modellen genoemd die ik nog niet een kende, die wel een serieuze optie zijn.

Vooralsnog denk ik dat ik (mij kennende) beter voor de +300 cc kan kiezen. Dan zal het waarschijnlijk een wat oudere worden ivm prijs.


betreft de onderhoudskosten, ik rij regelmatig met collega in de auto mee. maar dat gaat niet elke dag. Met de motor zal vermoedelijk 2 a 3 keer per week zijn.
 
Peugeot satelis 400 maar die is duurduur
Of de maxsym 400 tweedehands

Als je veel kilometers doet zou ik er ook op letten dat je een merk kiest waarvan er dichtbij een dealer is.

Ik heb enkel 125cc ervaring maar om in Nederland op de autosnelweg te rijden zou ik toch ook niks kopen wat geen 130 op de gps haalt, of beter, kan aanhouden! Ik zou zeker niet onder de 400cc gaan.er nog boven wordt weer moeilijk met het budget.
 
Laatst bewerkt:
De gevaar-kaart als je op de rechterbaan 110 tot 120 rijdt ipv 130?

Cognitieve dissonantie!

(edit: wel zou ik voor 80km snelweg per dag kijken naar een scooter die 130 op z'n sloffen doet maar dat is een ander verhaal)

Zeker met de motorfiets/scooter ga IK niet trager dan de verkeersstroom rijden, neen...

Maar dat ligt zeker aan mij: ik word niet zo graag verpletterd... Stom, hè. :P
 
Ik ken de gevaren van het langzaam rijden wel (reed laatst met de auto ook bijna achterop op een auto die 75 reed op de snelweg waar je 130 mag en lekker zat te bellen). De auto die al een tijdje voor me reed schiet ineens naar links, waarop ik ineens ook een uitwijkmanoeuvre moest inzetten voor een auto die ik daarvoor niet zag aankomen. Die vrachtauto's zie je gelukkig boven je voorligger uitsteken. Een koekblik of tweewieler niet.

(misschien moet ik straks maar zo'n oranje vlaggetje installeren :+

Zelf denk ik dat als je MAX een beetje boven de 120 ligt dat het wel OK zal zijn om een stukje snelweg te pakken, maar als dat er 35 zijn enkele reis, dan ben ik er al snel helemaal klaar mee realiseer ik me nu steeds meer.
Als ik niet over de snelweg hoefde, dan had ik een PCX gekocht.


Piaggio X9 of X10 lijkt me ook wel een optie (wanneer zijn ze begonnen met X10 te maken?)
 
Ik rij lekker 150 cc en schuw geen snelweg meer sinds afgelopen zomer tour met DBS wat goed was voor 600 km door Belgie en terug.
Van de zomer een een tante opzoeken in drenthe goed voor 400 + km.

Overal en altijd rijd wel een auto die lekker op 100 km/u houd dus ga ik er lekker stukje achter hangen.

Ik zie gevaar echt wel in na 6 jaar op de ambulance te chauffeuren,maar voel me echt niet onveilig op de snelweg,kwestie van aanpassen.

Andere kant is wel,had ik er het geld voor gehad dan had ik de SH300i gekozen,daarmee zou ik zo naar mijn ouders in Spanje rijden ;)

Maarja dat geld heb ik niet dus pas ik mijn rijgedrag aan aan wat ik heb maar rij gewoon overal naartoe,elke dag w w of grotere afstanden.

Zal wel aan mij liggen
 
90/100 op de snelweg is inderdaad aanpassen. Met mijn 125cc luchtgekoelde Beluga ga ik ook gewoon van Den Haag naar Amsterdam over de A4. Geen centje pijn, gewoon rechts blijven hangen. Lekker rustig :) .
 
Het antwoord op de vraag van TS is dus dat je heel hard moet kunnen. Anders kan je niet veilig rijden op de snelweg. Deze onzin lees je ook regelmatig in de 11KW en zelfs 25KW topics. Als je vindt dat je niet veilig kunt rijden binnen de snelheidslimieten is het misschien verstandig om opnieuw les te nemen en aandacht te schenken aan verkeersinzicht en dergelijke.

Een voorbeeldje waarom staat hier, je gaat tenslotte nooit hard genoeg.

Conclusie moet dan misschien wel zijn dat de mannen met 150cc beter rijden dan de zogenaamde snelheidsduivels.
 
Het antwoord op de vraag van TS is dus dat je heel hard moet kunnen. Anders kan je niet veilig rijden op de snelweg. Deze onzin lees je ook regelmatig in de 11KW en zelfs 25KW topics. Als je vindt dat je niet veilig kunt rijden binnen de snelheidslimieten is het misschien verstandig om opnieuw les te nemen en aandacht te schenken aan verkeersinzicht en dergelijke.

Een voorbeeldje waarom staat hier, je gaat tenslotte nooit hard genoeg.

Conclusie moet dan misschien wel zijn dat de mannen met 150cc beter rijden dan de zogenaamde snelheidsduivels.


Zucht.
 
Ik zat het me ook al af te vragen hoe ik onze vakanties met onze camper iedere keer weer overleef.
Daar rijd ik ook gewoon 100 mee op de snelweg en dat geeft in Duitsland soms wel een snelheids verschil van 100km/u.

Mijn vespa GTS 250 loopt iets over de 130 op het klokje, ik denk dat dat net iets van 120 zal zijn.
Meer dan rap zat wat mij betreft voor een stukje over de snelweg.
Wil je een woon werk apparaat... voor een stuk wat eigenlijk 5 dagen per week alleen maar file rijden is..??
Dan hoef je mijn inziens niet te zoeken naar iets dat harder loopt dan wettelijk toegestaan is.. :+
 
Conclusie : we kopen allemaal een 100 cc-tje (ZO zuinig, daar krijg je blijkbaar nog geld bovenop) en we gaan lekker aan 80- 100 km/u op de autosnelweg tuffen en iedereen daar ergeren...

Geen wonder dat motorscooteraars vaak niet ernstig worden genomen door motorrijders en de overige weggebruikers... en daarmee zitten we meteen weer on topic als reactie op de vraag van TS.

Ik hoor duidelijk niet bij die "rijdende (nou, ja) obstakels" en schaar me dus bij de vermaledijde "snelheidsduivels"... tot kijk en ik hoop dat ik telkens weer tijdig een van hogervermelde slakken waarneem op de autostrade.

:/
 
Conclusie : we kopen allemaal een 100 cc-tje (ZO zuinig, daar krijg je blijkbaar nog geld bovenop) en we gaan lekker aan 80- 100 km/u op de autosnelweg tuffen en iedereen daar ergeren...

Geen wonder dat motorscooteraars vaak niet ernstig worden genomen door motorrijders en de overige weggebruikers... en daarmee zitten we meteen weer on topic als reactie op de vraag van TS.

Ik hoor duidelijk niet bij die "rijdende (nou, ja) obstakels" en schaar me dus bij de vermaledijde "snelheidsduivels"... tot kijk en ik hoop dat ik telkens weer tijdig een van hogervermelde slakken waarneem op de autostrade.

:/

Weleens gedacht aan therapie?
 
Conclusie : we kopen allemaal een 100 cc-tje (ZO zuinig, daar krijg je blijkbaar nog geld bovenop) en we gaan lekker aan 80- 100 km/u op de autosnelweg tuffen en iedereen daar ergeren...

Geen wonder dat motorscooteraars vaak niet ernstig worden genomen door motorrijders en de overige weggebruikers... en daarmee zitten we meteen weer on topic als reactie op de vraag van TS.

Ik hoor duidelijk niet bij die "rijdende (nou, ja) obstakels" en schaar me dus bij de vermaledijde "snelheidsduivels"... tot kijk en ik hoop dat ik telkens weer tijdig een van hogervermelde slakken waarneem op de autostrade.

:/

Zucht.
 
Weleens gedacht aan therapie?


Ik weet echt niet wat ik jou ooit in de weg heb gelegd, maar ik krijg steeds van die over-assertieve reacties van jou... is het nou echt zo moeilijk om eens op een normale toon zonder overdreven confrontatie te discussiëren ?

Ik ondervind dat toch nooit op de verschillende motorfiets-topics...

Of lopen er toch meer frusties tussen de scooteraars rond ?

Men zou het beginnen vermoeden..
 
We vallen op bepaalde punten nogal in herhaling. Ik helaas ook.

Het is zaak de juiste motorscooter te kiezen voor de juiste toepassing. Als je veel snelweg rijdt, zou ik niet een 150cctje kiezen.

Dat neemt niet weg dat je je best af en toe met een 150cctje op de snelweg kan vertonen. Dan is het wel zaak je plek op de weg te kennen, goed te anticiperen op het overige verkeer, ver voor je uit te kijken en ook te denken voor alle andere weggebruikers. Mijns inziens niet veel anders dan met eender welk ander voertuig overigens.

Daarnaast kan ik uit ervaring kan ik melden dat een 250cc bij 110km/u veel zuiniger rijdt dan een 150cc bij 110km/u (plankgas). Dus rij je veel snelwegen (max 130km/u) zou ik adviseren een scooter te kiezen die minimaal 140 km/u haalt. 350cc of meer dus.

In de stad of buiten de bebouwde kom mag je nergens sneller dan 80 dus kan je heel goed uit de voeten met een (rappe) 150cc scooter. Dus één die minimaal 90 haalt en dus geen Kymco Agility 150cc o.i.d.

Hamvraag: TS, al enig idee wat jouw voorkeur heeft? (Tevens een poging het topic weer een beetje ontopic te krijgen).
 
We vallen op bepaalde punten nogal in herhaling. Ik helaas ook.

Het is zaak de juiste motorscooter te kiezen voor de juiste toepassing. Als je veel snelweg rijdt, zou ik niet een 150cctje kiezen.

Dat neemt niet weg dat je je best af en toe met een 150cctje op de snelweg kan vertonen. Dan is het wel zaak je plek op de weg te kennen, goed te anticiperen op het overige verkeer, ver voor je uit te kijken en ook te denken voor alle andere weggebruikers. Mijns inziens niet veel anders dan met eender welk ander voertuig overigens.

Daarnaast kan ik uit ervaring kan ik melden dat een 250cc bij 110km/u veel zuiniger rijdt dan een 150cc bij 110km/u (plankgas). Dus rij je veel snelwegen (max 130km/u) zou ik adviseren een scooter te kiezen die minimaal 140 km/u haalt. 350cc of meer dus.

In de stad of buiten de bebouwde kom mag je nergens sneller dan 80 dus kan je heel goed uit de voeten met een (rappe) 150cc scooter. Dus één die minimaal 90 haalt en dus geen Kymco Agility 150cc o.i.d.

Hamvraag: TS, al enig idee wat jouw voorkeur heeft? (Tevens een poging het topic weer een beetje ontopic te krijgen).


Ziezo, een wijze en bedaarde bijdrage... méér van dattum ! ;) *O*
 
nu maar weer on-topic:

Vanmiddag heb ik even een dealer in de buurt binnengestapt en even wat brugman's aanschouwd, had niet heel veel tijd maar toch een klein stukje proefrit gemaakt op aprilia sportcity 300 uit 2008. In mijn ogen vergelijkbaar met bijvoorbeeld een SH300i.

helaas een wiegend stuur (schat bij zo'n 50km/h, en de snelheidsmeter bleek kapot)
Wegens geen motor kleding bij (had eigenlijk geen proefrit in de planning) heb ik geen snelweg genomen en ben ik snel weer terug gekeerd.
Maar ik ben wel wat wijzer geworden, zo'n model is in mijn ogen meer voor in de stad (zoals de naam doe vermoeden. Je zal er vast de snelweg goed me op kunnen kwa snelheid, maar comfort is zeer beperkt. Deze had overigens geen extra hoog scherm.
 
Sorrie is nie anders(persoonlijke mening natuurlijk na diverse ritten op beide, alleen de T-max is beter).

Is goed :) ,mare........

Om bij je onderschrift te blijven,deze nog beter :P (maar ik kan ook aardig uit de voeten met de burgman :) )

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan