En dan zal het ook nog uitmaken of je volgas wegrijdt of rustiger wegrijdt,Jouw veronderstelling klopt niet. Een variomaat houdt het toerental optimaal, o.a. afhankelijk van stand gashandle en snelheid. Zo komt bij mijn, goed afgestelde, SW400 90 km/u overeen met 5000 tpm en 130 met 7200 (ca 18 km/u per 1000 tpm).
En ook bij vol accelereren varieert het toerental:
0-30 km/u = 4000 tpm,
30-60 = 5000
60-100 = 5500 (= max overbrenging c.q. poelie voor groot en achter klein)
Daarna neemt toerental lineair toe met snelheid tot zo'n 9000 bij 160.
{meer slippende koppeling}
en natuurlijk het gewicht van de rollentjes en de sterkte van de veertjes in de koppeling.
en bij welke snelheid de max overbrenging c.q. poelie voor groot en achter klein wordt bereikt. bij een 500cc misschien pas bij 85 km/u en bij een 125cc misschien al bij 45 km/u
bij sommige after market setjes lijkt het inderdaad of er gelijk van af het optrekken tot zeg 100 km/u bijna een constant toerental is, wat ik persoonlijk helemaal niks vind, geef mij maar behoorlijke verschillen in toerental bij het optrekken. zodat je bij een koude motor nog een beetje met weinig toeren de boel een beetje warm kan laten worden.
Laatst bewerkt: