geschikte motorscooter voor w<>w over snelweg

Jouw veronderstelling klopt niet. Een variomaat houdt het toerental optimaal, o.a. afhankelijk van stand gashandle en snelheid. Zo komt bij mijn, goed afgestelde, SW400 90 km/u overeen met 5000 tpm en 130 met 7200 (ca 18 km/u per 1000 tpm).

En ook bij vol accelereren varieert het toerental:
0-30 km/u = 4000 tpm,
30-60 = 5000
60-100 = 5500 (= max overbrenging c.q. poelie voor groot en achter klein)
Daarna neemt toerental lineair toe met snelheid tot zo'n 9000 bij 160.
En dan zal het ook nog uitmaken of je volgas wegrijdt of rustiger wegrijdt,
{meer slippende koppeling}
en natuurlijk het gewicht van de rollentjes en de sterkte van de veertjes in de koppeling.
en bij welke snelheid de max overbrenging c.q. poelie voor groot en achter klein wordt bereikt. bij een 500cc misschien pas bij 85 km/u en bij een 125cc misschien al bij 45 km/u
bij sommige after market setjes lijkt het inderdaad of er gelijk van af het optrekken tot zeg 100 km/u bijna een constant toerental is, wat ik persoonlijk helemaal niks vind, geef mij maar behoorlijke verschillen in toerental bij het optrekken. zodat je bij een koude motor nog een beetje met weinig toeren de boel een beetje warm kan laten worden.
 
Laatst bewerkt:
vandaag voor het eerst naar werk gereden met de atlantic.
Geen file, dus verkeer reed zo 120-140. De atlantic houd zich goed bij deze snelheden. Ik heb veel minder last van zijwind en vrachtautowind dan ik dacht.

Helaas is het zo dat ik 188 ben en eigenlijk bij elke scoot met mijn hoofd in de wind zit.
Daarom overweeg ik iets te monteren als een MRA X-Creen Spoiler. Hoe is jullie ervaring hier mee en zijn er bijvoorbeeld alternatieve merken?
 
Dr. Bolzo, ik rijd nu vanaf mei 2009 op een Atlantic 500 Sprint tot volle tevredenheid. Ik heb een groter scherm van Aprilia gemonteerd, die is breder en hoger, met aparte steunen. Daarop heb ik en flip spoiler staan (eigenlijk bedoeld voor een Suzuki Vstrom). Die kan ik naar believen hoger en lager zetten. Ik zit uit de wind en heb geen wervelingen. Mijn lengte is 182.

In ieder geval een sterke deugdelijke scooter die mits je goede banden eronder hebt liggen prima door de bochten gaat. Ik heb er Michelin Street Pilots onder liggen. Ook met regen en sneeuw voldoen die.

Mijn verbruik is 1 op 27 tot 29. Lekker zuinig. Succes met je Atlantic.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe scoot!

Ik heb één keer uit noodzaak de snelweg genomen met m'n 125 en ik kan je verzekeren dat het niet zo'n prettige ervaring was. Zeker al niet op de splitsing E313-E34 richting Aken! Achter een vrachtwagen tegen 90km/h kan nog nét maar ik kan het niemand aanraden.
Persoonlijk rij ik veel liever op de gewone (secundaire) wegen. Niet zozeer vanwege de kleine longinhoud van m'n scooter, zelfs met een Goldwing zou ik dit ook prefereren.
 
Dr. Bolzo, ik rijd nu vanaf mei 2009 op een Atlantic 500 Sprint tot volle tevredenheid. Ik heb een groter scherm van Aprilia gemonteerd, die is breder en hoger, met aparte steunen. Daarop heb ik en flip spoiler staan (eigenlijk bedoeld voor een Suzuki Vstrom). Die kan ik naar believen hoger en lager zetten. Ik zit uit de wind en heb geen wervelingen. Mijn lengte is 182.

In ieder geval een sterke deugdelijke scooter die mits je goede banden eronder hebt liggen prima door de bochten gaat. Ik heb er Michelin Street Pilots onder liggen. Ook met regen en sneeuw voldoen die.

Mijn verbruik is 1 op 27 tot 29. Lekker zuinig. Succes met je Atlantic.

bedankt voor de tip.

ik laat er komende week MICHELIN CITY GRIP 140/60-14" op monteren.

Voor het scherm ga ik nog even rondshoppen.
 
vandaag voor het eerst naar werk gereden met de atlantic.
Geen file, dus verkeer reed zo 120-140. De atlantic houd zich goed bij deze snelheden. Ik heb veel minder last van zijwind en vrachtautowind dan ik dacht.

Helaas is het zo dat ik 188 ben en eigenlijk bij elke scoot met mijn hoofd in de wind zit.
Daarom overweeg ik iets te monteren als een MRA X-Creen Spoiler. Hoe is jullie ervaring hier mee en zijn er bijvoorbeeld alternatieve merken?

Ikzelf ben 192 op mijn scootah zit een enorme voorruit(merk onbekend) :P ,ik zit er geheel achter. :]
Wat mij opvalt is dat ik altijd ,door wervelingen,de wind in de rug heb,en ,als het regent,het zicht belabberd is.
Ik heb er spul op gesmeerd dat zorgt dat water zich slecht aan het scherm hecht,maar heb dat nog niet goed kunnen testen,omdat ik het sinds die tijd bijna niet meer in de regen gereden heb.
 
Laatst bewerkt:
Hoi downsider,

je moet altijd net over de ruit heen kunnen kijken, juist met regen. Ik heb het scherm zo afgesteld dat ik er net overheen kijk.
 
Ik rij lekker 150 cc en schuw geen snelweg meer sinds afgelopen zomer tour met DBS wat goed was voor 600 km door Belgie en terug.
Van de zomer een een tante opzoeken in drenthe goed voor 400 + km.

Overal en altijd rijd wel een auto die lekker op 100 km/u houd dus ga ik er lekker stukje achter hangen.

Ik zie gevaar echt wel in na 6 jaar op de ambulance te chauffeuren,maar voel me echt niet onveilig op de snelweg,kwestie van aanpassen.

Andere kant is wel,had ik er het geld voor gehad dan had ik de SH300i gekozen,daarmee zou ik zo naar mijn ouders in Spanje rijden ;)

Maarja dat geld heb ik niet dus pas ik mijn rijgedrag aan aan wat ik heb maar rij gewoon overal naartoe,elke dag w w of grotere afstanden.

Zal wel aan mij liggen

:) Kijk, precies zoals ik erover denk, je kunt het moeilijk maken of gemakkelijk, met riemen roeien die je hebt leer je heel veel van, en zoals altijd is het kwestie van welke kant je de zaak bekijkt. :Y
(Het blijft leuk dat mensen zoveel meningen hebben)
 
Hoi downsider,

je moet altijd net over de ruit heen kunnen kijken, juist met regen. Ik heb het scherm zo afgesteld dat ik er net overheen kijk.

dam moet er een stuk afzagen -O- ,ik ben aan het expermenteren met rainx,laat het nu net de laatste tijd weinig geregend hebben :')

full


full
 
Laatst bewerkt:
Ja zou het je scherm nou verkleuren met de tijd?
Toen ik mijn scherm plaatste was deze ook te lang en móest erdoorheen kijken wat het eerste ritje al bijna fataal maakte.
Donker,regen,tegenligger.........BLIND !!
Levensgevaarlijk,met mist heb je dan ook gewoon een mat scherm.

ik kijk er nu ook net aan overheen,perfect uit de wind en geen belemmering van zicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan