herrie

Gistermiddag lekker een rondje toeren op de motor wordt ik ingehaald door 2 crossmotoren die al kilometers achter mij reden op een rechte weg en zonodig in een bocht moesten inhalen ( wat een pokke herrie ) wat een pokke herrie. Daar schoor je natuurlijk niet mee als motorrijder.
 
Beste motorliefhebbers,

Omdat ik nieuw ben wil ik me eerst even voorstellen. Ik heet Leon en, om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een bloedhekel aan motorfietsen. Onder andere hierom.

Ik zie dat er in dit forum al vaker over is gediscussieerd maar ik heb nog geen bevredigend antwoord op de oprechte vraag waarom motorrijders graag herrie veroorzaken en waarom de gemiddelde uitlaat tien keer harder klinkt dan die van een auto bijvoorbeeld. Erg irritant als je, zoals ik, aan een wat drukkere weg woont waar, zeker bij mooi weer, ongeveer 20 herrieschoppers per uur langs komen die het vaak ook nodig vinden bij het stilstaan voor het stoplicht toch maar regelmatig de gashendel open te trekken.

Als men herrie zo fijn vindt, waarom dan niet met de motorfiets in de badkamer gaan staan? Worden anderen tenminste niet lastig gevallen. Onderstaand filmpje geeft mijn gevoel ook aardig weer (don't be offended :) )

Dus iedereen in omgeving Rotterdam moet een andere uitlaat nemen omdat jij er niet tegen kan :') Sorry prinsesje, maar zal niet gebeuren. plus hiermee bereik je niet eens een(klein) deel van de mensen waar je op doelt. :') :')
 
Al die motorrijders die bovenop de passen staan te flaneren met het gevoel iets gepresteerd te hebben; dat gevoel is 1000x zo groot (want o.a versterkt door veel meer endorfine en adrenaline) als je de klim met de racefiets hebt volbracht. Alleen gaan wij meteen weer door naar de volgende.

Geloof ik onmiddellijk.
Maar het een is dus vooral ( en dan éxtra) genieten na afzien , het ander is weinig prestatie maar leuk all the way.
*O*
 
Deels kan ik de frustraties van TS wel begrijpen. Ik kan een mooi beschaafd motorgeluid best wel waarderen, heb zelf ook andere uitlaat maar rij wel altijd met killers. Ik kan me gerust voorstellen dat je je daar als niet motorrijder aan kan storen. Sommigen maken het echter wel heel erg bond, dat is niet normaal meer. Kwam er toevallig gister een tegen, op een supermotard die klonk alsof er niet eens een uitlaat op zat. Dat vind ik echt te gek, ik kan me ook niet voorstellen dat je daar zelf niet gestoord van wordt. Ook op de dijkjes hou ik me rondom de bebouwing altijd iets meer in, je verpest het alleen maar voor jezelf en een beetje rekening houden met anderen kan best.

Maar aan de andere kant, in een relatief volgebouwd land als Nederland heb je overal wel wat. Ik woon onder de aanvliegroute van Schiphol en er staat hier verderop een stinkende fabriek. Daar wen je aan. Vliegvelden, spoorlijnen, snelwegen, sportvelden, scholen, kroegen, brandweerkazernes, kerkklokken, geeft allemaal overlast. Er zijn maar weinig plekken in Nederland waar je dat niet hebt.

En @ TS, hoewel sommige reacties hier natuurlijk wel erg kansloos zijn ga je met klagen over motoren op een motor forum waarschijnlijk niet echt een bevredigend antwoord krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik irriteer mij ook vaak aan die motorscooters of driewielers met Akrapovic uitlaat.

Ik woon in Amsterdam en elke straat komt er wel 1 voorbij. Als het warm is en de ramen en deuren staan open dan brult het lekker door de woonkamer maar om nu te gaan lopen huilen op het motorscooter forum of iemand vertellen dat hij dat maar niet moet doen, omdat ik er niet van kan genieten vind ik toch best zielig. Doe ik dus niet.

Leven en laten leven.
 
Laatst bewerkt:
Tja ik snap je frustratie best goed, en dat zeg ik als motorrijder :+

Ik kan me ook wel ergeren aan die ventjes op motoren (en mp3tjes ook heel erg veel hier in de stad), die met open pijp en veel te hoge toeren voorbij rijden. Toont alleen maar de onzekerheid :/

Verder een mooie roffel is natuurlijk alleen maar mooi :]
 
Of je rijd dagelijks in een Toyota Prius. Of je hebt hebt geen geld voor een Akrapovic setje... Heb je uberhaupt een motorfiets?

Daarnaast staat Rotterdam bekend als stad met hooliganrijgedrag en zware motoren, dus ik snap niet helemaal, waarom dit topic nodig was.
 
Ik weet genoeg mensen, bedankt.

Had je gehoopt dat mensen ineens hun geliefde herrieijzer aan zouden passen? Spontaan het speelgoed veranderen? Kom nou even, speelgoed is juist zo leuk omdat het herrie maakt.



Ik denk dat alleen een verbod plus een uitgebreide controle op dat verbod gaat werken.


Overigens: ik kan van het geluid van een benzinemotor genieten. Maar ik besef ook dat er mensen zijn die niets, Bach, sijsjes en drijfsijsjes, krijsende kinderen, de lokale hoempapa band, het gejammer uit de moskee, de belletjes van meneer pastoor, de gleuf gti of de boomdoos in de kofferbak fijn vinden klinken.

Daarom hoort een brullende motorfiets op het circuit thuis. En zelfs daar zijn restricties.
 
Zoals altijd: de minderheid verpest het voor de rest. Door deze aso minderheid worden o.a. leuke wegen afgesloten voor de liefhebbers. Jammer dat hun brein verward is door de herrie uit hun open pijpen en dat ze dit niet door hebben.

_O- Mooi gesproken.
 
Had je gehoopt dat mensen ineens hun geliefde herrieijzer aan zouden passen? Spontaan het speelgoed veranderen? Kom nou even, speelgoed is juist zo leuk omdat het herrie maakt.



Ik denk dat alleen een verbod plus een uitgebreide controle op dat verbod gaat werken.


Overigens: ik kan van het geluid van een benzinemotor genieten. Maar ik besef ook dat er mensen zijn die niets, Bach, sijsjes en drijfsijsjes, krijsende kinderen, de lokale hoempapa band, het gejammer uit de moskee, de belletjes van meneer pastoor, de gleuf gti of de boomdoos in de kofferbak fijn vinden klinken.

Daarom hoort een brullende motorfiets op het circuit thuis. En zelfs daar zijn restricties.

sorry voor mijn onwetendheid maar wat is een gleuf gti
 
Het zijn niet eens die open uitlaten, daar stoor ik me niet aan.

En de kul argumenten die de eigenaren gebruiken storen me ook nauwelijks. Je vindt het mooi en je hebt er schijt aan dat een ander last van je illegale pijpen heeft. En daar bedenk je dan een kul argument bij om het goed te praten. Snap ik. Ik heb zelf ook open termi's gehad en kon ook helemaal uitleggen waarom die echt noodzakelijk waren.

Maar waar ik wel van flip is de biker (en echt gezien afgelopen weekend) die het hele terras wegbrult met zijn open kachelpijpen maar zelf oordoppen draagt. Dan zou je echt opgenomen moeten worden.
 
Als je je kapot ergert ga je al snel generaliseren, en als je gaat generaliseren ga je (zij het onbewust) vanzelf stigmatiseren. Zodra je tig duizend motorrijders aanspreekt met "jullie", ben je goed op weg...

Ja, er zijn motorrijders die alle opgekropte puber hormonen botvieren in/op hun motorhobby. De andere 90% hoor je niet eens voorbij komen. Loop eens langs een grote rij motoren, je zal zien dat de overgrote meerderheid tegenwoordig met een normale (db killers) of originele uitlaat rijdt.

Nieuwe "groene" 2 en 3 cilinder boodschappen autootjes maken als je sportief rijdt meer herrie dan een aantal motorfietsen. En kan TS dat geluid wel onderscheiden van een motor, een 4 takt bromscootertje met brul uitlaat, een Japans autootje op 7000 toeren of een V8 die door een proleet in de toerenbegrenzer getrapt wordt?

Al met al is de kern van het verhaal dat TS zich ergert aan herrie. Die klacht is waarschijnlijk terecht, maar er komt alleen maar verkeer bij. Dus als je aan een drukke doorgaande weg woont zou de ergernis precies het zelfde blijven als er de helft minder lawaaiige motoren voorbij komen. Want of het er nou 20 of 50 zijn, in het geërgerde brein zijn het er altijd honderden.

Maar kom a.u.b niet aan met "waarom wij graag herrie maken", als je die vraag op die manier bij iedere andere bevolkingsgroep, ras of religie neer legt krijg je een bak stront in je gezicht.
 
Laatst bewerkt:
Beste motorliefhebbers,

Omdat ik nieuw ben wil ik me eerst even voorstellen. Ik heet Leon en, om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een bloedhekel aan motorfietsen. Onder andere hierom.
Hallo Leon!
waarom motorrijders graag herrie veroorzaken en waarom de gemiddelde uitlaat tien keer harder klinkt dan die van een auto bijvoorbeeld.
Jammer dat je zo generaliseert. Ik rij ook graag motor maar heb een schijthekel aan die herrie.

Ik merk ook dat mensen mij expres in de weg gaan rijden of lopen als ik mooie routes rij, en dat ze vaak boze gebaren naar me maken terwijl ik bijna geen geluid maak en me aan de snelheid hou. Puur omdat er waarschijnlijk in het half uur ervoor 10 herriemakers langsgekomen zijn.

Jammer dus dat het beeld meteen op alle motorrijders weggeschreven wordt..
 
Ik vind luide pijpen op een motor juist ge-wel-dig!
Het geluid van power, het geluid van mannelijkheid (no offence motorrijdsters), en het is lekker stoer *D :+

Luide pijpen op een bromfiets is natuurlijk anders, dat is gewoon irritant omdat je dan langer naar dat geluid moet luisteren eer ze je straat uit zijn (want die mogen immers maar 50).
Motor aan de andere hand gaat 70-80 of zelfs 200 en die zijn dan snel weg :+

M'n buren vinden het niet irritant dat ik elke schooldag om 7u30 m'n motor aanslinger met een open pijp én maar 1 cilinder, dat geluid hoor je van mijlenver.
Wat ze wel irritant vinden is het geluid van de buurjongen zijn brommert (dax) en die moet juist vol gas al zijn 4 versnellingen door de straat rijden, met open pijp.
Dat duurt wel eventjes voor hij de straat uit is.
Of ook de broer van die buurjongen, die met z'n oude audi 80 een subwoofer heeft ingebouwd en dan om 23:00 die bass zo hard op te draaien dat de ramen kletteren. Dat is meer overlast dan een motor met een open pijp.
 
Moet wel zeggen dat "loud pipes saves lives" is ook de grootst mogelijke onzin. wordt alleen maar gebruikt om die herriepijpen te vergoeilijken.
:^ In de auto schrik ik me af en toe de pleuris, want je hoort ie pijpen namelijk alleen maar als die motor al naast je zit of je voorbij is. Kans is dus groter dat ik een verkeerde stuurbeweging maak en zo'n gast een keer voor zijn flikker rij.. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan