Hoe meet je de secundaire weerstand van de bobine?

Eastflows

GS850GN rijder sinds 1990
15 mei 2021
25
5
Oosterbeek
Ik heb een Suzuki GS850GN die vier jaar stil heeft gestaan. Inmiddels heb ik de tank en carburateurs leeg gehaald en gevuld met nieuwe benzine. Contactpunten en bougies gecontroleerd, opgepoetst en afgesteld. Toch wil hij maar niet starten. Hij heeft 2 minuten slap gelopen nadat ik QuickStart gebruikte.
nu wil ik de bobines controleren. Daarvoor heb ik de primaire weerstand gemeten (4Ohm) en moet nu de secundaire weerstand meten. Ik dacht dat dat de weerstand was tussen een van de kleine aansluit draadjes en de bougie kabel. Maar die is oneindig.
heb ik dat goed gemeten en zijn de bobines kapot? Hoe kan het dan dat hij toch nog twee minuten heeft gelopen? Of moet ik die op een andere manier meten?
En als dat het niet is wat kan ik dan verder nog proberen om hem weer aan de praat te krijgen?
 

Bijlagen

  • 8D8F138A-7914-40A8-9818-9F3BB342EE58.jpeg
    8D8F138A-7914-40A8-9818-9F3BB342EE58.jpeg
    168,2 KB · Weergaven: 25
Ik heb de carburateurs open gehaald en die zagen er schoon uit. Waarschijnlijk heb ik Shell V-power getankt de laatste rit.
tussen de doppen is de weerstand oneindig.
mij neem aan dat het dus tijd wordt voor nieuwe. 😄
Waar kan ik die het beste halen in de buurt van Arnhem?
 
Ik twijfel meer aan je meting dan aan de bobines. Ze zijn alle 2 oneindig hoog? Haal de bougiedoppen er eens af en meet dan nog eens.
 
@v.d.v: Bougie doppen er af halen? Bedoelde dat de dop geen goede verbinding meer maakt met de kabel?
Ik vraag me verder af hoe die bobines precies werken. Wat ik begrepen hebbes dat je een laagspanning wikkeling hebt waar je de primaire weerstand over meet en de hoogspanningswikkeling: dat is enerzijds de bougie kabel en anderzijds de verbinding met de massa. Kan het zijn dat die verroest is en dat hij daardoor niet meer werkt? Vraag ik me nog wel af waarom de secundaire weerstand oneindig is.
 
@v.d.v: Bougie doppen er af halen? Bedoelde dat de dop geen goede verbinding meer maakt met de kabel?
Ik vraag me verder af hoe die bobines precies werken. Wat ik begrepen hebbes dat je een laagspanning wikkeling hebt waar je de primaire weerstand over meet en de hoogspanningswikkeling: dat is enerzijds de bougie kabel en anderzijds de verbinding met de massa. Kan het zijn dat die verroest is en dat hij daardoor niet meer werkt? Vraag ik me nog wel af waarom de secundaire weerstand oneindig is.
In de bougiedop zit vaak een weerstand die dient voor radio-ontstoring. Als deze stuk is meet je ook oneindig hoog. Je moet (zoals Rob RD al eerder schreef) meten tussen de 2 bougiekabels bij een bobine zoals de jouwe.
 
Ik heb het even laten bezinken en me verdiept in de werking van de bobine en vraag me af of ik wel de secundaire weerstand op de juiste manier heb gemeten.
klopt het dat de die meet door de weerstand tussen de boguedop en de massa (op motorblok) te meten?
Moet in dat geval de verbinding tussen bobine en het frame niet roestvrij zijn?
 
Nee, je moet de bougie doppen eraf halen/draaien.
1cm vd beide kabels afknippen zodat je koper schoon is en vrij van oxidatie.
Dan druk je de meetpennen in de kabels en meet je de waarde.
Daarna meet je de doppen door, zit er een weerstand in de dop ? Hou daar rekening mee en gebruik dan geen bougie met weerstand .
 
En om je niet in de war te brengen ook nog een keer rechtop. De bobine is dat schuine zwarte ding, mocht je een witte zoeken. deze is zwart, de bougiekabels zijn die zwarte slangen, de meetpennen, een rode en een zwarte en de meter staaat op 10k-ohm, dat betekent dat mijn bobine 6 k-ohm is

20210528_111215.jpg
 
Rob heeft gelijk. Bij de dubbele bobine is een kant van de secundaire wikkeling niet verbonden met een kant van de primaire wikkeling zoals bij de meeste enkele bobines.
 
Waarom noemen julli deskundigen telkens maar 1 bougie???? er bestaan haast geen Japanse lijnmotoren zonder wasted spark, het is gewoon onwijs belangrijk wat er met de andere kant van die bombine gebeurt

Domme vragen bestaan echt niet, @Eastflows maar als je voorbeelden van domme antwoorden wilt hebben... 🤷‍♂️

In dit geval wel... maar de laatste 20 jaar heb je zat motoren met coil on plug, niks wasted spark meer.
 
Ik heb nog gemeten wat de weerstand is tussen de ophangbout van de bobine en de bougiekap. Die is oneindig.
Klopt het dat hij dan stuk is? Wel typisch dat ze beiden stuk zijn.
Hallo, is er iemand thuis?

Stop met de metingen die jij doet en lees post 19 en 20 van Rob RD en sluit aan volgens plaatje.

Wil je geholpen worden of niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan