Hoe meet je de secundaire weerstand van de bobine?

Eastflows

GS850GN rijder sinds 1990
15 mei 2021
25
5
Oosterbeek
Ik heb een Suzuki GS850GN die vier jaar stil heeft gestaan. Inmiddels heb ik de tank en carburateurs leeg gehaald en gevuld met nieuwe benzine. Contactpunten en bougies gecontroleerd, opgepoetst en afgesteld. Toch wil hij maar niet starten. Hij heeft 2 minuten slap gelopen nadat ik QuickStart gebruikte.
nu wil ik de bobines controleren. Daarvoor heb ik de primaire weerstand gemeten (4Ohm) en moet nu de secundaire weerstand meten. Ik dacht dat dat de weerstand was tussen een van de kleine aansluit draadjes en de bougie kabel. Maar die is oneindig.
heb ik dat goed gemeten en zijn de bobines kapot? Hoe kan het dan dat hij toch nog twee minuten heeft gelopen? Of moet ik die op een andere manier meten?
En als dat het niet is wat kan ik dan verder nog proberen om hem weer aan de praat te krijgen?
 

Bijlagen

  • 8D8F138A-7914-40A8-9818-9F3BB342EE58.jpeg
    8D8F138A-7914-40A8-9818-9F3BB342EE58.jpeg
    168,2 KB · Weergaven: 25
Waarom noemen julli deskundigen telkens maar 1 bougie???? er bestaan haast geen Japanse lijnmotoren zonder wasted spark, het is gewoon onwijs belangrijk wat er met de andere kant van die bombine gebeurt

Domme vragen bestaan echt niet, @Eastflows maar als je voorbeelden van domme antwoorden wilt hebben... 🤷‍♂️
Stap 1: vonkt de bougie? Dat kun je het beste bepalen door te proberen of de bougie...Vonkt, juist geantwoord. Weet jij zeker of TS dat al heeft geprobeerd?

Testen door 1 bougie in dop een stukje van het blok te houden, de andere bougie laat je lekker in zijn eigen cilinder zitten met dop erop. Maakt niks uit of het wasted spark is of niet. Vervolgens de andere bougies testen.

Geen vonken? Dan pas verder zoeken, maar dat zal te dom en simpel zijn voor jou.
 
Tjonge jonge. Het spijt me dat ik niet zo snel van begrip ben. Ben er door omstandigheden ook even uit geweest.
Dank voor de duidelijke foto's en omschrijving. Resultaat is dat ik nu ook de secundaire wikkelingen goed heb gemeten. Conclusie is bobines en bougiekappen zijn in orde.
Blijft voor mij de vraag over waarom hij dan niet wil lopen. Maar dat valt dan niet meer onder dit topic.
Dank voor alle positieve suggesties.
 
Nouj je hebt iig de bobines uitgesloten en dat was je eigenlijke vraag.

Het antwoord is al gegeven en na lang stilstaan gaan dus je bobines niet stuk. De genoemde carburateurs zullen best vervuild zijn, uitgedroogde benzine en vuil uit de tank. Wordt er niet beter op. Daar is ook al het bewijs van geleverd door je test met starthulp.

Wat doe je? Maak je een topic voor je Carbs aan of ga je hier verder? ik verwacht dat je best veel assistentie nodig hebt.

Dat is: Als je er zelf op los gaat.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Dan ga ik mijn bougiekappen en weer opzetten... :+ :+

Je kan trouwens gewoon door de bougiekappen heenmeten hoor, ook al zit er wwn weerstand in
 
Eerlijk gezegd weet ik niet meer zo goed wat ik ga doen. Heb al best veel gedaan, en denk dat het elektrische systeem nu wel uitgesloten kan worden.
Dan blijft brandstof systeem over, maar ook daar valt niet veel meer in te doen. Hoogstens meer brandstof in de tank want nadat ik het brandstofsysteem leeg had gehad heb ik de tank meegenomen naar de pomp (alle flessen en tankjes in huis zitten vol met oude benzine) en er 5 liter in getankt. Misschien dat dat te weinig was.
Verder maar alle acties op een rijtje zetten en nog eens nalopen. Andere suggesties zijn meer dan welkom.
Overigens de afgelopen dagen ben ik in elk geval een flink stuk wijzer geworden. 😄
 
Ik denk dus dat een duidelijke aanwijzing richting Carburateurs gaat.
Dus erafhalen, deksels demonteren, sproeiers reinigen, alle12 (!!!!) en weer dichtmaken. Misschien zit er nog een benzinefilter tussen?

Met een half litertje in de tank moet-ie al lopen hoor
 
Carburateurs gewoon echt even nalopen en in de ultrasoon gooien in plaats van opmaken en concluderen dat ze "schoon" zijn.
Ik denk dat ik uit de eerste post op moet maken dat ze afgetapt zijn en niet echt beetgepakt.
Een eerste test die je kan doen is om te kijken of de benzine inderdaad bij de carbs komt, dud slangetje van de carbs af en kijken of er benzine uitkomet.
Dan zit er in (mikuni) carbs ook nog een filtertje in het eerste T-stukje, met een filter in de leiding zl dát best schoon zijn. Desalniettemin, alles dat vervuild kán raken moet je uitsluiten... Kijk eerst effe of er uberhaupr benzine bij de carbs komt


Tip: Ik doe testen en proberen met de carburateurs tegenwoordig met Aspen 4, dat ruikt een stuk minder penetrant dan benzine
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Nog een tip:

Haal de sproeiers eruit, controleer ze visueel. en prik ze door. Ook die verrotte kleine stationairsproeiers. Doe per carb alle losse onderdelen in een potje met Dasty, ook de boutjes waar je ze mee dichtmaakt en dan schudden, schudden en schudden. 5. 10, 20 minuten per potje en je zal zien wat voor verbluffend resultaat dat zal hebben.
Het ultrasoon reinigen heeft vooral efffect op de buitenkant, die meestal het smerigste is. blaas de binnenkjant door, alle kanaaltjes, met perslucht.
 
Ik heb geen ultrasoon. Is dat ook te doen met eenvoudige middelen zoals een bak met oplosmiddel en tandenborstel etc?

De tips van @Rob RD goed opvolgen! Zelf gebruik ik liever lampolie ipv Dasty, maar da's een persoonlijke keuze.
Carburateurs kunnen vervelende dingen zijn, lees dit maar eens door: Vervelend CV carburateurtje.
 
Heb je al geprobeerd om tijdens het starten even remmenreiniger in de inlaten te spuiten? Kijk of hij daar op reageert en doet hij dat, dan heb je een probleem met de carburatie.

De meeste benzinekraantjes zijn vacuumgestuurd en worden dus door de onderdruk van de inlaat opengestuurd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan