Hoe meet je de secundaire weerstand van de bobine?

Eastflows

GS850GN rijder sinds 1990
15 mei 2021
25
5
Oosterbeek
Ik heb een Suzuki GS850GN die vier jaar stil heeft gestaan. Inmiddels heb ik de tank en carburateurs leeg gehaald en gevuld met nieuwe benzine. Contactpunten en bougies gecontroleerd, opgepoetst en afgesteld. Toch wil hij maar niet starten. Hij heeft 2 minuten slap gelopen nadat ik QuickStart gebruikte.
nu wil ik de bobines controleren. Daarvoor heb ik de primaire weerstand gemeten (4Ohm) en moet nu de secundaire weerstand meten. Ik dacht dat dat de weerstand was tussen een van de kleine aansluit draadjes en de bougie kabel. Maar die is oneindig.
heb ik dat goed gemeten en zijn de bobines kapot? Hoe kan het dan dat hij toch nog twee minuten heeft gelopen? Of moet ik die op een andere manier meten?
En als dat het niet is wat kan ik dan verder nog proberen om hem weer aan de praat te krijgen?
 

Bijlagen

  • 8D8F138A-7914-40A8-9818-9F3BB342EE58.jpeg
    8D8F138A-7914-40A8-9818-9F3BB342EE58.jpeg
    168,2 KB · Weergaven: 25
Lampolie lost een hoop aanslag op ja.
Ik heb laatste keer dat ik carburateurs schoonmaakte Yamalube gebruikt. Prima spul, lost vrijwel alle rommel op en de bus staat onder forse druk.
Wel gelijk de tip om voorzichtig te doen, er stond meer druk op dan ik verwacht had, waardoor er een hoop terug spetterde en een druppel in mijn oog kwam. Deed best pijn.

 
Ik heb laatste keer dat ik carburateurs schoonmaakte Yamalube gebruikt. Prima spul, lost vrijwel alle rommel op en de bus staat onder forse druk.
Wel gelijk de tip om voorzichtig te doen, er stond meer druk op dan ik verwacht had, waardoor er een hoop terug spetterde en een druppel in mijn oog kwam. Deed best pijn.

Is dat schuim?
 
Nieuwe dag, vol goede moed verder: filters controleren carburateurs schoon maken. Om te beginnen met de filters, waar zit die filter in het T-stuk?
 

Bijlagen

  • 2671002B-8A70-4E41-8627-F92F2644F1BB.jpeg
    2671002B-8A70-4E41-8627-F92F2644F1BB.jpeg
    245,4 KB · Weergaven: 9
Op zich ziet het er erg schoon uit. Klopt dat? Ik zeg altijd blijf af van wat goed is. Ik ben immers geen doorgewinterde monteur maar pak wel graag aan wat nodig is.
 

Bijlagen

  • 4C73E2C1-D7A1-4034-98A7-0B08C29C33B8.jpeg
    4C73E2C1-D7A1-4034-98A7-0B08C29C33B8.jpeg
    139 KB · Weergaven: 24
En die drie messingvdingetjes, er uit halen, fontroleren, doorblazen, met name de kanaaltjes van die kleinste, die zijn lang en klein.
 
Op zich ziet het er erg schoon uit. Klopt dat? Ik zeg altijd blijf af van wat goed is. Ik ben immers geen doorgewinterde monteur maar pak wel graag aan wat nodig is.
Ik zou niet afgaan op wat je ziet, de boring van de sproeiers (die messing pijpjes) is hartstikke klein en komt natuurlijk nogal precies, want dat bepaald de verhouding van het mengsel.
Elk klein vuiltje of aanslag daarin kun je merken.
 
Mengbuizen, ja, moet allemaal brandschoon zijn, dat hele dunne kopertje dat pijpie ook he, probeer die door te prikken met een draadje van eennkoppelingskabel. Hoe zag de binnenkant van die vlotterkamers er uit, foto!!!
 
. En je hebt gelijk en zit verontreiniging in.
ik vraag me alleen af of dat zodanig storend is dat de motor niet wil lopen.
Als carburateur zijnde zal ik even melden dat ik mijn werk compleet verneuk als ik maar een beetje vies ben.
Oftewel, als je kan zien dat er t een en ander niet brandschoon is, dan ligt t daar aan. Pas verder zoeken als die carburateur brandschoon is.

Zo’n ding werkt met een aantal mooie principes, die enorm gevoeligzijn voor verstoringen in de stroming
 
  • Haha
Waarderingen: Tice
Mengbuizen, ja, moet allemaal brandschoon zijn, dat hele dunne kopertje dat pijpie ook he, probeer die door te prikken met een draadje van eennkoppelingskabel. Hoe zag de binnenkant van die vlotterkamers er uit, foto!!!
Rob, nog ff een foto van flotterbak nr 4 zoals ik hem demonteerde. Lijkt mij niet echt vies, van drab tgv vier jaar oude benzine lijkt mij ook geen sprake. Als ik deze carburateur schoon gemaakt hebt ga ik alles maar weer in elkaar zetten en kijken of hij dan start.
 

Bijlagen

  • D28E6AC7-93A5-4948-B230-19EA6A22393E.jpeg
    D28E6AC7-93A5-4948-B230-19EA6A22393E.jpeg
    118,2 KB · Weergaven: 21
Terug
Bovenaan Onderaan