Hoe meet je de secundaire weerstand van de bobine?

Eastflows

GS850GN rijder sinds 1990
15 mei 2021
25
5
Oosterbeek
Ik heb een Suzuki GS850GN die vier jaar stil heeft gestaan. Inmiddels heb ik de tank en carburateurs leeg gehaald en gevuld met nieuwe benzine. Contactpunten en bougies gecontroleerd, opgepoetst en afgesteld. Toch wil hij maar niet starten. Hij heeft 2 minuten slap gelopen nadat ik QuickStart gebruikte.
nu wil ik de bobines controleren. Daarvoor heb ik de primaire weerstand gemeten (4Ohm) en moet nu de secundaire weerstand meten. Ik dacht dat dat de weerstand was tussen een van de kleine aansluit draadjes en de bougie kabel. Maar die is oneindig.
heb ik dat goed gemeten en zijn de bobines kapot? Hoe kan het dan dat hij toch nog twee minuten heeft gelopen? Of moet ik die op een andere manier meten?
En als dat het niet is wat kan ik dan verder nog proberen om hem weer aan de praat te krijgen?
 

Bijlagen

  • 8D8F138A-7914-40A8-9818-9F3BB342EE58.jpeg
    8D8F138A-7914-40A8-9818-9F3BB342EE58.jpeg
    168,2 KB · Weergaven: 25
Als je ergens niet uit komt, is het soms verstandig even afstand te nemen. Dat heb ik dus met mijn startprobleem gedaan en nu weer vol goede moed verder gegaan om de oorzaak van het niet starten te achterhalen. De carburateurs zijn mooi schoon, maar ik kom er achter dat het toch in de ontsteking zit, want ik kwam er achter dat bougie 1 en 4 niet vonken.

Inmiddels heb ik dit draadje meerdere keren doorgelezen. Verder heb ik een principe schets van de ontsteking van Wikipedia gehaald en elk onderdeel meerdere keren langs gelopen. Als test heb ik alle onderdelen tussen cilinder 1&4 en 2&3 uitgewisseld op zoek naar de oorzaak:

Primaire 12V aansluiting bobine, bobine, kabel primaire aansluiting bobine naar contactpunt, condensator, contactpunt, bougiekabel, dop en bougie. Volgens mij heb ik daarmee alles langsgelopen, maar toch vonken de bougies 1 en 4 niet.

Wat zie ik hierbij over het hoofd?
 

Bijlagen

  • ontsteking.jpg
    ontsteking.jpg
    6,4 KB · Weergaven: 10
kijk nog eens goed naar de contact puntjes test met lampje
Dank voor de tip. Het bleek dat de lichthoogte niet klopte. Die heb ik aan gepast en uiteraard de tipstippen langsgelopen. Met qiuck start loopt hij nu .... voor 1 seconde, maar dan wel als een zonnetje :-) daarna valt hij weer dood, ook al stond hij op PRI.
Kortom het is nu een brandstof probleem. De carburateurs had ik al netjes schoon gemaakt. Dus ik moet nu dieper in het brandstof systeem duiken. Een brandstofklep. Wie zal het zeggen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan