Ketting aanspannen

Bjorn30

MF'er
1 feb 2015
69
0
Hamme
hallo

Is dit normaal dat ik de ketting om de 1,5+- week Maier aantrekken?
En word op moment aangetrokken :?

Doe ik iets verkeerd ofzo?

Mvg
 
Indien je een doekje gebruikt: niet laten draaien...vingertjes vinden dat niet leuk.

Denk niet dat je dat zo bedoelde maar het staat wel precies erna in je tekst.

gewoon ter waarschuwing.
 
En smeren als ketting warm is , na een ritje dus, goed in laten werken , blijven draaien en daarna ketting af nemen met doek , Het gaat om de smering IN de ketting , wat aan de buitenkant van de ketting zit slingert er toch af.

Begrijp ik goed dat jij hiermee te kennen geeft dat je denkt dat je op deze manier IN de ketting kan smeren?
Het deel IN de rollen is levensduur gesmeerd, daar kom je niet meer bij. Met geen enkele spray of smeermiddel maakt dat enig verschil.
Er is deus GEEN inwerken. Het enige verschil (zoals al eerder is aangegeven) is dat bij een warme ketting het vervliegende deel van de kettingspray eerder weg is en de smerende delen dus op de BUITENkant van de ketting blijven zitten.
 
Ik citeer van een kettingspecialist :

Wij adviseren om eens per 500 km uw ketting te smeren bij het gebruik van de S100 of Interflon kettingsprays. Spuit dan altijd aan de binnenzijde van de ketting, zodat bij hogere snelheden het kettingvet in de ketting wordt geduwd door de middelpunt vliedende kracht. Kijk daarbij uit dat niet te veel kettingspray wordt aangebracht, en kijk natuurlijk uit dat er niets op de achterband terecht komt. Mocht dit toch gebeuren, haal dit direct weg met een poetsdoek. Gebruik voor het schoonmaken van de band geen agressief middel dat het rubber kan aantasten. Na het plaatsen van de motor op de bok de schone ketting inspuiten terwijl je rustig aan het wiel draait. 1 maal de hele ketting rond is voldoende.

Ketting smeren
Smeer de ketting bij voorkeur na het rijden, als deze nog enigszins warm is, en zet daarna de motor weg. Dan krijgt het kettingvet de kans om in te werken, en door het vervliegen van het drijfgas stolt het vet enigszins. Het wordt dan veel minder makkelijk weggeslingerd. Ook voorkomt dit roestvorming door het nat wegzetten van de motor.
 
Ik citeer van een kettingspecialist :

Wij adviseren om eens per 500 km uw ketting te smeren bij het gebruik van de S100 of Interflon kettingsprays. Spuit dan altijd aan de binnenzijde van de ketting, zodat bij hogere snelheden het kettingvet in de ketting wordt geduwd door de middelpunt vliedende kracht. Kijk daarbij uit dat niet te veel kettingspray wordt aangebracht, en kijk natuurlijk uit dat er niets op de achterband terecht komt. Mocht dit toch gebeuren, haal dit direct weg met een poetsdoek. Gebruik voor het schoonmaken van de band geen agressief middel dat het rubber kan aantasten. Na het plaatsen van de motor op de bok de schone ketting inspuiten terwijl je rustig aan het wiel draait. 1 maal de hele ketting rond is voldoende.

Ketting smeren
Smeer de ketting bij voorkeur na het rijden, als deze nog enigszins warm is, en zet daarna de motor weg. Dan krijgt het kettingvet de kans om in te werken, en door het vervliegen van het drijfgas stolt het vet enigszins. Het wordt dan veel minder makkelijk weggeslingerd. Ook voorkomt dit roestvorming door het nat wegzetten van de motor.

Je denkt toch niet dat als ik naar b.v. perpignan knal, ik onderweg 3x op de knieen ga , halsbrekende toeren uit haal met een vol bepakte motor, om mijn ketting te smeren....
Dan wacht ie maar tot ik daar de bepakking er af heb, en als ik zin heb smeer ik de ketting, niet eerder.....
 
Uhhhh , om misverstanden te voorkomen , stuur dat soort berichten naar motorketting.nl , daar komt info vandaan.
verder denk ik dat topic starter nu wel geholpen is met onze wijze raad. :W
 
Ik citeer van een kettingspecialist :

Wij adviseren om eens per 500 km uw ketting te smeren bij het gebruik van de S100 of Interflon kettingsprays. Spuit dan altijd aan de binnenzijde van de ketting, zodat bij hogere snelheden het kettingvet in de ketting wordt geduwd door de middelpunt vliedende kracht. Kijk daarbij uit dat niet te veel kettingspray wordt aangebracht, en kijk natuurlijk uit dat er niets op de achterband terecht komt. Mocht dit toch gebeuren, haal dit direct weg met een poetsdoek. Gebruik voor het schoonmaken van de band geen agressief middel dat het rubber kan aantasten. Na het plaatsen van de motor op de bok de schone ketting inspuiten terwijl je rustig aan het wiel draait. 1 maal de hele ketting rond is voldoende.

Ketting smeren
Smeer de ketting bij voorkeur na het rijden, als deze nog enigszins warm is, en zet daarna de motor weg. Dan krijgt het kettingvet de kans om in te werken, en door het vervliegen van het drijfgas stolt het vet enigszins. Het wordt dan veel minder makkelijk weggeslingerd. Ook voorkomt dit roestvorming door het nat wegzetten van de motor.
Ah, nu begrijp ik waar je door in de war bent gebracht.
Het inwerken van kettingvet is namelijk iets heel anders dan het intrekken van kettingvet.
 
een goeie zonnige middag,
morgen ga ik hem laten vervangen ketting+tandwielen.
hoop geraak ik er nog :-s is een uur rijden .
ineens goei uitleg vragen voor verdere onderhoud ,en jullie raad ook zeker volgen.
beginnede fouten leer je uit!

mvg
 
een goeie zonnige middag,
morgen ga ik hem laten vervangen ketting+tandwielen.
hoop geraak ik er nog :-s is een uur rijden .
ineens goei uitleg vragen voor verdere onderhoud ,en jullie raad ook zeker volgen.
beginnede fouten leer je uit!

mvg

Zo is het en voor 150 euro incl arbeid kost het je nog niet eens de hoofdprijs. Ik hoop dat je lagers niet beschadigd zijn geraakt door het "spannen". :]
 
Laatst bewerkt:
Ketting set vervangen het was nodig !
hij zij ook van deze ketting was met olieringentjes en daarmee dat het vet ook niet verder ging in de shakels dan.
je zag het duidelijk aan het slotje roest!
deze ketting heeft geen olieringentjes.
ik doe 100+-km toch elke keer te smeren.

Mvg
 
Dat het nodig was, stond al vast.
Smeren van een ketting hoeft niet iedere 100km hoor.
Je moet hem smeren als het nodig is, of dat nou bij 100km is of bij 1000 maakt niet uit.

Daarbij had je een goedkope (Chinese?) kloteketting, nu heb je een betere.
 
Ik zal het maar verklappen:

full


Wil je het precies weten: kijk dan in je gebruikershandleiding of werkplaatshandboek.
 
Laatst bewerkt:
Ketting set vervangen het was nodig !
hij zij ook van deze ketting was met olieringentjes en daarmee dat het vet ook niet verder ging in de shakels dan.
je zag het duidelijk aan het slotje roest!
deze ketting heeft geen olieringentjes.
ik doe 100+-km toch elke keer te smeren.

Mvg

Dus eerst had je een ketting met O-ringen, en nu zonder? :X
Wat denk jij dat een O-ring doet? Het houdt het vuil buiten, en het fabrieks-vet binnen.

Je hebt een onderhoudsintensieve ketting gekocht. Gefeliciteerd!
 
Als de nieuwe ketting nog niet is gesteld ,zou je dat eerst kunnen doen. Anders zijn de lagers van het achterwiel of kettingwieldrager verdacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan