Nok-as-ketting

OmafietS

MF veteraan
8 jul 2008
1.196
0
Amsterdam
Heren en wellicht enige Dames,

Ik belde net iemand op in te informeren naar een motor na de hand van een advertentie op marktplaats waar erg weinig in stond.
Toen kwam er ter sprake dat je de 'nok-as-ketting' kan horen rammelen..

Nu dus een aantal vragen:
- wat in godsname is een nok-as-ketting?
- Rammelen zal niet horen, is dit te verhelpen?
- zo nee, en moet ik het vervange is dat moeilijk?
- zo nee en moet ik het vervangen is het duur?

Gaat om een Yamaha FZR400W

Bedankt
 
Is nokkenas ketting. Is de aandrijving van de nokkenassen.
Kan ook de spanner zijn. Nieuwe ketting is moeilijk en duur, hele blok moet uit elkaar.
Nieuwe spanner kan van de buitenkant en valt dus wel mee.
 
Laten doen is prijzig(informeer eens bij een/de dealer in de buurt);zelf doen is een (goedkopere) optie, indien je technisch bent aangelegd.........Maar ik vermoed het eerste dat dat het wordt ;)
 
Ik kan best sleutelen hoor, veel aan brommers gesleuteld. Maar ik had nog nooit van een nokkenasketting gehoord ;)

Er zijn wel 2 takt motoren en ook wel 4 takt brommers, maar even kort door de bocht:

Brommer is meestal 2 takt en motor is meestal 4 takt. Daar zitten nogal wat verschillen tussen, dus ga eerst eens wat meer lezen over 2 en 4 takt als je aan een 4 takt wilt gaan sleutelen ;)
 
Is nokkenas ketting. Is de aandrijving van de nokkenassen.
Kan ook de spanner zijn. Nieuwe ketting is moeilijk en duur, hele blok moet uit elkaar.
Nieuwe spanner kan van de buitenkant en valt dus wel mee.

Ik weet dat een distributieketting van een gsxr750 uit 1990 ca 50 euro kost en men deze kan vervangen door alleen het kleppendeksel te verwijderen.dus de prijs kan meevallen
 
Is nokkenas ketting. Is de aandrijving van de nokkenassen.
Kan ook de spanner zijn. Nieuwe ketting is moeilijk en duur, hele blok moet uit elkaar.
Nieuwe spanner kan van de buitenkant en valt dus wel mee.

Blok hoeft niet uit elkaar hoor. Gewoon oude ketting splitsen, nieuwe ketting hieraan bevestigen en dan door het blok heen draaien door aan de krukas te draaien. Daarna oude ketting van nieuwe splitsen en de ketting dichtklinken. Simpel en het werkt ook nog.

:W
 
1) wat in godsname is een nok-as-ketting?
2) Rammelen zal niet horen, is dit te verhelpen?
3) zo nee, en moet ik het vervange is dat moeilijk?
4) zo nee en moet ik het vervangen is het duur?

1) een nokkenasketting is een ketting die de nokkenas aandrijft. De nokkenas stuurt als het ware de kleppen open. Zoek maar eens op google. Je vind er mooie plaatjes van.

2) Rammelen hoort inderdaad niet. De ketting wordt gespannen door een kettingspanner. Sommige kan je zelf stellen anderen worden automatisch gesteld. Als de kettingspanner al helemaal op zijn maximaal staat, is de ketting tever uitgerekt. Vervangen van de ketting is dan noodzakelijk om verdere gevolgen (lees schade) te voorkomen.

3) Het vervangen is niet zo moeilijk. Geeft wel een hoop werk. En daar gaat dan ook de tijd in zitten. Meestal moet het blok eronder vandaan om er een beetje bij te kunnen.
Want meestal moet de bovenkant eraf en daar is vaak geen ruimte voor. Daarom moet ie eronder vandaan. Het blok zelf hoeft niet uit elkaar. De ketting zelf kost enkele 10-tallen euro's. Scheelt per motor/type. De ene kost 35 euro de ander 85 (en heel soms iets meer) per stuk.

4) Als je dit laat doen moet je ongeveer rekenen op een euro of 750 incl onderdelen. (pakkingen e.d.) Als je iemand kent die je wil helpen en handig is, ben je dus voor ongeveer 150 euro klaar.

Suc6 met je beslissing.
 
Laatst bewerkt:
3) Het vervangen is niet zo moeilijk. Geeft wel een hoop werk. En daar gaat dan ook de tijd in zitten. Meestal moet het blok eronder vandaan om er een beetje bij te kunnen.
Want meestal moet de bovenkant eraf en daar is vaak geen ruimte voor. Daarom moet ie eronder vandaan. Het blok zelf hoeft niet uit elkaar. De ketting zelf kost enkele 10-tallen euro's. Scheelt per motor/type. De ene kost 35 euro de ander 85 (en heel soms iets meer) per stuk.

Bovenkant eraf? Alleen het kleppendeksel... en er zijn maar verrekte weinig motoren waarbij je daarvoor het blok moet uitbouwen!
 
Toevallig net bij Roukama gekeken wat een nokkenasketting voor mijn Yamha YX600 kost.
Een euro of 50.
Je krijgt hem daar met een zgn sluitschakel geleverd.
Dus klinken hoeft dan niet.
Bij mijn motor hoeft het blok niet open; alleen het kleppendeksel eraf is voldoende.


Zoals al gezegd : oude ketting splitsen, nieuwe eraan vast maken en die dan het blok in trekken, over het tandwiel op de krukas heen. Dat dmv het ronddraaien van de krukas door een hulp. Bougies eruit halen, dat draait makkelijker.
Wel zorgen dat de oude ketting (of de nieuwe) niet in het blok valt!
De einden dus zekerheidshalve met een draadje ergens aan vastbinden.
Denk bij de montage ook aan de nokkenaskettingspanner.
Die eerst lossen en als laaste weer de ketting laten aanspannen.
Ook letten op het "op tijd" zetten van krukas ten opzichte van de nokkenas(sen).
Bij een sluitschakel moet de dichte kant van het sluitveertje (visje) in de looprichting van de ketting wijzen.
Raapleeg een werkplaatshandboek voor dat je begint!
 
Hmm lees een hoop over ketting splitsen en er door heen draaien. Da gaat niet goed met de nokkenassen erin, of mocht je stoters/tuimelaars hebben. Eerst de nokkenassen eruit of de tuimelaars eruit, daarna ketting erdoor draaien. Na montage van de nokkenassen/tuimelaars en de boel op tijd te hebben gezet, met de hand de krukas 720 graden (2 slagen) rondrdraaien om er zeker van te zijn dat de zuigers de kleppen niet raken.
1 keer op de startmotor proberen en de boel slaat vast betekent een hoop schade.

Raymond
 
Hmm lees een hoop over ketting splitsen en er door heen draaien. Da gaat niet goed met de nokkenassen erin, of mocht je stoters/tuimelaars hebben. Eerst de nokkenassen eruit of de tuimelaars eruit, daarna ketting erdoor draaien. Na montage van de nokkenassen/tuimelaars en de boel op tijd te hebben gezet, met de hand de krukas 720 graden (2 slagen) rondrdraaien om er zeker van te zijn dat de zuigers de kleppen niet raken.
1 keer op de startmotor proberen en de boel slaat vast betekent een hoop schade.

Raymond


Je kan ze gewoon laten zitten en op het moment dat de krukas niet verder mee wil(loopt er een zuiger tegen een klep) de nokkenas ff verdraaien.

D8 dat ik toen met een half uurtje pielen wel klaar was bij mijn FZR.

F.
 
Een goede moment om de klepspeling te doen daarvoor moeten de nokkenassen er toch uit en idd een klinkschakel ketting kopen het werk valt best mee(met een wphb) ik heb 2 fzr'tjes.
 
Bovenkant eraf? Alleen het kleppendeksel... en er zijn maar verrekte weinig motoren waarbij je daarvoor het blok moet uitbouwen!

Ja dat is de bovenkant dus. Ik dacht ik geef het even aan in normale begrijpbare taal voor de TS. omdat deze een nokkenasketting niet kent, kent die de kleppendeksel ook waarschijnlijk niet.

Toch zijn ze er best veel. Veelal Honda en enkele yamaha's hebben dit probleem. Vooral als het blok in een V ligt.

Het is alleen gezegt dat de TS hier rekening mee moet houden. Dan valt het alleen maar mee als et niet hoeft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan