Oil catch can , van rvs of aluminum?

Johnyyy

Die hard MF'er
19 aug 2008
696
124
Someren
Goededag,
Ik wil zelf een oil catch can maken voor me Yamaha v-Max.

Nou zie ik vrijwel overal dat ze altijd van aluminium zijn.
Is het niet beter om deze van rvs te maken?
Weet iemand de precieze reden of zowel de voor of nadelen van een oil catch van aluminum of rvs?

Groeten John
 
Hebben jullie ook Schotten of geperfereerde Schotte in de catch can? Of is die leeg of staalwol?

Heb me ontwerp nu klaar, zit alleen te twijfelen of ik er geperfereerde Schotten in maak.
Mijn slangen komen van onderuit, 1x22mm aansluiting en 1x15mm, en door ruimtegebrek is het geen rond potje maar dit bakje wat precies tussen het frame gaat passen.
Ga dinsdag 1.5mm aluminium ophalen en heb een hardsoldeerset besteld.
Hopelijk krijg ik er wat van gemaakt🙄🥳
2FEB6ECF-5380-40E6-85AF-F3F8BFE69BA9.jpeg
457539A0-A3E0-4131-8C5A-D491810E2564.jpeg
 
Hebben jullie ook Schotten of geperfereerde Schotte in de catch can? Of is die leeg of staalwol?

Heb me ontwerp nu klaar, zit alleen te twijfelen of ik er geperfereerde Schotten in maak.
Mijn slangen komen van onderuit, 1x22mm aansluiting en 1x15mm, en door ruimtegebrek is het geen rond potje maar dit bakje wat precies tussen het frame gaat passen.
Ga dinsdag 1.5mm aluminium ophalen en heb een hardsoldeerset besteld.
Hopelijk krijg ik er wat van gemaakt🙄🥳
Bekijk bijlage 1941298Bekijk bijlage 1941299
Soms worden schotten gebruikt om de olie uit de nevel neer te laten slaan. Je wilt dan wel een laag punt waar de olie in kan verzamelen, om af te voeren of af te tappen.
 
Daarom zijn ook zo ongeveer alle inlaten van zowel motoren als koekblikken waar de carterontlucting op aangesloten zit van aluminium.
Als dat alu zo weg zou vreten stond heel internet wel vol met horror verhalen hierover, die erniet zijn.
 
  • Eens
Waarderingen: SP1R
Hebben jullie ook Schotten of geperfereerde Schotte in de catch can? Of is die leeg of staalwol?

Heb me ontwerp nu klaar, zit alleen te twijfelen of ik er geperfereerde Schotten in maak.
Mijn slangen komen van onderuit, 1x22mm aansluiting en 1x15mm, en door ruimtegebrek is het geen rond potje maar dit bakje wat precies tussen het frame gaat passen.
Ga dinsdag 1.5mm aluminium ophalen en heb een hardsoldeerset besteld.
Hopelijk krijg ik er wat van gemaakt🙄🥳
Bekijk bijlage 1941298Bekijk bijlage 1941299
Ik heb er schotten in en staalwol, en een slang terug het carter in zodat ik hem nooit hoef te legen.

Die van mij is van staal.

IMG_20231022_185037.jpg

Een buis naar beneden in het midden, onderin een kamer.
In het midden een set schotten met gaten, gaten niet met elkaar uitlijnen.
Staalwol tussen de schotten.
Er komt aardig wat olie uit de breather, heb ik op een niet zo handige plaats gemaakt (weinig keus).
Er komt geen drup uit de afvoer.

Het is allemaal niet zo spannend.
 
Laatst bewerkt:
Als ik iets NIET wil is het oliedampen/meuk uit je carter in je verbrandingscircuit. Emissie-eisen voor de wegtoelating, net zoals de AIS. En dan heb ik het over de meeste V-twins van Yamaha. Die slang uit je luchtfilter en door naar onderzijde motorblok. Dat gaat daar overigens niet van roesten.🤣🤣
 
Waarom heb je eigenlijk een catch can nodig? Iets mis met de carter ontluchting? Of het originele luchtfilterhuis eruit gesloopt en K&N kelkjes gemonteerd zoals ik ooit op mijn Guzzi gedaan had?
Ik rij met een opgeboorde yamaha v-max met hoge compressie zuigers, vlakschuif carburateurs met open kelken en een lachgas systeem.
Deze motor heeft meer als 200pk op het achterwiel, en heeft sowiso een grotere carter ontluchting doorgang en meer carter ontluchting.

De berekende carter ontluchting box past momenteel niet meer, en ik wil me carburateurs toegankelijker maken voor als ze eraf moeten ivb afstellen of onderhoud.
Ik heb nu met mijn nieuw ontwerp wel precies dezelfde inhoud aangehouden, alleen de vorm is anders, zodat ik meer ruimte heb.
Eerst liepen er 2 geribbelde slangen langs me frame naar beneden waar de lucht langs weg geblazen kwam, en nu wil ik met 1 open filter onder me dummy tank werken.
De rede dat ik dus de schotten met gaten wil is dat de olie in de nevel neer kan slaan, en er komt idd aan de onderkant op het laagste punt een aftap mogelijkheid.
Zelf verwacht ik er niet al teveel olie in, dus eerste instantie word het gewoon een aftap mogelijkheid, en mocht er nu wel veel olie in komen, ken ik er altijd nog voor kiezen om een retour slangetje te maken.
 
Ik rij met een opgeboorde yamaha v-max met hoge compressie zuigers, vlakschuif carburateurs met open kelken en een lachgas systeem.
Deze motor heeft meer als 200pk op het achterwiel, en heeft sowiso een grotere carter ontluchting doorgang en meer carter ontluchting.

De berekende carter ontluchting box past momenteel niet meer, en ik wil me carburateurs toegankelijker maken voor als ze eraf moeten ivb afstellen of onderhoud.
Ik heb nu met mijn nieuw ontwerp wel precies dezelfde inhoud aangehouden, alleen de vorm is anders, zodat ik meer ruimte heb.
Eerst liepen er 2 geribbelde slangen langs me frame naar beneden waar de lucht langs weg geblazen kwam, en nu wil ik met 1 open filter onder me dummy tank werken.
De rede dat ik dus de schotten met gaten wil is dat de olie in de nevel neer kan slaan, en er komt idd aan de onderkant op het laagste punt een aftap mogelijkheid.
Zelf verwacht ik er niet al teveel olie in, dus eerste instantie word het gewoon een aftap mogelijkheid, en mocht er nu wel veel olie in komen, ken ik er altijd nog voor kiezen om een retour slangetje te maken.
Hoeveel olie gooit ie er uit als je alleen slangen op de breather aansluit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan