Oil catch can , van rvs of aluminum?

Johnyyy

Die hard MF'er
19 aug 2008
696
124
Someren
Goededag,
Ik wil zelf een oil catch can maken voor me Yamaha v-Max.

Nou zie ik vrijwel overal dat ze altijd van aluminium zijn.
Is het niet beter om deze van rvs te maken?
Weet iemand de precieze reden of zowel de voor of nadelen van een oil catch van aluminum of rvs?

Groeten John
 
Laat ik nou bij een aluminium smelter werken, ik kan je 1 ding verzekeren, die zooi wordt hoogstens in beton verwerkt.
Fluoride is een deel van de bath in het fornuis, en als zo'n fornuis wordt leeg gehaald en opnieuw opgebouwd, dan zit dat bath in dat fornuis, die zooi (alles in zo'n opgebruikt fornuis) is niet goed voor de gezondheid en wordt daarom geheel apart verwerkt. De cel liner en alles wat er in zit wordt niet gescheiden, dat is niet eens mogelijk.
Citeer een stukje:

Fluoride is een giftig afvalproduct van de aluminium industrie. De oplossing die men bedacht voor het oplossen van dit dure afvalprobleem was het begin van een weerzinwekkend doofpotschandaal, waarover onderzoeksjournalist Crystopher Bryson het 380-pagina dikke boek “The Fluoride Deception” heeft geschreven.

Mss leuk om eens te lezen.
En dan nu weer ontopic.
:)
 
denk dat het roesten echt meevalt hoor, heb zelf ook al jaren K&N filters, geen luchtfilterhuis en carterontluchting via een potje, ik gebruik hiervoor een aangepast potje van een Moto Guzzi V7 geschatte leeftijd 45 jaar en dat is ook nog steeds niet doorgeroest, er zitten welliswaar gemene gassen en stoffen in de carterontluchting, maar het is ook hartstikke vet meestal..... en dat is weer roest-remmend...
1699612815176.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
hoeveel onderdruk denk je dat er in een luchtfilterbox is ? dat is echt te verwaarlozen. laat staan de boxen met ram-air, dan zou je zelfs druk zetten op je carterventilatie bij hoge snelheden.
Geen idee hoeveel onderdruk er bij een motor is maar bij een auto best veel. Alle mechanische rembekrachtigers bij benzine autos werken op onderdruk vanuit de airbox. Zelfs met turbo is er bij gas dicht nog genoeg vacuum om de rem te bekrachtigen. En bij oudere modellen de centrale vergrendeling etcetera ook..
 
Geen idee hoeveel onderdruk er bij een motor is maar bij een auto best veel. Alle mechanische rembekrachtigers bij benzine autos werken op onderdruk vanuit de airbox. Zelfs met turbo is er bij gas dicht nog genoeg vacuum om de rem te bekrachtigen. En bij oudere modellen de centrale vergrendeling etcetera ook..

Die aansluiting van de rem zit op het spruitstuk, dus aan de andere kant van de gasklep dan de luchtinlaat.
Remmen doe je met gas dicht, natuurlijk dat je motor dan lucht naar binnen wil trekken en er vaccuum in je inlaatspruitstuk is. Overigens een heel laag debiet.

Je rembekrachtiger zal niet veel doen als je de slang aan luchtfilterhuis maakt.
 
Die aansluiting van de rem zit op het spruitstuk, dus aan de andere kant van de gasklep dan de luchtinlaat.
Remmen doe je met gas dicht, natuurlijk dat je motor dan lucht naar binnen wil trekken en er vaccuum in je inlaatspruitstuk is. Overigens een heel laag debiet.

Je rembekrachtiger zal niet veel doen als je de slang aan luchtfilterhuis maakt.
Ah dat is waar ook. Zit na de gasklep, was even in de war doordat auto spruitstukken zo groot zijn in vergelijking met motor.

I stand corrected
 
Die aansluiting van de rem zit op het spruitstuk, dus aan de andere kant van de gasklep dan de luchtinlaat.
Remmen doe je met gas dicht, natuurlijk dat je motor dan lucht naar binnen wil trekken en er vaccuum in je inlaatspruitstuk is. Overigens een heel laag debiet.

Je rembekrachtiger zal niet veel doen als je de slang aan luchtfilterhuis maakt.
Bovendien zit er een terugslagklep tussen…
 
Kleine update:
Heb het idee dat me brander net niet heet genoeg word omdat me staat echt zelfde weg vloeid.
Wel heb ik me bakje waterdicht gekregen en heb ik Volgens mij het moeilijkste gedeelte gehad, die inwendige hoeken.

Ik ga er gewoon mee door om hem zelf af te maken en mocht in op het einde niet tevreden zijn, begin ik gewoon weer op nieuw.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    173,4 KB · Weergaven: 1
  • image.jpg
    image.jpg
    123,1 KB · Weergaven: 1
  • image.jpg
    image.jpg
    176,2 KB · Weergaven: 1
Aluminium hardsolderen

Ik heb al meerdere bijdragen op dit forum geplaats over aluminium hardsolderen.

Hier nog maar eens twee verse voorbeelden van iemands eerste hardsolderingen
1699646902435.png

Aluminium aan aluminium met een aluminiumflux en Tig-draad. Goedkoper kan het niet. Mooi gemaakt toch.
1699646911945.png

Koper aan aluminium gemaakt met aluminiumflux en een aluminium-zinkdraad-15/85.
Koperen buisje onderin is 12mm aluminiumbuisje boven buisje 10 mm aluminium.

Hier dus potje pastaflux en een alsi 12 lasdraad.
Er zijn ook aluminium draden met flus inwendig in de draad.
Werkt niet zo mooi, kan wel.

Waarom aluminium hardsolderen?
Omdat dit beduidend sterker is dan aluminium zachtsolderen.
Daarvoor is aluminium hardsolderen iets lastige (maar goed te doen) van wege de smelttemperatuur van het aluminium werkstuk
en het 80 graden Celsius sneller smeltende soldeerdraad.
De soldering is niet kapot te krijgen.

Aluminium zachtsolderen?
Ook hier zijn aparte vloeimiddelen voor.
De soldeerdraad kan een simpele zachtsoldeerdraad zijn naar gelang de kwaliteit die je wil bereiken kies je.
Tin-koper 97/3
Tin-zilver 97/3
Tin-lood 50/50
Tin-lood 40/60
Tin-lood 60/40
En noem maar op.
Nadeel ten opzichte van hardsolderen de treksterkte,
maar misschien toch ruim voldoende sterk.
Denk maar aan een gesoldeerde koperen waterleiding.
15 mm kan zomaar meer dan 10 bar hebben.

Tot zo ver aluminium solderen.
Aluminium solderen is een keuze, net als het lassen of lijmen van aluminium.
Kies de beste zeg ik.
Kies jij/u wat jij kunt.

Succes,
 
Laatst bewerkt:
Kleine update:
Heb het idee dat me brander net niet heet genoeg word omdat me staat echt zelfde weg vloeid.
Wel heb ik me bakje waterdicht gekregen en heb ik Volgens mij het moeilijkste gedeelte gehad, die inwendige hoeken.

Ik ga er gewoon mee door om hem zelf af te maken en mocht in op het einde niet tevreden zijn, begin ik gewoon weer op nieuw.
Als het niet naar wens is noem je versie 1 gewoon een prototype en degene die wel helemaal gelukt is het eindproduct. :P
 
Wat is de functie van die klep en is dat echt noodzakelijk?
Ik heb enkele jaren terug zelf een bekrachtiger in mijn auto gezet. Ik weet haast zeker zonder klep, maar het functioneerd goed.
Auto die afslaat maar toch nog bekrachtiging heeft.
Auto die volgas blijft hangen maar toch nog bekrachtiging heeft.
Etc.

Je merkt het ook als je met een auto die niet draait een paar keer op de rem trapt. Dan word ie steeds harder; dan word het vacuüm steeds minder totdat je geen bekrachtiging meer hebt.

Of het een APK eis is weet ik niet meer, daarvoor ben ik te lang uit het vak.
 
Aluminium hardsolderen

Ik heb al meerdere bijdragen op dit forum geplaats over aluminium hardsolderen.

Hier nog maar eens twee verse voorbeelden van iemands eerste hardsolderingen
Bekijk bijlage 1943125
Aluminium aan aluminium met een aluminiumflux en Tig-draad. Goedkoper kan het niet. Mooi gemaakt toch.
Bekijk bijlage 1943126
Koper aan aluminium gemaakt met aluminiumflux en een aluminium-zinkdraad-15/85.
Koperen buisje onderin is 12mm aluminiumbuisje boven buisje 10 mm aluminium.

Hier dus potje pastaflux en een alsi 12 lasdraad.
Er zijn ook aluminium draden met flus inwendig in de draad.
Werkt niet zo mooi, kan wel.

Waarom aluminium hardsolderen?
Omdat dit beduidend sterker is dan aluminium zachtsolderen.
Daarvoor is aluminium hardsolderen iets lastige (maar goed te doen) van wege de smelttemperatuur van het aluminium werkstuk
en het 80 graden Celsius sneller smeltende soldeerdraad.
De soldering is niet kapot te krijgen.

Aluminium zachtsolderen?
Ook hier zijn aparte vloeimiddelen voor.
De soldeerdraad kan een simpele zachtsoldeerdraad zijn naar gelang de kwaliteit die je wil bereiken kies je.
Tin-koper 97/3
Tin-zilver 97/3
Tin-lood 50/50
Tin-lood 40/60
Tin-lood 60/40
En noem maar op.
Nadeel ten opzichte van hardsolderen de treksterkte,
maar misschien toch ruim voldoende sterk.
Denk maar aan een gesoldeerde koperen waterleiding.
15 mm kan zomaar meer dan 10 bar hebben.

Tot zo ver aluminium solderen.
Aluminium solderen is een keuze, net als het lassen of lijmen van aluminium.
Kies de beste zeg ik.
Kies jij/u wat jij kunt.

Succes,
Wat voor vloeimiddel moet je gebruiken bij zachtsolderen van aluminium?
 
Wat voor potje is dit dan precies?
Alleen de slang van de ontluchting eraan?
opvangpotje voor zowel de ontluchting van de carter als de koppen, de aansluiting voor de koppen heb ik weggehaald en dicht gesoldeerd, mijn blok is ietsje nieuwer (1985) en heeft geen losse ontluchting van de koppen meer. potje heeft verder 2 uitgangen, 1 olieretour en 1 luchtafvoer.
Bekijk media item 1353639
Bekijk media item 1353638
Bekijk media item 1353564dit is voor het verwijderen van de 2 pijpjes voor de aansluiting op de koppen
 
Aluminium zachtsoldeerflux

Bijvoorbeeld Fontargen 600 AL
https://www.voestalpine.com/highper...s/sites/18/2018/01/4_Fontargen-Brazing_EN.pdf
Dit is een dik vloeibare olieachtige pasta.
Ik maak deze in kleine hoeveelheden goed strijkbaar met een beetje water.
Harris of Castolin kan ook, er zijn er veel.

En dan zijn er nog de soldeerdraden Sn/Cu met flux in de draad.
Te koop bij de bouwmarkt met het hamertje.

Succes
 
Die aansluiting van de rem zit op het spruitstuk, dus aan de andere kant van de gasklep dan de luchtinlaat.
Remmen doe je met gas dicht, natuurlijk dat je motor dan lucht naar binnen wil trekken en er vaccuum in je inlaatspruitstuk is. Overigens een heel laag debiet.

Je rembekrachtiger zal niet veel doen als je de slang aan luchtfilterhuis maakt.
Niet in Australie, anders kun je geen burnout doen ;)
 
Kleine update:
Heb het idee dat me brander net niet heet genoeg word omdat me staat echt zelfde weg vloeid.
Wel heb ik me bakje waterdicht gekregen en heb ik Volgens mij het moeilijkste gedeelte gehad, die inwendige hoeken.

Ik ga er gewoon mee door om hem zelf af te maken en mocht in op het einde niet tevreden zijn, begin ik gewoon weer op nieuw.
Hoe groot maak je dat ding wel niet?
Hoeft helemaal niet zo groot te zijn.
 
Wat is de functie van die klep en is dat echt noodzakelijk?
Ik heb enkele jaren terug zelf een bekrachtiger in mijn auto gezet. Ik weet haast zeker zonder klep, maar het functioneerd goed.
Zodat de onderdruk in de bekrachtiger blijft als de motor niet meer draait, kun je nog 1 of 2 keer remmen met bekrachtiging.

Was al genoemd zag ik..
 
Laatst bewerkt:
Staalplaat zachtsolderen:
Staalplaat zachtsolderen kan met de spullen uit bouwmarkt of vakhandel.
Zachtsoldeer vloeimiddelen zoals S39 en een soldeertin doet vaak al wonderen.
Let op! De soldeeraansluitingen moeten goed passend zijn. Als voorbeeld hiervoor, solderingen aan een waterleiding.

Staalplaat hardsolderen:
Staalplaat hardsolderen kan ook met spullen uit de bouwmarkt of vakhandel.
Om een merk als voorbeeld te noemen, er zijn er natuurlijk meer, is Rothenberger.
Zij hebben kleine potjes poeder of vloeibare flux.
Als soldeerdraad kun je dan kiezen uit hun messing hardsoldeerdraad of de hardsoldeer zilverdraad.
De hardsoldeer zilverdraad heeft een fluxmantel om de zilverdraad zitten.
Als ik flux uit een potje gebruik haal ik de flux van deze draad af dat scheelt geknoei.

Verschil tussen de twee genoemde hardsoldeer draden:
Beide zijn hardsoldeerdraden met een hoge smelttemperatuur en ook een hoge trekvastheid.
Messingdraad smelt ongeveer 850 graden Celsius.
Zilverdraad smelt bij 620 graden C en vloeit bij 650 graden Celsius.
Messing is een beetje traag vloeibaar. Kan iets grotere soldeer spleten overbruggen.
Zilverdraad is waterdun vloeibaar. Heeft een goed soldeer passing nodig.

Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan