Sleutelcursus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SadBunny

Quadratschädel
Donateur
22 jan 2012
11.187
5.908
Amsterdam
Beste mensen,

Ik weet geen bal van de machines waarop ik rijd. Ik voel me al een hele pief als ik mijn oliepeil en bandenspanning heb gecontroleerd, en een nieuwe accu afzuren en aansluiten lukt me ook nog net wel, maar dan heb je 't ook wel gehad. Ik heb met mijn oude NTV wel eens na een valpartij mijn radiator vervangen samen met een enigszins ervaren sleutelaar en dat is prima gelukt. Ook heb ik tank en luchtfilter en zo eens gedemonteerd en bougies vervangen, maar dat heeft me twee volle dagen gekost en ik wist, ondanks het uitgebreide wph, eigelijk totaal niet of ik het nou goed deed of niet en of de machine ooit weer zou gaan lopen :P Maar hij liep weer prima naderhand dus er zal wel iets gelukt zijn... Zeer wel mogelijk wegens meer (beginners)geluk dan wijsheid :)

Daarom ben ik eens gaan googlen naar motorsleutelcursussen. Er zijn er best veel, veel, veel, veel en nog eens veel.

Wat ik me nu afvraag is of er meer n00bs zijn (wel technisch geïnteresseerd en niet bang voor een doppensetje, maar toch niet bekwaam qua motortechniek) die binnenkort eens met een groepje een sleutelcursus willen doen.

En of er ervaringsdeskundigen zijn die kunnen adviseren wat de betere cursussen zijn. (Of die ze zelfs zelf geven wellicht?)

Ik hoef niet per sé de goedkoopste, als het maar een goede cursus is waar je ook je eigen handen vuil kunt maken, liefst aan je eigen ouwe barrel :) Mijn eigen NTV (en dat ís me toch een partij een barrel :P ) kan bijvoorbeeld zeker wel een nieuw oliefilter gebruiken, en voorremmen die vanzelf weer loskomen na het remmen :)

Mijn uitvalsbasis is Amsterdam, dichtbij is fijn natuurlijk, maar ik schrik op zich ook niet terug voor een stukje rijden.

Alvast bedankt en ik hoop dat er meer gegadigden zijn.
 
Zal ik ook nog uitleggen waarom ik het niet kan.

Ik heb al een dag nodig om de gemiddelde motorrijder (zeker in een groep) uit te leggen hoe hij/ zij 1 bout moet loshalen en vast zetten en het hoe en waarom wat daarbij hoort.
 
je denkt dat je het kan. Meer zeg ik niet. Waarheid als een koe, dus waarom voel je je aangevallen?

Het gaat niet om wat je zegt,maar om wat de gemiddelde lezer denkt, wat je opmerking impliceerde.

Ik heb ook geen idee of jij kan sleutelen. Een grote bek op zetten op MF lukt je meestal wel.

Misschien eens een cursus sociale vaardigheden voor monteurs volgen ? Weet ik nog wel een collega die je kan meevragen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zal ik ook nog uitleggen waarom ik het niet kan.

Ik heb al een dag nodig om de gemiddelde motorrijder (zeker in een groep) uit te leggen hoe hij/ zij 1 bout moet loshalen en vast zetten en het hoe en waarom wat daarbij hoort.


Zegt dat wat over de gemiddelde motorrijder, of over jouw educatieve vaardigheden ?
 
Zal ik ook nog uitleggen waarom ik het niet kan.

Ik heb al een dag nodig om de gemiddelde motorrijder (zeker in een groep) uit te leggen hoe hij/ zij 1 bout moet loshalen en vast zetten en het hoe en waarom wat daarbij hoort.
Zegt dat wat over de gemiddelde motorrijder of zegt het iets over jouw didactische vaardigheden?
 
Zegt dat wat over de gemiddelde motorrijder of zegt het iets over jouw didactische vaardigheden?


Volgens mij zegt dat dat monteur zijn een vak is wat ten eerste niet voor iedereen is weggelegd en ten tweede heeft een onervaren persoon meestal geen sleutelgevoel in de handen en totaal geen idee waar hij/zij mee bezig is.
Je kan ook niet in 1 dag timmerman of metselaar worden zeg maar.
 
Zegt dat wat over de gemiddelde motorrijder, of over jouw educatieve vaardigheden ?
nee, over de moeilijkheidsgraad. wanneer welk vet en waarom, wanneer loctite en waarom, welke kracht alu kan kan hebben op welke spoed etc.etc. wanneer je 6 jaar bij mij of een andere leermeester (ja dat ben ik) 5 dagen in de week hebt gewerkt weet je wat. Een sleutelcursus van 1 dag geeft enkel onterecht zelfvertrouwen.
 
nee, over de moeilijkheidsgraad. wanneer welk vet en waarom, wanneer loctite en waarom, welke kracht alu kan kan hebben op welke spoed etc.etc. wanneer je 6 jaar bij mij of een andere leermeester (ja dat ben ik) 5 dagen in de week hebt gewerkt weet je wat. Een sleutelcursus van 1 dag geeft enkel onterecht zelfvertrouwen.


:^
 
nee, over de moeilijkheidsgraad. wanneer welk vet en waarom, wanneer loctite en waarom, welke kracht alu kan kan hebben op welke spoed etc.etc. wanneer je 6 jaar bij mij of een andere leermeester (ja dat ben ik) 5 dagen in de week hebt gewerkt weet je wat. Een sleutelcursus van 1 dag geeft enkel onterecht zelfvertrouwen.

In 1 dag leid je geen monteur op, maar kan je echt wel uitleggen, hoe je bepaalde werkzaamheden uitvoert.
Bepaalde werkzaamheden stap voor stap uitleggen lukt meestal wel. Er zit verschil in weten hoe je iets doet en waarom je het op door manier doet.
 
ik zie de ellende

liever een onzekere monteur dan een overmoedige.

Een goede monteur moet een bepaalde onzekerheid hebben om zo foutloos mogelijk te werken.

Verder heb ik met heel wat zelf sleutel shit ervaring opgedaan bij motorXtra, waar ik de zelfsleutelaars mocht begeleiden :X
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zegt dat dat monteur zijn een vak is wat ten eerste niet voor iedereen is weggelegd en ten tweede heeft een onervaren persoon meestal geen sleutelgevoel in de handen en totaal geen idee waar hij/zij mee bezig is.
Je kan ook niet in 1 dag timmerman of metselaar worden zeg maar.

Elk vak leer je door er mee aan de slag te gaan. Vaardigheden kan je alleen ontwikkelen door het te doen. Sleutelgevoel krijg je ook pas als je daadwerkelijk sleutelt. Niet iedereen krijgt dat onder de knie, maar als je het niet probeert, weet je het nooit. En gaat het een keer mis, ammer dan. Herstellen en doorgaan.
 
Cursist leert op de cursus olie verversen en gaat dit op zijn eigen motor toe passen die, zonder dat hij het weet een dry-sump systeem heeft :X
 
Laatst bewerkt:
Elk vak leer je door er mee aan de slag te gaan. Vaardigheden kan je alleen ontwikkelen door het te doen. Sleutelgevoel krijg je ook pas als je daadwerkelijk sleutelt. Niet iedereen krijgt dat onder de knie, maar als je het niet probeert, weet je het nooit. En gaat het een keer mis, ammer dan. Herstellen en doorgaan.


Ook als het een keer misgaat en er draait een blok in de soep?
Die verantwoordelijkheid zou ik niet willen dragen.
 
Elk vak leer je door er mee aan de slag te gaan. Vaardigheden kan je alleen ontwikkelen door het te doen. Sleutelgevoel krijg je ook pas als je daadwerkelijk sleutelt. Niet iedereen krijgt dat onder de knie, maar als je het niet probeert, weet je het nooit. En gaat het een keer mis, ammer dan. Herstellen en doorgaan.
hoeveel ellende zie jij bij vloeren? Lijkt mij erg simpel :P
 
Cursist leert op de cursus olie verversen en gaat dit op zijn eigen motor toe passen die, zonder dat hij het weet een dry-sump systeem heeft :X

Als de cursist niet eens de moeite neemt om zich te verdiepen in de motor die hij heeft, wordt het nooit wat.
Ik houd het bij motoren, die ik goed kan, of lees me eerst goed in. En bij twijfel worden er vragen gesteld, bij de motorzaak, waar ik mijn spullen bestel.
 
Als de cursist niet eens de moeite neemt om zich te verdiepen in de motor die hij heeft, wordt het nooit wat.
Ik houd het bij motoren, die ik goed kan, of lees me eerst goed in. En bij twijfel worden er vragen gesteld, bij de motorzaak, waar ik mijn spullen bestel.


Dat is allemaal prima maar het gebeurt regelmatig dat er spul stuk gaat omdat er mensen aan sleutelen die niet weten waar ze mee bezig zijn en daar gaat een cursus niks aan veranderen.
Het zijn al die kleine dingetjes waar je op moet letten en iemand die een cursus volgt krijgt op 1 dag zoveel informatie binnen dat hij alleen de hoofdlijnen onthoud.
 
Zot,

Bedankt voor je goedbedoelde (zij het wat botte) mening en waarschuwingen. Een man met ervaring spreekt, dat is duidelijk en dat waardeer ik.

Maar met alle respect voor jouw professionele kunsten en die van je collegae (en dat meen ik!)... Het zal toch geen zes jaar fulltime inzet kosten voordat je je eigen remblokken en oliefilter veilig kunt vervangen?

Note dat ik in mijn OP nergens heb geëist dat het een 1-daagse 1-malige cursus moet zijn. Of dat ik verwacht alles meteen zelf kunnen op een professioneel niveau en op een professionele snelheid na een dagje oefenen. Of dat ik denk dat een motorfiets de complexiteit van een hobbelpaard heeft. Of dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Als ik even wat zorgvuldiger vormgeef aan mijn verwachtingen: ik wil juist weten welke dingen ik zelf zou kunnen, of relatief makkelijk zelf zou kunnen leren, en hoe veel erbij komt kijken om dat onder de knie te krijgen. En dat liefst op mijn eigen motor en niet op eentje met volslagen andere techniek.

Als ik na zo'n sessie terugkom met het idee dat ik overdonderd ben door alle technische informatie dan beloof ik plechtig ook vrede te hebben met het inzicht dat het een vak apart is en dat ik me er verder maar beter helemaal niet aan kan wagen :)

Kun je er zo wat meer mee of vind je het nog steeds een bijzonder slecht idee?
 
hoeveel ellende zie jij bij vloeren? Lijkt mij erg simpel :P

Ik zie daar geen ellende, maar mooie klussen. Niets mooier dan een mooie vloer, die door de eigenaar al was opgegeven. Overigens was ongeveer 80℅ van de ellende te voorkomen geweest,als de eigenaar de instructies van de fabrikant had opgevolgd. Kost meestal niet meer dan een kwartiertje lezen.
En nog eens 20℅ gaat mis omdat de aannemer zijn werk met te weinig vakmanschap uitgevoerd heeft. Of teveel op materiaal heeft bespaard. (Lees: net iets te weinig cement in de dekvloer, waardoor deze te zwak is en stuk getrokken wordt door een vloer, of een paar ventilatie kokers niet heeft aangebracht, waardoor 2 jaar later de vloer loskomt. Ook pure onwil en incompetentie komt veel voor. )
 
Tondeuse op standje 2 graag en dan alles op 1 lengte scheren. Mijn vrouw kan dat prima, dus een monteur met fijngevoelige vingers kan dat vast nog beter. :P
 
Laatst bewerkt:
ik ga kappers cursussen geven. Iemand interesse? Als het een model is dat ik niet ken vraag ik het eerst ff bij mijn kapper.

Sjonge Zot, doe niet zo aangebrand man... Ik wil ook geen les van een kneus, anders ga ik wel naar mijn buurman die vroeger wel eens een schilderijtje heeft opgehangen, daarom informeer ik hier ook op MF naar serieuze mogelijkheden en ervaringen daarmee.

Je mening is duidelijk en wordt gewaardeerd, net als elke mening. Maar het chagrijnig herhalen ervan is niet heel constructief.
 
Sjonge Zot, doe niet zo aangebrand man... Ik wil ook geen les van een kneus, anders ga ik wel naar mijn buurman die vroeger wel eens een schilderijtje heeft opgehangen, daarom informeer ik hier ook op MF naar serieuze mogelijkheden en ervaringen daarmee.

Je mening is duidelijk en wordt gewaardeerd, net als elke mening. Maar het chagrijnig herhalen ervan is niet heel constructief.
Jawel, er zijn erg veel meelezers die de juiste informatie horen te krijgen. Ik hoop dat het jou duidelijk is dat je gewoon door moet gaan op de weg die je loopt. Een sleutelcursus is schijn zekerheid die je beter kan missen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan