Sleutelcursus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SadBunny

Quadratschädel
Donateur
22 jan 2012
11.187
5.908
Amsterdam
Beste mensen,

Ik weet geen bal van de machines waarop ik rijd. Ik voel me al een hele pief als ik mijn oliepeil en bandenspanning heb gecontroleerd, en een nieuwe accu afzuren en aansluiten lukt me ook nog net wel, maar dan heb je 't ook wel gehad. Ik heb met mijn oude NTV wel eens na een valpartij mijn radiator vervangen samen met een enigszins ervaren sleutelaar en dat is prima gelukt. Ook heb ik tank en luchtfilter en zo eens gedemonteerd en bougies vervangen, maar dat heeft me twee volle dagen gekost en ik wist, ondanks het uitgebreide wph, eigelijk totaal niet of ik het nou goed deed of niet en of de machine ooit weer zou gaan lopen :P Maar hij liep weer prima naderhand dus er zal wel iets gelukt zijn... Zeer wel mogelijk wegens meer (beginners)geluk dan wijsheid :)

Daarom ben ik eens gaan googlen naar motorsleutelcursussen. Er zijn er best veel, veel, veel, veel en nog eens veel.

Wat ik me nu afvraag is of er meer n00bs zijn (wel technisch geïnteresseerd en niet bang voor een doppensetje, maar toch niet bekwaam qua motortechniek) die binnenkort eens met een groepje een sleutelcursus willen doen.

En of er ervaringsdeskundigen zijn die kunnen adviseren wat de betere cursussen zijn. (Of die ze zelfs zelf geven wellicht?)

Ik hoef niet per sé de goedkoopste, als het maar een goede cursus is waar je ook je eigen handen vuil kunt maken, liefst aan je eigen ouwe barrel :) Mijn eigen NTV (en dat ís me toch een partij een barrel :P ) kan bijvoorbeeld zeker wel een nieuw oliefilter gebruiken, en voorremmen die vanzelf weer loskomen na het remmen :)

Mijn uitvalsbasis is Amsterdam, dichtbij is fijn natuurlijk, maar ik schrik op zich ook niet terug voor een stukje rijden.

Alvast bedankt en ik hoop dat er meer gegadigden zijn.
 
Zo gek is de vraag anders niet.

Wat is er mis mee om onder begeleiding je motor beter te leren kennen en stapje voor stapje je zelfredzaamheid te vergroten?
Voordelen zijn o.a. dat je tijdens een rit, bij kleine defecten niet totaal afhankelijk hoeft te zijn. Mogelijk wordt je een betere rijder omdat je de techniek beter begrijpt.

Dus volgens mij best een goed idee om te opperen, tijdens het traject blijkt vanzelf of je er wel of niet mee door moet/wil gaan.
 
Een sleutelcursus zal hoofdzakelijk bedoeld zijn om het normale onderhoud aan je eigen motorfiets te doen. Daaronder zouden dus kunnen vallen op beginnersniveau: bougies controleren/vervangen, motorolie en filter vervangen, ketting en kettingwielen controleren en evt. vervangen, gloeilampen vervangen, kleine elektrische storingen verhelpen en bijwerken van lakbeschadigingen.
Voor de gevorderden zou je kunnen denken aan klepspeling controleren en evt. stellen als het nog met tuimelaars gaat, nokkenasketting speling stellen, lagerspelingen controleren en stellen, koelvloeistof en remvloeistof controleren en vervangen, remblokken controleren en vervangen. Eigenlijk alles wat zonder splitsen van het blok gedaan kan worden. Hierbij ga ik er vanuit dat voor elk niveau het goede gereedschap aanwezig is.
Voor de professionele amateur blijven dus over alle handelingen die hierboven niet genoemd zijn. Voor hen is zo'n cursus ook niet zinnig, behalve als begeleider.

Maar dit is mijn mening over het doel van een sleutelcursus, het overwinnen van de angst voor technische dingen.
 
Zo gek is de vraag anders niet.

Wat is er mis mee om onder begeleiding je motor beter te leren kennen en stapje voor stapje je zelfredzaamheid te vergroten?
Voordelen zijn o.a. dat je tijdens een rit, bij kleine defecten niet totaal afhankelijk hoeft te zijn. Mogelijk wordt je een betere rijder omdat je de techniek beter begrijpt.

Dus volgens mij best een goed idee om te opperen, tijdens het traject blijkt vanzelf of je er wel of niet mee door moet/wil gaan.

De vraag is niet gek. De oplossing is een sleutelcursus echter zeker niet.

Een goede oplossing is een zelf sleutel werkplaats met begeleiding. Kost meer dan het laten doen door de vakman, maar je leert wel het meeste.

De manier waarop de meesten het doen is met een sleutel maatje. 2 weten meer dan 1 en je behoedt elkaar voor grove fouten.
 
Zo gek is de vraag anders niet.

Wat is er mis mee om onder begeleiding je motor beter te leren kennen en stapje voor stapje je zelfredzaamheid te vergroten?
Voordelen zijn o.a. dat je tijdens een rit, bij kleine defecten niet totaal afhankelijk hoeft te zijn. Mogelijk wordt je een betere rijder omdat je de techniek beter begrijpt.

Dus volgens mij best een goed idee om te opperen, tijdens het traject blijkt vanzelf of je er wel of niet mee door moet/wil gaan.

Ik moet Zot helemaal gelijk geven....
Ik ben zelf monteur/storingsmonteur, en werk in ploegendienst...
Bij ons moet vaak de hele productielijn omgebouwd worden voor andere verpakkingen..
Nu denkt het management dat we de operators moeten trainen om zo dit proces te versnellen.......
25% heeft hier interesse in, 15% heeft hier feeling voor, en de rest doet meer kwaad dan goed....
Net als bij elke techniek , moet je je kunnen visualiseren hoe een systeem werkt, en dat kun je alleen maar als je weet wat welke componenten doen, en wanneer ze op welk moment invloed op het proces hebben.....

Dat leer je niet door een dagje mee te sleutelen, daar gaat opdoen van kennis aan vooraf....

Wat wil je ze leren...
Neem Ketting en tandwielen..toch iets wat regelmatig moet gebeuren
Achterwiel moet er uit, met al zijn ringen , remmerij, kap voor het voortandwiel, borging voortandwiel, ketting breken en klinken, of brug er uit....
Voor een ervaren sleuelaar een uurtje werk, en dan zit het perfect...
Voor een nitwit een helse onderneming, en dan als ze het uberhaupt gedaan krijgen, de onzekerheid of ze het wel goed hebben gedaan....
Zelfs alleen het spannen is al een uitdaging, terwijl een ervaren monteur daar 30 sec voor nodig heeft....
Sorry maar dat leer je niet op een halve dag....

Ik worstel nog elke dag met SAP...software...
En dan ga ik naar een Superuser, en vraag doe dit eens even voor leg het me eens uit...
Oh doe je zus en zo en hier invullen en daar klikken, en dit invoeren, en hier laat je open, maar copier dit nummer heb je daar weer nodig....
En dan boek ik een onderdeel af wat weer direct besteld moet worden, en na een uur worstelen, gaat er een mailtje richting werkvoorbereider...
Heb dit en dit onderdeel gebruikt op die order...boek dat even af, en controleer even of ik er geen 1000 besteld heb.....

Interesse en VEEEELLLLLLL doen.....anders bij olie peilen en heel misschien verversen houden
 
deze gemist gister

Zot,

Bedankt voor je goedbedoelde (zij het wat botte) mening en waarschuwingen. Een man met ervaring spreekt, dat is duidelijk en dat waardeer ik.

Maar met alle respect voor jouw professionele kunsten en die van je collegae (en dat meen ik!)... Het zal toch geen zes jaar fulltime inzet kosten voordat je je eigen remblokken en oliefilter veilig kunt vervangen?
van die ntv met vastzittende voorrem van jou scheelt het niet veel.
Note dat ik in mijn OP nergens heb geëist dat het een 1-daagse 1-malige cursus moet zijn. Of dat ik verwacht alles meteen zelf kunnen op een professioneel niveau en op een professionele snelheid na een dagje oefenen. Of dat ik denk dat een motorfiets de complexiteit van een hobbelpaard heeft. Of dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
ga dan naar een zelfsleutel werkplaats.
Als ik even wat zorgvuldiger vormgeef aan mijn verwachtingen: ik wil juist weten welke dingen ik zelf zou kunnen, of relatief makkelijk zelf zou kunnen leren, en hoe veel erbij komt kijken om dat onder de knie te krijgen. En dat liefst op mijn eigen motor en niet op eentje met volslagen andere techniek.
zelf sleutel werkplaats
Als ik na zo'n sessie terugkom met het idee dat ik overdonderd ben door alle technische informatie dan beloof ik plechtig ook vrede te hebben met het inzicht dat het een vak apart is en dat ik me er verder maar beter helemaal niet aan kan wagen :)

Kun je er zo wat meer mee of vind je het nog steeds een bijzonder slecht idee?

een cursus? ja!
 
Ik moet het hier ook met Zot eens zijn. Een dagje sleutelcursus zou ik niet aanraden. Zeker niet al je met meerdere cursisten bent.
Ik heb zelf de sleutelcursus van de KNMV gevolgd. Dat was een aantal avonden. 4 of 6 geloof ik. In ieder geval ernstig zonde van mijn geld. Niks geleerd wat ik niet al wist. Veel theorie en weinig praktijk. En het tempo wordt helaas bepaald door degene die de grootste NOOB is. Nou, bij ons zat er eentje. Alles moest 4 minimaal keer uitgelegd worden en aan het eind kon hij nog geen ketting spannen.

Ik heb het meeste bijgeleerd op sleuteldagen van de motorclub. Daar werd op 1 middag meestal 1 onderdeel uitgelegd en uitgevoerd. Dus een keer voorvorkkeerringen vervangen, of een NAKS vervangen en dan specifiek voor onze motor.
Maar dan is wel enige basiskennis vereist. Als je nog moet leren om bougies te vervangen moet je niet aan een NAKS of remrevisie beginnen.
 
deze gemist gister
ga dan naar een zelfsleutel werkplaats.

Zijn er zelfsleutel werkplaatsen te huur waar je gereedschap voorhanden hebt en ook professionele monteur(s) voor als je ergens niet uitkomt of even iemand wilt laten meekijken/-denken voor als je onhandige/gevaarlijke dingen voor het eerst doet? Nogmaals, hoeft niet voor een duppie op de eerste rij, en met alle dank voor de persoonlijke aanbiedingen (zeer gewaardeerd!), maar is natuurlijk een stuk structureler om zo'n toko in de buurt te hebben en daar gewoon regelmatig naartoe te gaan, evt. met een vriend samen of zo.

Regio Amsterdam dan het liefst, natuurlijk :) Ik kan er zo snel geen goede zoektermen voor vinden blijkbaar (of ze zijn heel zeldzaam), iemand tips?

Want daar had ik eigenlijk op die manier nog helemaal niet aan gedacht, maar dat is inderdaad wel iets dat ik liever zou doen dan een cursus. Om inderdaad alle redenen die jij en je collega-zeurpieten uiteraard terecht aandragen :P

Kijk ik ben niet dom en ik ben ook niet onhandig (alles waar ik niet mijn leven aan toevertrouw haal ik vol plezier voor de lol geheel uit elkaar en zet ik opnieuw in elkaar, vooral huisapparatuur zoals stofzuigers, witgoed etc. en natuurlijk allerhande computers), en ik ben een redelijke klusser, en ik lees me graag zo goed mogelijk in m.b.v. handleidingen/wph's en youtube video's en zo. Ik ben ook verre van een "boem is ho"-type.

Voorbeeld: ik stond eens met een auto van 't werk bij een bandenboer aan wie ik vroeg "dat vastzetten van die wielbouten moet toch eigenlijk met een bepaald moment?" (Hij stond letterlijk een paar keer met zijn volle gewicht op zijn enorme dopsleutel te stampen die om mijn arme lieve wielboutje heen zat... Zag er niet gezond uit.) De man in kwestie zei "ja, op zich wel, maar vast is vast hoor, en te vast is beter dan te los en je hebt altijd de pneumatische slagschroefmachine nog". Kijk, met zo'n instelling wil ik dus NIET werken. (Ben daarna even langs een andere garage gereden die hebben voor een tientje de bouten even netjes aangedraaid. Voortaan lopen we daar.)
 
Laatst bewerkt:
Zijn er zelfsleutel werkplaatsen te huur waar je gereedschap voorhanden hebt en ook professionele monteur(s) voor als je ergens niet uitkomt of even iemand wilt laten meekijken/-denken voor als je onhandige/gevaarlijke dingen voor het eerst doet? Nogmaals, hoeft niet voor een duppie op de eerste rij, en met alle dank voor de persoonlijke aanbiedingen (zeer gewaardeerd!), maar is natuurlijk een stuk structureler om zo'n toko in de buurt te hebben en daar gewoon regelmatig naartoe te gaan, evt. met een vriend samen of zo.

Regio Amsterdam dan het liefst, natuurlijk :) Ik kan er zo snel geen goede zoektermen voor vinden blijkbaar (of ze zijn heel zeldzaam), iemand tips?

Want daar had ik eigenlijk op die manier nog helemaal niet aan gedacht, maar dat is inderdaad wel iets dat ik liever zou doen dan een cursus. Om inderdaad alle redenen die jij en je collega-zeurpieten uiteraard terecht aandragen :P
madracing

brughuur 20 euro per uur.
 
Ik moet Zot helemaal gelijk geven....
Ik ben zelf monteur/storingsmonteur, en werk in ploegendienst...
Bij ons moet vaak de hele productielijn omgebouwd worden voor andere verpakkingen..
Nu denkt het management dat we de operators moeten trainen om zo dit proces te versnellen.......
25% heeft hier interesse in, 15% heeft hier feeling voor, en de rest doet meer kwaad dan goed....
Net als bij elke techniek , moet je je kunnen visualiseren hoe een systeem werkt, en dat kun je alleen maar als je weet wat welke componenten doen, en wanneer ze op welk moment invloed op het proces hebben.....

Dat leer je niet door een dagje mee te sleutelen, daar gaat opdoen van kennis aan vooraf....




Interesse en VEEEELLLLLLL doen.....anders bij olie peilen en heel misschien verversen houden

Heel herkenbaar. :)
 
madracing

brughuur 20 euro per uur.

Mad Racing doet ook sleutelcursussen!!! *O* :X _O-

Maar serieus... Dank voor de tip, ik heb deze toko al vaak langs horen komen en als ze zelfs volgens jouw hoge eisen een aanrader zijn dan moet 't wel een hemelse ervaring zijn :+

Ik zal eens gaan informeren wat ze daar voor me kunnen betekenen. En dan inderdaad gewoon met frisch gemoed daarheen gaan en eens wat zaken van dichtbij bekijken, en een extra zakje geld meenemen om de prof monteur toe te stoppen voor als ik er zelf niet uitkomt :Y
 
madracing

brughuur 20 euro per uur.


Mad racing :X
adverteren met turbo's en NOS...maar hebben nog nooit iets knap ervan/mee gemaakt.
Plus..eigenaar is een oud collega van een maatje van mij....daar heb ik toch wel eens verhalen van gehoord..dan denk ik..laat maar zitten :P

Ik heb ook wat klanten die door mij een apk laten uitvoeren..en dan zelf eraan gaan sleutelen bij een gehuurde brug.
Ok denk ik dan...doe dat. Geef wat adviezen en ik zie je over 1 week.
Weekje later komt de auto binnen. "Die remslangen heb ik vervangen hoor."
Linksvoor keurig in lijn, geen tordatie en geen lekkage of restremvloeistof.
Andere kant?? Zwaar getordeerd en natte nippel en banjo :?
Zeg ik...je sleutelt toch al jaren? Hoe kan je dit dan zo laten?
Gevoel met sleutelen ligt niet iedereen goed..hoe lang ze ook al "sleutelen".
Ik heb zelf 4 jaar automotive gedaan een een hele korte periode motorfietsen.
Ik kan voor mezelf echt zeggen dat het jaren duurde voordat ik echt goed gevoel in gereedschap en materialen kreeg. Waarom dit wel kan en dat niet.
Ff een diploma halen of cursus doen zegt helemaal niks.
je moet er feeling voor hebben en ook willen krijgen. Geduld, goed nadenken en goed gereedschap zijn het halve werk. En ja..met een cursusje en wat gereedschap..kan je nog niks. Zelfs niet een wiel wisselen. Lees vaak genoeg hier verhalen van wielen die gewisseld worden zonder dat het wiel zich gezet heeft en gecentreerd staat... om vervolgens een topic te openen met als titel: rem piept, rem loopt aan, motor trekt wat naar een kant etc etc:?
Dan denk ik..daarom is het goed dat die APK er komt :)
En die komt er..laatst nog gesprek gehad met een steekproefkeurmeester/teamleider.
Alles ligt al klaar...het hoeft alleen maar groen licht te krijgen. Al verwacht ie eerst apk op caravans/aanhangers.
 
Laatst bewerkt:
Mad racing :X
adverteren met turbo's en NOS...maar hebben nog nooit iets knap ervan/mee gemaakt.
Plus..eigenaar is een oud collega van een maatje van mij....daar heb ik toch wel eens verhalen van gehoord..dan denk ik..laat maar zitten :P

Ik heb ook wat klanten die door mij een apk laten uitvoeren..en dan zelf eraan gaan sleutelen bij een gehuurde brug.
Ok denk ik dan...doe dat. Geef wat adviezen en ik zie je over 1 week.
Weekje later komt de auto binnen. "Die remslangen heb ik vervangen hoor."
Linksvoor keurig in lijn, geen tordatie en geen lekkage of restremvloeistof.
Andere kant?? Zwaar getordeerd en natte nippel en banjo :?
Zeg ik...je sleutelt toch al jaren? Hoe kan je dit dan zo laten?
Gevoel met sleutelen ligt niet iedereen goed..hoe lang ze ook al "sleutelen".
Ik heb zelf 4 jaar automotive gedaan een een hele korte periode motorfietsen.
Ik kan voor mezelf echt zeggen dat het jaren duurde voordat ik echt goed gevoel in gereedschap en materialen kreeg. Waarom dit wel kan en dat niet.
Ff een diploma halen of cursus doen zegt helemaal niks.
je moet er feeling voor hebben en ook willen krijgen. Geduld, goed nadenken en goed gereedschap zijn het halve werk. En ja..met een cursusje en wat gereedschap..kan je nog niks. Zelfs niet een wiel wisselen. Lees vaak genoeg hier verhalen van wielen die gewisseld worden zonder dat het wiel zich gezet heeft en gecentreerd staat... om vervolgens een topic te openen met als titel: rem piept, rem loopt aan, motor trekt wat naar een kant etc etc:?
Dan denk ik..daarom is het goed dat die APK er komt :)
En die komt er..laatst nog gesprek gehad met een steekproefkeurmeester/teamleider.
Alles ligt al klaar...het hoeft alleen maar groen licht te krijgen. Al verwacht ie eerst apk op caravans/aanhangers.
alleen hobbyisten geven sleutel cursussen. MotorXtra was ook een hobbyist. Maar madracing zal nu toch wel een echte monteur in dienst hebben of is het nog steeds een hobby toko?
 
(Ben daarna even langs een andere garage gereden die hebben voor een tientje de bouten even netjes aangedraaid. Voortaan lopen we daar.)


Schijnveiligheid......

Wie zegt dat het juiste moment is gebruikt? En of de sleutel geijkt was?
Heeft ie gecheckt of de bouten of tapeinden zijn gesmeerd met kopervet?
(wat al 10+ jaren niet meer gebruikt wordt bij auto's.....weet je waarom btw ;)).
Hij was idd beter bezig dan die grove bullebak met zn volle gewicht..maar veel beter...dat weet je nog niet ;)
En bij een nieuwe klant en/of goeie klant..doe je dat gratis :)
Ik wel althans.
 
Laatst bewerkt:
alleen hobbyisten geven sleutel cursussen. MotorXtra was ook een hobbyist. Maar madracing zal nu toch wel een echte monteur in dienst hebben of is het nog steeds een hobby toko?


Volgens mij loopt er al jaren een pro monteur rond..maar vind de hele zaak geen goeie uitsraling hebben van een pro motorzaak :N
Bende, rotzooi..net alsof het en hobbyschuur is. Ik kom er iig niet meer (2 x geweest).
 
alleen hobbyisten geven sleutel cursussen. MotorXtra was ook een hobbyist. Maar madracing zal nu toch wel een echte monteur in dienst hebben of is het nog steeds een hobby toko?


Alleen pro's geven sleutelcursussen. Iedereen die zich voor zijn werk laat betalen, is een pro. Hobbyisten doen het gratis, anders is het geen hobby.
Dat wil overigens niet zeggen, dat elke pro een vakman is. :X
 
Schijnveiligheid......

Wie zegt dat het juiste moment is gebruikt? En of de sleutel geijkt was?
Heeft ie gecheckt of de bouten of tapeinden zijn gesmeerd met kopervet?
(wat al 10+ jaren niet meer gebruikt wordt bij auto's.....weet je waarom btw ;)).
Hij was idd beter bezig dan die grove bullebak met zn volle gewicht..maar veel beter...dat weet je nog niet ;)
En bij een nieuwe klant en/of goeie klant..doe je dat gratis :)
Ik wel althans.

Hij deed het ook gratis, en hij wist ook niet dat ik eventueel nieuwe klant zou worden... Dat tientje was fooi van mij :)

En (/edit) ja, hij heeft de bouten losgedraaid, nieuw vet erop gesmeerd en ze weer vastgedraaid. Waar ik bij stond. Die "bullebak" zag ik nog net de laatste twee bouten aandraaien dus weet niet of die vet had gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Anyway... Mad Racing kan dus blijkbaar ook al niet :'(

Ik snap niet waarom het zulke felle reacties uitlokt dat ik gewoon een keer onder begeleiding wat van het eenvoudigere sleutelwerk wil doen. Onder begeleiding, oftewel met iemand erbij die als ik prutswerk doe mij dat kan vertellen voordat ik weer opstap en (en dat mag best tegen gewone betaling) mijn prutswerk dan ook nog weer kan rechtbreien.

Kijk als blijkt dat ik zo weinig gevoel heb dat ik ook de minder spannende klusjes beter niet kan doen (en leer me vooral wat meer en minder spannend is, maar een radiator, een stuurstang incl hendels en elektriek en een accu vervangen kan ik alvast en dat zat volgens Moto Dick allemaal prima dus ik kan i.i.g. IETS :) ) dan prima. En de nieuwe lampjes in mijn "cockpit" doen het ook nog steeds.

Ik ben persoonlijk trouwens ook helemaal niet tegen de APK voor motorfietsen (en hoppa daar hebben we weer een discussie), en ik heb ook absoluut niet de illusie dat ik binnen een paar dagen een ervaren sleutelaar kan worden die even zijn koppelingsplaten gaat vervangen of zijn eigen carbs gaat schoonkrabben. Ik BEN geen prutser want ik doe liever niets dan dat ik pruts, wil juist iets leren zodat ik wel iets kan maar dan zonder te prutsen.

En nee ik ga niet een jarenlange monteursopleiding doen, maar ik kan me voorstellen dat je ook IN die opleiding niet pas na drie jaar je eerste schroevendraaier mag aanraken.
 
Anyway... Mad Racing kan dus blijkbaar ook al niet :'(

Ik snap niet waarom het zulke felle reacties uitlokt dat ik gewoon een keer onder begeleiding wat van het eenvoudigere sleutelwerk wil doen. Onder begeleiding, oftewel met iemand erbij die als ik prutswerk doe mij dat kan vertellen voordat ik weer opstap en (en dat mag best tegen gewone betaling) mijn prutswerk dan ook nog weer kan rechtbreien.

Kijk als blijkt dat ik zo weinig gevoel heb dat ik ook de minder spannende klusjes beter niet kan doen (en leer me vooral wat meer en minder spannend is, maar een radiator, een stuurstang incl hendels en elektriek en een accu vervangen kan ik alvast en dat zat volgens Moto Dick allemaal prima dus ik kan i.i.g. IETS :) ) dan prima. En de nieuwe lampjes in mijn "cockpit" doen het ook nog steeds.

Ik ben persoonlijk trouwens ook helemaal niet tegen de APK voor motorfietsen (en hoppa daar hebben we weer een discussie), en ik heb ook absoluut niet de illusie dat ik binnen een paar dagen een ervaren sleutelaar kan worden die even zijn koppelingsplaten gaat vervangen of zijn eigen carbs gaat schoonkrabben. Ik BEN geen prutser want ik doe liever niets dan dat ik pruts, wil juist iets leren zodat ik wel iets kan maar dan zonder te prutsen.

En nee ik ga niet een jarenlange monteursopleiding doen, maar ik kan me voorstellen dat je ook IN die opleiding niet pas na drie jaar je eerste schroevendraaier mag aanraken.


Met jouw gedachte hierover is ook absoluut niks mis, alleen een cursus van 1 dag waarin aan meerdere personen een of meerdere handelingen moeten worden uitgelegd is niet de manier.
Probeer ervaring op te doen door een ervaren sleutelaar/pro/vakman aan je motor te laten werken en hem/haar daarbij te helpen en gaandeweg steeds meer zelf te doen terwijl je door de pro gecontroleerd wordt.

En als je er gevoel voor hebt kun je makkelijk leren olie verversen bij je eigen motor in 1 dag, het gaat erom dat je er bewust mee bezig bent en je hoofd erbij houd, en dat gaat lastig als je met meerdere mensen wat probeert te doen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan