Spanje en Portugal , Motorrijden kip zon vierkanttrekken TETcetera

Time flies when you are having fun..
Op aanraden van @hookeniggy het Cabo del Gato natuurpark bezocht.
Het was wel jammer dat het juist op de dag dat ik op de motor ging het bewolkt was, wat alles een extra verlaten en afgelegen indruk geeft, wat deze omgeving echt niet nodig heeft.
Op het einde kwam de zon door waardoor de wolken in m'n hoofd ook verdwenen en bij terugkomst toch 32 foto's.
IMG_20240128_161838.jpg

In de verte de berg waar ik tegenop zou rijden, na een lange rechte weg langs de kust, wederom ook toegewezen voor fietsers, maar dat is een verhaal op zich 🤐 .
IMG_20240130_122036.jpg


Hier kijk ik terug op de vorige foto.
Jammer genoeg zat op het einde een hek en moest ik 40 minuten omrijden om een paar km na het hek uit te komen.
Maar de weg naar boven was al pittig genoeg, hobbelend in de 2e versnelling over compleet geruïneerd asfalt en dan ook nog 2 arme fietsers inhalen.
IMG_20240130_115045.jpg


IMG_20240130_115718.jpg


IMG_20240130_120503.jpg


IMG_20240130_134019.jpg


En hier begon dan het echte gejakker door de duinen.
Nee hoor, ik kijk wel uit. Een uitgedroogd oppervlakte met daaronder zacht zand.
Maar vond de kleuren erg mooi, ff het asfalt af, foto nemen en ( niet Te) snel weer door.
IMG_20240130_135140.jpg


Uitzicht punt.
Aan het einde vd doodlopende weg een klein gehucht met wat restaurantjes en barretjes.
Google Maps

IMG_20240130_141426.jpg


Ipv de doorgaande weg te volgen ging het fietspad een klein weggetje in waar je niet in mocht tenzij ' Iets moeilijks in het Spaans ' .
Toch ingereden, het werd dit en verderop nog erger.
Ik bedenk me net dat ik in 2019 al heb lopen te zeiken op de website van ' oppad ' vd ANWB, dus sowieso mijn schuld natuurlijk. Dat ze 2 sterren vd 5 moeilijkheidsgraad gaven aan een route die met een mountainbike al op z'n minst ' oncomfortabel ' zou zijn, laat staan met een reisfiets met volle tassen, zoals ze op de begeleidende foto hadden gezet.
Ja, een wielrenster met een tandenborstel, pinpas en lichtgewicht tentje op een Santos.
Geen dikke idioot met spul vd Decathlon, inc fiets, 3 dagen proviand en 6 liter water.
En toch vind ik het geiteneukers .
IMG_20240130_141901.jpg


Maar goed, veel moois gezien. In de zomer zal het hier nauwelijks te harden zijn, of misschien juist net wel vanwege de kust en de ( geringe) hoogte.
Het plaatsje Retamar was in alle opzichten een hopeloos begin punt.
De boulevard was uiteraard leuk en schattig, maar na een paar honderd meter, beide kanten op lag er heel veel mul zand.
Hoe men op het idee komt om hier de EV8 overheen te leggen en later dan ook nog de definitieve versie 🤷🏿‍♂️ ..
IMG_20240128_155237.jpg


Bordje is in de verte zichtbaar.
Tell Sell stem : ' But wait, there's more! ' .
IMG_20240129_122208.jpg

Op familie fietsvakantie en je komt hier uit 🤷🏼‍♂️ ..

Maar inmiddels ben ik net van prive grond weggestuurd en hoewel slechts 400 meter hemelsbreed sta ik, samen met 30 andere campers, wel in ' the ass end of nowhere.
Inmiddels in Torre del Mar, of beter gezegd, erbuiten 😉
 
Laatst bewerkt:
Time flies when you are having fun..
Op aanraden van @hookeniggy het Cabo del Gato natuurpark bezocht.
Het was wel jammer dat het juist op de dag dat ik op de motor ging het bewolkt was, wat alles een extra verlaten en afgelegen indruk geeft, wat deze omgeving echt niet nodig heeft.
Op het einde kwam de zon door waardoor de wolken in m'n hoofd ook verdwenen en bij terugkomst toch 32 foto's.
Bekijk bijlage 1969132
In de verte de berg waar ik tegenop zou rijden, na een lange rechte weg langs de kust, wederom ook toegewezen voor fietsers, maar dat is een verhaal op zich 🤐 .
Bekijk bijlage 1969133

Hier kijk ik terug op de vorige foto.
Jammer genoeg zat op het einde een hek en moest ik 40 minuten omrijden om een paar km na het hek uit te komen.
Maar de weg naar boven was al pittig genoeg, hobbelend in de 2e versnelling over compleet geruïneerd asfalt en dan ook nog 2 arme fietsers inhalen.
Bekijk bijlage 1969136

Bekijk bijlage 1969137

Bekijk bijlage 1969138

Bekijk bijlage 1969139

En hier begon dan het echte gejakker door de duinen.
Nee hoor, ik kijk wel uit. Een uitgedroogd oppervlakte met daaronder zacht zand.
Maar vond de kleuren erg mooi, ff het asfalt af, foto nemen en ( niet Te) snel weer door.
Bekijk bijlage 1969142

Uitzicht punt.
Aan het einde vd doodlopende weg een klein gehucht met wat restaurantjes en barretjes.
Google Maps

Bekijk bijlage 1969143

Ipv de doorgaande weg te volgen ging het fietspad een klein weggetje in waar je niet in mocht tenzij ' Iets moeilijks in het Spaans ' .
Toch ingereden, het werd dit en verderop nog erger.
Ik bedenk me net dat ik in 2019 al heb lopen te zeiken op de website van ' oppad ' vd ANWB, dus sowieso mijn schuld natuurlijk. Dat ze 2 sterren vd 5 moeilijkheidsgraad gaven aan een route die met een mountainbike al op z'n minst ' oncomfortabel ' zou zijn, laat staan met een reisfiets met volle tassen, zoals ze op de begeleidende foto hadden gezet.
Ja, een wielrenster met een tandenborstel, pinpas en lichtgewicht tentje op een Santos.
Geen dikke idioot met spul vd Decathlon, inc fiets, 3 dagen proviand en 6 liter water.
En toch vind ik het geiteneukers .
Bekijk bijlage 1969146

Maar goed, veel moois gezien. In de zomer zal het hier nauwelijks te harden zijn, of misschien juist net wel vanwege de kust en de ( geringe) hoogte.
Het plaatsje Retamar was in alle opzichten een hopeloos begin punt.
De boulevard was uiteraard leuk en schattig, maar na een paar honderd meter, beide kanten op lag er heel veel mul zand.
Hoe men op het idee komt om hier de EV8 overheen te leggen en later dan ook nog de definitieve versie 🤷🏿‍♂️ ..
Bekijk bijlage 1969147

Bordje is in de verte zichtbaar.
Tell Sell stem : ' But wait, there's more! ' .
Bekijk bijlage 1969182
Tis al rot zat als je kinderen hebt, maar als je met ze gaat fietsen en je komt hier uit 🤷🏼‍♂️ ..

Maar inmiddels ben ik net van prive grond weggestuurd en hoewel slechts 400 meter hemelsbreed sta ik, samen met 30 andere campers, wel in ' the ass end of nowhere.
Inmiddels in Torre del Mar, of beter gezegd, erbuiten 😉

Hej gaaf te horen dat je er een kijkje bent gaan nemen, op een vd fotos sta je denk ik vlakbij Almeria?
Je hebt daar erg leuke dorpjes langs de kust (Aqua Amarga) wat allemaal een beetje alternatief is en je prima kan neerstrijken.
Ik jarenlang door dat park gereden, vindt 't t verschrikkelijk mooi, misschien kom je de mannen van het Spaanse legioen op hun 3AJ's nog tegen (600 Tenere) in zwart pak, en je kan er ook nog wel eens Amerikaanse leger eenheden met hun zodiacs te water zien gaan in dit seizoen, het is een heel leuk gebied en je kan er van alles zien en mee maken, veel prototype auto's en motoren worden er ook getest, dus ogen open houden, misschien heb je mazzel.
Heel veel plezier daar✌️👍
 
Na een bewolkte dag gelukkig weer wat meer zon ( jaja, zielig hè) en de dag erna half bewolkt.
Een klein rondje de bergen door voelt uiteindelijk nog als een behoorlijk stuk, maar met een gemiddelde van 40 km/hr gaat het wel hard, maar niet snel.... of andersom 🤔 .
Of ik maak er 60 km/hr gemiddeld van en kan ik nu afzwaaien vanwege gebrek aan foto's.
Waarbij ik gisteren nog tot max 400 meter hoogte ofzo kwam, had ik vandaag gewoon een plaatsje aangetikt als eind bestemming,
1 om gedwongen via kronkelige weggetjes gestuurd te worden,
2 ik daarvandaan meerdere kanten op kon en 3 dat ongeveer 40 km vanaf het begin punt was en niet bijvoorbeeld 100 dat als ik daar half uitgeput aankom ik minimaal 100 km ook terug moet over hoogstwaarschijnlijk ook geitenpaadjes.

Ik had alleen niet gekeken op wat voor hoogte het lag en halverwege zat ik al ruim over de 600 meter.
Als je nu afvraagt wat ik loop te zeuren, Malaga staat o.a bekend dat je binnen een half uur vanaf het strand liggen, op de skies kan staan.
Met als kanttekening dat ze waarschijnlijk niet waterskiën bedoelen, afijn alleen een tshirt onder het motorpak bleek nogal optimistisch
te zijn..

IMG_20240202_152727.jpg


IMG_20240202_154821.jpg


IMG_20240202_161629.jpg


Vandaag,
IMG_20240203_135012.jpg
IMG_20240203_135451.jpg


Ff checken of ik niet op de fiets was 🤔🍻
IMG_20240203_135807.jpg
IMG_20240203_141322.jpg


Achter de motor is een bord van Puerto de Sol zichtbaar en leesbaar als niet elke zwakzinnige proletarier zijn of haar stickuhr drop zou plakken.
Je weet wie je bent, wattenstaafje.. 😉😘 .
IMG_20240203_141327.jpg
IMG_20240203_141811.jpg
IMG_20240203_141959.jpg


Het mooiste gedeelte vd route, niet ver van Antequera en Ronda, daar heb je ook dit soort gedeeltes.
IMG_20240203_151423.jpg


Op dit soort wegen verveel je je niet gauw, strak en recent asfalt ook.
IMG_20240203_151729.jpg


Al met al een geslaagde dag, net 140 km gereden ongeveer en maar liefst 2 keer getankt zodat ik in totaal maar liefst 12,50 euro kwijt was..
Alleen de volgende keer genoeg stikkers meenemen.
 
Mooie omgeving daar, waar is het precies?
Velez Malaga, een dorpje boven Torre del Mar.
Waar ik gisteren avond nog ben weggegaan omdat er een brief onder de ruitenwisser zat.
IMG_20240204_164915.jpg


Met andere woorden ' ophoepelen ' .
Nou hoef ik zeker geen rode loper bij aankomst, maar een beetje welkom voelen vind ik wel ok.
Daarnaast werd er net als gisteravond gebasketbaldtdt , maar dit keer met luide irritante muziek.
Er waren al bijna geen campers meer, inclusief de 2 buren aan weerszijden die er al stonden voor mijn aankomst.
Nog niet vaak in het donker gereden met de bus, maar was goed te doen. In het verleden was 1 koplamp soms wat minder helder qua lichtopbrengst, maar iig gisteren niet.
Na het uitpakken bij aankomst aan de haven kant van Malaga, rook ik pannekoeken en gebaarde met het universele teken van hand wuiven naar het hoofd dat het lekker rook, wat weer uitkwam op een leuk gesprek met de Spaanse buren. Het bleek overigens gepoft mais/ popcorn te zijn.

IMG_20240204_115925.jpg
IMG_20240204_115931.jpg


Het park van Malaga is er mooi met planten en bloemen van over de hele wereld, dankzij een wereld reiziger die met z'n boot alles meenam en het bleef groeien dankzij het gemiddelde 🤔, gematigde klimaat .
IMG_20240204_120439.jpg


Ik zal niet gaan zeuren dat de EV8 over de boulevard loopt waar 'verboden te fietsen ' borden staan en het op sommige stukken ook gewoon onmogelijk is door de terrassen.

Maar leuk zijn alle Chiringuitas, ik vermoedde iets met grillen. De meeste tentjes zijn voorzien van een grill in de vorm van een klein vissersbootje, wat kan ronddraaien voor het geval de wind dat ook doet.
Het betekent alleen gewoon " Strand bar" 🤷🏼‍♂️ .

Vooral even wennen om elke kant waar je opkijkt , beweging te zien.
Nou is het ook zondag maar het is een onophoudelijke stroom van auto's, fietsers, wandelaar en de rest van de ' BZJDW' © beweging.
De net door mij verzonnen ' Beweeg Zoals Jij Dat Wil ' beweging.
Donderdag wordt er 35 mm regen voorspeld, vijfendertig. Maar ben benieuwd of daar iets overblijft op woensdagavond.
 
Zo'n briefje vindt ik ook wel ok.
is beter dan dat de Guardia s'nachts met de gummi knuppel op je deur staat te rammen dat je op moet rotten, heb je geen boek mee met camperplaatsen?
Op sommige plekken is het ook niet leuk meer in Spanje hoor als honderden vd ijskasten gewoon maanden ergens gaan staan.
 
Misschien niet zo gastvrij maar wel netjes dat ze je niet meteen een boete aansmeren zoals in veel landen.

Klopt, maar dit leek zo een beetje de enige gedoogplek, tussen de vragtwaggels en rijles oefeningen staan op een slecht onderhouden onverhard terrein wat soms voor het circus gebruikt wordt. Ik zie het probleem niet.

Zo'n briefje vindt ik ook wel ok.
is beter dan dat de Guardia s'nachts met de gummi knuppel op je deur staat te rammen dat je op moet rotten, heb je geen boek mee met camperplaatsen?
Op sommige plekken is het ook niet leuk meer in Spanje hoor als honderden vd ijskasten gewoon maanden ergens gaan staan.
Een boek... , zoals Youp van t Hek zei ' een stapel faxen?' 😜 .
Maar verder tja het schijnt een groeiend probleem te zijn.
Kan er een lang verhaal van maken, maar het lijkt vooral of iedereen op de kliffen bij- of zelfs op het strand wil staan.
Nu, ten westen van de haven van Malaga staan er maar zo 40 vrachtwagens naast elkaar vlak bij het strand, daarnaast beginnen de rijen met campers.
Het wordt gewoon overal drukker, daar laat ik het maar bij.
 
Maar een leuker onderwerp, El Torcal El Torcal · Calle el Torcal de Antequera, 70, 75, 29200 Antequera, Málaga, Spanien .
IMG_20240206_125241.jpg


IMG_20240206_131047.jpg


IMG_20240206_133210.jpg


IMG_20240206_140254.jpg


IMG_20240206_154525.jpg


Met zulke wegen hoef ik voorlopig nog geen offroad paadjes op te zoeken.
Zelfs na km correctie van de kortere gearing nog steeds een nette 1 op 30 , zodat de keuze tussen fiets en motorfiets vrijwel geen financiële meer is.

10 jaar geleden was ik hier al eens, inclusief Antequera, maar het was nu misschien nog wel mooier en indrukwekkender, mooier weer en nu niet op doorreis dus meer tijd.

Wat ik ook al eens gedaan heb is de bergweg tussen Marbella en Ronda gereden.
Die werd ( en wordt? ) gebruikt door motorbladen/ fabrikanten om nieuwe modellen te introduceren en te laten proefrijden.
En inderdaad een indrukwekkend mooie weg en omgeving maar 250+ km voor een rondje gisteren vond ik teveel.
Eerst maar eens kijken hoe groot de bui van vrijdag wordt.
 
Wat ik ook al eens gedaan heb is de bergweg tussen Marbella en Ronda gereden.
Die werd ( en wordt? ) gebruikt door motorbladen/ fabrikanten om nieuwe modellen te introduceren en te laten proefrijden.
En inderdaad een indrukwekkend mooie weg en omgeving maar 250+ km voor een rondje gisteren vond ik teveel.
Tegenwoordig wordt er geflitst (zeker in het weekend) en mag je op veel stukken maar 60. Maar man man wat een weg :}
 
Tegenwoordig wordt er geflitst (zeker in het weekend) en mag je op veel stukken maar 60. Maar man man wat een weg :}
Ze zijn hier ook behoorlijk motorminded dus kan me voorstellen dat die weg hun plaatselijke ' Posbank ' is. Of welk ander stuk weg populair is bij meerdere weggebruikers.

Zo was de heenweg gisteren een witte weg, iets wat ik met de bus liever vermijdt want dan kan het vanalles worden, bijna 1 baans met 12% hellingsgraad ofzo.
Maar dit was leuk bochtig slingerwerk. Terug was een gele weg, qua navigatie bedoel ik dan, die kleuren zijn universeel/ altijd hetzelfde.
Die was net zo bochtig maar qua asfalt bijna een circuit.

Alleen die laatste of eerste 5 km de stad in of uit 🤐 . En omdat m'n hoesje op de crosser nog voor m'n kleinere telefoon was, miste ik natuurlijk net de afslag zodat ik 4 km heen en terug kon.

Maar ja, het kan ook regenen of sneeuwen hè 😜
 
Tijdens mijn eerste vakantie met (nu) mijn vrouw, 6 jaar geleden, zijn we vanuit NL naar een B&B een stukje boven Alora gereden.
Nog bedankt Brabant water voor de EU tankpas, maar dat terzijde.
Heen en terug weg kamperen, Barcelona, Valencia, enz.

Daar in de buurt van Malaga is het wel echt een geweldige omgeving. Heerlijk sturen, zelfs in de bejaarden Yaris Hybrid die ik toen als lease auto had.
Desfiladero de los Gaitanes · Campillos, Málaga
Mooie omgeving daar rond die stuwmeren, leuke weggetjes, verlaten huizen, grind paden om in te rijden en te verdwalen.

Alora stelde overgings niet heel veel voor, maar ik had al begrepen dat jij toch niet zo van de steden en zo bent.
 
Tijdens mijn eerste vakantie met (nu) mijn vrouw, 6 jaar geleden, zijn we vanuit NL naar een B&B een stukje boven Alora gereden.
Nog bedankt Brabant water voor de EU tankpas, maar dat terzijde.
Heen en terug weg kamperen, Barcelona, Valencia, enz.

Daar in de buurt van Malaga is het wel echt een geweldige omgeving. Heerlijk sturen, zelfs in de bejaarden Yaris Hybrid die ik toen als lease auto had.
Desfiladero de los Gaitanes · Campillos, Málaga
Mooie omgeving daar rond die stuwmeren, leuke weggetjes, verlaten huizen, grind paden om in te rijden en te verdwalen.

Alora stelde overgings niet heel veel voor, maar ik had al begrepen dat jij toch niet zo van de steden en zo bent.
Alora moest ik opzoeken, ben er vlak langs gereden op de terugweg vanuit Antequera lijkt me.
Dat hele desfiladero ding kwam me bekend voor 😉 , had al even zitten zoeken en zag toen die weg tussen 2 bergkammen in op google, Camino del Rey. In het verleden wel eens langs gereden en puur uit toeval een foto van gemaakt.
Later nog een keer heen gereden met een huurauto op een losse vakantie en er toen achter komen dat je minimaal 4 dagen van tevoren moest reserveren...
En zo gezellig was het al even niet, maar goed, verleden tijd.
Wat betreft grote steden.... :
 
Vandaag een rustdag wat meestal inhoud dat het vermoeiender is dan dat ik iets plan wat in overeenstemming met mijn luiheid is.
Dus fietsen door Malaga.
Enorm veel indrukken opgedaan, op de motor zou dat een totaal andere beleving zijn. Zolang je maar verdwaald met een fietspad onder je, kan je lekker om je heen kijken.
IMG_20240207_142207.jpg


IMG_20240207_145206.jpg


Toen ik nog gewoon een gezonde afkeur voor fietsen had, ben ik overgehaald om in Malaga aan een fiets excursie mee te doen. Wat wel leuk was.
Apart om nu zo nu en dan van die gebouwen of plekken te zien die dan opeens opduiken terwijl je vanaf een andere kant aankomt.
IMG_20240207_151025.jpg


Ook dit Castello de Oud de la Ruïne zag er op afstand leuk uit, maar op de fiets zie ik dan voornamelijk het hoogteverschil tov de huidige positie.
En 50 meter de andere kant op zijn er ipv allang overleden ridders en artefacten, erg levendiger personen in veel te krappe leggings en topjes die zich voort bewegen over strand en boulevard. Gratis toegang. Ieder zijn keuze 😉 .

Wat ook in steeds meer steden en dorpen in opkomst is, is de street art.
Of het was mij nog niet opgevallen, ook mogelijk.
Hier dacht ik dat men Daniel Craig oud had gemaakt, maar ik vermoed dat het Johan Cruyff op vakantie in Frankrijk is.
En uiteraard Ron Jeremy.
Voor degene die nou denken " Wie? " , hij was bekend van voetbal dingen en allerlei wazige uitspraken.

IMG_20240207_184558.jpg


 
Een update van na Malaga gaat niet omdat ik geen afbeeldingen geplaatst krijg.

Maar mede door de weersomstandigheden maar gekozen om niet verder richting Gibraltar en omliggende plaatsen te rijden.

Op de gratis camperplaats in Gibraleon gestaan en een poging tot het rijden vd via verde, maar die was simpel gezegd ondergelopen en weggespoeld door de vele regen van donderdag middag tm vrijdag ochtend.

Na een onrustige nacht vol zware bas muziek van de feesttent 200 meter verderop, ontdekte ik de volgende middag het andere klaag punt van camperaars over deze plek, het overstromen van de zwart water dumpput.
Dus ligt er opeens een paar vierkante meter vol stront en papier onder de kraan voor het drinkwater, want zelfde afvoer.

Nou dan is het ook niet erg dat de afbeeldingen even niet werken 😜 , maar nee, heb er geen foto van.

Wel tijdens het was draaien met gratis WiFi even wat oude foto's van Google foto's verwijderd wat een voornamelijk leuke trip in het verleden was.

De avond ervoor had ik de was al op de fiets gebonden om naar de wasserette te gaan, 200 meter verderop. Zegt de buurman dat hij er net vandaan komt en de drogers niet werken.
Hoe hij 14 euro's krijgt in 2 drogers met programma's vanaf 3 euro vond ik achteraf gezien al apart, maar de andere wasserette is 3 km verderop dus leuk voor de volgende dag.
Waarop ik het toch niet kan laten om eerst bij de dichtstbijzijnde te kijken waar alles gewoon werkt.
Tjonge Pens, wat heb jij een interessant en afwisselend leven..

Och, ik heb geen 1000+ euro apparaat meer staan in een 2000+ euro per vierkante meter kostende ruimte die daarnaast ook nog honderden euro's per jaar kost.
Dan draag ik m'n sokken wel 2 dagen en ben ik eens id paar weken een tientje kwijt.
Veel gevaarlijker zijn de cafeetjes en restaurantjes naast de wasserettes, daar gaat het geld heen tijdens het wassen 😉 .

Maar desbetreffende wasserette staat in Portugal, in de Algarve.
Hier probeer ik ergens in november/ december aan te komen voor het mooie weer, maar vanwege een klote periode ging dat niet.

Verdere updates zullen dus wel wat schaarser worden omdat dit een beetje het einde vd ' ontdekkingsreis ' is.

Of niet omdat ik nu een meer comfortabele motor bij me heb en het met het betere weer vanaf nu tov november ik misschien wat meer naar het noorden kan/ wil.
IMG_20240210_160117.jpg


Huelva is, voor zover ik gezien heb, wel een leuke stad.
Er is ergens een hoeveelheid inwoners of aantal km2 , icm een hoeveelheid afval en gebrek aan infrastructuur waarbij een stad een verkapte vuilnisbak wordt met een ieniemienie oud centrum wat voor de toeristen mooi gehouden wordt.
IMG_20240210_153100.jpg


Door een onaflatende zin in pizza heb ik de navigatie mij laten sturen naar de Dominos
Op dezelfde straat waar ik vorig jaar fietste, nu wederom erg rustig, zeker voor een stad, nu zaterdag, toen zondag. Alleen zaten op die ene straat alle cafes en restaurants propvol.
Het sociale aspect is hier waarschijnlijk belangrijker dan het feit dat je je kop koffie de dag ervoor moet reserveren op een tijdstip, wil je hem warm krijgen.
Ja ik typ dit expres zo , nee ik kan ook gezellig zijn.
IMG_20240210_132022.jpg


Hallo, ik ben een fietspad.
 
Laatst bewerkt:
IMG_20240211_144832.jpg

niet het mooiste weer om een nieuw land in te rijden, maar dan is het morgen extra leuk als de zon schijnt bij het wakker worden.
IMG_20240213_125820.jpg


Maar zelfs het modderballet van 4 cm diep is de volgende dag al opgedroogd.
De ene kant op kijkend zie je de zoutvlaktes en de zee en palmbomen tussen eeh fel gele bloemetjes die hier een niet te stoppen plaag zijn.
Lijkt me minder erg dan die kever die palmbomen toppen opvrat en er larven in legde.
 
Laatst bewerkt:
Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Maar in dit geval helaas niet zoveel.
Erg mooi door de bergen gereden in de buurt van de guadiana rivier , wat de grens met Spanje is en af en toe stoppen voor een groepje wielrenners.

IMG_20240216_135657.jpg


IMG_20240216_145925.jpg


Voor mij een geval van ' hoe meer je ervan weet, hoe minder leuk het wordt ' met hele verhalen over taktiek en men van tevoren bekijkt ( per ploeg) wie ' moet ' winnen om die vervolgens zo lang mogelijk vlak achter de bips van een ander te laten rijden.

Ga nou niet reageren hoe het wel zit, dit is dichterlijke vrijheid ofzo 😉 .

Mooier zijn de respectievelijke vijvertjes, meren en stuwmeren.

IMG_20240217_115556.jpg


IMG_20240217_120757.jpg


IMG_20240217_122040.jpg


En het stuwmeer van Beliche.
IMG_20240217_124708.jpg


IMG_20240217_121819.jpg


Maar met alles wat hier groeit en bloeit lijkt de lente al in volle gang, itt die paar krokussen in NL die al dapper begonnen zijn aan hun opmars.

En nou nog 3 maanden zo nu en dan een bericht dat ' het seizoen ' echt begonnen is na een halve dag van milde temperaturen en geen regen 😉 .
 
Laatst bewerkt:
Om maar wat meer van hetzelfde te ondergaan ben ik vandaag maar naar het noorden blijven rijden, langs de rivier/grens ipv na een 25 km ongeveer af te slaan.

IMG_20240218_123852.jpg


Altijd een mooi gezicht om de heuvel over te komen en opeens een heel uitgestrekt nieuw landschap voor je te zien liggen.
Veel bergpassen hebben dat ook , zodra je eenmaal over het hoogste punt komt.

IMG_20240218_130019.jpg


Tussen foz de Odeleite ( uitmonding van Odeleite, wat doelt op de rivier die daar uitmond, zoals ik net heb opgezocht) en Alcoutim rij je regelmatig met uitzicht over de rivier.
Een redelijk rustig gebied met vooral wat wazige figuren die daar half legaal in de bosjes langs de rivier wonen in voornamelijk zelfbouw ( knutsel) constructies.

Ik hoorde het verhaal van een Amsterdamse meneer die daar in de rivier lag met z'n boot dat velen een boete gekregen hadden van soms duizenden euro's, maar er later geen gevolg op gekomen is. In de zin van controle ofzo 🤷🏿‍♂️ .

Alcoutim is dan wel weer leuk en toeristisch zonder druk te zijn. Maar het is ook niet groot en zo steil 🤐💩 .

IMG_20240218_131513.jpg


Maar al op de doorlopende weg nog in het dorp zie je de weg al de bergen in kronkelen met veel begroeiing en bloemen rond de rivier in de vallei.
Zoek maar lekker, zonder rood rondje..
IMG_20240218_133115.jpg


Op de grens van de Algarve en de Alentejo ligt ook een brug over een rivier.
Alleen heeft de graffiti op het bord de tand des tijds maar vooral de continuee zon beter doorstaan dan de oorspronkelijke tekst en afbeeldingen, dus daar geen foto van.

IMG_20240218_133155.jpg
 
Maar ff in een 2e post verder gaan, anders typ ik weer voor jan met de fluit.
Eenmaal in de Alentejo is de eerste stad op deze weg Mertola.
Eerlijk gezegd had het voor mij niet zover gehoeven maar al zoekend op de kaart was het toch echt de kortste weg naar Pomarao .
Een 40 tot 80 km fietsen per dag gaat nog wel, maar vd motor afstappen en onnodig wandelen heb ik afgeleverd.
Dus naar boven op de berg gereden om zo een voor mij nieuw uitzicht op Mertola te krijgen.
IMG_20240218_135437.jpg


IMG_20240218_135640.jpg


Niet dat ik hoef te bewijzen dat ik met de motor was met zulke bergen en hellingen.
Ruim meer dan 12% is dit weggetje naar de kerk naast de begraafplaats.
IMG_20240218_143903.jpg


Daarna over een geitenpaadje naar de grens met Spanje die halverwege een stuk breder wordt na een splitsing, dus de kortste en ( daardoor vaak) meest uitzichtijke keuze met weilanden vol bloemen.
IMG_20240218_144823.jpg


Dit is al een stuk dichterbij, maar de eerste keer dat je de heuvel overkomt en de weg id verte eindeloos ziet klimmen.... Dan is een motor zo gek nog niet.
IMG_20240218_145117.jpg


Inmiddels is de lunch van naast de kerk al de darmen in gestuiterd door het geitenpaadje en is het inmiddels een kwestie van ' terug ' rijden.
Maar in het 2e dorpje rijd ik toch even naar binnen om Alcoutim vanaf Spaanse kant te zien.

IMG_20240218_151417.jpg


IMG_20240218_151811.jpg


Zoals op de kaart te zien is, is de weg aan Spaanse kant recht toe recht aan, met een gedeelte erin wat bijna een landingsbaan lijkt, zo recht.
In Villablanca nog even getankt, 5,1 liter na 166 km .
Een mooie rit maar na 180 km merk ik wel dat het geen goldwing is qua comfort,wat ik voor lief neem met bovenstaand verbruik.
 
IMG_20240220_123959.jpg

Hier weinig graslanden, behalve op de golfbanen die hier op zich best veel zijn, maar grotendeels aan het zicht onttrokken zijn.
Dit zijn echter velden vol koriander, die in bosjes van 1,50 bij de groenteman liggen.
Of 40 cent als je eenmaal weet dat de Marokkaanse en andere buitenlandse toko's het ook hebben.

Buiten dat heb ik hier ook velden vol broccoli, bloemkool , bleekselderij en spitskool gezien.
Los van de gebruikelijke kassen met tomaten en aardbeien.
Beetje teveel offtopic om er een heel verhaal van te maken, maar wel leuk om te zien als je maar 1 generatie verwijderd bent van die denken dat melk uit de fabriek komt.

IMG_20240122_140854.jpg
 
Eindelijk is het TET gedeelte van dit topic echt aan de beurt gekomen.
Frankrijk zal ik niet noemen, behalve december en heel veel regen en eenmaal in Spanje weet ik de eerste paar meters nog die na een aantal honderd meter al steil naar beneden gingen in een jarenlang ongebruikt pad vol zooi, dus nee.
Vervolgens een aantal weken kip slobberen en Port nippen met zo hier en daar een zelfgemaakte hamburger en nu en dan een mooi bochtig stuk asfalt door een natuurgebied. Ook zeker de moeite waard.
Maar inmiddels was ik het offroaden al bijna vergeten door de fijne asfalt capaciteiten van mijn CRF250L .
Vorig jaar ben ik na het stukje TET in Spanje boven Huelva, met de bus doorgereden naar een aantal via verdes voor de fiets en had ik o.a helemaal geen zin meer om de beperkte levensduur van het opgelaste voortandwiel verder te bekorten.
Over een paar maanden kan ik zeggen ' Joh ik ben 50+ , dat weet ik allemaal niet meer ' .

Maar gisteren dus vanuit Castro Marim, tegen de Spaanse grens aan, de TET opgereden.
De eerste paar kilometers heb je nog het idee dat je minder of meer bij mensen door de voor of achtertuin rijd, maar op een gegeven moment wordt het wat meer afgelegen en is het de ' schuld' vd mensen dat je dat doet omdat zij in de wildernis leven.
De grens tussen wat een stal is of iets wat iemand als ' bewoonbaar ' ziet, is hier een wazige grens.

IMG_20240223_122013.jpg

Vooral het ( soms plotseling) dalen of stijgen van de weg is iets waar ikzelf na een tijdje off offroaden 🤔 , weer even aan moet wennen.

Qua nivo, niveau, skillset, ervaring en mate van ballen geef ik al tijden op dat ik graag rond poekel en bloempjes kijk.
Waarvan akte.
IMG_20240223_144305.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan