Welke instelling Acculader?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bensi

MF veteraan - uut de Achterhoek
11 jul 2005
8.132
1.137
Achterhoek
Ik heb de motor in de schuur staan voor de winterstalling. Accu aan de druppellader.
Nou heeft deze druppellader 3 verschillende standen. Motor / Auto / Winter
In de meegeleverde, beknopte "handleiding" staat niet duidelijk welke stand de juiste is voor het onderhoud van de accu in de winterstalling.
Wie weet welke stand de juiste is, Motor of Winter?
IMG_2883.jpg
IMG_2884.jpg
IMG_2885.jpg

Hieronder de productbeschrijving:

Wilt u uw oldtimer, boot, motor of cabrio weer uit de schuur halen en wil deze na lang stilstaan slecht starten? Wij bieden vandaag de oplossing met deze slimme druppellader! Het wordt al weer warmer buiten en de motor / scooter kan straks weer de schuur of stalling uit. Alleen heeft de motor de hele winter binnen gestaan en is de accu langzaam leeg gelopen wat slecht is voor de accu. Bespaar u zelf vandaag de kosten voor straks een nieuwe accu en koop vandaag extra voordelig deze hoge kwaliteit acculader van het Duitse merk Hofftech. Dit apparaat houdt uw accu altijd vol en voorkomt dat uw accu na de winter kapot is. Tevens is de druppel lader voorzien van een beveiliging (houdt op met laden zodra de accu vol is) Vanaf het moment dat de accu langzaam leeg loopt wordt er door dit apparaat automatisch bij gedruppeld. Met de snel laad functie laadt u bij een lege accu uiterst snel en start u na korte tijd elk voertuig. Deze luxe accutrainer met overspannings-beveiling is onmisbaar voor een ieder die het gevoel kent dat zijn of haar auto, tractor, sneeuwscooter, boot, oldtimer of crossmotor niet start. De druppellader wordt aangestuurd door intelligent een 8-fasig oplaadprofiel voor accu's van personenauto's, motoren, tractoren, boten, etc. De microprocessor registreert de conditie van de accu en past de regelaar aan zodat de accu de juiste stroom en het juiste voltage krijgt. Hierdoor wordt de accu volledig opgeladen en de levensduur optimaal verlengd. Kenmerken: Type oplader: 8-staps, volledig automatische laadcyclus, Kabellengte: 1,5 m, LCD indicatie, Laadstroom: 6V- 2.0A / 12V-2.0A langzaam en 4.0A snel, Max. vermogen: 70W, Spanning AC: 220V - 240V ~ 50Hz, Isolatieklasse: IP65.

Productinformatie
Geschikt voor model accu: AGM-accu | Gel-accu | Loodzuur accu
Type oplader: 8-staps, volledig automatische laadcyclus
Kabellengte: 1,5 m
LCD indicatie
Laadstroom: 6V- 2.0A / 12V-2.0A langzaam en 4.0A snel
Max. vermogen: 70W
Spanning AC: 220V - 240V ~ 50Hz
Isolatieklasse: IP65
 
Ik heb de motor in de schuur staan voor de winterstalling. Accu aan de druppellader.
Nou heeft deze druppellader 3 verschillende standen. Motor / Auto / Winter
In de meegeleverde, beknopte "handleiding" staat niet duidelijk welke stand de juiste is voor het onderhoud van de accu in de winterstalling.
Wie weet welke stand de juiste is, Motor of Winter?
Bekijk bijlage 1572094 Bekijk bijlage 1572095 Bekijk bijlage 1572096
Hieronder de productbeschrijving:

Wilt u uw oldtimer, boot, motor of cabrio weer uit de schuur halen en wil deze na lang stilstaan slecht starten? Wij bieden vandaag de oplossing met deze slimme druppellader! Het wordt al weer warmer buiten en de motor / scooter kan straks weer de schuur of stalling uit. Alleen heeft de motor de hele winter binnen gestaan en is de accu langzaam leeg gelopen wat slecht is voor de accu. Bespaar u zelf vandaag de kosten voor straks een nieuwe accu en koop vandaag extra voordelig deze hoge kwaliteit acculader van het Duitse merk Hofftech. Dit apparaat houdt uw accu altijd vol en voorkomt dat uw accu na de winter kapot is. Tevens is de druppel lader voorzien van een beveiliging (houdt op met laden zodra de accu vol is) Vanaf het moment dat de accu langzaam leeg loopt wordt er door dit apparaat automatisch bij gedruppeld. Met de snel laad functie laadt u bij een lege accu uiterst snel en start u na korte tijd elk voertuig. Deze luxe accutrainer met overspannings-beveiling is onmisbaar voor een ieder die het gevoel kent dat zijn of haar auto, tractor, sneeuwscooter, boot, oldtimer of crossmotor niet start. De druppellader wordt aangestuurd door intelligent een 8-fasig oplaadprofiel voor accu's van personenauto's, motoren, tractoren, boten, etc. De microprocessor registreert de conditie van de accu en past de regelaar aan zodat de accu de juiste stroom en het juiste voltage krijgt. Hierdoor wordt de accu volledig opgeladen en de levensduur optimaal verlengd. Kenmerken: Type oplader: 8-staps, volledig automatische laadcyclus, Kabellengte: 1,5 m, LCD indicatie, Laadstroom: 6V- 2.0A / 12V-2.0A langzaam en 4.0A snel, Max. vermogen: 70W, Spanning AC: 220V - 240V ~ 50Hz, Isolatieklasse: IP65.

Productinformatie
Geschikt voor model accu: AGM-accu | Gel-accu | Loodzuur accu
Type oplader: 8-staps, volledig automatische laadcyclus
Kabellengte: 1,5 m
LCD indicatie
Laadstroom: 6V- 2.0A / 12V-2.0A langzaam en 4.0A snel
Max. vermogen: 70W
Spanning AC: 220V - 240V ~ 50Hz
Isolatieklasse: IP65
Ik denk dat als hij op motor staat er niks mis kan gaan
 
Winter lijkt mij de druppelstand waar je hem op laat/laad ;) staan zodra hij vol is en je de lader aangesloten laat zitten.
Bij veel motoraccu's zie ik 5-10 A staan waarmee ze geladen kunnen worden en met die 70w/12v zit je met 5,8 prima.
Meet de accu anders even voor de zekerheid na met een multimeter, 14,9 lijkt me best fors, maar misschien wijkt de meter vd lader iets af.
 
Dit is de stand voor zware agm accu's in een koude omgeving. Met die stand gaat tie uiteindelijk over op de druppelstand maar dat geldt ook voor de motorstand. Zie ook deze handleiding van een vergelijkbare lader. Die heb ik.
 

Bijlagen

  • instructie acculader (1).pdf
    384,5 KB · Weergaven: 12
Winter lijkt mij de druppelstand waar je hem op laat/laad ;) staan zodra hij vol is en je de lader aangesloten laat zitten.
Bij veel motoraccu's zie ik 5-10 A staan waarmee ze geladen kunnen worden en met die 70w/12v zit je met 5,8 prima.
Meet de accu anders even voor de zekerheid na met een multimeter, 14,9 lijkt me best fors, maar misschien wijkt de meter vd lader iets af.
Hoi Sander

Ik vond nog ergens dit stukje tekst bij een andre leverancier.

De druppellader biedt de perfecte modus voor elke situatie: langzaam en batterijbesparend opladen (12 V), snel opladen (12 V), een speciaal winterprogramma (12 V) en een 6 V-variant. De intelligente hoogfrequente oplaadtechnologie ontziet de batterij en laadt deze optimaal op.

Ik heb m nu dus maar op die winterstand gezet, hij geeft dan even 14,4V aan en even later FULL.
Even met de multimeter gemeten, die geeft dan 13,9 V aan.
IMG_2892.jpeg
IMG_2894.jpeg
 
Bij mijn CTEK is het koudweer programma (5 graden of kouder) aardig vergelijkbaar met het auto programma (minimaal 14Ah accu), maar dan een net iets hogere spanning. Ik zou hem gewoon op de motorfiets stand laten.
 
Best apart dat de handleiding niet echt duidelijk is, maar ik zou juist verwachten dat de motorstand een lagere laadstroom geeft dan de autostand, puur gebaseerd op het feit dat een motoraccu veel kleiner is (qua capaciteit) dan een beetje auto-accu. Goed om je accu te laden, maar niet om continu te gebruiken.

De winterstand druppelt, neem ik aan, oftewel laadt met een zeer lage laadstroom en checkt wanneer er niet meer geladen dient te worden en start weer wanneer dat nodig is. Verder zul je erop moeten vertrouwen dat de ”intelligente hoogfrequente laadtechnologie” doet wat hij moet doen. Dat blijft een vaag iets, ook bij de bekende fabrikanten.
 
Dit is de stand voor zware agm accu's in een koude omgeving. Met die stand gaat tie uiteindelijk over op de druppelstand maar dat geldt ook voor de motorstand. Zie ook deze handleiding van een vergelijkbare lader. Die heb ik.
PDF gelezen, dus toch maar op de motor stand zetten en dan lekker zo laten staan 👍
 
Het is gekkenwerk om er bij te gaan zitten, eigenlijk moet je het verloop monitoren. Ik heb daar 2 Owon multimeters voor gekocht. Het datalogprogramma kan twee meters aan. je hebt dan de mogelijkheid om een grafiek te maken met het gedrag van de meter... spanning en stroom apart te meten

 
En winter is wat mij eigenlijk het meest aanspreekt, voor wat een winter betreft... vaag, maar...
heb je aan een tijdklokje gedacht, van 3 euro, en dan iedere dag een uurtje op "motor" je accu op spanning zetten / houden?
 
En winter is wat mij eigenlijk het meest aanspreekt, voor wat een winter betreft... vaag, maar...
heb je aan een tijdklokje gedacht, van 3 euro, en dan iedere dag een uurtje op "motor" je accu op spanning zetten / houden?

Dit gaat niet werken Rob. Iedere keer dat de lader ingeschakeld wordt geeft deze alleen de spanning van de accu aan, en meer niet. Met de drukknop ga je pas naar de laadfunctie welke nodig is.
 
Ik heb een C-teck met dezelfde standen.
Het verschil auto/motor is inderdaad puur voor de grootte van de accu,in beide standen gaat hij automatisch over op druppelladen als ze vol is.
De winter stand is voor gebruik op een hele koude plaats.
Waarschijnlijk is dat bij deze ook zo.
 
Accu uithalen als je die winter wilt laden, want de boel kan bevriezen. Het beste laad je aan 15C, minimum.
Anders een Lithium-Ion batterij nemen, is niet veel duurder maar die zijn gek op koude temperaturen.
En ze wegen ook nog eens niks. Wel leveren ze minder stroom als het koud is, maar ze blijven wel goed.
Laden bij heel lage temperaturen met een druppellader is nooit een goed idee.
Haal hem er dan uit en doe het binnen in huis.
 
Okee. Maar stel dat je je motor of whatever uit een onverwarmde garage haalt, die bestaan. Minus 10, dan wordt die accu ook onder die belabberde omstandigheden geladen.
 
Okee. Maar stel dat je je motor of whatever uit een onverwarmde garage haalt, die bestaan. Minus 10, dan wordt die accu ook onder die belabberde omstandigheden geladen.

Het probleem is dat die kan bevriezen, je laad die dan beter niet met een druppellader.
Haal dan de batterij eruit en druppellaad die in huis.
Lange opslag aan lage temperaturen met een druppellader is geen goed idee.
Haal dan gewoon de batterij eruit en zet die binnen, dan blijft die lang goed.
Anders een Lithium-batterij nemen, die kan je gewoon laten staan aan -10, die hoef je niet eens bij te laden als er niet te veel lekstroom is.
 
Ja, daar is dat standje voor.
Eigenlijk meer iets voor Noorwegen, Zweden, Finland, Canada, Amerika, Rusland en Antarctica.
Bij omstandigheden van -10 en meer hebben ze vaak standaard gloeispiralen om het motorblok zitten.
Bijvoorbeeld bij de vrachtwagen. Dat ding gaat een paar uur voor vertrek voorverwarmen en dan krijgt de accu het ook niet zo op zijn lazer.

Met pissen in de buitenlucht is een gloeispiraal er omheen ook verstandig, zegt mijn oom altijd. Die woont in Canada en heeft een eigen vrachtwagen.
 
Bij omstandigheden van -10 en meer hebben ze vaak standaard gloeispiralen om het motorblok zitten.
Bijvoorbeeld bij de vrachtwagen. Dat ding gaat een paar uur voor vertrek voorverwarmen en dan krijgt de accu het ook niet zo op zijn lazer.

Met pissen in de buitenlucht is een gloeispiraal er omheen ook verstandig, zegt mijn oom altijd. Die woont in Canada en heeft een eigen vrachtwagen.

Wat ik zelf doe bij mijn auto is eerst even de lichten aan, dan 2x voorgloeien en dan pas starten, zo krijgt de accu tijd om het chemisch procces in gang te zetten alvorens ik tig-amps trek via de start-motor. De startmotor kost veel energie, maar als de accu niet chemisch in gang geschoten is dan levert die veel minder dan dat die kan. Bij mijn motor doe ik dat ook, eerst even de lichten aan, rustig buiten duwen, dan pas starten.
 
Het probleem is dat die kan bevriezen, je laad die dan beter niet met een druppellader.
Haal dan de batterij eruit en druppellaad die in huis.
Lange opslag aan lage temperaturen met een druppellader is geen goed idee.
Haal dan gewoon de batterij eruit en zet die binnen, dan blijft die lang goed.
Anders een Lithium-batterij nemen, die kan je gewoon laten staan aan -10, die hoef je niet eens bij te laden als er niet te veel lekstroom is.
Wat een onzin kraam jij nou uit. Accuzuur bevriest pas bij een aardige temperatuur onder 0.
Ter informatie: Vriespunt accuzuur
 
@ON5HB Een geladen accu -en dat is het geval als je een onderhoudslader hebt aangesloten- bevriest pas ergens beneden de -50 C, zo even uit m’n hoofd. Ik zou me er niet al te druk om maken, zeker niet met die slappe winters die we tegenwoordig hebben. Zelfs m‘n tuinkraantje verdomd het de laatste 15 jaar om stuk te vriezen.

Edit: @Wickedme was me voor zie ik.

Met pissen in de buitenlucht is een gloeispiraal er omheen ook verstandig, zegt mijn oom altijd. Die woont in Canada en heeft een eigen vrachtwagen.
Waar koop je die dingen? Ik vraag dit voor een vriend.
 
Wat een onzin kraam jij nou uit. Accuzuur bevriest pas bij een aardige temperatuur onder 0.
Ter informatie: Vriespunt accuzuur
Je eigen link:

Als een accu wordt ontladen in omgevingstemperatuur van 0°C, zal deze ongeveer 80% van de nominale capaciteit leveren. Het soortelijk gewicht van de elektrolyt in een 80% ontladen accu bedraagt ongeveer 1.14. Elektrolyt van dit S.G. zal bevriezen bij ongeveer -15°C. Dat betekent dat het vriespunt 15°C beneden de temperatuur van het elektrolyt ligt.

Maar bij druppelladen verlaag je de temperatuur en zal die eerder bevriezen.
We hadden het wel over -10!
Waar heb jij het over?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan