Winter handschoenen

Uiteindelijk is de oplossing in je handschoenen zoeken altijd symptoombestrijding. Je krijgt koude handen (en voeten) doordat de aderen in je handen worden dichtgeknepen en op die manier de bloedstoevoer afneemt. Dat is een onvrijwillige overlevingsreactie van je lichaam die gebeurt zodra je romp begint af te koelen.

De echt structurele oplossing zit dan ook in zorgen dat je romp niet afkoelt. Dus kleding die goed genoeg is en als het echt koud wordt, zo tegen het vriespunt, ligt de structurele oplossing in een verwarmd vest onder je motorjas. Als je dat hebt kun je zelfs met je zomerhandschoenen rijden in de vrieskou, want koude handen krijg je niet meer omdat de doorbloeding op gang blijft.
Interessante en aannemelijke visie! Ga er zeker eens op letten.
 
nou met zomerhandschoenen aan rijden lijkt mij wel heeeeeeeeeeeèèèl optimistisch.
 
Mwah, ik vind het persoonlijk eigenlijk allemaal wel meevallen. Ik heb zelf gewone winterhandschoenen. Ik rij 1-1,5 uur enkele reis en dat valt voor mij gewoon wel mee. Er zijn maar een paar dagen in het jaar, die echt te koud zijn, maar dan bijt ik gewoon even door. Binnen is het weer warm ;).
 
nou met zomerhandschoenen aan rijden lijkt mij wel heeeeeeeeeeeèèèl optimistisch.

Mij niet, want ik doe het in de winter bij temperaturen die zo laag zijn dat ik mijn Gerbing vest aantrek. Niet mijn doorwaaihandschoenen, maar waterdichte handschoenen zonder dikke voering. Rijdt namelijk wel een stuk comfortabeler. Op het moment dat ik het verwarmde vest niet gebruik heb ik wel dikkere winterhandschoenen aan.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor alle goede raad en ervaringen, de relatie body warm en handen warm snap ik maar in mijn geval is mijn body (en benen, armen) prima warm, komt geen koudje en/of spatje doorheen. Ga inderdaad maar eens eeens op zoek naar e.e.a., gr. Fokker
 
Iedereen bedankt voor alle goede raad en ervaringen, de relatie body warm en handen warm snap ik maar in mijn geval is mijn body (en benen, armen) prima warm, komt geen koudje en/of spatje doorheen. Ga inderdaad maar eens eeens op zoek naar e.e.a., gr. Fokker

Tja, hoe je het ook draait of keert: je "kern" (de romp) koelt wel degelijk af, minstens zo veel als je handen en voeten. Het pak dat je romp voldoende warm houdt bij koud en guur weer moet nog worden uitgevonden. Dat voel je niet omdat je lichaam er alles aan doet om juist dat gedeelte warm te houden.
Daarom beginnen je handen voeten koud aan te voelen...... omdat de bloedcirculatie wordt ingekrompen om die kern warm te houden.

Zorg je dat je romp warm blijft (écht warm dus...) dan heb je ook geen last van koude handen en voeten. Zo simpel is het.
 
Iedereen bedankt voor alle goede raad en ervaringen, de relatie body warm en handen warm snap ik maar in mijn geval is mijn body (en benen, armen) prima warm, komt geen koudje en/of spatje doorheen.

Dat denk je, maar je lichaam begint de bloedsomloop naar handen en voeten al te beperken voordat je echt merkt dat je romp afkoelt. En bij de één gaat dan nog wat sneller dan bij de ander. Je kunt dus echt je handen warm krijgen door te zorgen dat je romp wordt opgewarmd, ook al voel je die nog niet als koud.
 
Ik snap de redenatie dat je je romp warm moet houden en dat dan je handen ook warmer blijven.

Maar ik las ook ergens dat je handen, voeten en hals de plekken zijn waar je de meeste warmte verliest. En door dat warmteverlies te beperken, bijvoorbeeld door verwarmde handschoenen te dragen, blijft de rest van je lijf ook warmer.

Ik heb overigens straks beide. Verwarmde handschoenen heb ik al en een verwarmd vest ben ik in elkaar aan het freubelen dus ik kan straks zelf gaan experimenteren wat het beste werkt.
 
toevallig bij de lidl in de aanbieding, ski-handschoenen voor 5 euro de paar.
zelf rij ik met snowboard handschoenen en die zijn aardig warm en wind-waterdicht.

ga zelf ook een paar halen strakt.
 
sinds 1 jaar deze... :Y de oude waren na 31 jaar een beetje op :? [afbeelding]

Die handschoenen zijn waardeloos. Zijn zo lek als een zeef (wel warm als het droog is).

toevallig bij de lidl in de aanbieding, ski-handschoenen voor 5 euro de paar.
zelf rij ik met snowboard handschoenen en die zijn aardig warm en wind-waterdicht.

ga zelf ook een paar halen strakt.

Tot je valt...

PS. Was jij niet tegen handelaars? Misschien kan je zelf handschoenen breien met artisanale geiten wol.
 
Laatst bewerkt:
toevallig bij de lidl in de aanbieding, ski-handschoenen voor 5 euro de paar.
zelf rij ik met snowboard handschoenen en die zijn aardig warm en wind-waterdicht.

ga zelf ook een paar halen strakt.

Daar zit volgens mij geen enkele vorm van protectie is. Zelf weten hoor, maar die zou ik nooit aandoen. :N
 
Uiteindelijk is de oplossing in je handschoenen zoeken altijd symptoombestrijding. Je krijgt koude handen (en voeten) doordat de aderen in je handen worden dichtgeknepen en op die manier de bloedstoevoer afneemt. Dat is een onvrijwillige overlevingsreactie van je lichaam die gebeurt zodra je romp begint af te koelen.
Zorg je dat je romp warm blijft (écht warm dus...) dan heb je ook geen last van koude handen en voeten. Zo simpel is het.


Tja, de theorie snap ik, maar is het in de praktijk ook echt zo?

Toch lullig als je een verwarmd vest koopt en dan nog koude handen krijgt....
 
OK, bedankt voor alle reacties en suggesties, ben een stuk wijzer geworden, gr. Fokker
 
Tja, de theorie snap ik, maar is het in de praktijk ook echt zo?

Toch lullig als je een verwarmd vest koopt en dan nog koude handen krijgt....

In mijn praktijk is het echt zo. En er zijn ook wel experimenten hiermee gedaan, mensen in de vrieskou zetten en kijken hoe lang het duurt voor ze het koud krijgen. Degenen met verwarming op hun romp konden zonder handschoenen blijven zitten zonder problemen. Degenen met heel dikke handschoenen hadden het in notime koud.

Ook in die TVserie van Richard Hammond, ala Myth Busters (kan even niet op de naam komen) hebben ze zo'n experiment gedaan.
 
In mijn praktijk is het echt zo. En er zijn ook wel experimenten hiermee gedaan, mensen in de vrieskou zetten en kijken hoe lang het duurt voor ze het koud krijgen. Degenen met verwarming op hun romp konden zonder handschoenen blijven zitten zonder problemen. Degenen met heel dikke handschoenen hadden het in notime koud.

Ook in die TVserie van Richard Hammond, ala Myth Busters (kan even niet op de naam komen) hebben ze zo'n experiment gedaan.


Maar het gaat hier over verwarmde handschoenen en/of een verwarmd vest en niet over een combinatie met dikke handschoenen.
 
Maar het gaat hier over verwarmde handschoenen en/of een verwarmd vest en niet over een combinatie met dikke handschoenen.

Klopt, maar degene die een verwarmd vest aantrekt en dunne handschoenen zal het veel warmer hebben dan degene die heel dikke of zelfs verwarmde handschoenen aantrekt maar niets heeft om zijn romp warm te houden. Verwarmde handschoenen is eigenlijk alsof je je huis op temperatuur probeert te krijgen door een waxinelichtje te plaatsen onder de radiator op zolder.
 
Klopt, maar degene die een verwarmd vest aantrekt en dunne handschoenen zal het veel warmer hebben dan degene die heel dikke of zelfs verwarmde handschoenen aantrekt maar niets heeft om zijn romp warm te houden. Verwarmde handschoenen is eigenlijk alsof je je huis op temperatuur probeert te krijgen door een waxinelichtje te plaatsen onder de radiator op zolder.

Helemaal mee eens. Ik rijd 's winters met van die drievingerwanten. Werken prima, maar als het rond het vriespunt is wordt het ook in die wanten toch écht wel koud. Dan gaan je vingers na een kwartiertje of wat pijn doen.
Als het nog wat kouder/guurder wordt gebruik ik m'n electrische kraagje. Van koude handen heb ik dan totaal geen last.
 
Klopt, maar degene die een verwarmd vest aantrekt en dunne handschoenen zal het veel warmer hebben dan degene die heel dikke of zelfs verwarmde handschoenen aantrekt maar niets heeft om zijn romp warm te houden. Verwarmde handschoenen is eigenlijk alsof je je huis op temperatuur probeert te krijgen door een waxinelichtje te plaatsen onder de radiator op zolder.~[/quote]

Dat vind ik meer op gaan voor verwarmde handvatten.
 
Laatst bewerkt:
Mmm, toch maar eens nadenken over zo'n vest.
Daar zitten gelijk aansluitingen aan voor de handschoenen, toch?
 
Tja, de theorie snap ik, maar is het in de praktijk ook echt zo?

Toch lullig als je een verwarmd vest koopt en dan nog koude handen krijgt....

zekers. ik heb een maand in antartica gezeild op een bark(zo'n piratenschip) en ik had twee paar handschoenen, wollen wanten en water/winddichte snowboardhandschoenen.
standaard had ik thermo-ondergoed, fleece ondergoed, gewone broek, shirt, trui, vest, oliepak, muts, sjawl en mn ultra-awesome hoge meindls aan.
die wollen dingen heb ik na twee keer onder in mijn tas verstopt, want die werkten nul. de snowgloves deden het prima! zelfs met windkracht 10 in het want was het nog behaaglijk, en daar zat ik soms tot een heel uur. en dan had ik al fatsoenlijk grote ijspegels in mn haar hangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan