Xenonverlichting, goed, nutteloos, of slecht?

Dit hangt van je fitting af, een H4 fitting halogeen heeft 2 gloeidraden in 1 lamp.
Een Xenon lamp heeft maar 1 lichtbron en daarvoor is er Bi-Xenon, hierin zit een motortje die de lamp naar voor en achter beweegd, normale dimlicht stand gebruik ie een deel van de reflector.
Om naar grootlicht over te schakelen veranderd de lamp simpelweg van positie, zodat de gehele reflector gebruikt wordt.
Bij Bi-Xenon krijg je wel een apart relais dat de servo (electro motor) aanstuurt.

*edit* Mooi plaatje gevonden:
[afbeelding]


Maar mocht je nou nooit seinen of in het buitengebied rijden in het donker dan kan je ook voor "gewoon" H4-Xenon gaan, dan geef je je grootlicht op maar het scheeld ook wel wat kabels.

Verder kan ik nog zeggen dat je wel ruimte moet hebben voor de ballast, en bij 2 lampen ook 2x ruimte voor ballast.
Bij "kale" offroad/choppers/etc is hier denk ik geen plek voor, al heb ik wel brochures gezien waarin een chopper met Xenon te zien was.
Maar dat kan je uiteraard zelf wel bepalen :) ik zeg alleen dat je er echt rekening mee moet houden.

550 voor 2 lampen is echt te duur, dat zijn typische dealerprijzen.

Is dat alles?? Die lamp? Ik dach dat het veel groter moest zijn....
 
Ik hoop dat het op de motor minder irritant voor je medeweggebruikers is dan bij auto's.
Zoals de grote BMW's, Audi's etc..
Als die dingen met dat soort licht achter me rijden komt dat op een of andere manier altijd over als "oprotten, IK moet er langs"!.
Als ik ze als tegenligger zie, verblinden die dingen me altijd.

Voor de gebruiker kan het misschien beter zijn, medeweggebruikers zullen er, denk ik, over het algemeen heel wat minder enthousiast over zijn.
 
Ik heb ook al enige tijd Xenon en deze geeft ook een Halogeen grootlicht voorziening, er zit een apart lampje bij. Het zicht vooral op donkere weggetjes en zo is aanzienlijk beter, bij mij zitten er twee kastjes bij (ballast en hoogspanningspoel)

Ik heb er geen moment spijt van gehad
 
Ik hoop dat het op de motor minder irritant voor je medeweggebruikers is dan bij auto's.
Zoals de grote BMW's, Audi's etc..
Als die dingen met dat soort licht achter me rijden komt dat op een of andere manier altijd over als "oprotten, IK moet er langs"!.
Als ik ze als tegenligger zie, verblinden die dingen me altijd.

Voor de gebruiker kan het misschien beter zijn, medeweggebruikers zullen er, denk ik, over het algemeen heel wat minder enthousiast over zijn.

dat komt volgens mij omdat die xenon lampen vaak verkeerd afgesteld zijn. Ook al zit er een automatische lichthoogteregelelaar (?) in.
 
dat komt volgens mij omdat die xenon lampen vaak verkeerd afgesteld zijn. Ook al zit er een automatische lichthoogteregelelaar (?) in.

Tsjah, dat zijn nou eenmaal hoge auto's he dus die verblinden wat sneller, het is me ook opgevallen dat "vroeger" de vrachtwagens ook duidelijk aanwezig zijn, hoog en dus ook de lampen.

Dat commentaar over verblindend xenon, ik ben er een maandje of 2 mee bezig en let erg goed op of het echt irritant is en dat valt me heel erg mee, het is vooral bij die hoge bakken, maar die schijnen ook zowat one on one op m'n binnenspiegel (van de auto).
Maar dat merk ik ook met Halogeen hoor, bij Xenon doet het zich wat sneller voor, maar je weet verdomd goed dat er iemand achter je zit.
Bij de nieuwere auto's vind ik het echt niet irritant, denk aan de Audi A serie, BMW's en Mercedes'en.

Het punt bij Xenon is dat je het lager moet afstellen dan je Halogeen, vooral in het begin had men dat niet door en was het irriant.
Bij auto's fabrieksaf moet het idd met een automatische regelaar gemonteerd zijn.
Bij auto's geproduceerd vanaf Juli 2007 moet ook de na-bouw aan strenge eisen voldoen (voor zover ik gelezen heb).

Goedkoopste set die ik gezien heb is een H4 Bi-Xenon 8000k voor 199, dan heb je 2 lampen ( http://www.tunex.nl/content/showarticle.php?articleID=8 )
Ik heb geen enkele connectie met die website, laat dat even duidelijk zijn, wel weet ik dat er veel marge op Xenon sets zit en dat daarom de prijs af en toe laag kan uitvallen.
Vandaag nog een kennis gebeld die de bovenstaande set in huis heeft en die was er toch wel meer dan tevreden over, alleen de kabels waren wat lang, maar als dat alles is... :)

Dit is dus wel een autoset en dus betekend het lange kabels, ik moet die nog eens in het echt zien maar ik denk dat je die wel kunt inkorten.
"Denk" omdat ik verwacht dat die kabels vrij dik zijn en ik weet niet of een kroonsteentje wel genoeg is, solderen wordt dat misschien ook lastiger, maar je kan een heel eind komen.
Verder moet je echt kijken of je die ballast wel weggewerkt krijgt, maar dat had ik al gezegd.

Over het nut van Xenon ben ik allang overtuigd, behalve fijn voor jezelf is het vooral veilig omdat je echt opvalt.
Pas boven de 8k kleurtemperatuur geraak je in "patsermode", dan heb je namelijk meer kleur en minder lichtopbrengst.

Ik hoop dat de taboe op Xenon wat afneemt, het hoeft helemaal niet irritant en patserig te zijn.
 
Bij ons thuis hebben we al Xenon sinds dit net op de markt was.
Eigenlijk nooit meer iets anders gewild, maar maar zo'n € 4.000,- extra betalen voor die auto, maar er MOET xenon op! Xenon is zo superhelder en geef zoveel meer licht dan gewoon halogeen. Sind Xenon op de markt kwam zijn ook koplampen van (bijna) alle auto's helder gemaakt, een goede methode om meer licht te creeren maar het haalt het bij lange na niet bij Xenon. En zoals ik in dit topic eerder las, meestal wanneer de persoon die jou tegemoetkomt begint te knipperen is dit omdat je je afstelling van je koplampen te hoog hebt. (of je moet ff je groot licht uitzetten of ze staan te controleren O-) )
Zodra ik de centjes heb komt er zeker Xenon op mijn CBR 600F tenzij dit niet mogelijk is door de motor zelf :+
 
Mijn mening: VERBIEDEN!!
Tuurlijk je hebt wel meer lichtopbrangst maar je verblind elke andere weggebruiker.
Op autos is het verplicht om een automatische hoogteregeling en wis/wasinstalatie tehebben maar elke hobbyist mag het zelf op zijn motor bouwen zonder regels.
Ik rij heel veel motor, het hele jaar door en wordt er helemaal gek van als er weer zo'n eikel met Xenon op de motor achter met rijdt. In een motor zit teveel beweging dus bij elke keer gasgeven wordt je verblind als de pest. Als ze dezelfde regels gaan hanteren zoals ze bij autos doen dan wordt het gelijk op motoren verboden en naar mijn idee terecht.
 
ik vind niet dat xenon op een motor een goed idee... je verblind zowiezo al rap omdat de neus zo uit de veren gaat bij het gassen...

ben blij dat ik nog GEEN xenon motor tegengekomen ben...
bluelook ed. kan erdoor no prob.

bij koekblik is het geen prob mits ze een automatische regeling hebben, zie het al voor me hoeveel hoger het licht komt van een motor als ie optrekt... xenon is echt wel heel fel om in te kijken hoor
 
Laatst bewerkt:
Ben d'r ook niet kapot van.....
In regenachtig weer kan gewone verlichting al knap verblindend zijn. Het correct afstellen van verlichting is iets waar de gemiddelde Nederlander zich totaal niet druk over maakt.
Als de hobbyist er dan Xenon in zet voor de bling factor is het hek helemaal van de dam......

En inderdaad: die Xenon is gewoon puur verblindend, ook al beweren de fabrikanten van niet. Ja, daardoor valt het ook op ja.... met regelmaat brandt die rommel een vlek op m'n netvlies.
 
Normaal halogeen kan je ook even laten duizelen, toegegeven, niet zo erg als Xenon dat doet maar dat ligt puur en alleen aan de afstelling. Stel het goed af en niemand zal zich eraan ergeren, en jij heb een mooie lichtbundel voor je motor!
 
ik vind niet dat xenon op een motor een goed idee... je verblind zowiezo al rap omdat de neus zo uit de veren gaat bij het gassen...
Dat zijn maar korte momenten, want: What goes up must come down....



bij koekblik is het geen prob mits ze een automatische regeling hebben, zie het al voor me hoeveel hoger het licht komt van een motor als ie optrekt...
Er zijn voldoende koekblikken waar de xenonverlichting continu verblindend is. Mijn ervaring met medeweggebruikers is dat Renault met de Espace en de Laguna en BMW met de 7-serie regelmatig te hoog staan afgesteld.

xenon is echt wel heel fel om in te kijken hoor
DAT moet je dus niet doen |(


Overigens ben ik me ervan bewust dat mijn lamp bij optrekken kan verblinden en dat ik bij korte, scherpe bochten al gauw een imitatie van de Brandaris ben. Ik heb ermee leren leven :+
 
Standaard argument van de fabrikanten..... die beweren dat Xenon helemaal niet kán verblinden, mits goed gemonteerd.

Maar leg me dan maar uit hoe het komt dat ook de "fabrieksmatig" gemonteerde Xenon als verblindend ervaren wordt? Ik hoor dat van iedereen, dus het lijkt me iets meer dan alleen verbeelding.
Dat is lijnrecht in tegenspraak tot de claims van de fabrikanten. Natuurlijk zeggen alle voorstanders dat het niet klopt.....maar de feiten zeggen iets anders.
 
De Xenon van de (jah sorry jongens ik weet het) Golf V GTI die hier voor de deur staat stond ook veel te hoog afgesteld vanaf het moment dat de auto de fabriek uit kwam rollen. Constant geknipper van medeweggebruikers en dan maar terug knipperen om te laten weten dat het toch écht mijn normale licht is en niet m'n groot licht. Opnieuw laten afstellen en nu is het gewoon perfect. Niet verblindend (mensen knipperen i.i.g. niet meer) en superveel licht.

EDIT: En het probleem is, mensen onthouden (bijna) altijd alleen de slechte ervaringen met iets, zo is het ook met xenon! Ik kom ook wel eens iemand tegen die deze verkeerd afgesteld heeft en medeweggebruikers daardoor verblind, maar ik kom meer goed afgestelde xenon-pitjes tegen dan slecht afgestelde...
 
Laatst bewerkt:
Standaard argument van de fabrikanten..... die beweren dat Xenon helemaal niet kán verblinden, mits goed gemonteerd.

Maar leg me dan maar uit hoe het komt dat ook de "fabrieksmatig" gemonteerde Xenon als verblindend ervaren wordt? Ik hoor dat van iedereen, dus het lijkt me iets meer dan alleen verbeelding.
Dat is lijnrecht in tegenspraak tot de claims van de fabrikanten. Natuurlijk zeggen alle voorstanders dat het niet klopt.....maar de feiten zeggen iets anders.

Je geeft zelf al het antwoord op je vraag: af-fabriek gemonteerd xenonlicht kan verblindend zijn omdat het te hoog staat afgesteld. Vanaf een bepaalde hoek t.o.v. de auto is xenonlicht altijd verblindend, nl. van rechtsvoor op niet al te grote afstand van het voertuig. Dit heeft te maken met het asymmetrisch lichtbeeld.

Overigens zijn er genoeg jankerds die alleen al bij de kleur van xenonverlichting roepen dat het verblindend is. Dat zal de kift wel zijn :z
 
Túúrlijk joh....... iedereen die Xenon als verblindend ervaart is gewoon jaloers..... dat ik dáár nou niet aan gedacht heb.....
Elke keer als ik in zo'n priemend zoeklicht staar is het dus niet dat lampje maar mijn jaloezie die me verblindt.....

Dat is nou een goed en absoluut steekhoudend argument voor Xenon...... :X
 
Túúrlijk joh....... iedereen die Xenon als verblindend ervaart is gewoon jaloers..... dat ik dáár nou niet aan gedacht heb.....
Elke keer als ik in zo'n priemend zoeklicht staar is het dus niet dat lampje maar mijn jaloezie die me verblindt.....

Dat is nou een goed en absoluut steekhoudend argument voor Xenon...... :X

Goed lezen. Dat zeg ik helemaal niet.
 
Túúrlijk joh....... iedereen die Xenon als verblindend ervaart is gewoon jaloers..... dat ik dáár nou niet aan gedacht heb.....
Elke keer als ik in zo'n priemend zoeklicht staar is het dus niet dat lampje maar mijn jaloezie die me verblindt.....

Dat is nou een goed en absoluut steekhoudend argument voor Xenon...... :X

Hij zegt ook niet dat iedereen jaloers is, maar er veel "jankerds" over xenon zijn die dat wél zijn. En geef toe, xenon is 10x mooier dan die (veelal) doffe geel/witte lampjes...
 
xenon... ik vind het best ok, maar op een of andere manier denk ik altijd dat er een politieauto achter me aanrijdt als ik vluchtig in de spiegel kijk :?

Voor mij is het trouwens om het even irritant of ik in een verkeerd afgestelde xenon als gewone lamp kijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan