Xenonverlichting, goed, nutteloos, of slecht?

Op de beurs koop ik wel een setje, ik heb er met de auto ervaring mee gehad. Lichtopbrengst is veel meer en of ik nou mede weggebruikers ermee verblind boeit me niet :o
 
Ziet er goed uit die xenon! Heb er op de motor geen ervaring mee, maar in de auto wel. Scheelt echt een berg licht, niet normaal meer.

Wel ff goed afstellen natuurlijk dat je de rest niet verblind. Verder vind ik dat ze alle motoren eigenlijk met xenon uit moeten voeren. Je ziet meer en je bent beter zichtbaar, dus het is ook veiliger :)
 
Goed lezen. Dat zeg ik helemaal niet.

Goed lezen, je argument blijft kul, hoe groot de groep ook is die je er wel of niet mee bedoelt..... De kwalificatie "jankerds" zegt overigens meer over jouw instelling dan die van de groep die jij ff probeert te knippen en scheren.....

In den beginne waren er de bestuurders van vooral dikke Duitse automobielen, zoals Mercedes en BMW, die over Xenon beschikten. Toen werd dat argument regelmatig gebruikt en ook toen was het onzin, omdat de mate van verblinding de meesten van ons wel duidelijk is.....
Teugeswoordigs kan elke modale automobiel (zelfs een Golfje.... :+ ) ermee uitgerust zijn, dus dat jaloezie argument kan naar het rijk der fabelen verwezen worden.

Waar zou die jaloezie van jouw "jankerds" dan in gelegen zijn? Het feit dat sommigen onder ons een wat minder sociale instelling hebben naar de andere weggebruikers???? Lijkt me nauwelijks een reden. Of.... zou het dan tóch mogelijk kunnen zijn dat Xenon écht verblindt? Kennelijk niet alleen diegenen die er in moeten kijken, maar ook de (potentiële) gebruikers......
 
Ik ga er heel positief vanuit, dat er een complete lamp-unit mee bedoeld wordt ;) een los lampbolletje zal vast geen 279 euri kosten....
 
er worden auto sets aangeboden ongeveer 230 euro ,das een set met xenon en een H1 pit alles op een voet,heb je een lamp heb je een lamp over, ken je voor de helft van de prijs weer verkopen, heb je twee lampen dan heb je veel voor deel .
deze sets zijn gewoon aan te klikken op de bestaande lamp aan sluiting niks geen extra kabeltjes trekken of zo.
de auto sets zijn de zelfde kit`s alleen krijg je er twee , en wel 8000K , de motor dealer profiteerd er best veel op.
maar als je zelf niet handig bent om een lamp te verwisselen en een kaste ergens achter de lamp monteren ,ja dan kost het een beetje.
maar het mooiste is een bi-xenon set. is ongeveer 270 euro .
infor meer een bij deze http://www.foliacar.nl/ die levert mooie en niet te dure set`s.
 
Xenon is misschien een uitkomst voor nachtblinde bejaarden en misschien dat je er op een onverlichte polderweg ook wel wat aan hebt, maar wáár anders dan op ònverlicht wegen heb je eigenlijk in NL méér dan halogeen dimlicht nódig?
Xenonverlichting maakt gebruik van gasontlading en de lichtopbrengst komt in de buurt van de vlamboog van eletrisch lassen.. daar hoor je een heele dikke zonnebril voor te houden als je daar in moet kijken..
=Hoe meer Xenon op straat, hoe minder ik zie! want met een dikke zonnebril op zie ik verder geen steek meer..
vraag aan de xenonfans: zie je ook nog wat ànders als je mistbanken in je lichtbundel zet?
Mijn ervaring is dat je dan met mìnder licht of dat gezellige gele licht ook jezelf minder verblindt..
En zijn jullie bekend met het fenomeen "je ogen laten wennen aan het donker"?
ik heb beelden gezien van hoe fantastisch je wel niet ziet met xenonkoplampen aan, waarbij het zichtveld tegelijkertijd resoluut ophield waar de lichtbundel ophield..
als je met iets minder felle koplampen rijdt zou je daarvoorbij misschien ook nog wat zien? :Y
Blikkel rijdt al zo'n 8 jaar met Philips Gold en daarna Bosch Allweather, en is in staat om uit zijn toekomstige voertuigen de xenonlampen om te bouwen naar halogeen
ohnee, er waren ook gele filters voor Xenonlampen *O*
 
Goed lezen, je argument blijft kul, hoe groot de groep ook is die je er wel of niet mee bedoelt..... De kwalificatie "jankerds" zegt overigens meer over jouw instelling dan die van de groep die jij ff probeert te knippen en scheren.....

In den beginne waren er de bestuurders van vooral dikke Duitse automobielen, zoals Mercedes en BMW, die over Xenon beschikten. Toen werd dat argument regelmatig gebruikt en ook toen was het onzin, omdat de mate van verblinding de meesten van ons wel duidelijk is.....
Teugeswoordigs kan elke modale automobiel (zelfs een Golfje.... :+ ) ermee uitgerust zijn, dus dat jaloezie argument kan naar het rijk der fabelen verwezen worden.

Waar zou die jaloezie van jouw "jankerds" dan in gelegen zijn? Het feit dat sommigen onder ons een wat minder sociale instelling hebben naar de andere weggebruikers???? Lijkt me nauwelijks een reden. Of.... zou het dan tóch mogelijk kunnen zijn dat Xenon écht verblindt? Kennelijk niet alleen diegenen die er in moeten kijken, maar ook de (potentiële) gebruikers......

Zelfs een Golfje, met de nadruk op JE?! Ik snap niet wat velen toch tegen Golf hebben.
Zelf rij ik een Golf V GTI, ja een GTI, behoor ík nu ook tot die modale jongeren?!
 
Heb alleen maar petje op als ik van de motor af kom en ben niet thuis.
Wel een motorpetje uiteraard! :Y

EDIT: Heb wel m'n elleboog uit het raam hangen en een futuristische zonnebril op alsof ik op een gigant van een truck rijd O-)
 
Laatst bewerkt:
Heb alleen maar petje op als ik van de motor af kom en ben niet thuis.
Wel een motorpetje uiteraard! :Y

EDIT: Heb wel m'n elleboog uit het raam hangen en een futuristische zonnebril op alsof ik op een gigant van een truck rijd O-)
_O- _O- Doe ik ook altijd als ik in mijn Daewoo rijd _O- _O-
 
Het blijft absoluut absurd dat autos verplicht een hoogteregeling en wis/wasinstalatie moet hebben (terecht trouwens) en dat iedere beunhaas het op zijn motor mag bouwen zonder iets aan te passen.. Is gewoon een maas in de wet en dat zouden ze recht moeten trekken.
Zelfde als al die mensen die denken dat ze op een motor grootlicht mogen gebruiken omdat ze dan beter gezien worden. Word ik ook helemaal gek van.
 
Zelfs een Golfje, met de nadruk op JE?! Ik snap niet wat velen toch tegen Golf hebben.
Zelf rij ik een Golf V GTI, ja een GTI, behoor ík nu ook tot die modale jongeren?!

Ik vraag me ook af wat er mis is met een Golf? Ik rij ondertussen al 3 jaar in een V (geen GTI helaas maar een TDI) en dat bevalt uitstekend! En ook ik heb soms een petje op, nu ben ik zeker ook een modale jongere :+ biertje Mike?

Maar goed, on topic, heerlijk dat xenon licht. Ik heb het zelf niet op de auto/motor maar rijd wel regelmatig in de auto van mijn vader en die heeft het wel, een zee van licht echt perfect....

En zoals ook al vaak genoemd: verkeerde afstelling veroorzaakt verblinding!! Dat veel weggebruikers zich niet druk maken over de afstelling van hun verlichting gaan we toch zeker niet op xenon lampen afschuiven?
 
Xenon is misschien een uitkomst voor nachtblinde bejaarden en misschien dat je er op een onverlichte polderweg ook wel wat aan hebt, maar wáár anders dan op ònverlicht wegen heb je eigenlijk in NL méér dan halogeen dimlicht nódig?
Xenonverlichting maakt gebruik van gasontlading en de lichtopbrengst komt in de buurt van de vlamboog van eletrisch lassen.. daar hoor je een heele dikke zonnebril voor te houden als je daar in moet kijken..
=Hoe meer Xenon op straat, hoe minder ik zie! want met een dikke zonnebril op zie ik verder geen steek meer..
vraag aan de xenonfans: zie je ook nog wat ànders als je mistbanken in je lichtbundel zet?
Mijn ervaring is dat je dan met mìnder licht of dat gezellige gele licht ook jezelf minder verblindt..
En zijn jullie bekend met het fenomeen "je ogen laten wennen aan het donker"?
ik heb beelden gezien van hoe fantastisch je wel niet ziet met xenonkoplampen aan, waarbij het zichtveld tegelijkertijd resoluut ophield waar de lichtbundel ophield..
als je met iets minder felle koplampen rijdt zou je daarvoorbij misschien ook nog wat zien? :Y
Blikkel rijdt al zo'n 8 jaar met Philips Gold en daarna Bosch Allweather, en is in staat om uit zijn toekomstige voertuigen de xenonlampen om te bouwen naar halogeen
ohnee, er waren ook gele filters voor Xenonlampen *O*

Niet iederéén heeft van die fantastische pilotenogen als jij... ;) Wat voor de een goed is kan voor de ander weer slecht zijn, da's logisch hè? :)
 
Laatst bewerkt:
En zoals ook al vaak genoemd: verkeerde afstelling veroorzaakt verblinding!! Dat veel weggebruikers zich niet druk maken over de afstelling van hun verlichting gaan we toch zeker niet op xenon lampen afschuiven?

Nee, bij Xenon is het voornamelijk vuil dat de verblinding veroorzaakt. Vandaar dat een wis/wasinstalatie verplicht is op autos!! DAT is het grote probleem bij die #*%& Xenon
 
Mijn mening: VERBIEDEN!!
Tuurlijk je hebt wel meer lichtopbrangst maar je verblind elke andere weggebruiker.
Op autos is het verplicht om een automatische hoogteregeling en wis/wasinstalatie tehebben maar elke hobbyist mag het zelf op zijn motor bouwen zonder regels.
Ik rij heel veel motor, het hele jaar door en wordt er helemaal gek van als er weer zo'n eikel met Xenon op de motor achter met rijdt. In een motor zit teveel beweging dus bij elke keer gasgeven wordt je verblind als de pest. Als ze dezelfde regels gaan hanteren zoals ze bij autos doen dan wordt het gelijk op motoren verboden en naar mijn idee terecht.



als ik iemand verblind dan hebben ze me in iedergeval gezien.
en heb ik minder kans dat er zo'n blinde mij van m'n motor af rijd.

en dat je iemand een eikel noemt met xenonlicht :r volgens mij ben je dat zelf met deze reactie :W
 
Laatst bewerkt:
Het blijft absoluut absurd dat autos verplicht een hoogteregeling en wis/wasinstalatie moet hebben (terecht trouwens) en dat iedere beunhaas het op zijn motor mag bouwen zonder iets aan te passen.. Is gewoon een maas in de wet en dat zouden ze recht moeten trekken.
Zelfde als al die mensen die denken dat ze op een motor grootlicht mogen gebruiken omdat ze dan beter gezien worden. Word ik ook helemaal gek van.
sinds wanneer is het op een motor toegestaan dan :X
 
als ik iemand verblind dan hebben ze me in iedergeval gezien.
en heb ik minder kans dat er zo'n blinde mij van m'n motor af rijd.

en dat je iemand een eikel noemt met xenonlicht :r volgens mij ben je dat zelf met deze reactie :W
Met alles respect, maar deze man heeft wel een mening die is onderbouwd.
Ik ben het eerlijk gezegd ook gedeeltelijk met hem eens, xenon op motoren prima, maar dan wel met dezelfde of (een dergelijke) regelgeving als bij auto's.

Overigens er is al voldoende kritiek op de verlichting van auto's dus een keer kritiek op dat van een motor moet niet gelijk afgefikt worden.
*ps xenon op een standaard DrBig moet je toch niet aan denken ? (veerweg van plus minus 25 cm)
 
Het blijft absoluut absurd dat autos verplicht een hoogteregeling en wis/wasinstalatie moet hebben (terecht trouwens) en dat iedere beunhaas het op zijn motor mag bouwen zonder iets aan te passen.. Is gewoon een maas in de wet en dat zouden ze recht moeten trekken.
Zelfde als al die mensen die denken dat ze op een motor grootlicht mogen gebruiken omdat ze dan beter gezien worden. Word ik ook helemaal gek van.

Jan Willem, is een erkende dealer óók een beunhaas?
 
Zelfs de mensen die werken bij de dealer zullen dit soort werkjes doen. (als beunhaas)
En wie zegt dat de mensen die een kantoorbaan hebben het niet zelf kunnen doen... ?

Als je maar niet gaat prutsen, maar die regel geldt altijd voor een motorrijder. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan