moturist's Guzzi project

was boris solo een fijne fiets?
(ik heb een keer op een ural zonder span gereden maar het ding stuurde heel raar, wellicht kapot balhoofd en/of verkeerde banden..)


Boris stuurde prima, mits de stuurdemper helemaal los stond. 'k Ben met Boris volgepakt met kampeerspullen o.a. naar Schotland, Wales en de Pyreneeën geweest . Heel wat bochte-weggetjes gereden. Dat ging natuurlijk allemaal niet zo hard en naar moderne standaarden was het een lompe bak, maar ik vond hem beter sturen dan de BMW R50's en R60's waar veel van mijn vrienden en vriendinnen destijds op reden. :]
 
Laatst bewerkt:
Boris stuurde prima, mits de stuurdemper helemaal los stond. 'k Ben met Boris volgepakt met kampeerspullen o.a. naar Schotland, Wales en de Pyreneeën geweest . Heel wat bochte-weggetjes gereden. Dat ging natuurlijk allemaal niet zo hard en naar moderne standaarden was het een lompe bak, maar ik vond hem beter sturen dan de BMW R50's en R60's waar veel van mijn vrienden en vriendinnen destijds op reden. :]
Opmerkelijk.... een Rus die beter stuurt dan een BMW
komt dat omdat het frame twee keer zo zwaar is soms?
 
Laatst bewerkt:
Opmerkelijk.... een Rus die beter stuurt dan een BMW
komt dat omdat het frame twee keer zo zwaar is soms?


Misschien lag het aan de schommelarmvorken waarmee die BMWs uitgerust waren? Prima voor zijspangebruik, maar solo toch wat minder :/ Die motoren werden niet voor niets Bayerische Gummikuh genoemd :X
 
Vandaag het integraal remsysteem afgebouwd en ontlucht. Klote klus vind ik dat, maar 't is nu klaar :)

full
 
alles wat ik zie van je ziet er goed uit

hoop dat als die van mij in oktober uit elkaar gaat. hij er volgend jaar ook zo gaaf uitziet

groet marc
 
Is denk ik een kwestie van geen haast hebben en alles héél secuur doen :Y en dan moet het lukken, maar petje af voor het werk van moturist hoor.
 
alles wat ik zie van je ziet er goed uit

misschien een kwestie van selectieve fotografie *D :+

hoop dat als die van mij in oktober uit elkaar gaat. hij er volgend jaar ook zo gaaf uitziet

groet marc


Dat hoop ik ook voor je, maar ik raad je aan geen haast te maken en liever voor kwaliteit te gaan dan voor snelheid (van het werk, niet van de motor). ;)


Count-down to Go!
dfd394e1abc905e432cd9286e7ff5ecb
 
Gisteravond na veel gepuzzel het laadstroomprobleem opgelost. In het nieuwe cockpitje zitten LEDjes i.p.v. verklikker-lampjes. Dus het originele laadstroom-verklikker-lampje is vervangen door een LED. Bij de Bosch dynamo wordt het veld bekrachtigd door de electrische stroom via het verklikkerlichtje. Dit stroompje blijkt via het LEDje te zwak om het veld goed te bekrachtigen. 'k Heb even het originele lampje parallel aan het LEDje geschakeld en ... hé presto: laadstroom *D

Nu nog even de boel fatsoeneren, lampje vervangen door een weerstandje en weer een probleem minder. Ik ben héél trots op mij O-) :+

Count-down to Go
dfd394e1abc905e432cd9286e7ff5ecb
 
Laatst bewerkt:
Bij sommige modellen staat er een weerstand parallel over het lampje, bij mij alleen maar een weerstand! Controle via de voltmeter vind ik genoeg.
 
Bij sommige modellen staat er een weerstand parallel over het lampje, bij mij alleen maar een weerstand! Controle via de voltmeter vind ik genoeg.


Wat is de waarde van die weerstand (Ohm & Watt) ?

Sinds 1984 wordt er een extra weerstandje parallel aan het laadstroomlampje toegepast, zodat het opladen bij lagere toerentallen wat beter gaat. Dit hangt samen met de invoering van de electronische regelaar in 1982, die de makke bleek te hebben dat de dynamo pas boven de 3500 toeren serieus begint te laden. Schijnbaar zat zo'n weerstandje standaard in de oudere mechanische regelaar.
 
Wat is de waarde van die weerstand (Ohm & Watt) ?

Sinds 1984 wordt er een extra weerstandje parallel aan het laadstroomlampje toegepast, zodat het opladen bij lagere toerentallen wat beter gaat. Dit hangt samen met de invoering van de electronische regelaar in 1982, die de makke bleek te hebben dat de dynamo pas boven de 3500 toeren serieus begint te laden. Schijnbaar zat zo'n weerstandje standaard in de oudere mechanische regelaar.

82 ohm 2W



bij toepassing van een led of geen acculaad lampje zou ik naar 68 Ohm/3W gaan.
 
Inderdaad morgen in de loop van de middag richting de motorschuur waar we verzamelen, zaterdag dan richting Kiel waar we met de boot naar Zweden gaan.

als het goed is wordt een dagelijks verslag bijgehouden op de website van de motorschuur.

Motorcamping "De Motorschuur"

Hey, leuk, dan ken je mijn beide zwagers ook wel denk ik? Ted en Joost Koks??

Joost is een 2 jaar geleden ook mee geweest naar de Noordkaap, en ook wel naar het Elefantentreffen?

 
Hey, leuk, dan ken je mijn beide zwagers ook wel denk ik? Ted en Joost Koks??

Joost is een 2 jaar geleden ook mee geweest naar de Noordkaap, en ook wel naar het Elefantentreffen?


En of ik die twee ken!
zit per slot van rekening bij dezelfde motorclub sinds begin jaren '90!
 
Goeie reis, misschien kom je Sjaak Lucassen en Marcus Kingma nog wel tegen, die zijn ook die kant op (actie voor KiKa) dus helemaal alleen zijn jullie niet ;)
 
Inderdaad morgen in de loop van de middag richting de motorschuur waar we verzamelen, zaterdag dan richting Kiel waar we met de boot naar Zweden gaan.

als het goed is wordt een dagelijks verslag bijgehouden op de website van de motorschuur.

Motorcamping "De Motorschuur"


Nogmaals goeie reis gewenst, 'k zal jullie verslag in de gaten houden :Y


En nou nog even on topic :P

Vandaag:
- een weerstandje 68 Ohm 5 Watt in serie parallel met het laadstroomlampje gezet
- het oliedrukmeterprobleem getraceerd tot een slechte meter, de gever blijkt OK
- het claxonprobleem opgespoord, bleek een slechte verbinding bij de zekering

Nu is nog even het wachten op het instrumentbekertje voor de oliedrukmeter en een veklikkerLEDje voor de richtingaanwijzer rechts (ik kan het knippertje op het zijspan niet zien, dus een verklikker kan geen kwaad :P )


cockpit_onder_4.jpg




Count-down to Go!
dfd394e1abc905e432cd9286e7ff5ecb
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals goeie reis gewenst, 'k zal jullie verslag in de gaten houden :Y


En nou nog even on topic :P

Vandaag:
- een weerstandje 68 Ohm 5 Watt in serie met het laadstroomlampje gezet
- het oliedrukmeterprobleem getraceerd tot een slechte meter, de gever blijkt OK
- het claxonprobleem opgespoord, bleek een slechte verbinding bij de zekering

Nu is nog even het wachten op het instrumentbekertje voor de oliedrukmeter en een veklikkerLEDje voor de richtingaanwijzer rechts (ik kan het knippertje op het zijspan niet zien, dus een verklikker kan geen kwaad :P )


[afbeelding]



Count-down to Go! [afbeelding]
heb je het zijspan er nu al aanzitten?
daar hebben we nog geen foto's van gezien.
als je het knippertje op het zijspan nét niet kan zien.
Dan kan je een stukje plexiglas met gepolijste randen tussen het kapje schroeven.
dan gaat het randje meeschijnen.
als je dat dus hoog genoeg maakt zie je zonder electronica of je lampje werkt.
 
heb je het zijspan er nu al aanzitten?
daar hebben we nog geen foto's van gezien.
als je het knippertje op het zijspan nét niet kan zien.
Dan kan je een stukje plexiglas met gepolijste randen tussen het kapje schroeven.
dan gaat het randje meeschijnen.
als je dat dus hoog genoeg maakt zie je zonder electronica of je lampje werkt.

Neen, 'k wil eerst nog zoveel mogelijk gebruik maken van de heftafel, als 't zijspan er eenmaal aan zit is dat natuurlijk voorbij. 'k Zit nog een beetje met de onsteking te klooien, overweeg nog om de puntjes te vervangen door zo'n Moto Schmitz ding:

13-000.jpg


Heeft iemand ervaring met die dingen? 'k Heb nu de puntjes gesteld en -minder prettige- oude herinneringen komen boven B|

Verder heb ik vanavond nog een beugeltje gemaakt onder het voorspatbord door, van 40 x 4 platstaf RVS, om beide vorkpoten wat beter te verbinden en een beetje te stabiliseren.

Die truc met dat stukje plexiglas aan het knippertje zal niet lukken. Het zit voor mij ruim buiten beeld, helemaal onder aan de bak. Maar 't geeft niet, het kabeltje voor de verklikker zit al klaar, 'k hoef alleen het LEDje nog maar even in het consoletje zetten.
 
Laatst bewerkt:
Die weerstand moet parallel aan het laadstroomlampje, niet in serie.
Als de weerstand en het lampje in serie staan, dan wordt de totale weerstand hoger, met als gevolg dat de dynamo minder bekrachtigd wordt. Het laden begint dan nog later (of helemaal nooit).


ja, je hebt groot gelijk :} ik heb me vergist, twee termen verward :$ hij zit parallel aan 't LEDje, tussen de 3de zekering en aansluiting 61 op de diodeplaat. 't Werkt prima :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan