Gashendel verplaatsen wegens handicap

ErikF

Rookie
14 jun 2010
5
1
Beste vrienden, ik ben nieuw op deze site. Het gekke is dat ik nog nooit op een brommer, scooter of motor heb gereden (mijn broers en schoonbroers wel) en ondertussen ben ik al 57. De reden is dat ik mijn rechterhand mis, ik ben geboren met een handicap. Gelukkig heb ik een linkerhand die voor 200% werkt. Fietsen is geen probleem, als het nodig is kan ik rustig sturen met mijn rechterarm alleen. Autorijden is geen probleem. Mijn auto is niet aangepast, ik kan ook met mijn rechterarm sturen en schakelen. Maar ik dacht dat ik nooit met een scooter (of motor) zou kunnen rijden. Tot een plaatselijk dealer van Honda mij vertelt dat het gashendel naar links kan verplaatst worden. Ook de remmen kunnen omgewisseld worden zodat ik alle handelingen met mijn linkerhand zou kunnen uitvoeren. Ook de Suzukidealer zegt hetzelfde. Zeggen ze dat om een scooter te kunnen verkopen of is dit inderdaad mogelijk? Ik zal alleszins maar één remhendel kunnen bedienen, met mijn rechterarm (+pols maar geen hand) kan ik wel goed steunen tegen een handvat. Maar droom nu al van een Burgman 400 of een Majesty 400. Zou het lukken? Mijn vrouw wil niet dat ik mij waag aan dit avontuur. Zij zit mij binnen de week in het ziekenhuis liggen. Ik denk er anders over. Wie geeft mij raad?
Veel dank,
Fré
 
Ja, ik ga ook eerst een licht scootertje (Lead 100cc) laten ombouwen. De plaatselijke Honda-dealer zoekt naar een volwaardig linker gashendel. Geen kleine hendeltjes zoals bij 'n quad wegens veel te gevaarlijk want je zou dan kunnen remmen en gasgeven tegelijkertijd. Niet aan te raden...

Ik zou zelf geloof ik niet voor zo'n licht ding gaan, een wat zwaardere motor rijdt denk ik wat rustiger / minder zenuwachtig.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt over het remmen en gasgeven tegelijk. Dat kan altijd op een motor, moet je gewoon niet doen...
 
Ik zou zelf geloof ik niet voor zo'n licht ding gaan, een wat zwaardere motor rijdt denk ik wat rustiger / minder zenuwachtig.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt over het remmen en gasgeven tegelijk. Dat kan altijd op een motor, moet je gewoon niet doen...

Tenzij het natuurlijk noodzakelijk is om ter bevordering van de verkeersveiligheid een flinke burnout uit te voeren.
 
Laatst bewerkt:
een aprilia mana heeft aan de linkerzijde helemaal geen koppelingshevel, alleen een handvat. Als je aan de linkerkant een gashendel zou zetten en een grote koppelingspomp als rempomp zou gebruiken is dat volgensmij ook een erg geschikte motor :)

Anders een motorscooter of iets dergelijks, echter bij een motorscooter zitten voor en achterrem op het stuur, als je dus je gas naar links verplaatst heb je geen voorrem meer, of geen achterrem als je de voorrem links zet -O-
 
Je kunt zoiets monteren:

throttle.jpg
 
een aprilia mana heeft aan de linkerzijde helemaal geen koppelingshevel, alleen een handvat. Als je aan de linkerkant een gashendel zou zetten en een grote koppelingspomp als rempomp zou gebruiken is dat volgensmij ook een erg geschikte motor :)

Anders een motorscooter of iets dergelijks, echter bij een motorscooter zitten voor en achterrem op het stuur, als je dus je gas naar links verplaatst heb je geen voorrem meer, of geen achterrem als je de voorrem links zet -O-

Gas naar links, voorrem aan de linker remhandle en dan de achterrem via een duimrem
Heb je beide remmen nog ter beschikking
EgbertO
 
Hallo jongens, ErikF hier. Dank voor alle goede tips. Inderdaad, in België zijn ze niet mals voor bestuurders met een handicap. Ik heb net een pdf-bestand van 24 pag's ontvangen, in te vullen door mij (ezel voorop) en door de dokter. Indienen bij CARA. Dan begint de mallemolen te werken. Wachten op uitnodiging. Dan naar Brussel voor gesprek. Onderhandelen wat mogelijk is. Daarna motor/scooter ombouwen. Daarna keuring. Naar 't schijnt duurt dit alles meer dan een half jaar. We houden vol.
Neen, liever geen kleine gashendel aan linker handvat omdat je bij een paniekstop dan ook zal gasgeven (je duwt met je duim automatisch die kleine gashendel dicht). We gaan op zoek naar een volwaardige linker gashendel. Die dingen bestaan. Ik neem ook contact op met MMVG.
Groetjes en dank, ErikF
 
Hallo jongens, ErikF hier. Dank voor alle goede tips. Inderdaad, in België zijn ze niet mals voor bestuurders met een handicap. Ik heb net een pdf-bestand van 24 pag's ontvangen, in te vullen door mij (ezel voorop) en door de dokter. Indienen bij CARA. Dan begint de mallemolen te werken. Wachten op uitnodiging. Dan naar Brussel voor gesprek. Onderhandelen wat mogelijk is. Daarna motor/scooter ombouwen. Daarna keuring. Naar 't schijnt duurt dit alles meer dan een half jaar. We houden vol.
Neen, liever geen kleine gashendel aan linker handvat omdat je bij een paniekstop dan ook zal gasgeven (je duwt met je duim automatisch die kleine gashendel dicht). We gaan op zoek naar een volwaardige linker gashendel. Die dingen bestaan. Ik neem ook contact op met MMVG.
Groetjes en dank, ErikF
je gaat er dus wel voor,, TOP!,, sterkte met alle rompslomp en hou ons op de hoogte,,, *D
 
Jongens, ik heb van jullie heel wat informatie gekregen. Het zelfs al gemaild met Bert Pot en het MMvG en weet ondertussen wat me te doen staat: eerst een boel papierwerk met CARA (Belgisch inst. voor verkeersveiligheid), dan gesprek, scooter kopen, laten aanpassen, keuring, misschien ook een examen? en daarna pas rijden. Zou zo 'n 6 tot 8 maanden in beslag nemen. Als het eens zo ver is laat ik nog 's van me horen. Laten we nu dit topic afsluiten. Groetjes en veel dank (ik hoop dat ik dit topic kan opslaan om later nog eens te herlezen. Het ga je goed. ErikF
 
Terug
Bovenaan Onderaan