Weer of geen weer (2), hier kunnen we verder

Status
Niet open voor verdere reacties.
moest vanochtend van amsterdam naar den haag. halverwege de A4 een mistbank, en toen ik aankwam mocht ik het ijs van mn vizier en jas krabben. :X
 
Ik rij wel door dit jaar.
Volgende week even mijn raceband verwisselen en winterhandschoenen heb ik ook morgen binnen.
Alleen nog een windstopper kopen en eventueel nog verwarmde kleding en ben ik er helemaal klaar voor. :]
 
Als je toch wil doorrijden :] en je gaat de grens over; in Duitsland zijn winterbanden verplicht vanaf maandag. Of dit voor motoren geld????
Bestaan wintermotorbanden uberhaupt? :?
 
Als je toch wil doorrijden :] en je gaat de grens over; in Duitsland zijn winterbanden verplicht vanaf maandag. Of dit voor motoren geld????
Bestaan wintermotorbanden uberhaupt? :?

Echte winterbanden volgensmij niet, maar bijvoorbeeld heidenau maakt wel banden met een modder en sneeuw keurmerk. :Y
 
sjah morgen weer 180 km door de vrieskou. En dat op een chopper achtig onding.

:(
 
Als je toch wil doorrijden :] en je gaat de grens over; in Duitsland zijn winterbanden verplicht vanaf maandag. Of dit voor motoren geld????
Bestaan wintermotorbanden uberhaupt? :?
Kom toch niet snel in Duitsland aangezien ik geen e-keur op mn uitlaat heb.
 
Laatst bewerkt:
Zo, vanochtend voor het eerst door de sneeuw gereden in Groningen en Friesland, en vanavond m'n vriendin opgehaald en door vriezende mist gegaan. Had geglazuurde helm en laarzen :P

Wel ergens een passagiersvoetsteun kwijtgeraakt... :X
 
Als je toch wil doorrijden :] en je gaat de grens over; in Duitsland zijn winterbanden verplicht vanaf maandag. Of dit voor motoren geld????
Bestaan wintermotorbanden uberhaupt? :?

Zijn motorbanden niet van zachter rubber dan autobanden, en dus altijd al winterbanden ? Heb geen auto, maar volgens mij zijn autobanden veel harder, daarom hebben die winter- en zomerbanden.
Dat zou ik de Duitsers vertellen in ieder geval.
 
gisteravond een avonddienst dus om elf uur eens gekeken of m'n virago wilde starten maar die had er mooi geen zin meer in!..
iets teveel roest in de carburateurs terechtgekomen en een accu die wat in was gekakt. ( wat raar is want het ding is nog geen twee jaar oud..)
gelukkig wilde de meneer van de anwb me een beetje prik geven zodat ik toch naar huis kon, vannacht de lader erop, vandaag een nieuw filter ertussen en de carburateurs schoongemaakt. ( vaag dat die roest DOOR het filter toch in de vlotterkamers komt...) en een stukkie wezen rijden. ik vind sleutelen kouder dan rijden!!!
 
Echte winterbanden volgensmij niet, maar bijvoorbeeld heidenau maakt wel banden met een modder en sneeuw keurmerk. :Y
let op! bij autobanden geld het "mud and snow" teken niet voor winterbanden!
volgens mij bestaan echte winterbanden voor motoren niet wegens te kleine afzetmarkt,
toch enkel een hoop gekken begeven zich bij temp. onder de 10 ° nog op weg! ;)
straks de motor een wasbeurt geven en in de S100 zetten, dan heeft de pekel minder kans om zijn destructive werk (verder)te doen.
 
En deel II is een feit! Ook weer even markeren als favoriet.

Vandaag hoef ik uiteindelijk niet meer met de motor, ik blijf ziek thuis vandaag! Misschien zo nog effe de brommer inspuiten met nog een laag WD40 en korrosionsschutz.

Succes als je vandaag toch op twee wielen gaat, ik mag maandag weer.
 
'K heb wat zitten kijken naar die stuurmoffen maar kom inderdaad toch wat "onhandigheden" tegen zoals steeds je hand uit de mof halen om je vizier schoon te maken ( en niet snel genoeg kunnen groeten naar andere motorrijders :+ )

Ook het feit dat je constant je vingers om je hendels zou moeten houden omdat je anders de mof eerste een stukje naar voren moet duwen omdat ze door de wind tegen de hendels geduwd worden lijkt me onhandig.

Eerst maar eens handkappen op het sneeuwspan gaan maken, dan verder kijken voor bv van die verwarmde binnenhandschoenen ( zit je wel weer met draadjes door je mouwen en onder je zadel ).

Rij al 34 jaar zonder enige vorm van verwarming in de winter maar vlgs mij beginnen de jaren te tellen -O- :+

~[edit] Niet helemaal waar, ik nam in de winter altijd van die "heatpacs" mee van m'n werk en stopte die achter in m'n niergordel, lekker warm. Ook had ik er eentje bovenop m'n tanktas, kon ik daar m'n handen op leggen als ik lang op de pont moest wachten ~[edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net voor de fun een ritje gemaakt over dijkjes hier. Alleen een enkel koekblik en verschillende wielrenners gezien. Ik was de enige motorrijder. :?
 
Laatst bewerkt:
N.a.v. de opmerkingen en vragen t.a.v. winterbanden hierboven, zal ik even wat toelichten t.a.v. de winterbandenplicht in Duitsland en met name de aangescherpte of beter gezegd de meer nauwkeurig omschreven Strassenverkehrordnung, die per aanstaande maandag van kracht is, zonder jullie te vermoeien met de officiële tekst. (of je moet ‘m perse willen). Dit is al taai. :Z

Vrije vertaling:

Bij gladheid, natte sneeuw, rijp of ijzel mag een motorvoertuig alleen nog maar bereden worden met banden, waarvan het profiel, compound of opbouw voor de hiervoor genoemde winterse omstandigheden ontworpen zijn (winterbanden).

Toelichting:

Aangezien onder motorvoertuigen alle voertuigtypen vallen (lees: in Duitsland), geldt de aangescherpte regel nu ook voor motorfietsen. Niet voor de winter in het algemeen, maar alleen bij winterse omstandigheden. Wie dus in de winter met een zonnetje over droge wegen een rondje maakt, hoeft geen angst voor een bekeuring te hebben, maar je weet nooit of het weer omslaat.

T.a.v. de opmerkingen over de symbooltjes op de banden in Duitsland. Zie hieronder de letterlijk tekst:

M+S-Reifen werden im allgemeinen Sprachgebrauch als Winterreifen bezeichnet, als solche verkauft und mit einem M+S-Symbol (teilweise auch in Verbindung mit dem Bergpiktogramm mit Schneeflocke – Alpine Symbol) gekennzeichnet. Aber auch Ganzjahresreifen können den Eigenschaften der Richtlinie 92/23/EWG entsprechen und mit einem M+S-Symbol versehen sein.

Dus moet inderdaad één van de vele symbooltjes daadwerkelijk op de band staan.

De boetes zijn een lachertje. 40 Euro als je zo gepakt wordt, 80 Euro als je last veroorzaakt. Maar je mag dus ook hoogstwaarschijnlijk niet verder rijden. En dat is wel vervelend.

Er is echter nog één maar:

Mocht je iets veroorzaken of zelfs maar ergens buiten je schuld bij betrokken raken en je rijdt op zomerbanden, dan ben je dus verzekeringstechnisch hoogstwaarschijnlijk flink de Zigarre. Die discussie mag je dus zelf aangaan met je verzekeringsmaatschappij.

En mocht je nu denken, dat zal mij aan mijn achterwerk oxideren. Er zijn tientallen, zo niet honderden Nederlandse motorrijders in de winter met temperaturen ver onder nul in Duitsland onderweg, niet alleen naar het Elefantentreffen, maar ook naar de vele andere mooie motorwintertreffens.

Probleem is dat in vele wielmaten er nog geen officiële winterbanden zijn. O.a. Heidenau levert in de Snowtex range verschillende types in verschillende compounds met silica en profielen en zelfs ingebouwde textielweefsels, maar dekt zeker niet alles. Dus zelfs als je winterbanden wilt monteren, gaat je dit vaak niet lukken.

En het geldt dus niet alleen voor de Duitse, maar ook voor de Nederlandse motorrijders. En een Duitse agent ga jij echt niet uitleggen, hoe jij er over denkt.

Voor deze motorrijders lijkt me het dus wel van belang. Veel motorfiets-met-zijspanrijders rijden al jaren met (auto) winterbanden. Degenen die dit nog niet deden, zijn nu dus ook aan de beurt.

En ook al ben ik hier maar de boodschapper (don’t shoot the messenger), ik onderschrijf het nut van een goede winteruitrusting, zowel voor een auto als een motor of een zijspan. Niet omdat het moet, het is soms het verschil tussen stilstaan en probleemloos verder rijden.

Richard 8-)
 
Hé Richard :W ;)


Span zit aan de MZ, bijna klaar voor testritje, "grof"profiel banden zitten er al op, kijken voor handkappen, motor en span inspuiten tegen de pekel met een of andere wax.
Ik zag ook nog die been/kniebedekking ( Winterzubehör ), lijkt me ook wel handig :Y

En nee, het maakt me niet uit hoe ik eruit zie op de motor in de winter :+ ( niet iedereen kan zo'n cool span in de sneeuw rijden zoals Richard dat doet ;) )

~[edit]Richard, ik heb je bandenverhaal ff geleend om op MZ-Forum te posten ~[edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb winterbanden onder mijn motorscooter (mijn w-w mobiel :P ) van IRC. Moet zeggen dat het best aardig gaat. Had ze er dit jaar wat vroeg onder en heb een bocht waar ik met mijn zomerbanden met max 60 doorheen kom eens met deze winterbanden geprobeerd en kom tot max 55. Met sneeuw (vorig jaar uitgebreid geprobeerd) heb je nog redelijke grip , beter als met zomerbanden. Met ijzel ben je gewoon weg , het enig verschil is dus met sneeuw iets betere grip

Deze banden Page Not Found - myNETmoto
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan