Motorblok verven of poedercoaten

2limbo

Rookie
27 apr 2011
22
0
Maastricht
Hallo,

Ik ben een oude motor aan het opknappen maar heb daarbij een probleem. Het motorblok is erg door de tand des tijds aangetast. Daarom wil ik het blok laten stralen en poedercoaten. Heeft iemand hiermee ervaring? Zelf het blok verwijderd of laten doen? Blok laten demonteren en laten stralen en coaten? Kosten ongeveer?

Ben wonende in Limburg dus zoek ik ook een adres in de omgeving.

Met dank voor alle hulp.
 
Ik ben zelf bezig een Katana te ontleden en ga het blok zelf glasparelstralen en spuiten.
Voor het spuiten ga ik hittebestendige lak gebruiken uit spuitbus.
Poedercoaten kan ook,maar dan moet je alle gaten goed stoppen en in draadgaten bouten indraaien.
De oven waar poeder gebakken wordt, wordt ongeveer 175 graden heet.
Verder kan het zijn bij poedercoaten, dat de lak niet altijd slagvast is, omdat de onderlaag alu is. Kunnen met (onvoorzichtig) sleutelen stukjes uitbreken.
Ik ga voor de spuitbus. Goedkoper en makkelijker bij te houden. :)
 
Ik heb mijn carterdeksels in hamerslag laten poedercoaten. Erg mooi, en erg slijtvast. Omdat je bij een enduro met je lompe crosslaarzen constant langs die deksel gaat ben ik voor poedercoaten gegaan. Als je nooit in de buurt van die deksels komt met je laarzen zou ik ook gewoon spuiten. Anders moet je heel goed alles afdichten, en zelfs dan hou je dat kut grid wss nog niet buiten je blok.
 
Check hier maar even, klik

Heb ik laten doen bij speedlinecoatings die daar veel ervaring mee heeft.
Blok moet wel in onderdelen aangeleverd worden, en na het coaten moet er hier en daar nog wat schroefdraad hertapt worden.

Guncoat is benzine bestendig en heel sterk. Heel erg mooi geworden. :}

Kost een jaar geleden ongeveer 360 euro.
 
Nog een plaatje.

P1020006.JPG
 
Poedercoaten kan. Het is enorm slijtvast en mooi glad van oppervlak. Ik heb mijn velgen laten poedercoaten en je veegt vuil, kettingvet etc. er tijdens een wasbeurt met de spons zo af, echt ideaal.
Het enige nadeel is dat je alles waar je geen coating op wil (pakkingvlakken van je carterhelften) en zo heel goed moet afplakken, en je moet ook alle lagers, keerringen e.d. verwijderen, omdat deze niet van straalzand houden en niet in de oven mogen.

Ik heb mijn velgen laten coaten bij Giessen op ind. terrein de Beitel in Heerlen.
Was niet goedkoop, maar wel de hoogste kwaliteit.
 
Ik heb hier wel wat ervaring mee.

poedercoaten is veel strakker en mooier maar 1 groot nadeel :
je hele blok moet uit elkaar want het moet de oven in om te bakken.


je blok moet je altijd uit het frame halen als je het echt goed wilt doen.

zowel als je het wilt spuiten als poedercoaten.


spuiten kun je redelijkerwijs zelf.


ik heb dat zelf ook div keertjes gedaan .
klote klusje is wel dat je blok brand en brandschoon moet zijn voor je kunt spuiten.

tip voor het schoonmaken : plak alle gaten inlaat en uitlaat en ontluchting luchtdicht / waterdicht af en zoek iemand met een hoge druk stoomreiniger.
en spuit daarmee je blok schoon. ik weet iemand hier op het forum die er 1 heeft. *hint*

als je dat gedaan hebt en het blok is goed droog kun je aan de spuiterij.
er zijn speciale motorblok lakken inde handel ( effe google ) maar ik zelf gebruik de hitte bestendige lak in spuitbus van de kwantum ( is van flexa met kwantum huismerk dr op )

en ik moet zeggen het ziet er netjes uit . (slangen maar mee gespoten vond ik wel stoer staan )

een Na foto :
DSC00384.jpg


en een voor foto:
DSC00358.jpg
 
Ik heb mijn carterdeksel kapjes ook laten poedercoaten in hamerslag! Was eerste x dat ze dat daar deden! Ziet er super goed uit.. En mijn Honda blok laten glasparelstralen en heb idd super veel last gehad van die grit!
Ook heb ik mijn tankje gespoten heb ik zelf gedaan.
En mijn auto velgen zien er ook super uit!
 
Dat is aardig gelukt. Ik wil zelf ook zoiets doen met een 350cc blok van Suzuki ( 2 cilinder) maar ik wil het liefst in glanzend zwart. Tegelijk met de uitlaat, het stuur, de voorvork en de wielen. Heeft iemand enig idee wat dat zou kosten, als het door middel van poedercoaten zou gebeuren?

Het blok uit elkaar halen is geen probleem. Ik doe liever een beetje meer moeite, maar dan moet het resultaat ook als gelikt zijn.
 
Dat is aardig gelukt. Ik wil zelf ook zoiets doen met een 350cc blok van Suzuki ( 2 cilinder) maar ik wil het liefst in glanzend zwart. Tegelijk met de uitlaat, het stuur, de voorvork en de wielen. Heeft iemand enig idee wat dat zou kosten, als het door middel van poedercoaten zou gebeuren?

Het blok uit elkaar halen is geen probleem. Ik doe liever een beetje meer moeite, maar dan moet het resultaat ook als gelikt zijn.
Blok laten coaten is niet echt een goeie optie.

Moet echt volledig uit elkaar, ook alle lagers er uit.

Wordt een dure, gaat je hele budget aan op.

Ga nou eerst eens kijken welke motor je nou hebt staan, en wat daar nog aan moet gebeuren. Te beginnen met het kenteken en de papieren.

Ik gok zomaar dat aan opknappen en fatsoenlijk rijdend maken, je meer uit gaat geven dan een gebruikte 125cc kopen.
 
Blok laten coaten is niet echt een goeie optie.
Moet echt volledig uit elkaar, ook alle lagers er uit.
Wordt een dure, gaat je hele budget aan op.
Ga nou eerst eens kijken welke motor je nou hebt staan, en wat daar nog aan moet gebeuren. Te beginnen met het kenteken en de papieren.
Ik gok zomaar dat aan opknappen en fatsoenlijk rijdend maken, je meer uit gaat geven dan een gebruikte 125cc kopen.

Goed advies. :Y
 
Ik ga binnenkort ook een GN400 blok optisch (en inwendig) opknappen.
Ik ga hem eerst in het geheel stralen (alles afplakken waar geen straal mag komen).
Dan gaat ie uit elkaar voor de hele pakking zooi en eventueel de zuiger..
Dan spuiten met de spuitbus en de carter en dynamokappen polijsten.
Dan in elkaar..
 
Terug
Bovenaan Onderaan