Motorrijles: Kletsen over lessen #9, 'Wacht je op het 8-je?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn opmerking over je leeftijd had niet zozeer te maken met je leeftijd an sich, maar meer met het verschil aan ervaring op de openbare weg, zoals ik aangaf door de bijgevoegde opmerking over wat je al hebt meegemaakt. Dat jij daar dan de conclusie uit trekt dat ik jou "een knurft" vind, is een foute conclusie.

Ik heb nooit beweerd dat jij op de openbare weg naast je motor gaat hangen. Jij stelt dat je meer controle over je motor hebt door er naast te gaan hangen. Ik stel het tegengestelde.

Jij baseert je mening over je ervaring op het circuit, waar in elke ronde de bochten hetzelfde zijn. Het enige dat verandert, zou een medestrijder kunnen zijn, die ook nog eens dezelfde kant als jij op gaat.

Ik baseer mijn mening op +/- 475.000km openbare weg, waarbij ik er altijd rekening mee hou dat een situatie binnen enkele seconden anders kan zijn dan de vorige keer dat ik die situatie ben gepasseerd of heb voorzien, zoals een voetganger die plots oversteekt, een putdeksel die ik niet verwachtte of rotzooi wat er eerst niet lag.

Heb ik wel eens moeten uitwijken in een bocht? Ja. Iedere rit. Meerdere keren per rit, zelfs. Is het wel eens fout gegaan? Nee. Nooit. Waarom? Omdat ik beide knieën tegen de tank hou, zodat ik de motor onder me weg kan drukken of onder me in kan trekken, als dat eens nodig zou zijn.

Zweeft één van je benen in de lucht, kun je de knie van dat been niet gebruiken om uit te wijken, de motor onder je in te trekken of de motor onder je weg te drukken. Vandaar mijn vraag over het 8-je. Als je je motor beter onder controle hebt door er naast te gaan hangen, waarom doen we dat dan niet tijdens de AVB of VRO?

Maar goed, als jij bij je mening wilt blijven, prima.
 
Laatst bewerkt:
Je leert dat niet met je voertuigbeheersing omdat de beperkingen die het geeft niet afweegt tegen de voordelen er van op de openbare weg.

Maar ik stop er over jij denkt er op die manier over ik op mijn manier.
 
Ik vind dit jammer.

1) Je PB voegt niets toe aan de discussie.
2) Doordat je een PB hebt gestuurd, weten volgers niet hoe deze discussie afloopt.
3) Het argument waar je mee komt is uitsluitend en alleen van toepassing op een circuit en niet voor de openbare weg.
4) Je trekt in je PB alweer een conclusie die je niet mag trekken. Dit heeft niets te maken met controle over het voertuig. Het enige voordeel (en daarmee de enige reden dat circuitrijders naast hun motor gaan hangen), is dat het zwaartepunt (van de combinatie motor en berijder) omlaag gebracht wordt, zodat bochten sneller te nemen zijn. Op de openbare weg, waar snelheid geen belang heeft, is dit absoluut onnodig.
5) Dit is een topic voor hen die nog moeten leren motorrijden. Als je mij, als oude rot, kunt overtuigen met degelijke argumenten danwel de voordelen van het naast je motor hangen, zouden zij die het nog moeten leren iets op kunnen steken.

Maar ik vind het prima zo. Als wij (ik ben niet de enige) je niet kunnen overtuigen, denk ik niet dat iemand anders dat wel kan.

Veel succes met je rijbewijs.

:W
 
Ik vind dit jammer.

1) Je PB voegt niets toe aan de discussie.
2) Doordat je een PB hebt gestuurd, weten volgers niet hoe deze discussie afloopt.
3) Het argument waar je mee komt is uitsluitend en alleen van toepassing op een circuit en niet voor de openbare weg.
4) Je trekt in je PB alweer een conclusie die je niet mag trekken. Dit heeft niets te maken met controle over het voertuig. Het enige voordeel (en daarmee de enige reden dat circuitrijders naast hun motor gaan hangen), is dat het zwaartepunt (van de combinatie motor en berijder) omlaag gebracht wordt, zodat bochten sneller te nemen zijn. Op de openbare weg, waar snelheid geen belang heeft, is dit absoluut onnodig.
5) Dit is een topic voor hen die nog moeten leren motorrijden. Als je mij, als oude rot, kunt overtuigen met degelijke argumenten danwel de voordelen van het naast je motor hangen, zouden zij die het nog moeten leren iets op kunnen steken.

Maar ik vind het prima zo. Als wij (ik ben niet de enige) je niet kunnen overtuigen, denk ik niet dat iemand anders dat wel kan.

Veel succes met je rijbewijs.

:W

Stap lekker op je bmw en ga daar narcistisch zitten wezen, zeiksnor.
 
Laatst bewerkt:
Hoppa AVB in de pocket!
De 31e heb ik AVD dus dat schiet ook al aardig op!
 
Stap lekker op je bmw en ga daar narcistisch zitten wezen, zeiksnor.
Pardon?

Als je het in een discussie niet eens bent met één van de partijen, mag je je rustig inmengen met goede argumenten. Zo'n opmerking als deze raakt kant noch wal, slaat nergens op en zou zelfs als beledigend over kunnen komen.
 
Ach, ja, laat een ieder het doen zoals ie geleerd heeft met lessen. Er zal een reden voor zijn het zo te leren. :]
Als je er anders over denkt en er bv graag naast gaat hangen kom je er straks met je A op zak er waarschijnlijk binnen 10000km wel achter of je het beter weet dan wat gangbaar is, zoals in de cursussen die er zijn voor openbare weg. Het is bekend dat vooral jonge motorrijders zichzelf nogal eens overschatten. :Y
 
Laatst bewerkt:
Hoppa AVB in de pocket!
De 31e heb ik AVD dus dat schiet ook al aardig op!
Super Bobt!!! *O*

Eindelijk een vrolijke noot tussen de verharde discussie... Mijn post 'ben benieuwd hoe de examinator reageert' was natuurlijk niet serieus bedoeld en al helemaal niet als startschot voor een discussie...
Laat staan voor een rare beledigende reactie van iemand die zich er nog niet eens in gemengd had. Zullen we het weer een beetje gezellig houden hier?
 
Ik vraag me trouwens nog steeds af waar staat dat kikiracing van plan was om naast zijn motor te hangen op de openbare weg...? Ik lees juist dat hij dat niet wil gaan doen. Maar het is nu eenmaal zijn gewoonte (want alleen ervaring op het circuit), dus vindt ie dat lastig... Ben ik echt de enige die dat zo leest?

Hoe en wanneer je trouwens de meeste controle hebt, naast danwel op je motor lijkt me een onderwerp voor een nieuw (of ander bestaand?) topic. Dit topic is voor tips en trucs voor mensen zonder ervaring die het aan het leren zijn.
 
Ik heb een tijdje niet gepost maar lees nog steeds vrolijk mee! Morgen weer lekker een les knallen en donderdag op voor theorie! Vrees alleen dat ik niet genoeg geleerd heb voor de theorie.. Ik vraag me af of ik er beter aan doe om het hele boek nog een keer door te spitten of gewoon veel oefenexamens te doen? Iemand suggesties?
 
Timson, ik zou een aantal oefenexamens doen en vervolgens de onderdelen waar je veel fouten in maakt nog een keer doorspitten. Hierna weer oefenexamens doen en kijken of dit verbetering heeft gegeven. Zo niet, nogmaals de zwakste hoofdstukken doornemen. Succes!
 
Mijn post 'ben benieuwd hoe de examinator reageert' was natuurlijk niet serieus bedoeld en al helemaal niet als startschot voor een discussie...
Dat was het ook niet. Het was meer de opmerking dat je, door naast je motor te gaan hangen, meer controle over je motor zou hebben.
Laat staan voor een rare beledigende reactie van iemand die zich er nog niet eens in gemengd had. Zullen we het weer een beetje gezellig houden hier?
Dank je wel.
Ik vraag me trouwens nog steeds af waar staat dat kikiracing van plan was om naast zijn motor te hangen op de openbare weg...?
Dat staat nergens. Ik heb ook niet beweerd dat hij dat zou gaan doen. Ik heb wel voorbeelden aangegeven over de verschillen tussen rijden op de weg en rijden op het circuit. Alleen maar om aan te geven dat technieken voor het circuit niet verstandig zijn op de openbare weg. Zie daarvoor ook mijn eerste opmerking in deze post.
Ik lees juist dat hij dat niet wil gaan doen. Maar het is nu eenmaal zijn gewoonte (want alleen ervaring op het circuit), dus vindt ie dat lastig... Ben ik echt de enige die dat zo leest?
Nee hoor, je bent niet de enige.
Hoe en wanneer je trouwens de meeste controle hebt, naast danwel op je motor lijkt me een onderwerp voor een nieuw (of ander bestaand?) topic. Dit topic is voor tips en trucs voor mensen zonder ervaring die het aan het leren zijn.
Klopt. En daarom ging ik er ook op in. Puur en alleen om nieuwelingen te overtuigen dat de door hem genoemde manier op de openbare weg niet de juiste is.
 
Dat was het ook niet. Het was meer de opmerking dat je, door naast je motor te gaan hangen, meer controle over je motor zou hebben.Dank je wel.Dat staat nergens. Ik heb ook niet beweerd dat hij dat zou gaan doen. Ik heb wel voorbeelden aangegeven over de verschillen tussen rijden op de weg en rijden op het circuit. Alleen maar om aan te geven dat technieken voor het circuit niet verstandig zijn op de openbare weg. Zie daarvoor ook mijn eerste opmerking in deze post.Nee hoor, je bent niet de enige.Klopt. En daarom ging ik er ook op in. Puur en alleen om nieuwelingen te overtuigen dat de door hem genoemde manier op de openbare weg niet de juiste is.
Mijn reactie was dan ook weer niet helemaal een directe reactie op jouw posts. Ik snap wat je bedoelt en ben het er in grote lijnen ook zeker mee eens. Maar er werd door meerderen/anderen gesuggereerd dat kikiracing niet begreep dat hij niet naast zijn motor moest hangen op de openbare weg. Terwijl dat in mijn ogen nooit door hem gezegd is.

Ik denk overigens dat de meesten nieuwelingen hier wel begrijpen dat je gewoon je knietjes bij de tank moet houden op de weg. En anders wordt ze dat wel duidelijk gemaakt door de instructeur/examinator. Maar ik begrijp je inmenging.
 
Bobt gefeliciteerd ! Dat schiet op.

Timson erg veel oefen examens doen dat heeft mij goed geholpen. Heel veel succes.

Zondag weer 2 uur avd op de agenda staan. Zin in word fantastisch weertje nml.

Oh en eerste weekend eifel met me mannetje samen ook al gekocht op vakantieveiling !
Yeah echt zin in (wel achterop maar dat mag de pret niet drukken)
 
Lena, lekker naar de Eiffel! Waarom achterop, door gebrek aan rijbewijs, of motor?

Vandaag was het ook een heerlijk weertje om te rijden 8-) :] !
AVD les gehad, vooral door het centrum gereden, veel kleine weggetjes, scherpe bochtjes met weinig zicht en uitritconstructies enzo. En het was druk in de stad, geen wonder met dit mooie weer. Dus echt even goed geconcentreerd moeten rijden. Ik vond het zelf niet super gaan, maar dat scheen nog wel mee te vallen. Ik vergelijk het gewoon verkeerd denk ik. Normaal rij ik daar met de auto 20x op een werkdag doorheen en heb ik alles over het algemeen met weinig moeite onder controle. Nu moet ik veel meer nadenken en loopt alles gewoon minder soepel. Maar blijkbaar nog soepel genoeg voor een examen... Ik hoop vooral dat ik tijdens het examen niet teveel zenuwen ga krijgen. Dat komt mijn concentratie meestal niet ten goede. Hoe dan ook, heerlijk ritje met dit weer!
 
Timson, ik zou een aantal oefenexamens doen en vervolgens de onderdelen waar je veel fouten in maakt nog een keer doorspitten. Hierna weer oefenexamens doen en kijken of dit verbetering heeft gegeven. Zo niet, nogmaals de zwakste hoofdstukken doornemen. Succes!


:^ Examens oefenen in het kwadraat net zolang tot ze bijna foutloos gaan. Dan haal je het daar ook wel.

Edit: De type vragen komen elke keer terug. De antwoorden zijn dan ook vaak hetzelfde. Door dus veel examens te maken heb je het sneller onder de knie dan te stampen vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Suus nou de 21e hoop ik mijn a tje te hebben. Haha. Het is meer gebrek aan ervaring maar vooral gebrek aan een motor.
Ach achterop vind ik ook niet erg (zeg ik nu hihi )
 
Suus nou de 21e hoop ik mijn a tje te hebben. Haha. Het is meer gebrek aan ervaring maar vooral gebrek aan een motor.
Ach achterop vind ik ook niet erg (zeg ik nu hihi )


Er zijn vele erge dingen op de wereld:

De prestaties van Feyenoord
Nederlands tv in het algemeen
De 'muziek' van Jantje Smit

Maar een motorrijbewijs hebben maar geen motor is toch wel het ergst lijkt me
 
Hahaha Lena, ik wilde voor dat ik les had al niet achterop, laat staan als ik straks mijn A'tje heb ;)
Voor mij is het straks meer de frustratie, mocht ik zakken, dat ik wèl al een motor naast huis heb staan... Hoop er toch echt snel op te mogen gaan rijden.

Weet iemand hier dat trouwens, op mijn verzekeringspapieren staat bij gebruik: 'privé' en 'les ontvangen'... Betekent dat dat ie verzekerd is als ik 'm gebruik als lesmotor..? (Even buiten beschouwing gelaten dat er dan natuurlijk wel een L op moet, en ik het überhaupt niet van plan ben)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan