Motor-Forum

Select Forum

Voorvorkpoten muurvast

TTR250-WR450f-XTZ750-XT550/600

Reg. datum:
23 okt. 2006
quote:
daddyphilipsen schreef op 20 november 2017 @ 11:55:
Zou eigenlijk niet weten wat het helpt om de binnenpoot door te slijpen?

Die zit immers met de bussen vast in de buitenpoot
Dus als je al wat weg zou willen slijpen dan is dat de buitenpoot zodat de binnenpoot met daar omheen de bussen los komt.

Enige wat ik dan kan bedenken is dat je het restant naar beneden kan duwen en de glijlagers er zo uit kan halen.
Maar of dit dan een goede oplossing is?
Onderdelen voor je XTZ750 nodig?

Reg. datum:
21 sep. 2010
Wellicht overheen gelezen dan maar anders dan persen voor alleen de keerringen en verhitten heb ik niets gelezen.

Ik heb ook geen antwoord gehad of de binnenpoot blijft hangen nadat er kracht op is gezet.

Als niets helpt, hoe krijgen jullie de binnenpoot er uit dan?
sanscorp wijzigde dit bericht op maandag 20 november 2017 15:32 (41%)
Ik doe ook maar wat.

aka >boomhauwer<

Reg. datum:
05 dec. 2006
quote:
QWERTY3 schreef op 20 november 2017 @ 12:42:
Gaat die mooie truuk van mijnheer Ritzen ook op als de keerring lek is???
Heb ooit in het verleden in een officieel werkplaatsboek van Honda CX650 gezien dat er voor het demonteren van de keerring van de enkele schokdemper ook deze "truuk" werd aanbevolen.
De demper onder de pers helemaal indrukken en dan via de Luchtslang/ventiel ATF olie opzuigen.
En dan ventiel in terugzetten en weer schokdemper inpersen.
Dan zou de smalle keerring er uit moeten komen.
Maar wat als de keerring lek is??
Als die niet lek is hoeft die ook niet vervangen te worden.

Een lekke keerring zal nooit alle olie in 1 keer doorlaten...

Sarcasm is free

Reg. datum:
17 mrt. 2004
quote:

Een lekke keerring is eigenlijk meer zweten, om zo te lekken dat je geen druk kunt opbouwen moet de hele afdichtingslip van de keerring verdwenen zijn.
Als je er druk op zet van binnenuit dicht de keerring zelfs beter af.

quote:
sanscorp schreef op 20 november 2017 @ 15:29:
Wellicht overheen gelezen dan maar anders dan persen voor alleen de keerringen en verhitten heb ik niets gelezen.

Ik heb ook geen antwoord gehad of de binnenpoot blijft hangen nadat er kracht op is gezet.

Als niets helpt, hoe krijgen jullie de binnenpoot er uit dan?

Als de keerring eruit is komt de glijbus ook zo. De keering is hetgene wat vast gaat zitten.
VTR1000F straat, GSX-R600 circuit

Reg. datum:
21 sep. 2010
Heb nog steeds geen alternatief gelezen. De keerring was er uit en ja ik spreek alleen uit eigen ervaring. De glijbussen schoven in elkaar en dan komt het nooit meer los op de traditionele manier.

Uiteindelijk doorgeslepen en met een binnenlagertrekker de glijbus verwijderd
sanscorp wijzigde dit bericht op dinsdag 21 november 2017 17:23 (17%)
Ik doe ook maar wat.

V4 NOZEM

Reg. datum:
24 mrt. 2003
Als de geleide bussen in elkaar schuiven, is het van belang, om de keerring er uit te hebben. De bovenste geleidebus schuift er dan makkelijker uit, omdat de weerstand van de keerring ontbreekt.
Mijn motor leeft: Hij wipt, rook en hij zuipt.

Het kan altijd sneller!

Reg. datum:
12 dec. 2001
quote:
sanscorp schreef op 21 november 2017 @ 17:23:
Heb nog steeds geen alternatief gelezen. De keerring was er uit en ja ik spreek alleen uit eigen ervaring. De glijbussen schoven in elkaar en dan komt het nooit meer los op de traditionele manier.

Uiteindelijk doorgeslepen en met een binnenlagertrekker de glijbus verwijderd

Als de glijbussen al in elkaar geschoven waren, dan had je ook door kunnen drukken, slijpen was dan overbodig geweest.
Never argue with a fool, he takes you down to his level, and beats you with experience

Reg. datum:
19 dec. 2006
Als het op geen enkele manier lukt: een tweedehands voorvork met kromme binnenpoten voor weinig scoren. En van je eigen vork de buitenpoten open slijpen.

Reg. datum:
02 apr. 2009
Mogelijk een oude theedoek eromheen wikkelen als je druk gaat uitoefenen voor het geval alles rond spuit

Reg. datum:
19 dec. 2006
quote:
badcat schreef op 21 november 2017 @ 21:27:
Mogelijk een oude theedoek eromheen wikkelen als je druk gaat uitoefenen voor het geval alles rond spuit

Goeie tip. De olie is niet samenpersbaar, maar de luchtkamer wel. Dat volume zal er uitspuiten.

Moderator

Reg. datum:
02 jul. 2006
Functie:
Moderator
quote:
freon schreef op 21 november 2017 @ 21:44:

[...]

Goeie tip. De olie is niet samenpersbaar, maar de luchtkamer wel. Dat volume zal er uitspuiten.

Olie is wel samenpersbaar (zij het niet in relevante mate in een schuurtje).

Het gaat er om wat er bij welke druk plaatsvindt.
En normaliter is de perspassing van rubber keerring in alu buitenpoot het eerste dat opgeeft. En daar maak je dan gebruik van.
Martell wijzigde dit bericht op woensdag 22 november 2017 00:00 (5%)
Yellow Snakes MC

R1 Rn22 / EXC '17

Reg. datum:
19 nov. 2011
quote:
Heb ooit in het verleden in een officieel werkplaatsboek van Honda CX650 gezien dat er voor het demonteren van de keerring van de enkele schokdemper ook deze "truuk" werd aanbevolen.
De demper onder de pers helemaal indrukken en dan via de Luchtslang/ventiel ATF olie opzuigen.
En dan ventiel in terugzetten en weer schokdemper inpersen.
Dan zou de smalle keerring er uit moeten komen.
Maar wat als de keerring lek is??
Als die niet lek is hoeft die ook niet vervangen te worden.

definieer lek... Gewoon zweten blijft de truck werken. Bij een gat van een cm niet, dan heb je het voordeel dat je daar weer een haakje in kan maken om heb eruit te trekken :+

Reg. datum:
16 apr. 2017
Hallo iedereen, wilde bij deze nog even laten weten hoe het afgelopen is met die voorvorkpoten. Handig voor toekomstige generaties ;)

Was ermee gegaan naar een andere MF'er met eigen werkplaats en jaren ervaring. Hadden we ook nog het een en ander geprobeerd maar uiteindelijk bleek dat de voorvorkpoten gewoon verrot/op waren. Met geen mogelijkheid uit elkaar te krijgen. Dus uiteindelijk andere voorvorkpoten gefixt

Dank iedereen voor het meedenken

Reg. datum:
21 sep. 2010
Eigenlijk weet je de oorzaak dus niet, da's jammer.

Maar wel goed dat je weer verder kunt.
Ik doe ook maar wat.

Reg. datum:
19 dec. 2006
quote:
Honda-noob schreef op 24 december 2017 @ 09:07:
...wilde bij deze nog even laten weten hoe het afgelopen is met die voorvorkpoten. Handig voor toekomstige generaties ;)

...

:t

Reg. datum:
16 apr. 2017
quote:
sanscorp schreef op 24 december 2017 @ 10:18:
Eigenlijk weet je de oorzaak dus niet, da's jammer.

Maar wel goed dat je weer verder kunt.

Waarschijnlijk geleidebussen die dus muurvast zitten in/rondom de keerringen denk ik
Honda-noob wijzigde dit bericht op zondag 24 december 2017 20:30 (8%)

Paarse techneut

de botte romanticus

Reg. datum:
28 mei. 2002
Functie:
Paarse techneut
quote:
P.H.C. Ritzen schreef op 19 november 2017 @ 18:34:
inbusbout er weer inzetten, poot volledig met olie vullen, dop erop en borgveer bij de oliekeerring weglaten, dan de poot onder de pers indrukken, de oliedruk perst de keerring er dan uit.

Werkt perfekt *O*
motorzaak utrecht

tevreden? reageer hier

ontevreden? bel me:)

THE BLUE HAZE

Reg. datum:
29 nov. 2009
In al de jaren dat ik aan motoren gewerkt heb heeft nog niet 1 voorvorkpoot het van me gewonnen :N }) ,en gewoon zonder een pers of weet ik veel wat te gebruiken,gewoon er uit rammen :Y :P
Deurdonderen met de Ducati pussy fighter.

Just keep on going!

Reg. datum:
03 jun. 2013
Als de oude poten dan toch zijn afgeschreven, en dat je een vervanging hebt, zet er dan iig de slijptol in om te zien wat er precies aan de hand was. Dat weet je dan weer voor een volgende keer!

Nu gooi je de oude meuk weg en dan weet je eigenlijk nog niks! Ja, dat ie vast zat.....?
Rappe Brommerd: Da's krek wa'k wou!

Reg. datum:
21 sep. 2010
Ik gok nog steeds dat er hetzelfde is gebeurd als bij mij, bussen over elkaar geschoven waardoor je hem niet meer los kunt tikken.
Ik doe ook maar wat.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.