Honda Foresight

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
1
Leeuwarden
Sta op het punt een tweede hands Honda Foresight 250 erbij te kopen,
km st.27.000 1850 euries 1997, wie heeft ervaring met deze scooters?
En weet een MF'er of er ook een rugsteun te koop is voor deze scooter?
 
Jaartal maakt niet veel uit bij de Foresight omdat deze toch nooit met injectie gemaakt is geweest. De Foresight is door de jaren eigenlijk niet veranderd en blijft een dijk van een motorscooter. Ken iemand die er ondertussen bijna 90.000km's mee gedaan heeft en buiten de onderdelen vervangen die onderhevig zijn aan slijtage en natuurlijk de riem van tijd tot tijd vervangen heeft hij er nog geen kosten aan gehad.

De man in kwestie had indertijd gezegd dat hij pas iets anders zou kopen als deze helemaal opgereden was met in het achterhoofd dat tegen de 100.000km's het wel schroot zou zijn. Hij zit er dus wel naast maar houd wel vast aan zijn standpunt tot nog toe waarvoor respect.

Nee met de foresight kan je weinig verkeerd doen, hangt er maar vanaf wie het baasje is geweest en wie het wordt.
 
Sta op het punt een tweede hands Honda Foresight 250 erbij te kopen,
km st.27.000 1850 euries 1997, wie heeft ervaring met deze scooters?
Ja, dat heb ik .
Het is een prima motor, ik vind het een echte aanrader. Heb nu meer dan 100.000 Km gereden met de eerste, ben bezig met de tweede omdat bij de eerste de dynamo stuk ging en de opvolger er toch al stond... De eerste zou dus ook zo weer de weg op kunnen.

De scooter is degelijk gebouwd, het is best een doordacht ontwerp.
Het onderhoud is eenvoudig, heel veel is simpel zelf te doen.
Onderdelen die Honda gebruikt zijn van topkwaliteit, ik rijd nu bijvoorbeeld nog met de eerste uitlaat, die is 10 jaar oud; ook de accu is nog origineel...
Het motortje gebruikt nog altijd geen olie, ook niet na een ton.

Ik rijd er dagelijks mee en ben nog altijd zeer tevreden.
Waar je aan moet wennen is de wegligging, het frame heeft niet de stevigheid van een superbike...
Verder kun je het best die malle ruit er af halen... Ik rijd al jaren zonder en dat bevalt veel beter.

Hij heeft technisch één zwak punt en dat is de benzinepomp (dezelfde als bijvoorbeeld de Africa Twin die er berucht om is), maar die kun je als ie stuk gaat gemakkelijk vervangen door een ander model, daar heb ik wel een tip voor en dan is ie echt probleemloos.

Wil je hem kopen vergewis je dan van de staat, kijk naar roest op het frame bijvoorbeeld.
En ik zou proberen af te dingen want hoe goed ie ook is, hij is ook ondergewaardeerd.

Als je meer wilt weten moet je maar vragen.
Wil je alle verhalen lezen her en der op dit forum gebruik dan de zoekfunctie.
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie beide voor de reaktie, keek eigenlijk naar een goede bromscooter
maar een goede is ook duur, dus kwam ik op deze Foresight terecht.
Heb hem ng niet in het echt bekeken, shit weer om er naar toe te rijden.
Hybride kan ik jou eventueel voor vragen via pb waar ik zoal op moet letten mailen?
Dit moet hem dan worden, prijs 1850. km.stand 28000, is er een rugleuning voor
te koop? Ik snap het tis iets anders dan mijn R1, maar lekker relaxed toeren en woon/
werk is ook fijn.Bedank

full
 
Precies deze kleur heeft mijn eerste Foresight ook; deze mist trouwens een achterschild.

Dit is goedkoper dan een bromscooter, en je wordt ook niet dagelijks aangehouden. Het is gewoon een heel handig ding dat je overal voor gaat gebruiken, let maar op.
Het is zeker geen R1 maar het is ook leuk, op een andere manier.

Je mag gerust mailen, ikoontje staat hiernaast; waar je op letten moet is weinig anders dan bij elke andere motor. Ik weet zelf weinig meer toe te voegen dan dat je vooral moet letten op roest, corrosie.

Over die rugleuning kan ik je niets vertellen, weet het gewoon niet.
 
Precies deze kleur heeft mijn eerste Foresight ook; deze mist trouwens een achterschild.

Dit is goedkoper dan een bromscooter, en je wordt ook niet dagelijks aangehouden. Het is gewoon een heel handig ding dat je overal voor gaat gebruiken, let maar op.
Het is zeker geen R1 maar het is ook leuk, op een andere manier.

Je mag gerust mailen, ikoontje staat hiernaast; waar je op letten moet is weinig anders dan bij elke andere motor. Ik weet zelf weinig meer toe te voegen dan dat je vooral moet letten op roest, corrosie.

Over die rugleuning kan ik je niets vertellen, weet het gewoon niet.


Dank je Hybride ben er nog niet helemaal uit wat ik wil, speurend op internet
kom je heel veel moois tegen, het mooiste ook voor de kids is iets met een
rugsteun voor deze Foresight [Givi] niet meer leverbaar.Burgman is ook mooi maar duur
of een Yamaha majesty nou ja keus genoeg, laat het nog wel weten.
 
Hier een plaatje van mijn beide scooters.

Her en der hangt wat los en er missen onderdelen; het plaatje is genomen toen ik beide scooters naast elkaar had staan om verschillende goede onderdelen over te zetten op de rode waar ik nu mee rijd.
De paarse vertoont nog sporen van de zwempartij van jaren geleden.
De rode is gekocht als schadescooter, je kijkt tegen de (provisorisch) gerepareerde kant van de kuip.
full
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend ben ik toch weer druk geweest met beide scooters... Het kwam zo.

Afgelopen donderdag was ik onderweg op de snelweg, een collega reed achter me. Ik kreeg de indruk dat de motor niet lekker trok maar zag niets bijzonders. Toen ie echt ging inhouden ging ook de temperatuurmeter ineens vol in het rood, en weer terug... Meteen gestopt op de vluchtstrook; motor uitzetten was niet meer nodig, hij was uit zichzelf al gestopt. Foute boel dus....

De motor rookte geweldig, hij was koelvloeistof verloren en veel te heet geworden. Eerst heb ik zelf nog geprobeerd of ie na afkoelen nog wilde lopen, maar tevergeefs. De Wegenwacht kwam tot dezelfde conclusie als ik: motorschade, waarschijnlijk de zuigerveren.

Om kort te gaan, dit weekeinde heb ik beide scooters weer naast elkaar gezet en weer van twee kapotte één goede samengesteld.
Nu moest het hele blok met transmissie overgezet worden; de dynamo, carburateur, de secundaire variator as en nog wat meer zaken moesten bij de rode scooter blijven.

full


Mijn garage zag eruit als het magazijn van de Ludolfs maar niet voor niets, alles is weer in orde. Het blok dat dik een jaar had stilgestaan startte vanmorgen al bij de eerste poging.
Zojuist een proefrit gemaakt en alles lijkt het weer goed te doen.

Wat me dwarszat is dat ik de oorzaak alsmaar niet kon vinden, pas bij het monteren van de carburateur ontdekte ik een scheurtje in een slang van de carburateurverwarming, dat slangetje zit te krap gebogen... Ik heb een andere langere slang gemonteerd zodat dit probleem zich hopelijk niet opnieuw voordoet, ik heb nu immers geen reserveblok meer... ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook een foto van dit slangetje gemaakt, kan ik het bij mijn Jazz ook even controleren.
Het is de moeite van het controleren waard...

Het bewuste slangetje loopt van de radiateur vuldop (die zit via een dikke slang verbonden met de radiateur zelf) naar de onderzijde van de carburateur. Er zitten daar twee aansluitingen, het is degene die schuin wegloopt.

full


Van de linkerzijde kun je er het best bij, maar nog slecht: links zit de stationair-verstelschroef op een metalen beugeltje. Pal achter dat beugeltje zit die slang op de carburateur. Daar ter plaatse was ie teveel geknikt en daardoor gescheurd.
 
Laatst bewerkt:
Hier een rechter zijaanzicht van de aandrijfunit.

De bewuste aansluiting kun je nog net zien: net onder de gasklep-kabelpulley van de carburateur zie je naar links onder een dun buisje uitsteken, dat is de plek.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik wenste dat ik even handig en zo veel kennis had als Hybride.
Uit elkaar halen en terug samen steken daar zou ik mij ook durven aan wagen (heel langzaam).
Maar de fouten en gebreken vinden is "fingerspitze geful" en dat ontbreekt bij mij wel.

Hybride laat je gewoon gaan man, je bent goed.
 
thanks hybride, duidelijke foto's. Zo zie je maar, denk je dat je heel zuinig op de motor bent met olie versversen etc. Loopt hij in elkaar door zo iets! Jammer. Hopelijk is de krukas nog heel. Dan vallen de kosten misschien nog mee
 
... Hopelijk is de krukas nog heel. Dan vallen de kosten misschien nog mee...
Voorlopig laat ik het zo, dit blok heb ik pas nodig als het andere onherstelbaar beschadigd raakt.
Ik denk wel dat ik hem een keer open maak om te kijken wat er precies aan de hand is, leuk om te weten en wie weet is ie nog te redden.

De vrouw zei al: "koop toch een nieuwe, je hebt geld zat !"
Ik vind het juist de sport om te blijven rijden met de onderdelen die ik heb; waarom zou ik (weer) een andere kopen als ik met spullen die ik al heb er zo weer één kan samenstellen ? Hier krijg ik toch niets meer voor...

Ik kan er nu redelijk ontspannen mee omgaan, het is allemaal niet erg; komt ook doordat ik nog een motor heb die altijd paraat staat. Voor een ander is dit een duur geintje, voor mij betekent het alleen dat ik nu geen reserveblok meer heb...

Vanaf nu rijd ik dus verder met het blok dat al een ton heeft gedraaid; ik ben benieuwd...
 
Laatst bewerkt:
Hybride wat zonde van je scooter! Maar gelukkig heb je zelf onderdelen genoeg,al dunt dat wel uit zo.Het scheelt ook dat je zelf alles kunt en niet op onderdelen hoeft te wachten.Hoop dat hij het blijft doen,en wat is nou een ton voor een honda blok!Bij mij is de schade veroorzaakt door een losgeraakte kabel van de oliepomp.Dit had ik zelf kunnen zien maar wie hangt er nu steeds onder zijn scooter voor elke rit en als het probleem van binnen zit zie je toch niks! Succes.
full
 
In het Honda Foresight topic mag het volgende niet ontbreken; een tip voor bij mijn weten het enige zwakke punt: de benzinepomp.
De benzinepomp zit links naast de tank, het is een membraanpomp van Mitsubishi, hij werkt met een elektromagneet en een schakelaar... als ie werkt....

Eerst hoe zo'n ding hoort te werken:

Een veer duwt tegen een membraan, dat perst benzine richting vlotterkamer. Aan het eind van de slag maakt de schakelaar contact en trekt de elektromagneet vliegensvlug het membraan terug waardoor nieuwe benzine aangezogen wordt door een veerbediend klepje; daarna begint het proces opnieuw. Je hoort zo'n ding dus klikken als de motor loopt... Als ie niet hoeft pompen hoor je hem ook niet.
Die schakelaar is het zwakke punt, die gaat uiteindelijk kapot door het vonken, er zou eigenlijk een condensator over de contacten moeten want de contacten branden helemaal weg.

Na meerdere keren pech vanwege deze pomp ben ik op zoek gegaan naar een vervangend model, liefst één zonder contacten.
Ik vond de Pierburg 7.21440.51.0 die geschikt is voor een carburateur. Dat is een heel compacte roterende pomp (diameter 38 mm) die gemakkelijk past op de plek van de originele pomp.
Het enige verschil is dat bij de Pierburg de in- en uitgaande leiding elk aan een kant zitten, bij de originele Mitsubishi zitten ze aan dezelfde kant.
~[edit] Nog een verschil: de aansluitingen zijn ook dikker; vandaar dat ik met verloopstukjes moest werken, die zie je op de foto...


full


Hier zie je de Pierburg pomp ingebouwd, op de treeplank de restanten die ik over had van twee stuks om er één werkend te hebben. Daar ben ik nu gelukkig van af.

De membraanpomp hoor je dus klikken als ie pompt, hij is stil als er geen flow is. De roterende pomp stopt niet, die draait continu....
 
Laatst bewerkt:
Even oma wakker schudden :P

Ik ga proberen mijn Foresight te verkopen en daarna (of misschien iets eerder) een wat zwaarder model aan te schaffen (twijfel momenteel nog over welke).

Makkelijkste is misschien een linkje naar Marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/245952183

R8+5pztOXxDokzl0BSEKow==.jpg


Fijne scooter, klein jaar in bezit nu. Ook in de winter mee gereden en geen problemen gehad. Moet wel een nieuw voorbandje op en heeft een beurtje nodig. Is vrij eenvoudig zelf te doen bij dit model.
 
Mooie scooter, ook een mooie prijs...

Gisteren was hier iemand met een FES van 2002, dat is exact zo'n scooter als die van mij (1998/9), dus met o.a. een trommelrem in het achterwiel.

Wat ik niet begrijp is dat jouw scooter schijnbaar van bouwjaar 2001 is, maar wel al een remschijf achter heeft en een ander model duo voetsteunen dan het nieuwere model... Ook een aparte kleur trouwens, ook de onderkuip; wel mooi hoor daar niet van.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een goeie. Ik heb werkelijk geen idee.

Deze scooter is wel ingevoerd vanuit Belgie. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.
Of zouden ze 'm op papier ouder hebben gemaakt i.v.m. invoer?

Had wel heel weinig km's gelopen toen ik 'm kocht (<8000, klein jaar geleden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan