Honda Foresight

Jamlem, leuk dat je een slot op jouw topic laat zetten maar ik had nog een vraag...

Over die gestripte scooter van jou; als ie verder nog in goede staat is (natuurlijk afgezien van het missende kuipwerk) zou ik er misschien nog wel wat in kunnen zien omdat ie anders toch waarschijnlijk naar de sloop gaat....
Heb jij een nummer of adres van de huidige eigenaar ?
Als je het hier niet wilt vermelden stuur me dan even een PM (briefikoontje hiernaast).
 
Laatst bewerkt:
Ben zeer tevreden over mijn Honda Foresight 250 van 1999. Doch, gezien ik meermaals stukjes autostrade dien af te haspelen, waar ik maximum 100km/uur rij, ben ik zinnens mij een 2e hands Burgman 400 aan te schaffen of een Silverwing 400.

Maar ik raak er gewoon niet uit : Burgman 400 of Silverwing 400 ?

De Burgman is blijkbaar zuiniger doch, de Silverwing betrouwbaarder...
 
Ben zeer tevreden over mijn Honda Foresight 250 van 1999. Doch, gezien ik meermaals stukjes autostrade dien af te haspelen, waar ik maximum 100km/uur rij, ben ik zinnens mij een 2e hands Burgman 400 aan te schaffen of een Silverwing 400.

Maar ik raak er gewoon niet uit : Burgman 400 of Silverwing 400 ?

De Burgman is blijkbaar zuiniger doch, de Silverwing betrouwbaarder...
(toch maar even hier antwoorden ;) )

Als je 2e hands wil gaan dan moet het denk ik de Burgman worden. De SW400 is pas een goed alternatief vanaf modeljaar 2009. En die ga je nog niet tweedehands vinden.

Overigens heeft ook de Burgman een zeer betrouwbare reputatie.
 
Hallo Allemaal,

Ik ben onlangs de trotse eigenaar geworden van een honda fes 150cc pantheon maar als ik de foto's hier bezien lijkt deze als twe druppels water op de foresight.

Ik ben redelijk nieuw in het wereld van motorscooters maar heb hier gezien dat er veel personen zijn met meer ervaring als ik en ik denk dat vooral hybrid een man met veel ervaring is in dit type. Ben zelf automechanieker dus sleutelen is geen probleem maar ik mis de ervaring om typische scooter problemen te herkennen.
Daarom dat ik hier graag een vraag wil stellen aan hybrid of aan ieder dat mij wil helpen.

Als ik een konstante snelheid aanhoud ( plus minus 70 km/h) merk ik een vibratie op die in een regelmaat weg gaat en terug komt en bij gas bij of lossen is dit bijna direct gedaan. Banden en lagers zijn ok en motor draait perfect als de scooter op zijn steunen staat.
Ik persoonlijk denk aan de riem of koppeling maar zoals gezegd mis ik de ervaring om er zeker van te zijn.
Daarom graag reactie van mensen die dit misschien ook meegemaakt hebben of weten wat er juist mis is.
Vriendelijk bedankt al
Dirk

ps. ik stel misschien een stomme vraag maar dat is omdat ik nog niet beter weet :)
 
Hoi dreamdonck,

het kan heel goed je riem zijn, als er veel rond die snelheid (70) is gereden dan kan de schijf waar de riem tegenaan komt iets ingesleten zijn waardoor de riem gaat vibreren.
 
Hallo HoHe,
bedankt voor het vlugge antwoord , ik weet niet hoe de vorige eigenaar er met gereden heeft maar hij gebruikten hem ook voor woon werk verkeer .
Ik ben ook vergeten meer info te geven over de scooter zelf , hij is van 2001 en heeft 15000km op de teller met een onderhouds boekje dat ingevuld is tot 12000km.
Volgens de laatste eigenaar heeft hij wel het laatste jaar stilgestaan.
De vibratie worden goed voelbaar vanaf 70 km/u en hoger.
grtjs
dirk
 
Sorry voor de late reactie; de toegang tot deze site is momenteel dramatisch slecht...

De Pantheon 150 is -inderdaad- het tweetakt broertje van de Foresight 250; het model dat in ons land geleverd werd had als optisch verschil (bij mijn weten) alleen een andere achterlichtunit.

Wat betreft de vibraties sluit ik me aan bij de andere spreker; zelf zou ik het ook zoeken in de transmissie.
Het kan de riem zijn, misschien zijn de poelies te ver gesleten zodat de riem sneller slijt. De voorste variatorschijven gaan zo'n 40- a 50.000 Km mee, de riem wisselde ik steeds na 25.000 km ook al was er dan eigenlijk niets aan te zien.
 
Laatst bewerkt:
ook sorry voor het late antwoord maar het is vakantie geweest :)
Heb vorig weekend nog eens naar mijn transmissie gekeken en kan niet echt veel extreme slijtage zien. De riem mag wel ver vervangen worden maar is nog niet toto op de draad versleten.
Heb wel in Engeland een werkplaats handboek op de kop getikt zo nu kan ik alles eens goed checken maar dit zal winterwerk worden.
Nog een klein vraagje , een goed adres voor transmissie onderdelen in Belgie of Nederland( tegen de grens) of online winkel ?
 
Even een update over de Foresight.

Ik meldde al eens dat ik nog steeds met de originele accu reed; die is 11 jaar oud en heeft destijds dat ongeluk meegemaakt waardoor ie een paar dagen ontladen is geweest.
Onlangs was het dan echt over; tijdens het starten kwam er alleen een "trrrrrr" geluid wat duidde op een klapperend startrelais en een lege accu, bijladen hielp niet meer.

Nu zit er een nieuwe accu in, weer net zo één, een Yuasa YTX-12BS.



Verder had de Foresight opnieuw last van een bekende kwaal; hij startte wel maar als je na het tanken wilde wegrijden deed ie het maar heel moeizaam, warmstart problemen dus.

Nu heb ik dat eerder meegemaakt; het lag telkens aan de vlotternaald in de carburateur. Die was blijkbaar vuil en sloot daardoor niet goed af; na het stilzetten liep er via de vlotternaald nog wat benzine in de sproeier waardoor je even later bij het starten een probleem had; hij was verzopen.
Ditmaal echter was er meer aan de hand...

Zie bijgaande foto.

full


De vlotter zelf scharniert om een asje; dat asje zit opgesloten in twee gaten in de behuizing van de carburateur. Die gaten waren compleet uitgelubberd, ze waren zo ovaal dat er bijna twee van die asjes in pasten.
Als de vlotter omhoog komt en de vlotternaald moet afsluiten gebeurt dat niet goed door de speling in het scharnier, de vlotter is aan het eind van z'n slag maar de naald nog niet. Die blijft dus lekken met als gevolg warmstart problemen.

Ik heb de carburateur er tussenuit gehaald en de speling in de behuizing opgevuld.

Rechts bovenaan de foto (sorry, ik kreeg het er niet scherper op) zie je één van beide ovale gaten met daarin het asje van de vlotter. Dat bruine ding is de vlotter, het geheel is hier gekanteld afgebeeld.


Vandaag voor het eerst weer mee gereden; de scooter doet het weer prima, warm en koud start ie direct zonder aarzelen.
 
Laatst bewerkt:
Blijdschap en verdriet gaan hand in hand zegt men wel eens...

Ik heb de beide Honda's ingeruild voor een nieuwe scooter.
Natuurlijk is het leuk om een nieuwe scooter te kunnen kopen; dat besef is er echt wel maar je moet ook afscheid nemen van de trouwe Honda want zo zie ik het.

Ik heb veel lol gehad van de Foresight; het is een goedmoedig ding dat me altijd overal naartoe heeft gebracht; veel daarvan staat beschreven in dit topic, hoe de eerste kopje onder ging en ik er nadien toch nog 60.000 km mee verder heb gereden; dat doe je niet als een motor niet bevalt.
Natuurlijk kreeg ik er niet veel voor terug maar hij blijft wel rijden en dat is me ook wat waard.
Ik heb genoeg bespaard door ermee door te rijden en juist niet te vroeg in te ruilen, dan hoef ik er ook niet veel voor te krijgen.

Waarschijnlijk had ik nog jaren zonder al teveel kosten kunnen blijven rijden met een complete scooter aan reserve onderdelen; hij deed het ook goed maar op een gegeven moment wilden we opruimen, de schuur leegmaken en weer eens wat anders.

We gaan zien hoe de Aprilia zich houdt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hybride,

Ik ben vandaag de eigenaar geworden van jouw twee scooters.
De voorruit heb ik er los in bubbeltjesplastic bijgekregen.

De rode staat op de nominatie om overgespoten te worden, de blauwe gaat hetzelfde doel dienen als bij jou. Vervolgens mag de (nu nog) rode volgend jaar achterop de camper mee op vakantie en zullen we hem thuis een beetje rond de kerk gaan gebruiken.

Ik moet je zeggen dat de rode voor z'n vlieguren nog prima loopt.
Zijn er nog dingen waar ik wat aandacht aan moet besteden?

Alvast bedankt voor je reactie.
 
Hé leuk !  Wat goed dat je dit hebt gevonden....

Veel staat hier te lezen, zoek voor meer details anders terug in "Het grote motorscooter topic" deel  1 en 2.

De paars/ blauwe is echt niet meer dan een verzameling onderdelen, kenteken is vernietigd, het framenummer is er af. Die mag echt niet meer de weg op maar wel slim dat je hem erbij hebt genomen voor onderdelen.

De rode bleef het maar doen al had ie op het laatst wat moeite met koud stationair lopen. Warm was er niets aan de hand en liep ie als een tierelier.
Ik denk dat je er nog heel lang plezier van kun hebben maar dan moet je hem wel wat aandacht geven, daar is ie echt wel aan toe.

Het viel mij mee dat ie na inruil niet linea recta naar de sloop ging; je begrijpt vast wel dat ik er daarom de laatste tijd geen grote uitgaven meer aan heb gedaan.
Des te leuker is het om nu te lezen dat ie weer een goed baasje heeft !

De accu van de rode is onlangs vernieuwd, de Xenon verlichting en de handvatverwarming heb ik uitgebouwd.
Van de paarse heb ik wat onderdelen verkocht aan iemand die ze miste bij zijn opknapper, daar komt ook die ruit vandaan. Die is niet origineel maar past wel en ik had er toch niets aan, zodoende.

Voor meer informatie over deze scooter kun je misschien beter een PM sturen, dat gaat via het briefikoontje hiernaast.

Ik wens je heel veel plezier met deze scooter !
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een honda foresight uit 1998 met ongeveer 35.000 km op de teller.
Helaas is mij voetpakking lek en verlies is koelvoeistof.
Heeft iemand ervaring met deze repatatie en eventuele koste?

Groet,

CGJ
 
Geen ervaring met specifiek de voetpakking, wel met andere zaken.

Als je dit laat doen in een motorzaak vermoed ik dat het erg duur wordt.

Als je deze klus (deels) zelf kunt doen scheelt het enorm, al is het maar het kuipwerk verwijderen en aanbrengen.

Er moet veel plastic verwijderd worden, de hele achterkant moet bloot vermoed ik. Dat kun je zeker zelf en het scheelt heel veel manuren.

Dan moet het blokje uit elkaar, daar is meer kennis voor nodig en dan is het niet eens zo heel veel werk. Dat kun je het best laten doen dus ga daarmee naar iemand die die pakking kan vervangen. Niet dat het moeilijk is maar dat moet je niet zelf gaan doen zonder ervaring.

De zaak weer opbouwen zou je wel weer zelf kunnen doen, misschien kun je ergens terecht voor advies als je twijfelt maar moeilijk is het niet. Desnoods vraag je het hier, ik heb destijds die hele scooter uit elkaar gehad.
 
Na een ongeval met mijn burgman (totaal verlies) heb ik om voorlopig verder te kunnen een ding gekocht dat ooit een Foresight 250 moet geweest zijn, BJ 1998.
Nu heb ik een paar vraagjes voor de kenners hier:
- is er een online werkplaatsboek te vinden, of toch al een elektrisch schema?
- De voorste remklauw (Nissin) komt niet goed los, zijn er geen online shops waar ik een pakkingsetje kan bestellen?
- In het gereedschapstasje zit een stalen kabeltje in een lusvorm, waar dient dat voor?

Alvast bedankt voor hulp.
 
voor originele onderdelen is het volgende adres heel goed http://www.hondaoriginalparts.com/ U kan daar alles krijgen van honda en het wordt redelijk vlug thuis geleverd (U weet ook direct de prijs en verzending voor U iets besteld) en U kan een beetje afleiden aan de tekening hoe het in elkaar zit.
groetjes
dirk
ps. ik vraag mij dat van het lusje ook af het zit ook in mijn pantheon 150 maar waarom ????
 
Allen bedankt voor de input, ben goed geholpen, vooral met die helmhouder :-).
Ik verwacht begin volgende week die dichtingen, na montage kan ik 'm eindelijk goed testen.
de voorrem blijft nu te hevig hangen om veilig te kunnen rijden.
 
Dichtingen zitten er in, remmen werken perfect nu.
Ondertussen een 100 km mee gereden, is flink wennen na een burgman, totaal ander rijgedrag.
Wat mij vooral opvalt is de nog al rare werking van de vario.
Hij trekt als een raket van 0 naar 50, dan begint het motortoerental flink af te nemen, rond 70 km/h zal dat zowat gehalveerd zijn. Dan is het toerental zowat constant tot 85, en dan neemt het terug toe.
Resultaat is een wat slappe acceleratie van 60 naar 80, en laat je dat nu net vaak nodig hebben op op de 70/90 km wegen koekedozen in te halen die 50km/uur snel genoeg vinden...
Is dit de normale karakteristiek van een Foresight, of is er iets mis met de vario?

Ik heb in 2004 ook al 4 maanden met een forsight gereden, in toen is me dat niet zo opgevallen. Het was toen wel een model 2002, dit is een '98.
 
....Wat mij vooral opvalt is de nog al rare werking van de vario.
Hij trekt als een raket van 0 naar 50, dan begint het motortoerental flink af te nemen, rond 70 km/h zal dat zowat gehalveerd zijn. Dan is het toerental zowat constant tot 85, en dan neemt het terug toe....
Dit komt me niet bekend voor en ik heb er toch heel wat mee gereden.

Ik vermoed dan ook dat er iets loos is met de transmissie; kan een versleten poelie zijn waardoor de riem niet wil klimmen, rollers die niet goed glijden, vuil waardoor de poeliehelften zwaarder bewegen.
Hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar dit is geen garantie.

Van alle scooters die ik heb gereden vind ik de transmissie van de Foresight nog steeds met afstand de beste; hij pakt heel fijn op, rijdt rustig en is toch alert als je plotseling gas geeft.

Het kan echt goed, gewoon even kijken wat er loos is.
 
Laatst bewerkt:
Allert als je plots gas geeft is ie zeker niet, als ik rustig optrek krijg je dat teruglopen van het toerental al bij 45km/h, en als je dan gas geeft loopt het niet terug op.
Ik vind het een zeer vreemd effect, versleten rollen of slecht schuivende schijf geeft eerder een te hoor toerental, het lijkt wel dat er te zware rollen inzitten, maar wie doet dat nu?
Ik denk eender aan de veer of de spie van de achtervario.
Ik zal de boel wel eens opengooien, maar het komt allemaal wel wat slecht uit, we zitten hier nog volop in de verbouwingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan