post hier je grootste sleutelblunder !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skwefje

MF veteraan
27 mrt 2003
1.565
0
omgeving Tilburg
Ik zal het spits wel afbijten. Een paar jaar terug reed ik nog op mijn ouwe trouwe Kawa ltd 440 (RIP). Toen ik 120 reed brak in ene de distributie ketting. Niet op mijn bek gegaan (vond ik best knap van mezelf :+ ) en vol goede moed begonnen met sleutelen. De schade was gelukkig erg beperkt gebleven en met wat pakkingen en wat kettingen konden we het wel redden.

Tijdens het opbouwen van het blok moesten we een momentsleutel hebben met een kleiner en nauwkeuriger bereik dan we in huis hadden. Op dat moment waren we bezig met het vastzetten van de balansassen. Die hadden we handvast gedraaid waarna we erop uit gingen om een juiste sleutel op de kop te tikken. Zo gezegd zo gedaan, alleen waren we vergeten dat de bouten van de balansassen alleen maar handvast zaten. Wij vrolijk verder gaan met opbouwen, en toen alles eronder hing liep het blok als nooit tevoren...voor ongeveer 50 km. Toen draaide letterlijd alles in de soep: kleppen krom, krukas vernacheld, kettingen wederom naar de filistijnen ;(

Volgende keer toch maar beter opletten... :+
Iemand anders een leuke sleutel-anekdote?
 
Schiet me ineens te binnen dat ik ook nog wel een tamelijke blunder heb gemaakt.

Het was bij mijn vorige motor. Ik had al een paar dagen last dat het ding niet lekker in de bochten lag, zeker als het gas erop of eraf ging. In eerste instantie meende ik dat het tussen de oren zat dus ik had me er niet zoveel van aangetrokken.

Op een dag kom ik op het werk aan en zet de motor zoals altijd op de bok... Het achterwiel raakte even de grond en ik hoorde een bonkje. [me="..Thijs.."]ging maar eens even kijken waar dat gelijk vandaan kwam en ontdekte dat een achterwiellager aardig de geest had gegeven.[/me] (1,5 mm speling :P)

Beetje rond gebeld tijdens de dag en geregeld dat de lagers al klaar lagen zodra ik thuis kwam, 's avonds rustig naar huis gereden en later het wiel eruit getrokken.

Het oude lager zat echt muurvast en het bleek een behoorlijk krappe perspassing te zijn, hierop had ik maar besloten de alombekende oude diepvries truuk te gebruiken die ik ook altijd voor de krukaslagers van mijn brommertje gebruikte. Ik netjes de lagers ingepakt in plastic en de lagers in de diepvries gelegd.

Vervolgens maar begonnen het oude lager eruit te halen. Het was een aardig geklooi om het eerste lager eruit te tikken, omdat er tussen de twee lagers in een vulbus zat. Hierdoor kon de drijver maar net op een randje van de binnenring van het lager dragen. De helft van de tijd schoot ik dus uit :P. Na een paar uur klooien en het wiel uiteindelijk voorzichtig warmgestookt te hebben met een brander en flink wat hamervet had ik de lagers er toch uit *D.

De volgende dag zou ik na het werk de lagers in het wiel zetten zodat deze nog de tijd hadden om goed te krimpen. Zo gezegd, zo gedaan.

Eerst had ik het wiel weer warmgestookt met de brander, lagertje nummer 1 uit de diepvries gepakt en erin gelegd. Beetje voorzichtig tikken met de hamer en drijver op de buitenring en hop, zat erin *D. Het liep zo voorspoedig dat lager nummer 2 er in had zitten voor ik er erg in had met dezelfde methode totdat opeens een stem in mijn hoofd zei: "Je bent de bus vergeten SUKKEL!"

Het lager had inmiddels al de aardig hoge temperatuur overgenomen van het wiel dus die heb ik er met pijn en moeite voorzichtig op de binnenring weer uit moeten tikken om de bus er alsnog in te zetten :P...



grz Thijs
 
Laatst bewerkt:
nou hier dan een letterlijke sleuten en blunder:

ik heb een open contactslot. dat wil zeggen: zodra ik de sleutel omgedraaid heb kun je de sleutel er weer uittrekken.

Reed een tijd geleden met de sleutels in het contact over een hobbel heen en zie de sleutels (contact en schijfremslot) uit het contact vliegen, maar ging zo snel dat ik niet kon zien waar naartoe. aantal keer teruggereden, niets gevonden.

bij de sleutelboer nieuwe sleutels laten maken en zo 3 maanden rondgereden, totdat ik de bougies wil vervangen. zie ik daar een blokje met opdruk 'kryptonite' liggen...... blijken mijn sleutels al een maand of 3 bovenop mijn kleppendeksel te liggen...
 
is al een aantal jaren geleden , werkte als monteur in een motorzaak in het oosten van het land.
had voor een een klant een aantal accesoires gemonteerd , zag er allemaal perfect uit.
we hadden toen oude bruggen op lucht , die zakte soms in een keer een stuk naar beneden , normaal hield je dat wel in de gaten , dat doe je dan met twee man
de klant zou hem s,maandags ophalen , maar stond er zaterdags al , dus snel , snel fiets klaar maken en van de brug af ,
ik laat de brug zakken , en ja hoor daar gaat dat rotding met een geweld naar beneden , en smakt de fiets van de brug af.
weg accesoires , kon ik weer opnieuw beginnen ,
maar slimste was dat de klant in de deuropening stond te kijken
 
Een uitdrukking voor een paar flinke tikken met een hamer :P. Gebruikte we destijds in de (auto)werkplaats als er iets losgeslagen moest worden aan een auto als de klant bij in de buurt was van het "overleg". Aangezien losrammen of kapotbeuken niet zo netjes klinkt gebruikten we hamervet (hamer) of de MK035 (moker) :P.


grz Thijs
Tof ! die kende ik nog niet ! Wij gebruikten altijd gewoon beuken, weusten of rossen als termen in de garage haha:)
Mijn grootste blunder: ik was 16 en werkte bij Meyra in Nijkerk. Ik had wel vaker gesleuteld maar was nog niet echt heel bekwaam. Op een gegeven moment dus naar met toe werken ipv van me af met een steeksleutel 13. Sleutel schoot los met flinke kracht erop, dus stak die steeksleutel met geweld in mn eigen kop net onder mn oog. Eerst ff alles zwart door de klap, en toen maximaal bloeden :P dan leer je het wel af om naar je toe te werken hoor! (tenzij niet anders kan uiteraard)
 
Was ooit (in het brommertijdperk) een uitlaatbeugel aan het zagen.
Het was laat en koud dus lette niet op en hak :( vingertop eraf '( (alleen het vlees zegmaar). Eerst tien minuten lopen tieren en vloeken.. |(

Er was alleen niemand thuis en het bloede als een rund.
Dus, verbandje er omheen, vingertoppie in een boterhammenzakje, en in de vrieskou van Bussum naar Ziekenhuis Gooi-Noord gebrommerd (zonder handschoen links, want het deed pijn als een malle!).

Achteraf konden ze het topje (na flink ontvetten) gewoon weer terugnaaien omdat het in mijn schuur en onderweg zo koud geweest was dat hij was ingevroren ;) ;)
 
Ooit wel eens een sproeier uit een carburateur doorgeblazen met een compressor??

Nou ik had de sproeier tussen duim en wijsvinger > poefffff > zoeken naar een naald in een hooiberg |( en uiteraard niet teruggevonden :X
 
Ik heb ook wel eens wat doms gedaan;

Na het spannen van de ketting vergeten het achterwiel vast te draaien, om daar vervolgens tijdens een ritje achter te komen....

Bij het vervangen van het voortandwiel het borgringetje niet goed om de moer gebogen, waardoor zowel de moer als het borgringetje eraf zijn gelopen (de moer had ik nog, maar die was wel een beetje ingesleten :X).

Ook een soort van sleutelblunder:
Mijn broertje had mijn sleutels in mijn (toenmalige) auto koekblik laten liggen, en reservesleutel was ver weg. Geprobeerd om via de bovenkant van de deur te openen, maar dat was nogal een geklooi. Vervolgens komt mijn vader kijken wat er aan de hand is, en opent doodleuk mijn auto met een andere sleutel.... slot van een nissan micra is niet erg diefstalbestendig!
 
Leuk topic zeg! Heeft me zowat een week gekost om het door te lezen, met de nodige pauzes om de buikspieren wat rust te gunnen. Het is zo vermakelijk om alle blunders te lezen dat je bijna zou vergeten dat je zelf ook wel eens wat "minder handig" hebt gedaan.

Ik ben van huis uit al snel met allerhande modelbouw, sleutelen, elektronica en meer in aanraking gekomen. Ik heb er nog iedere dag veel voordeel van, want er zijn maar weinig zaken die niet zelf gerepareerd kunnen worden. Helaas gaat het vergaren van dat soort kennis niet vanzelf en in mijn geval begon het al vroeg.

De fiets: Een mooie blauwe Pony kinderfiets met (gok ik) 20" wieltjes.
Er moest natuurlijk wat gesleuteld worden en ook al ben je 4/5 jaar, er is altijd wel iets wat "verbetering" behoeft. Zo ook ditmaal. Het voorwiel kon er namelijk uit worden gehaald, althans, zo zag het er wel naar uit en een passend stuk gereedschap was snel gevonden. Na de nodige inspanningen is het gelukt om het wiel te verwijderen van de rest, een hele overwinning. Er zal vast nog e.e.a. veranderd zijn, maar natuurlijk moest het wiel weer in de fiets worden gemonteerd. Gedaan en klaar, fietsen alsof je er een v8 in hebt gehangen. Bij een wheelie kwam ik echter voor een nare verassing te staan; mijn voorwiel ging voortaan zijn eigen weg.... Best vervelend als je dan proefondervindelijk vast moet stellen dat een voorwiel erg handig is en wellicht je tanden had kunnen sparen.

Jaren later kwam de eerste brommer, een echte Puch en een Bordeaux rode met gouden striping om precies te zijn. Mooie spaakwielen en wat al niet meer. Trots en blij. Tenminste..... de eerste paar duizend km, want 45 is niet zo snel als ik graag wilde. Ik vond een mooie cylinder 65 of 70 cc (geen idee meer) en na wat gesleutel was de Puch omgetoverd tot een projectieltje. Heel netjes ingereden en dat duurde een paar dagen. Op zaterdag naar mijn werk het ding maar eens aan de tand gevoeld en onvoorstelbaar, wat ging dat kreng hard, niet normaal. Toen ik op mijn werk was het ding met ontzag neergezet. Een uur of 8 later maar weer eens naar huis, althans, dat was de bedoeling maar de Puch wilde niet mee. Er was geen mm beweging in het achterwiel te krijgen. Uitvoerig onderzoek wees uit dat de veredelde fietslagers in het wiel kompleet aan elkaar waren gelast door de enorme hitteontwikkeling (hard/kogels/buitenschaal cobalt blauw). Een stel sterwielen met goede lagers loste het probleem uiteindelijk op.

Er is ook nog een Honda MT gekomen met een standaard cylinder, later "50 snel", toen 70 cc en nog later een 125cc met bijbehorende 6 bak. Dat was levensgevaarlijk, maar ik heb nooit problemen met het ding gehad.

Nu, anno 2009, na jaren verschoond te zijn gebleven van ernstige perikelen met het voertuig, toch weer ellende.....
Mijn onlangs aangeschafte TDM 850 uit 1991 (fijne machine vind ik) hield er onderweg naar huis mee op. Geen probleem dacht ik, even op reserve en dan weet ik nu hoeveel km ik kan rijden op 1 volle tank. Wat ik ook deed, geen leven meer in te krijgen. Goed.... Garmin, wat is de beste optie qua pomp? 850 meter hemelsbreed... ok.. kl**e... 25+ graden, ca. 200kg en ruim 1km over de weg in textiel met niet ademende regenvoering (vast). Heeft ongeveer 1,5 uur geduurd voordat ik de vlaggen van de total pompstations zag .. .. .. VER boven mijn hoofd op de ring/snelweg (bijlmer amsterdam). Dan word je toch echt even redelijk ziek van binnen. Ok, motor op slot en maar lopen. Afrit op, jerrycan kopen, en vullen, 3 flessen isotone vocht voor mezelf en terug. even wachten tot alle sappen zijn waar ze moeten zijn, tik, lopen. Jerrycan in rugzak (paste ook nog, maar had hem net zo makkelijk weggesmeten op dat moment) en naar huis. Thuis de situatie eens overdacht en gecontroleerd. Helaas, het kraantje stond echt op RES.
 
Een tijdje terug vond ik dat het maar weer eens tijd werd om de ketting te spannen. Zo gezegd, zo gedaan. Na een proefritje te hebben gemaakt, stap ik af en loop naar de achterkant van de motor om te zien of alles in orde is. En wat zie ik ... B| Heb ik de ringsleutel om de bout van de achteras laten zitten en heb daar dus 50 km mee gereden ... |( Verder gelukkig geen rare dingen meegemaakt. :P

Grtz.
 
Ooit wel eens een sproeier uit een carburateur doorgeblazen met een compressor??

Nou ik had de sproeier tussen duim en wijsvinger > poefffff > zoeken naar een naald in een hooiberg |( en uiteraard niet teruggevonden :X


Hahaha. Zo herkenbaar ;)
Net zo herkenbaar als het tijdens het rijden je motor op reserve denken te zetten omdat hij gaat pruttelen. Als je dan het knopje niet verder kan draaien denk je inderdaad: KUDT :( :(

Laatst de benzine slangen van mijn motor vervangen. De oude waren erg kort en lastig aan te sluiten bij het terug zetten van de tank. Dus iets langere slangen en hopla. Easy!!
Start het hok en ga er vandoor aan het einde van de straat lijkt hij wel op 2 cilinders te lopen. Terug naar huis gepruttelt. Tank er half afgehaald en weer gestart. Toch wel handig die lange slangen dach ik nog |( Lopen als een zonnetje. Dus tank weer terug en weer even proberen te rijden. En weer het zelfde ge-emmer. Maar omdat hij weer op hetzelfde plekje begon te pruttelen ging er wel een lichtje branden.
Thuis maar even gekeken uit welke carbs er geen benzine meer kwam lopen.
Het "lekker lange" slangetje was dubbel geknikt |( .
Tegen woordig heb ik dus weer van die onhandig korte slangetjes.......
 
Ik herinner me er ook nog eentje.
Uit de brommertijd.

Mijn brommertje liep een beetje lui, dus ik dacht, kom ik ga de uitlaat even uitbranden (wist ik veel!).
Dus dat bochtje plus demper rechtop gezet, beetje benzine erin, lucifer erin en tegelijk kijken of er al iets brand.....

Dus het ging poef en ik had ineens geen wenkbrouwen meer!!!
En een perfecte zwarte cirkel op mn gezicht.

Dat zoiets nog goed gaat... :N
 
Een keer op school.

We hadden een motorproefstand staan die we gingen testen (2 liter viercilinder uit een Calibra oid, in rollend frame). Ding kon gebruikt worden om vermogentesten enzo mee te doen. Alles gecheckt, accu erin benzine etc. De motor kon bediend worden door een bedieningskastje met contact, gashendel etc. Aan het vliegwiel zat een verbindingsstuk van rubber dat aan een uitgaande as vastzat.


Ik bediende het controlekastje en de halve klas stond er bij. Ding starten, gebeurde niks.
Nog een keer starten, motor begon te sputteren en een beetje gas erbij.

HO HO STOP!!!! Riep iemand maar het was al te laat. De uitgaande kreeg bij het draaien van de motor een afwijking en daardoor brak het rubberen tussenstuk.

:X GEVOLG :X Uitgaand as knalde met een noodvaart als ongeleid projectiel tussen mij en het bedieningskastje tegen een betonnen pijler aan die dik beschadigd raakte. Heb heel veel geluk gehad dat de as niet met zijn lengte tussen mij en het kastje doorschoot, anders was ik mijn heup kwijt of erger.

Bleek dus dat je die motor niet onbelast mag draaien, maar aan een wervelstroomgenerator oid moest koppelen (hadden we daar staan trouwens), die het vermogen op kan nemen.

Ik wil bij deze mijn beschermengeltje(s) bedanken die ik die dag had :+
 
Afgelopen maandag:

Ik wilde een testrondje maken, de motor gestart en liep al eventjes proef te draaien, maar bij vertrek zag ik dat er een veertje van de jiffy loszat.
Motor uitgezet, en ik kaon er net bij....net achter die uitlaat...ja het gaat net....TSSSSSJJT...niet...
AUW B|

Redelijk flinke brandwond op mijn hand |(
 
Ik ga er ook eens wat aan toevoegen;
Met de crossmotor even naar het strand (5 km) en net op terugweg ineens geen aandrijving meer ?! Visje verloren,zoeken maar niks meer .Met ketting rond m'n nek 4 km terug gelopen.Kom ik later die avond bij m'n ouders;we hebben iets raars gevonden bij het wandelen=mijn visje dus!Wat een toeval.Visje is dat verbindingschakeltje.
Ook met die crosser flink door het land rossen,naar mijn ouders.Een keer eten en terug willen om erachter te komen dat de kickstarter weg is.Na 2 uur zoeken teruggevonden in de akker waar ik gerosst heb.Nadien gewoon na starten in binnenzak gestoken.
Met een schroevendraaiertje een voorruitrubber goed willen trekken.Doordat dit veel kracht vroeg,schoot dit er meerder keren van onder natuurlijk.De laatste 10 cm schiet die scherpe schroeivendraaier er vanonder en floep ;ik stamp hem zo in mijn neus.
Zeker 1 min gedacht dat ik mijn grijze cellen lek stak!Na een ferme ruk uit mijn kraakbeen/neusbeen getrokken en 3 dagen gebloed.Door zo'n stom klein gaatje,nou moe.Met de oude gs1000 naar mijn werk,aangekomen willen afzetten;sleutels weg?
Door slijtage gewoon verloren uit het contact,maar dat heb ik nog gelezen.Heb een koffielepeltje z'n steel een beetje afgevijlt en werkte verder perfect ,als sleutel.
 
Afgelopen week een nieuw blok onder mn SV gehangen. Alles aangesloten, Donderdagavond.
Nieuwe olie, nieuw filter, nieuwe bougies, nieuwe koelvloeistof. Alles helmaal top in orde.
Dus tijd om te starten en te kijken of het 2e hands blok wel echt loopt (zoals de verkoper beloofd had)

Startte redelijk snel, dus niets aan de hand. Maar nog net iets te veel kleine dingetjes die opgelost moesten worden voor ik naar huis kon rijden.
Neutraallampje brandde niet, en daardoor dacht de computer dat het blok altijd in de versnelling stond. Dus motor terugrollen in de schuur, trein naar huis en morgen verder.

Nu is het bij een SV vanaf 2003 zo dat je om te starten de jiff ingeklapt moet hebben, of de motor in zn vrij moet hebben staan (of allebei) voor de benzinepomp je systeem op druk brengt.
Alle bekabeling en vereisten voor het neutraallampje controleren, doormeten. Alles klopte. Jiffyschakelaar gaat grotendeels via dezelfde bekabeling. En die werkte wel.

Erg vreemd.

Gear position sensor uit het ouwe blok (want die werkte zeker) omgezet naar het nieuwe blok. Nogmaals aansluiten, testen... Niets :N

Bijna frustrerend. Boek er weer bij, bekabelingsschema's er bij. Het moet echt goed gaan.
Motor stond op een paddockstand en ik vond de bak wel zwaar draaien (in zn vrij zonder koppeling in te trekken aan het achterwiel draaien.)
Pa: Dat is toch logisch, daar zit helemaal geen olie meer in.
Ik: Ja tuurlijk, dat gaat pas weer vloeiend als het weer allemaal lekker vet is van binnen.

Na 1,5 uur doormodderen kijk ik een keer goed naar de plek waar het versnellingspedaaltje aan de as zit......

Ik had de pook z'n verbinding ondersteboven gemonteerd. Waardoor hij schakeld als een racebak. En ik dus in een valse vrij tussen 5 en 6 zat (vond em al lastig te vinden)

bevestiging goed gezet, terug naar de echte vrij, contact aan... En benzine pomp weer lopen :D

Achteraf erg fijn om er achter te komen dat je gewoon iets fout had ipv dat er iets kapot was :D *O* *O*
 
De Honda CB had een verse dynamo nodig. Afgelopen week een nieuwe 2ehands gehaald en gemonteerd en alles werkt :)
Afdekkapje voor het voortandwiel moet er nog ff op. Ging wat lastig. Komt vast door de stugge kabel van dynamo. Kabel ff anders gelegd, maar de voorste bout wilde niet soepel vast. Met een beetje doordraaien de boel toch vast gekregen.
Ik draai me om en loop richting schuur om het gereedschap op te ruimen tot ik me bedenk dat er toch iets niet goed gegaan is.....
Jahoor, 5 van de 5 draden finaal door :X :X :X
 
Goed, nog eentje dan O-)
Laatst bij een maat ff de voorvorkkeerringen van zijn Honda Shadow vervangen.
Die vorkpoten zijn luchtondersteund (zo'n ventieltje bovenop).
Dus ik denk, ik laat de druk erop staan en haal het aftapschroefje onderaan de poot los, dan loopt de olie er wat rapper uit. Terwijl ik er voor gehurkt zat en de aftapschroef losdraaide werd ik getrakteerd op een oliedouche waar je u tegen zegt en mijn maat naast me ook (wat ben ik blij dat ik brildrager ben _O- ) We hebben er even hartelijk om moeten lachen. Ik proefde en rook de olie 2 dagen later nog _O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan