Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Net als bij 2e hands tour motor. Mooie alu koffers verkoop je los voor 400 a 600. Doe je ze er bij moeten ze gratis mee of willen ze van de prijs af babbelen als ze hem niet hoeven.
 
Dat is Nogal wat. Ik hoorde dat de laadkabel voor de garantie alleen origineel zero moeten zijn?? Thuiskabel 529euro . Dan nog laadpaal kabel 399 euro .
Ik heb nu ook geen benzineslang in m'n koffer zitten 😆. Ik wil graag overstap maken naar elektrisch. Wil me even goed onderzoeken hoe en wat.
Ik koop particulier dus de volle mep -3500 euro las ik
Stopcontactadapter Type 2
Evse Kabel Type 2 Naar Type 2
Valt me op dat bij de 2ehandsjes nooit kabels bij zitten.
Type 2 kabel (Bokman , 3 fase) had ik via Amazon voor nog geen €90. Zero thuislader van een forumlid over kunnen nemen voor €150 😁
 
Hoe gaat het nu in de praktijk met de eBikes onder de koude condities van de afgelopen dagen? De capaciteit van mijn accu bleek maandag niet voldoende de motor van de SV te starten, maar hoe gaat het met jullie accu’s? Ook merkbaar minder capaciteit, maar als je het vantevoren weet geen echte problemen?
 
capaciteit is wel minder, maar niet heel veel.
an sich kunnen lithium accu's de kou best wel hebben, dus bang voor niet kunnen starten ofzo ben ik allerminst.
al heeft de kou wel zn effect op de actieradius: max 85 a 87 km met volle accu. (zomers 106km)
dat is ong. 20km verschil tussen rijden met volle accu bij +/- 24 graden zomers, en 2 graden onder nul nu.

ik denk dat dit vooral komt doordat de lucht ´dikker´ is dan in de zomer, wat ook wel voor meer luchtweerstand zorgt.
al zal dit natuurlijk wel weinig zijn...

maar is idd geen probleem als je t eenmaal weet.
en van de meeste routes weet ik de km's uit mn hoofd, wat plannen of het haalbaar is zonder bijladen makkelijker maakt.
en anders kan google maps het wel vertellen...
 
Het verschil is dichtheid dus weerstand van lucht bij snelheden van een motorfiets zal verwaarloosbaar zijn tov het effect van temperatuur op een accu, maar mooi dat het op zich meevalt in de actieradius. Mijn motor geeft de laatste tank (ma-di-wo) ook 12% minder gereden per liter e10. Jouw actieradius in zomer is al niet enorm, dus zeker in de winter goed plannen, maar mooi dat dat lukt.
 
ik zit op zo’n 90 km we-verkeer per dag. ‘s Zomers zou ik heen en weer kunnen op eennaccuvulling. ‘s Winters zowel op het werk als thuis moeten laden. Als er toevallig een keer via een omweg naar huis gereden zou moeten worden ook. Dat bedoel ik met redelijk kleine actieradius. Relatief aan de afstand waarvoor je de motor gebruikt.
 
Met mijn Zero SR/S kom ik met dit weer nog makkelijk op mijn werk, ook met een dikke omweg (zonder omweg 68km enkele reis, snelweg, zo’n 40% acculading over bij aankomst). Moet dus wel altijd bijladen op bestemming nu. En telkens de melding ‘12v accu verwarmen’ voordat ik weg kan rijden, maar (nog) geen laadproblemen gehad.
 
Het verschil is dichtheid dus weerstand van lucht bij snelheden van een motorfiets zal verwaarloosbaar zijn tov het effect van temperatuur op een accu, maar mooi dat het op zich meevalt in de actieradius. Mijn motor geeft de laatste tank (ma-di-wo) ook 12% minder gereden per liter e10. Jouw actieradius in zomer is al niet enorm, dus zeker in de winter goed plannen, maar mooi dat dat lukt.
Klopt, de koude lucht zal niet echt invloed hebben tov warme lucht.

Het chemische proces in de accu wel. De vloeistofgel die voor dat proces zorgt wordt steeds stroperiger en werkt daardoor slechter.
De theorie van de cell:
goede laad temp: 0-45 graden.
goede ontlaad temp: -20-60 graden.
Ontladen geeft minder problemen dan laden
Je krijgt er dus gewoon minder energie in en uit in de kou.

Hier zie je ook dat laden onder de 0 graden problemen kan geven. Een goed BMS zou dat moeten opvangen en/of accu verwarming/koeling.
Dat laatste heeft een motor iig nog niet, op de EV auto's tegenwoordig standaard volgens mij.

Verklaard de laadproblemen van @Erwin P wel iig. Ik weet niet hoe goed de BMS van de Zero is.
De Energica gaat er redelijk mee om, alhoewel ik nu af en toe ook klachten hoor in de Energica groep dat de Energica stopt met laden na 10 minuten met een blauw accu symbool.

Lastig warm wegzetten al het kan is een oplossing, wanneer je eenmaal rijd wek je ook warmte op in de accu.
Kortom hoe kouder hoe meer laadellende uiteraard. Ontladen lukt wel tot -20 dan wordt dat ook echt minder.

De kou kan verder geen kwaad bij wegzetten, zorg ervoor dat er een lading in zit, het beste ergens tussen de 20-80% (niet vol (slecht), en helemaal NIET leeg, dan gaat hij stuk)
50-60% is een mooie waarde.

Toyota komt natuurlijk dit jaar met de vaste accu en dan speelt dit niet *O*, of volgend jaar of het jaar erop, ze roepen het al een aantal jaar iig. -O-:z

Het is behelpen zonder accu verwarming. Moet je toch laden probeer een lader te vinden met regelbare stroom en begin met een lage stroom te laden, voer die langzaam op wanneer er warmte in de accu komt.
Of bij een koude opstelplaats en je moet 's morgens weg, laad via een timerstopcontact, zorg er voor dat het laden net is afgelopen voordat je gaat rijden, dan zit er iig laadwarmte in je accu wanneer je wegrijd.
 
Mijn ervaring met luchtweerstand is echt anders. Met de motor gebruikte ik de nauwkeurige verbruiksaanduiding niet, met de auto wel en dat is heel leerzaam.
Op dezelfde rit, dezelfde weg, dezelfde tijd van de dag zit er een immens verschil in verbruik van de auto afhankelijk van de buitentemperatuur. Als het koud is gebruikt ie zomaar 1,5 keer zoveel stroom, vanmorgen was het nog erger.

Dat is dus het verbruík, het heeft niets te maken met wat een batterij al dan niet kán leveren want dat komt er nog bij.

Ferrofosfaat batterijen worden wèl volop gebruikt en die zijn ook veel minder gevoelig voor degeneratie als gevolg van een ongunstige laadtoestand.
 
En Zero heeft een ingebouwde simkaart en bij de meeste modellen hebben ze ook Track en Trace voor diefstal en zal evt oom agent mee kunnen kieken (ook met extreme situaties) ivm de snelheid lol groeten aan ijzervreter.
the Devil make me do it .
Ik heb nog nooit gehoord dat een Zero is gestolen.
 
Mijn ervaring met luchtweerstand is echt anders. Met de motor gebruikte ik de nauwkeurige verbruiksaanduiding niet, met de auto wel en dat is heel leerzaam.
Op dezelfde rit, dezelfde weg, dezelfde tijd van de dag zit er een immens verschil in verbruik van de auto afhankelijk van de buitentemperatuur. Als het koud is gebruikt ie zomaar 1,5 keer zoveel stroom, vanmorgen was het nog erger.

Dat is dus het verbruík, het heeft niets te maken met wat een batterij al dan niet kán leveren want dat komt er nog bij.

Ferrofosfaat batterijen worden wèl volop gebruikt en die zijn ook veel minder gevoelig voor degeneratie als gevolg van een ongunstige laadtoestand.
De luchtwrijvingswaarstand bereken je zo: Fw,l = ½·cw·ρ·A·v2
ρ is de dichtheid van de lucht. (snelheid veel meer, kwadratische invloed) (cw doet voor de helft mee)
Die doet dus wel mee, dat klopt maar die is ook weer afhankelijk van: luchtdruk/waterdampdruk/temperatuur.
De waterdampdruk zit ook weer een hele berekening achter. Terug naar de technische opleiding 🫣

Kortom alleen de temp zegt in dit geval ook niet alles, luchtdruk en lochtvochtigheid doen ook flink mee.
In de praktijk deden we dit af als constante factor. (zit nog in mijn systeem, maar het zal invloed hebben, zeker)

Je stroom zal ook hoger zijn omdat je een bepaald vermogen nodig hebt maar je totale cellspanning lager is want minder energie in de accu.
Er is ook nog bandenweerstand die ook veranderd bij tempverandering.
Vanmorgen erger bij jou? zou zeker kunnen er zit meer waterdamp in de lucht -> krabben zag ik.
Je kunt er in afstuderen wil je alles bijhouden en goed invullen :+ Het blijft complex met heel veel variabelen.

Kort klopt het zo makkelijker: kou - minder ver })
 
Klopt, de koude lucht zal niet echt invloed hebben tov warme lucht.

Het chemische proces in de accu wel. De vloeistofgel die voor dat proces zorgt wordt steeds stroperiger en werkt daardoor slechter.
De theorie van de cell:
goede laad temp: 0-45 graden.
goede ontlaad temp: -20-60 graden.
Ontladen geeft minder problemen dan laden
Je krijgt er dus gewoon minder energie in en uit in de kou.

Hier zie je ook dat laden onder de 0 graden problemen kan geven. Een goed BMS zou dat moeten opvangen en/of accu verwarming/koeling.
Dat laatste heeft een motor iig nog niet, op de EV auto's tegenwoordig standaard volgens mij.

Verklaard de laadproblemen van @Erwin P wel iig. Ik weet niet hoe goed de BMS van de Zero is.
De Energica gaat er redelijk mee om, alhoewel ik nu af en toe ook klachten hoor in de Energica groep dat de Energica stopt met laden na 10 minuten met een blauw accu symbool.

Lastig warm wegzetten al het kan is een oplossing, wanneer je eenmaal rijd wek je ook warmte op in de accu.
Kortom hoe kouder hoe meer laadellende uiteraard. Ontladen lukt wel tot -20 dan wordt dat ook echt minder.

De kou kan verder geen kwaad bij wegzetten, zorg ervoor dat er een lading in zit, het beste ergens tussen de 20-80% (niet vol (slecht), en helemaal NIET leeg, dan gaat hij stuk)
50-60% is een mooie waarde.

Toyota komt natuurlijk dit jaar met de vaste accu en dan speelt dit niet *O*, of volgend jaar of het jaar erop, ze roepen het al een aantal jaar iig. -O-:z

Het is behelpen zonder accu verwarming. Moet je toch laden probeer een lader te vinden met regelbare stroom en begin met een lage stroom te laden, voer die langzaam op wanneer er warmte in de accu komt.
Of bij een koude opstelplaats en je moet 's morgens weg, laad via een timerstopcontact, zorg er voor dat het laden net is afgelopen voordat je gaat rijden, dan zit er iig laadwarmte in je accu wanneer je wegrijd.
Die van mij is ook wel een ouder model zonder tekstuele storingen.
Echt een Anglo Saksisch ding. Je zet hem aan de lader, zegt ook dat hij het gaat doen, paar minuten later bedenkt hij dat hij het helemaal niet kan doen. Gaat er bij zitten wachten tot de baas komt met nieuwe instructies |(
 
@frank_b Heel vroeger heb ik daar ook aan gerekend, iets met aerodynamica… Vliegtuigen die meer mee kunnen nemen, een kortere baan nodig hebben etc., allemaal door de kou.

Wat ik mij afvraag, die energiemonitor in de boordcomputer zal toch niet alleen naar de stroomsterkte kijken, het voltage varieert immers steeds dus voor een beetje meting moet ie ze beide meenemen.
 
@frank_b Heel vroeger heb ik daar ook aan gerekend, iets met aerodynamica… Vliegtuigen die meer mee kunnen nemen, een kortere baan nodig hebben etc., allemaal door de kou.

Wat ik mij afvraag, die energiemonitor in de boordcomputer zal toch niet alleen naar de stroomsterkte kijken, het voltage varieert immers steeds dus voor een beetje meting moet ie ze beide meenemen.
Mijn energica geeft verbruik in kw dan zou hij idd rekening moeten houden met stroom en spanning.
Geen idee hoe nauwkeurig ze in de wedstrijd zitten qua aflezing naar de gebruiker. Maar het gemiddelde zal best wel aardig kloppen.

Ik werd denk ik op het verkeerde been gezet doordat je sprak over meer stroom gebruik ;)
De Kona zal ook wel in vermogen de aflezing doen.
 
Ik heb nog nooit gehoord dat een Zero is gestolen.
ik wel (was een topic over hier in 2018), maar het gebeurd minder.
denk vooral omdat Zero's sneller/beter teruggevonden worden.
maar ik denk dat als er hoe langer hoe meer op de weg komen, ze op gegeven moment wel interessanter gaan worden voor t dievengilde (al is het maar voor de accu). :(
 
Denk dat het er ook mee te maken heeft dat Zero rijders door de regel wat welgestelder zijn.
Als je zo'n dure motor voor zo'n smal toepassingsgebied kunt aanschaffen heb je doorgaans ook een goede garage met een goed slot en een goede werkgever met camera's op het terrein/parking.
 
Dan gaat hij met 4 man alsnog gewoon mee in het busje.
Betonschaar op het slot of hek en de rommel wordt gewoon ingeladen. Slot kan wel van gesmeden elfentranen of iets anders duurs zijn, maar een hek oid niet hoor.
Denk dat het er ook mee te maken heeft dat Zero rijders door de regel wat welgestelder zijn.
Als je zo'n dure motor voor zo'n smal toepassingsgebied kunt aanschaffen heb je doorgaans ook een goede garage met een goed slot en een goede werkgever met camera's op het terrein/parking.
Ik zie ze hier af en toe op de gracht staan. Zonder hoes kettingen of wat dan ook. Een scooter is zo weg. Zero laten ze staan.
 
Zo scherp terug gevonden.Dan houdt het voor mij ook op. _O-

Misschien dat de 2e hands onderdelen markt slecht is voor Zero's of dat er in het oostblok gewoon nog geen vraag naar is...
 
Zo scherp terug gevonden.Dan houdt het voor mij ook op. _O-

Misschien dat de 2e hands onderdelen markt slecht is voor Zero's of dat er in het oostblok gewoon nog geen vraag naar is...
Er rijden er weinig van. Populaire modellen zijn in trek voor onderdelen of als vluchtmotor. Een Zero is een niche markt denk ik. Gunstig toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan