Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

€500 challenge 2019: Italiaans halfbloed geeft vleugels

Onlangs al met dit monster gereden Elles?

Nee, Hij loopt nog niet lekker.
Daarnaast is de motor geschorst en dat laat ik voorlopig ook zo.

Eerst dat fixen. Daarna kan ik er idd mee rijden, maar er staan nog lekker voorvork keerringen op het programma en alles moet nog fatsoenlijk vast

Eenmaal rijdend kan ik beginnen aan de remmen. Na jaaaaaren stilstand zal dat remvloeistof meer weg hebben van modder dan iets anders.
 

Mijn volgorde is anders, eerst moet de remmen in orde zijn voordat ik ga durf te gaan rijden

Of moet ik lezen, eerst het blok lekker draaiend zien te krijgen voordat het aspect voorvork en remmen aangepakt gaan worden....

Maar er is natuurlijk nog ruim tijd beschikbaar
 
Of moet ik lezen, eerst het blok lekker draaiend zien te krijgen voordat het aspect voorvork en remmen aangepakt gaan worden....

Dit

Ik zorg eerst dat hij lekker draait. Dan kan ik ermee rijden, en voorzichtig proberen of de remmen voldoende zijn om veilig naar de WP te rijden, wat net even fijner werkt dan de achtertun
 
Vurig typje, zo'n Pegaso. 


Zoals gezegd loopt de motor, maar nog zeker niet ideaal. Bougie eruit, wit. Te arm. 




Voor een deel verklaarbaar: luchtfilter zat er nog niet op. Ik pak het luchtfilter en schuif deze in de box. Met een druk op de knop liep de motor, en al iets mooier. Maar enkele ogenblikken later: Woesj!  een goede knal en mijn luchtfilter stond in brand. Gelukkig nog niet hard genoeg zodat ik hem eruit kon trekken en op de stenen kon gooien. In het luchtfilterhuis zelf lag wat olie van zijn ontluchting. Deze had inmiddels ook wel zin in wat warmte en was mee gaan branden. Zodoende is het huis, en de rubber overgang, en inlaatje verschroeit. Evenals het luchtfilter zelf en het geraamte.



Blussen kan dus niet, dus met het afdekkapje, en een ander plaatje de boel dichtgemaakt zodat het vuur geen zuurstof meer kreeg. De rode emmer op de foto was de reddende engel voor het filter wat op de grond lag. 

Inmiddels heeft de motor geen luchtfilterhuis meer in het kader van kostenbesparing en gewichtsbesparing: zodoende ben ik op zoek: Wie heeft er nog 55mm luchtfiltertjes liggen(je weet wel, van die papieren)?



Ook de Olie maar vast ververst: er kwam best metaal mee! Maar op hoop van zegen: het is een ééncilinder, die hebben er sneller last van. En meestal kan je er dan nog prima mee rijden. Kosten Olie €15,03 en filter €4,21

(o ja en met mn suffe kop even vergeten dat het een dry sump systeem is en dus 2 aftappluggen had: sssssst)


------------

Uitgegeven sleutelbudget:
Koplamp €15,-
kontje €5,60
Voorspadbord €7,80
Accu: €34,62
Stickers: €9
Handvaten: €3,64

Olie €15,03

Oliefilter €4,21
-----------------
totaal: €94,90
Incl motor €95,90
 
Wel metalen luchtfiltertjes... (en dat zijn geen K&N exemplaren).

Hoe ga je papierenfilterjtes droog houde als het regent ? Want als papier slaat dicht als nat is. En zonder lucht...
 
Laatst bewerkt:
Wel metalen luchtfiltertjes... (en dat zijn geen K&N exemplaren).

Hoe ga je papierenfilterjtes droog houde als het regent ? Want als papier slaat dicht als nat is. En zonder lucht...

In dat metaal zit gewoon papier. Alleen metaal reinigd niet. Maar die dingen die k&n maakt noem ik idd papieren filters

En vocht is niet zo erg, ze zitten onder de kappen en zadel.
 
Wel metalen luchtfiltertjes... (en dat zijn geen K&N exemplaren).

Hoe ga je papierenfilterjtes droog houde als het regent ? Want als papier slaat dicht als nat is. En zonder lucht...
Er zijn hoesjes. Heb ik wss ook nog nodig...
 
Zal morgenochtend even meten hoe groot/klein de filters zijn.

Gemeten 52 mm
 
Laatst bewerkt:

Die laatste heb ik ook geprobeerd met mijn pegaso, ik heb ook contact gehad met die beste man. Het is een enorme klus hem zo te krijgen. Ik ben niet veel verder gegaan dan een set velgen en aftermarket dempers.

Overigens hele fijne motorfiets, velgen heb ik overigens nog steeds inclusief nagenoeg nieuwe banden

 
Zo maar weer eens wat verder geklust. Onderstaand is de moer waarmee de aandrijving van de toerentellerkabel op de cilinderdeksel zit. Omdat de toerenteller gediched is en ik niet met een open kleppendeksel wil rondkarren heb ik hem eraf gehaald, uit elkaar gehaald zodat de moer over bleef. Deze heb ik vervolgend dichtgemaakt met olie/brandstof en hittebestendige 2-componenten. Terug op de klepdeksel ét voila. 




Dan de kleppen. Als de deksel eraf was, deze direct even gecontroleerd en zaten op één na goed: de rechter uitlaatklep. Deze was ook lichtjes ingesleten. Maar zeker niet zover dat ik mij zorgen hoef te maken of een andere kop erop zou moeten schroeven. Lekker laten zitten en gaan!





Nadat de klepdeksel weer schoon en erop was, gelijk even nieuwe hendels gemonteerd ipv lelijke geoxideerde dingen. kosten €17,67



Vervolgens met 2 componenten nog de knoppen welke ik eerder gerepareerd had vastgezet op het stuur. Helaas waren de knoppen zo beschadigd dat de "pieletjes" die normaliter in het stuur vallen, niet meer aanwezig waren. De vorige eigenaar had dit opgelost door lange schroeven er helemaal doorheen te draaien. Ik ga voor de iets suptielere oplossing. 




Sleutelbudget:

Koplamp €15,-
kontje €5,60
Voorspadbord €7,80
Accu: €34,62
Stickers: €9
Handvaten: €3,64

Olie €15,03

Oliefilter €4,21

Hendels €17,67
-----------------
totaal: €112,57
Incl motor €113,57
 

Wta vraag je voor die velgen

zoals je ziet valt het wel mee
 
Laatst bewerkt:
Nou en weer verder! Het is 's avonds heerlijk weer om te sleutelen! Zodoende lekker bezig geweest vanavond.



Mijn Ali-luchtfilters zijn binnen! Heel het filterhuis en inlaatstukken heb ik er maar uitgesloopt nadat deze zo goed als afgefikt waren en een nieuw luchtfilter voor een Pegaso haast onmogelijk te vinden is. Mijn dikke luchtfilters met binnendiameter van 58mm pastten perfect!




Gelijk maar even een testritje gemaakt nadat met behulp van wat remreiniger, de motor eindelijk een klein beetje fatsoenlijk liep. Naarmate de meters vorderden werd dit ook steeds beter en met een beetje creativiteit het tankstation bereikt voor een beetje verse benzine in de motor. Helaas had het plaatselijke tankstation haar compressor al naar binnen gehaald dus met 1 bar in mijn banden maar weer teruggereden..... Ach het is een soort van crossmotor zullen we maar denken.



Dus ik kwam terug en bemerkte dat mijn laarzen wel heel hard glimden . Nu ben ik niet van het poetsen van mijn laarzen dus daarvan kwam het niet waardoor ook al snel mijn tegels ook de nodige druppels en later een plasje lieten zien. voordeel van lekkende olie is dat je gewoon de weg naar boven kan zoeken net zolang totdat het weer droog is. zodoende kwam mijn minispeurtochtje bij de klepdeksel uit. Hé shit!

De klepdeksel eraf is niet mijn favoriete bezigheid. De kappen en tank moeten eraf, en om een beetje fatsoenlijk bij 2 klepdekselbouten te kunnen is het voor de handigheid ook sneller om de bovenste motorbeugels te verwijderen. Sommige dingen verdienden zichzelf nou eenmaal gemakkelijk terug. En ja. je raadt het bijna al.

Waar het de vorige keer nog wel redelijk ging, was nu een bout echt zacht geworden en dan ook nog eens op een plek waar ik met de ratel niet bij kon. Een Dremel, schroevendraaier en hamer bood uitkomst. Zodoende heeft de bout nu wat weg van een Ninjaster in plaats van een mooie 6-kant.



Inspector gadget wilde deze niet meer terugplaatsen en ging op speurtocht naar iets vergelijkbaars wat dienst kan doen op deze zeer plaatselijke plek van ramp. En snel was na wat speurwerk nog een oude blokbout van een FZR600 die ik ooit eens gedemonteerd heb gevonden. Even lang, zelfde schroefdraad: toppie! Alleen imbus, maar dat is niet echt een ramp.



Alles er weer op, klepdeksel erop met wat pakking ertussen (jaaaa het blijft de 500 euro challenge dus als het zonder nieuwe klepdekselpakking kan, dan doen we dat!)



Op het laatst nog nieuwe ali-knippertjes gesoldeerd aan de oude aansluiting. Aanvankelijk had ik gewone aan het kuipje vastgemaakt, maar deze raakte met insturen de tank. Rijdend geen probleem, dan gebruik je toch nauwelijks je maximale stuuruitslag. Maar met manoeuvreren niet het handigst. Ik moet er alleen nog een goed plekje voor vinden: maar dat komt vast goed.

Bij deze nog een filmpje van een prima lopende Pegaso na heel wat werk!

https://www.youtube.com/watch?v=mX-UzI25uRY&feature=youtu.be

Helaas kwam ik er tijdens mijn 2e testrit achter dat de koppelingsplaten slippen. In zijn 3 al bij het minste geringste gas. Kortom.... I still got some work to do!


Koplamp €15,-
kontje €5,60
Voorspadbord €7,80
Accu: €34,62
Stickers: €9
Handvaten: €3,64
Olie €15,03
Oliefilter €4,21
Hendels €17,67
Luchtfilters €14,60
Knippers €6,80
-----------------
totaal: €133.40
Incl motor €134.40
 
Laatst bewerkt:
Zo net even naar de pomp voor de banden. Beide hadden nog 1 bar
Gelijk even wat verder gereden, geen olie meer! Ook stationair nog wat hoger geset, hij pakt nu ook wat lekkerder op en loopt helemaal perfect.

Oh en die koppeling dan? Nooooouuu dat was ikzelf, had de schroef waarmee de hendel vast zat iets te ver doorgedraaid waardoor deze een beetje klem kwam. Zodoende koppelde hij net voldoende om een beetje koppel te kunnen trekken, maar niet het grotere werk. Probleem dus gratis opgelost!

Phiew!
Oh en DOT banden was 4814, kortom dikke prima. Doel nu is onder de 250euro blijven en zodoende punten pakken in het "weinig uitgeven"klassement.

To do:
- keerringen
- remmen
- koelvloeistofreservoir
-accubak
-knippers

En dan ready to go!
 
Zo net even naar de pomp voor de banden. Beide hadden nog 1 bar
Gelijk even wat verder gereden, geen olie meer!
Mooi. Kan het ook niet lekken
Easy fix
 
Action heeft goedkope koelvloeistof

En als je heel lelijke knippers wenst dan heb ik nog wat liggen


Maar ik schat in dat dit niet zal voldoen aan je hoge kwaliteitseisen.