Benelli 500 ls

Ja, dat was die Laverda in het Engelse blaadje ook, een verkleinde versie van de 750. Helaas heb ik die blaadjes nooit gecategoriseerd, ik kan het dus nooit meer terug halen, behalve uit mijn geheugen. Ik kan het nme herinneren omdat ik daarvoor nog nooit van een 500 gehoord had, ik kende alleen mensen met een 750 en een enkele 1200.
 
Laverda 500 was inderdaad een twin,ik heb er nog nooit 1 gezien op de openbare weg,wel op het circuit,
als ik het me nog goed herinner was die motor van Koppejan motoren.
 
Hallo,
Ik krijg binnenkort een Benelli 500ls. Ik ben op zoek naar info, en een werkplaatshandboek.
(De motor heeft zo'n 20 jaar in de schuur gestaan, als ik de motor hier heb zal ik foto's plaatsen en wat meer kunnen vertellen)
Het heeft even geduurd maar ik heb vandaag de Benelli opgehaald.
Bij deze de foto's
 

Bijlagen

  • IMG_20210424_152525.jpg
    IMG_20210424_152525.jpg
    332,5 KB · Weergaven: 82
  • IMG_20210424_152434.jpg
    IMG_20210424_152434.jpg
    546 KB · Weergaven: 86
  • IMG_20210424_152512.jpg
    IMG_20210424_152512.jpg
    558,3 KB · Weergaven: 83
  • IMG_20210424_152447.jpg
    IMG_20210424_152447.jpg
    268,6 KB · Weergaven: 80
Mooi monster onder de motor 😉

En de basis is compleet. Zal best wat werk aan/in gaan zitten, maar het is zeker te doen 😎
 
Ha ha 😹
Ja, oude accu ff vervangen. Startmotor gaat rond ,licht werkt.
Inlaat rubbers zijn alle 4 zo lek als een mandje,en waren af getape't vermoed dat daar het startprobleem van 20 jaar terug ergens zit.
 
Wat is aan te raden? Blok "spoelen" met een goedkopere olie?
Ik heb op de rechter bobine geen vonk (de linker wel.) Iemand enig idee of deze is te vervangen voor een algemeen exemplaar??
 

Bijlagen

  • IMG-20210425-WA0014.jpeg
    IMG-20210425-WA0014.jpeg
    458,4 KB · Weergaven: 31
  • IMG_20210426_115435.jpg
    IMG_20210426_115435.jpg
    128,9 KB · Weergaven: 31
ik had op mijn Sei Honda bobines geplaatst (volgens mij de vroegere generaties) met ongeveer dezelfde weerstand. De puntjesontsteking is vrij vergevend, de electronische niet.
 
Zou eerst eens kijken of de "ontsteking"( puntje?) verder nog werkt .
Bv door de singaaldraad van de werkend op die niet werkend te steken dan weet je of het de bobine is of wat anders .
:^
En als het toch de bobine blijkt te zijn. Het ziet er uit als de gewone Honda bobine met dubbele uitgang.
 
Klopt Nippondenza als ik me niet vergist zat op de kleine Guzzi ook alleen dan de uitvoering met de enkele uitgang .
Er zijn nog veel meer onderdelen die je van een Honda kan gebruiken als ik het me nog goed kan herinneren
Tomazo de eigenaar van Benelli en Guzzi uit die tijd leende veel onderdelen zoals de hele voorkant van Guzzi
 
ik had op mijn Sei Honda bobines geplaatst (volgens mij de vroegere generaties) met ongeveer dezelfde weerstand. De puntjesontsteking is vrij vergevend, de electronische niet.
Ik ga nhem loshalen en een foto plaatsen,👍
 
Ik heb geen ervaring met deze ontsteking,... Wat /waar hoe meet ik dit
 

Bijlagen

  • IMG_20210427_202346.jpg
    IMG_20210427_202346.jpg
    171,7 KB · Weergaven: 36
  • IMG_20210427_202307.jpg
    IMG_20210427_202307.jpg
    179,5 KB · Weergaven: 36
  • IMG_20210427_210356.jpg
    IMG_20210427_210356.jpg
    220 KB · Weergaven: 37
  • IMG_20210427_202352.jpg
    IMG_20210427_202352.jpg
    157,2 KB · Weergaven: 30
Ten eerste lijkt het of er een extra draad loopt tussen die twee condensators dat hoort niet nu zijn daardoor de punten aan elkaar gekoppeld met andere worden als nummer 1 opend en nummer twee staat dicht je geen vonk hebt bij nummer 1 en andersom geld dat het zelfde, pas als nummer twee openstaat en nummer 1 opent krijg je een vonk op 1 het verbaast me dat je zoalzo een vonk heb .
Die verbinding tussen de twee condensatoren door knippen of los solderen .
Daarna is het een gewone ouderwetse punt ontsteking puntje gaat open je hebt een vonk
 
Ten eerste lijkt het of er een extra draad loopt tussen die twee condensators dat hoort niet nu zijn daardoor de punten aan elkaar gekoppeld met andere worden als nummer 1 opend en nummer twee staat dicht je geen vonk hebt bij nummer 1 en andersom geld dat het zelfde, pas als nummer twee openstaat en nummer 1 opent krijg je een vonk op 1 het verbaast me dat je zoalzo een vonk heb .
Die verbinding tussen de twee condensatoren door knippen of los solderen .
Daarna is het een gewone ouderwetse punt ontsteking puntje gaat open je hebt een vonk
Top bedankt👍👍
 
Als toch bezig bent controleer of je punten open en dicht gaan en als ze dicht staan ook werkelijk een verbinding naar massa maken
gele en zwarte draad apart meten naar massa op weerstand , punt open geen verbinding punt dicht wel verbinding
 
Sorry de vorige foto deed vermoeden dat de twee condensators waren doorverbonden. Is toch niet het geval.
 

Bijlagen

  • IMG_20210428_135206.jpg
    IMG_20210428_135206.jpg
    174,7 KB · Weergaven: 23
  • IMG_20210428_135437.jpg
    IMG_20210428_135437.jpg
    201,6 KB · Weergaven: 22
Terug
Bovenaan Onderaan