Benelli 500 ls

Nee, zeker weten doe ik het niet. Fysiek zal het wel passen maar ik weet niet zeker of de timing klopt. Zo te zien staan jouw puntjes op 180 graden. En dat lijken de Hall sensors bij de Honda ontsteking ook te staan. Je zou René van Maanen even moeten bellen om het zeker te stellen.
 
Aangezien beweerd wordt dat de Benelli een copy van Honda is zou het me verbazen als het niet zou passen en werken .
Ben er alleen niet zeker van dat de kleuren van de bekabeling kloppen maar dat moet niet zo grote uitdaging zijn
 
Aangezien beweerd wordt dat de Benelli een copy van Honda is zou het me verbazen als het niet zou passen en werken .
Ben er alleen niet zeker van dat de kleuren van de bekabeling kloppen maar dat moet niet zo grote uitdaging zijn
Ik ga die man even bellen. Klarenbeek is trouwens een mooi ritje van hier uit. Kan ik meteen de spullen meenemen en vergelijken. Bedankt voor de tip
 
Je moet even weten wat voor krukas in je Laverda zit. Ik neem aan dat het 180 graden is omdat je twee setjes puntjes hebt. Maar ook een Honda Four heeft twee kruktappen op 180 graden.
 
Bericht van René van Maanen (van Honda four) heeft even goed gekeken en zegt dat "het niet gaat lukken". met de elektronische ontsteking,..verder geen waarom niet,..Nog al kort van stof dus.
 
Als je google op ontsteking voor een Honda 500 four krijg je zijn ontsteking te zien met een link naar de handleiding .
Daar staan foto's bij en ik kan geen verschil zien in die van honda of die van Benelli .
Alles zit op de grondplaat en zou directe vervanger zijn voor de contactpunten .
Persoonlijk zou ikde gok nemen en gewoon die ontsteking bestellen en monteren .
Hoewel ik dan wel eerst de benelli zou willen laten lopen op de contactpunten om zeker te zijn dat de rest goed is en het niet aan wat anders kan liggen
 
Kan het dan met de vervroeger te maken hebben? Die moet ook aangepast worden toch? (Heb iemand die ook deze Benelli heeft gerestaureerd een mail gestuurd, hoop dat hij er wat van weet)
Op de gok is het mij wat te veel geld. En wat je zegt,....eerst kijken of er leven in zit met de contactpunten.👍
 
Dat van de vervroeger zou ik niet weten wat er zou afwijken daarvoor moet de bijde onderdelen naastelkaar bekeken kunnen worden .
Aan de andere kant loopt die op de contactpunten dat is er geen grote reden meer om er wat anders voor in de plaatst te nemen
Succes met deze restauratie :t
 
Die moet ook aangepast worden toch
Wat ik lees in de beschrijven van de ombou wordt het losse deel waar de contactpunten over heen lopen ( de nok) vervangen voor een aluminium deel met een magneet erin kan zijn dat daar iets aangepast moet worden om de vervroegergewrichten in te laten passen dat weet je pas als je de nog en het aluminium vervanger naast elkaar hebt eerder niet
 
Wat ik lees in de beschrijven van de ombou wordt het losse deel waar de contactpunten over heen lopen ( de nok) vervangen voor een aluminium deel met een magneet erin kan zijn dat daar iets aangepast moet worden om de vervroegergewrichten in te laten passen dat weet je pas als je de nog en het aluminium vervanger naast elkaar hebt eerder niet
Heb nu iemand gesproken die via japparts de ontsteking van de Honda 500 erop heeft zitten. Deze is wel een stuk duurder. 180 ofzo. Waarom die wel werkt en die van René van Maanen niet begrijp ik ook niet.
 
Inmiddels pakkingen en oliefilter besteld en de inlaatrubbers . Toen ik de carterpan los haalde vond ik onderin 2 afgebroken nokjes van de voorste distributie ketting gelijder. Hoop dat dat niet gaat rammelen straks🤣. Verder is er rijkelijk gesmeerd met vloeibare pakking. Vooral daar waar het niet hoort,.... amateurs😫
Ik heb via de Benelli club een goeie "dokter" gevonden die heel wat vragen heeft beantwoord. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte.👍
 

Bijlagen

  • IMG_20210504_162651.jpg
    IMG_20210504_162651.jpg
    318,1 KB · Weergaven: 24
  • IMG_20210504_162620.jpg
    IMG_20210504_162620.jpg
    224,8 KB · Weergaven: 24
Nou even een update,...!
Blok weer netjes in elkaar gezet met nieuwe pakkingen. Bobine's opgestuurd naar een Benelli "dokter" die ze voorzien heeft van nieuwe leiding en doppen.. getest en deze zijn dus prima.
Toch bleef het "kloten" met de afstelling, geen vonk op 2 bougies.
Condensator vervangen, plaatje omgeruild, het mocht niet baten. Uiteindelijk toch maar de electronische ontsteking van Honda4 four besteld.
Het bijgeleverde "busje" paste idd niet op de Benelli vervroeger. Dus een Hondacb500f vervroeger besteld en die past plug en play. Electronische ontsteking aangesloten op de gezekerde plus en alles leek goed, ledje ging branden bij de juiste markering etc.
Maaarrr geen vonk,... Benelli dokter gebeld en die adviseerde eens te kijken naar de aan/ uit schakelaar. En idd daar zat het euvel. Alle bougies in het blok,externe benzinetank, starten ,.. Lopen!!!
Nou alles weer los en d.ketting,kleppen stellen, synchroniseren.(iemand in de buurt nog een synchronisatie apparaat?) Nog bedankt voor jullie support zover!!
 
En nog een vraag,... De blanke lak laag van de tank laat bovenop los. Hoe kan ik dit het beste "restaureren" ?
 
Ik heb een auto gehad waar je zo de vellen vanaf kon pellen. Ik zou de losse stukken verwijderen met een scheermesje of een glasschraper. De originele lak alleen matteren met schotch brite en er weer blanke lak op zetten.
De lak is maar 1x origineel dus daar zou ik niet aan komen.
 
Ik heb een auto gehad waar je zo de vellen vanaf kon pellen. Ik zou de losse stukken verwijderen met een scheermesje of een glasschraper. De originele lak alleen matteren met schotch brite en er weer blanke lak op zetten.
De lak is maar 1x origineel dus daar zou ik niet aan komen.
Hoe doe je dat dan concreet? Tank mat zetten met scotch bright snap ik nog wel, maar blanke lak erover - welke zou je hiervoor gebruiken? Kan je hiervoor met een spuitbus aan de gang of laat je dit best sowieso door een pro doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan